Mitä monneja ottaisin?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä monneja ottaisin?
Minulla on siis perustamisvaiheessa 140 l allas. Pohjalla on hienoa hiekkaa. Kalastoksi on tulossa 10-15 mustaneontetraa, lippukirjoahvenpari, tapparakaloja n. 6 sekä partamonni. Haluaisin näiden lisäksi vielä jotain pohjakaloja.Vaihtoehtoina olen miettinyt paria noitamonnia, monnisparvea (n.6) tai muutamaa katinkultamonnia.
Noista vaihtoehdoista noitamonnit houkuttavat eniten. Liikkeessä jossa yleensä käyn, on myynnissä täplänoitamonneja. Olen kuitenkin lukenut, että noitamonnien lajinmääritys on todella vaikeaa, joten eivät ilmeisesti ole 100% varmasti täpläversioita. Todella nättejä ne kuitenkin ovat; valkealla pohjalla mustia täpliä.
Markku Varjon Elävä akvaario-kirjassa sanotaan, että täplänoitamonni (Loricaria filamentosa) kasvaa n. 25-senttiseksi, joten jos nuo katselemani kalat tosiaan ovat täplänoitamonneja ne taitavat kasvaa vähän liian suureksi altaaseeni.
Myös helmi- tai täplämonniset olisivat ihan kivoja.
Mitkä siis sopisivat parhaiten altaaseeni? Huomautan vielä, että akvaariokokemusta minulla on todella vähän, joten kovin herkkiä lajeja en uskalla ottaa.
Noista vaihtoehdoista noitamonnit houkuttavat eniten. Liikkeessä jossa yleensä käyn, on myynnissä täplänoitamonneja. Olen kuitenkin lukenut, että noitamonnien lajinmääritys on todella vaikeaa, joten eivät ilmeisesti ole 100% varmasti täpläversioita. Todella nättejä ne kuitenkin ovat; valkealla pohjalla mustia täpliä.
Markku Varjon Elävä akvaario-kirjassa sanotaan, että täplänoitamonni (Loricaria filamentosa) kasvaa n. 25-senttiseksi, joten jos nuo katselemani kalat tosiaan ovat täplänoitamonneja ne taitavat kasvaa vähän liian suureksi altaaseeni.
Myös helmi- tai täplämonniset olisivat ihan kivoja.
Mitkä siis sopisivat parhaiten altaaseeni? Huomautan vielä, että akvaariokokemusta minulla on todella vähän, joten kovin herkkiä lajeja en uskalla ottaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Monniset sopisivat.
Täplä- ja kuparimonniset ovat helpoimmasta päästä. Ja ovat kauniita.
Suosittelen itse näitä lajeja.
Jos noitamonneja haluat, niin vähänoitamonni sopisi. Tätä lajia suositeltiin minulle Akvaariokeskuksesta ja helppo on ollut hoitaa.
Täplä- ja kuparimonniset ovat helpoimmasta päästä. Ja ovat kauniita.
Suosittelen itse näitä lajeja.
Jos noitamonneja haluat, niin vähänoitamonni sopisi. Tätä lajia suositeltiin minulle Akvaariokeskuksesta ja helppo on ollut hoitaa.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
Monneja
Sulla on allas vasta perusteilla, nyt tarvitset oikeata kokemustietoa, jota minä olen saanut Leppävaariosta, joten suosittelen sinua menemään sinne. Siellä on suhthyvät valikoimat ja kohtuu hinnat, mutta saat myös kokemusperäistä tietoa kaloista.
Kuten aivan oikein tuolla edellä sanot, noitamonnien määrittäminen on todella vaikeaa. Täplänoitamonneja näkemäsi kalat eivät ole, sillä tuota nimeä ei nykyisin käytetä mistään tietystä lajista. Loricaria filamentosan nimi on tällä hetkellä Dasyloricaria filamentosa, eikä sitä ole tuotu varmaan koskaan Suomeen.Liikkeessä jossa yleensä käyn, on myynnissä täplänoitamonneja. Olen kuitenkin lukenut, että noitamonnien lajinmääritys on todella vaikeaa, joten eivät ilmeisesti ole 100% varmasti täpläversioita.
Useimmat noitamonnilajit jäävät alle 20 cm:n mittaisiksi, hyvin monet ovat yleensä 10-15 cm:n kokoisia. Ne siis saittaisivat sopia akvaarioosi. Suosittelen kuitenkin alkuvaiheessa monnisparvea
Itseasiassa olen ollut puoli vuotta harjoittelijana tuossa kyseisessä liikkeessä. Siksi saan tietenkin sieltä kivasti alennusta.
