Vallisneria taittuu ja katkeilee

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-noora-
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Vallisneria taittuu ja katkeilee

Viesti Kirjoittaja -noora- »

Miksihän mun vallisneria on tosi haperoa, taittuu ja katkeilee helposti. Virtaus on aika kovaa mutta siirsin ne pois suodattimen läheltä eikä muutosta näy. Ne kasvaa kyllä vähän enemmän kuin tarviiskaan mutta laatu ei oo kauheen hyvää. Lannotteita en oo kauheesti käyttäny ku kasvit muuten kasvaa vähän turhanki hyvin mutta auttasko sellanen nyt sitten asiaa? Minkälaisesta lannotuksesta noi hyötyis? Valoa on tosi reilusti ja pohja on hiekkaa.
Vinkkejä?
lauraxc
Junior Member
Junior Member

Re: vallisneria taittuu ja katkeilee

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

Se on kyl sellainen kasvi,joka kasvaa paljon..Mun mielestä lannoitusta ei kannata jättää,vaan karsii sitten mieluummin useammin :) Mulla on hyvää vallisneria,jos haluat hakea kun karsin seuraavan kerran.
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
-noora-
Junior Member
Junior Member

Kiitos tarjouksesta! Mietin vain, että jos tässä on kuitenkin joku ongelma taustalla, niin tilanne ei muutu vaikka kuinka vaihtaisin välillä tilalle parempaa satsia.. Onko muilla vallua kovassa virtauksessa? Pysyykö ne kuitenkin hyväkuntoisina? Ensin ajattelin, että huonokuntoisuus johtuu siitä kun katkon noita pisimpiä aina lyhemmäksi, mutta näköjään muutkin tekee sitä eikä laatu ole kärsinyt. Mystistä...
lauraxc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

Mulla on virtauksessa juurikin,mutta ehkä muut osaa neuvoa.
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla vähän samaa vikaa, tiikerivallisnerian kanssa. En itse usko virtauksen voimaan, sillä kasvit hapertuvat myös (saatta kyllä johtua paikoitellen varjoisammasta puolesta allasta) ja kellastuvat siinä. Uutta kyllä pukataan, ravinteita niin nestemäistä kuin pillereitä. Mutta, äh...
j_h
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja j_h »

Mulla toi kasvaa huonosti pituutta mutta tänään huomasin että oli kasvattanut rinnalle tytärkasvin :D . Saa nähdä että rupeaako kasvamaan nopeammin kun tuo isompi kasvi.
Liian puhtaassa vedessä ei ole kaloja.
- Ts'ai Ken T'an
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mitkä muuten on erot tavallisen vallisnerian ja tiikeriversion välillä? Mulla on tuolla tietääkseni tavallista, mutta toisaalta siinä on sellaisia kuvioita lehdissä, ehkäpä joku voisi sanoa niiden muistuttavan etäisesti tiikerin raidoitusta. Onko taviksen lehdet ihan vihreät, ilman mitään "kuviointia"? On muuten kasvanut nyt ihan silmissä kun hain viime viikolla tuplasti lisää valoa altaaseen, nyt on 4 x 36 W 317-litraisessa. Pisimmät lehdet on varmaan jotain 70 cm pitkiä. Tuntuu että joka päivä punkee joko uuden verson tai sitten sen lisääntymis"verson" johonkin suuntaan.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
j_h
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja j_h »

Kasvini on melko uusi. Tosiaankin nyt vasta viikko sitten muistin laittaa kunnon pohjalannoituksen kasville. Ei ole kyllä montaa senttiä kasvanut sen jälkeen kun lyhensin. Kuitenkin terävillä saksilla ja kunnolla vinoon niinkun täällä monesti ohjeistetaan. Sivustalle kasvaneet versot taasen ovat venähtäneet n.10cm viikossa :D . Pitää varmaan pistää tuo isompi sitten menemään ja antaa nuoremman kasvaa?
Liian puhtaassa vedessä ei ole kaloja.
- Ts'ai Ken T'an
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Itse ainakin olen ymmärtänyt, että tiikerin ja tavallisen ero on nimenomaan tiikerissä oleva tumma kuviointi ja tavis on ihan vaan vihreä.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Ok, eli mulla on siis tiikerivallua. Googlesta kun ei ollut oikein avuksi. Kiitoksia! :)
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
hupsukki
Junior Member
Junior Member

