Kidusloisia?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
[NeO]
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen

Kidusloisia?

Viesti Kirjoittaja [NeO] »

Moi!

Siivosin tänään mun 63L akvan. Menin tämän jälkeen ulos ja nyt kun illalla tulin kotiin ja katselin kaloja huomasin kauhukseni että yhden kuparitetran toinen kidus oli "verestävä". Tämä yksilö myös eristäytyy muista. Minulla on myös neontetroja ja aina illalla kun ruokin kalat ja sen jälkeen ne menee aina pohjaan päin niin useat neontetrat eivät tunnu "pääsevän" pohjaan. :o Uskoisin että se johtuu siitä kun ne syövät että ne ottavat paljon ilmaa samalla ja ne ovat tämän jälkeen kuin ilmapalloja. Mutta kyllä ne taas seuraavana päivänä ovat ihan normeja. :D Nytkin ne tossa yrittää päästä pohjaan ja ovat ihan pystyasennossa. Ei ny oo mitenkään priimusti kirjotettu tää mutta yritän tässä illalla nopeasti saada kirjoitettua. :roll: Tarvitsen nopeasti apua!
Monniliini
Member
Member

Re: Kidusloisia?!

Viesti Kirjoittaja Monniliini »

En tiedä osaanko sua auttaa, mutta mun kaloilla ollut vähän samanlaisia ongelmia. Mulla oli kaksi rihmakalaa (ilmeisesti hunaja) ja ne meni todella oudoiksia, ja muistelisin, että nekään ei tainnu jotenkin hallita itteään esimerkiksi ruoan haussa. Ne sitten kuoli, enkä saanu syytä selville. Hehkutetrojen kidukset punoittaneet myös (rihmakaloilla ei punoittaneet). Osan kidukset turvonneet ja jotkut sairastuneet kalat saattaneet olla pinnalla haukkomassa henkeä/hengittämässä nopeasti. Vesiarvoissa ei pitäisi olla häikkää, vedenvaihdotkin ok. Akvaariokauppias epäili loisia. Annoinkin sitten kaksi kuuria Parasite Clear -loislääkettä. Nyt tilanne suht rauhallinen, vaikka siltikin osan kidukset punoittavat, mutta kalat ovat virkeitä ja syövät hyvin.
sakosa
Senior Member
Senior Member

Re: Kidusloisia?

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Kun vastailet tässä viestissä oleviin kohtiin niin saat tarkempia vastauksia kysymykseesi: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=32&t=4349" onclick="window.open(this.href);return false;
[NeO]
Junior Member
Junior Member

Ok eli mittoja en tie mutta on 63L. Valaistusta en tiedä.. :mrgreen: . Suodatin on Fluval 2plus . No vedenvaihdot on vähän epäsäännöllisiä mutta yritän aina 1 kerran viikossa joskus menee kauemmin joskus vähemmän aikaa :D . Käytän JBL:n Biotopolia , Ferropolia ( joskus Clearollia ) . Sit käytän myös : EASY LIFEN : EASYCARBOA ja ProFitoa . Akvaariossa uiskentelee
11 neontetraa 6 kuparitetraa aikas monta partamonnia :roll: ja vähän aika sitten sain 5 kierteissarvikotiloa , ja ne ovat nyt olen nähnyt ainakin yhden uuden poikasen . Vesiarvot voin laittaa huomenna tänne . Oireista oon jo kertonu tossa aiemmin . paripäivää on ollu kuparitetralla toi punanen kidus ja aika kauan neontetrat ovat olleet semmoisia :mrgreen:
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Tuon kokoisessa yksikin partis on liikaa. Minimi 100 litraa.

Pienessä akvassa säännölliset ja riittävät hoitorutiinit ovat ehdoton edellytys. Liikakansoitus ja huonot vesiolot laskevat kalojen vastustuskykyä, ja taudit pääsevät iskemään.

Neontetrojen ongelmat viittaavat uimarakkoon, ja ruokintaan liittyvinä voi olla, että vatsassa tai suolessa oleva ruoka painaa uimarakkoa. Millä ruokit kaloja?
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
marianne*
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marianne* »

Ohi aiheen menee, mutta omat kardinaalitetrat ahmivat toisinaan ruokaa sitä tahtia että pomppivat juuri kuvaamallasi tavalla pohjaa kohti. Se menee aina ohi toki että muutenhan olisi syytä epäilläkkin uimarakkoa.