Mielestäni tämä lemmikkiliike on moneen muuhun verrattuna oikein hyvä. Kaikki myyjät ovat kiinnostuneita siitä, minne eläimiä myyvät, eikä tästä liikkeestä esimerkiksi myytäisi mitään kultakaloja alle 250 litraiseen tai muutakaan kauheuksia tapahdu. Siispä olen suunnitellut lähes koko kalaston ostavani sieltä. Kyselen kuitenkin esimerkiksi tällä foorumilla, jos en jostain ole varma.
Harjoitteluaikana opin toki aivan hirveästi kaikkea akvaarioista, mutta koska en ole aiemmin omistanut allasta, koen itseni vielä aloittelijaksi.
Sen verran tietoa kuitenkin on, että ihan aloittelijan pahimpiin virheisiin en sorru (toivottavasti
).
Mitä hankaluuksia noiden noitamonnien kanssa voisi tulla? Tiedän että noidat ovat herkkiä veden laadun suhteen, mutta en toisi niitä ihan ensimmäisenä altaaseen. Vasta sitten kun olen seurannut jonkin aikaa, että kaikki toimii ja kalat voivat hyvin.
Vettä aion vaihtaa ihan uusimpien suositusten mukaan; 50% kerran viikossa. Vesitestitkin on hankittu (Ph, nitriitti, nitraatti).

Harjoitteluaikana opin toki aivan hirveästi kaikkea akvaarioista, mutta koska en ole aiemmin omistanut allasta, koen itseni vielä aloittelijaksi.
Sen verran tietoa kuitenkin on, että ihan aloittelijan pahimpiin virheisiin en sorru (toivottavasti

Voi voi kun jostain syystä nuo monniset eivät vaan kauheasti nappaa jostain syystä. Miksi suosittelet juuri monnisia?Useimmat noitamonnilajit jäävät alle 20 cm:n mittaisiksi, hyvin monet ovat yleensä 10-15 cm:n kokoisia. Ne siis saittaisivat sopia akvaarioosi. Suosittelen kuitenkin alkuvaiheessa monnisparvea
Mitä hankaluuksia noiden noitamonnien kanssa voisi tulla? Tiedän että noidat ovat herkkiä veden laadun suhteen, mutta en toisi niitä ihan ensimmäisenä altaaseen. Vasta sitten kun olen seurannut jonkin aikaa, että kaikki toimii ja kalat voivat hyvin.
Vettä aion vaihtaa ihan uusimpien suositusten mukaan; 50% kerran viikossa. Vesitestitkin on hankittu (Ph, nitriitti, nitraatti).
Olisiko mitään mahdollisuutta arvella lajia/lajeja tämän kuvauksen perusteella: Valkoisella pohjalla on mustaa "marmori"kuviota.Kuten aivan oikein tuolla edellä sanot, noitamonnien määrittäminen on todella vaikeaa.
Ne ovat vilkkaina kaloina yleensä aloittelijoille paljon mielenkiintoisempia kuin paikallaan ja aluksi vielä piilossa jököttävät noitamonnit. Jos mielesi tekee noitamonneja, hanki niitä. Eivät ne ole mahdottoman vaikeita hoitaa (ainakaan tavallisesti kaupan olevat).Miksi suosittelet juuri monnisia?
Ei niin minkäänlaista. Tuoreessa monniatlaksessa on tasan 50 erilaista noitamonnia (suku Rineloricaria sensu lato). Niistä alle 10 on helppoja määrittää. Tuohon 50 lajiin/muotoon ei sisälly esim. ollenkaan R. microlepidogaster, jota väitetään mm. Suomessa jatkuvasti esiintyvän. Ilmeisesti oikeaa tämän lajin yksilöä ei lainkaan ollut akvaariomarkkinoilla. H. hasemani on aivan toisenlainen kuin yleisesti luullaan jne. Minä olen ajan puutteen vuoksi nostanut jo aikaa sitten käteni pystyyn antautumisen merkiksi.Olisiko mitään mahdollisuutta arvella lajia/lajeja tämän kuvauksen perusteella: Valkoisella pohjalla on mustaa "marmori"kuviota.
Jos päädyn ottamaan näitä noitamonneja, niin kuinkas monta niitä sitten kannattaisi/voisi hankkia ja onko sukupuolilla merkitystä? Tarkoitan lähinnä, että voiko uroksille tulla reviiritaisteluita toistensa tai partamonnin kanssa?
Tosin ne siellä liikkeessä ovat vielä niin pikkuisia, että sukupuolista on vaikea mennä mitään sanomaan...
Tosin ne siellä liikkeessä ovat vielä niin pikkuisia, että sukupuolista on vaikea mennä mitään sanomaan...