Re: Vallisneria taittuu ja katkeilee

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

Pullahiiri kirjoitti:Ok, eli mulla on siis tiikerivallua. Googlesta kun ei ollut oikein avuksi. Kiitoksia! :)
Itsellä myös tuota vihreää tiikerivallua, joka katkeilee. Olen napsaissut poikki nämä "yhteysjuuret" emokasviin, kun tytärkasvi on saanut kokoa, onko tullut tehtyä moka? Lannoituksena tabletit ja neste.
Eikös tuota tiikerivallua ole myöskin punaista muotoa olemassa, vai olenko ymmärtänyt väärin?
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Tämä katkeilu, mistä kohtaa katkeilee? Keskeltä lehteä vaiko juuren tyvestä?

Jos istuttaa vallisnerian liian syvälle hiekkaan, että juuren tyvi on hiekan alla, rupeaa yleensä lahoamaan/mädännyttämään ulompia lehtiä sieltä juuresta.

Jos katkeilee latvoista tai keskeltä lehteä, onkin kinkkisempi juttu. Siihen voi vaikuttaa esim liiallinen veden ilmastus, mutta siitäkin seuraa yleensä sellaista lehden hapertumista ja riuskoittumista, eli ei katkea niinkuin taitoksesta vaan kulahtaa kohdalta vähän kuin vanha villasukka, ennekuin siihen tulee reikä. :D Ainahan voi altaassa asua myös asukki, joka on viehtynyt vallujen katkomiseen, kuten minulla tuolla 600 litraisessa, jossa plekot yön aikana vetelevät juuresta poikki ja aamulla saa kerätä pinnalla lilluvia pätkiä roskiin.

Vallu pärjää heikossakin valossa ja ei ole mitenkään hirmu riippuveinen lannoituksesta. Käyttää ravinteita sekä juurillaan että lehdillään.

Aivan hyvin voi katkaista "napanuoran" emokasvin ja poikasen välillä, kunhan vauvataimella on kokoa sellainen 10-15 cm ja on kasvattanut suht kunnolla juuria.

Ja kyllä, tiikerivallun ja taviksen ero on juurikin se tiikerissä esiintyvä musta/tumma lehdessä poikittain menevä kuviointi.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
hupsukki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

Katkeilevat juuri siitä kohtaa, kun alkavat taittua veden pinnalle. Virtaus ei ole kova tuolla kohtaa. Katkovatko leväbarbit? Jaavansaniaista parturoivat kyllä, mutta vallujen kimpussa en ole niitä koskaan nähnyt. Kotiloitakaan ei altaassa ole ainakaan riesaksi asti [;)] . Täytynee kokeilla vielä siirtoa toiseen kohtaan allasta.
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
-noora-
Junior Member
Junior Member

Joo mulla kans katkeilee sieltä ylempää pinnan tuntumasta, ja sama lehti useammastakin kohtaa. Tai lähinnä ne taittuu ja sitten ihan hipaisustakin katkeaa siitä taitekohdasta. Mulla ei kyllä mielestäni fisut noita katko. Mulla on aika kova virtaus mutta oon yrittäny noita siirrellä, eikä tilanne näytä muuttuvan. Kasvavat kyllä muuten hyvin ja tuottavat hyvin uusia versoja.

Toi liian syvälle istuttaminen oli kyllä hyvä tieto, mulla lojuu joskus pohjalla myös kellastuneita lahonneita lehtiä, mikä voi hyvinkin johtua tuosta.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Vallisneriat ovat kasveja joiden kohdalla on vuosien varrella puhuttu mm. allelopatiasta, hyvin pehmeän veden haitallisuudesta sekä ilmiöstä, jossa varsinkin kierteisvallisneria saattaa ensin kukoistaa oikein komeasti ja sitten nääntyä täysin. Syyksi spekuloitiin aikoinaan jonkin ravinteen loppumista mutta en ole seurannut keskustelua viime vuosina. Itselläni oli melkoinen työ ja tuska saada tuorein vallisneriaistutukseni lopultakaan viihtymään, kun se yritti lahottaa lehtensä kokonaan. En tiedä syytä ja nyt se on lopulta lähtenyt hyvään kasvuun. Aika voi siis parantaa eikä lannoituskaan ainakaan haittaa.
-noora-
Junior Member
Junior Member

Jaa... mulla on kyllä tosi pehmeä vesi. Saa kyllä lähteä vallut vaihtoon ennemmin kuin veden kovuus säätöön.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”