Ja itse ruokin kaloja ihan perushiutaleilla, räkmixillä, tubifexillä, artemialla, hyttysentoukilla, pohjatabuilla... [;)]
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

marianne* kirjoitti:Ja itse ruokin kaloja ihan perushiutaleilla, räkmixillä, tubifexillä, artemialla, hyttysentoukilla, pohjatabuilla... [;)]
Kuivattu tubifex ainakin pienille kaloille vaarallista, laajenee niin paljon suolistossa.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
marianne*
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marianne* »

Aijaa, tuota en tiennytkään. Mutta toisaalta kyllä muusaan tubifex-kuutiot aina aivan muusiksi sormien välissä akvaariossa, koska muuten ei kalat niitä syö, jolloin ne myös vettyvät ja turpoavat huomattavasti. Joten ei siitä taida olla kyse.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kuivattu tubifex ainakin pienille kaloille vaarallista, laajenee niin paljon suolistossa.
Empäs ole ennen tiennykkää tämmöstä aisaa, pitääkö tuo väittämä ihan oikeesti paikkaansa?
Ite olen kyllä syöttäny noita kuivattuja tubifex matoja useampaan kertaan kaloilleni enkä mitään ongelmia ole havainnu. :?
[NeO]
Junior Member
Junior Member

Huomasin yhdelle kuparitetralleni tulleen taas verestävä kidus ( vain toinen kidus ) . Se aina tulee ja menee ?! :roll:
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Noin "pienessä" altaassa voisi syynä olla myös lisäämäsi kemikaalit. Kuparitetrat ovat niin himskutin vilkkaita että joku aina ehtii uimaan alle kun kaataa jotain... Lantraatko tuotteet vai miten lisään nuo "lisäaineet"?
[NeO]
Junior Member
Junior Member

Ensin imuroin akvan , sitten täytän sen, Sitten kun kaikki on valmista ( putsaukset yms ) kaadan vaan vedenparannus aineet akvaan enkä mitään sekoittele . Kaadan myös kasville niitä kasviravinteita : D ? Neo ovat kyllä todella vilkkaita :D .
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Kokeileppa niin että laitat kaikki aineet ihan eri aikoihin. Ne saattavat reagoida keskenään. Nimm. myrkytin kalani ennen parempaa tietoa.. [:I] (seachem Prime+Easy Carbo ainakaan ei ole hyvä yhdistelmä, tieteellistä faktaa ei ole, mutta näin minulla tuli myrkytystila akvaan)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Jussi K
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Jussi K »

iomeron kirjoitti:Kokeileppa niin että laitat kaikki aineet ihan eri aikoihin. Ne saattavat reagoida keskenään. Nimm. myrkytin kalani ennen parempaa tietoa.. [:I] (seachem Prime+Easy Carbo ainakaan ei ole hyvä yhdistelmä, tieteellistä faktaa ei ole, mutta näin minulla tuli myrkytystila akvaan)
Kuinka tämä em. aineiden aiheuttama myrkytystila havaittiin tai mitattiin? Miten päädyit tulokseen että juuri nämä kaksi aiheuttivan tilan?

Mulla on käytössä juurikin nuo aineet mutta itse en ole havainnut mitään poikkeavaa...
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Jussi K kirjoitti:
iomeron kirjoitti:Kokeileppa niin että laitat kaikki aineet ihan eri aikoihin. Ne saattavat reagoida keskenään. Nimm. myrkytin kalani ennen parempaa tietoa.. [:I] (seachem Prime+Easy Carbo ainakaan ei ole hyvä yhdistelmä, tieteellistä faktaa ei ole, mutta näin minulla tuli myrkytystila akvaan)
Kuinka tämä em. aineiden aiheuttama myrkytystila havaittiin tai mitattiin? Miten päädyit tulokseen että juuri nämä kaksi aiheuttivan tilan?

Mulla on käytössä juurikin nuo aineet mutta itse en ole havainnut mitään poikkeavaa...
Mulla on kaikki huoltotoimenpiteet kirjattuna kalenteriin ja ongelmat alkoivat silloin ku aloin käyttää tuota primeä ja aiemmin oli jo käytössä easy carbo. Meni pitkään ennen ku tajusin, mikä voi olla vialla. Muistaakseni ainakin nitraatti oli korkealla, vaikka vaihdoin vettä. (löytyis ne tiedot tuolta, ku jaksais alkaa kaivelee) Kaloille alkoi tulla kaikenlaisia homekasvustoja ja haavaumia ja kaikki pohjakalat varsinkin kärsi. Osa kuoli ja osa piti lopettaa, suurin osa onneksi selvisi tiheillä vedenvaihdoilla ilman aineita. Kun aloin käyttää eri vedenparannusainetta ja lopetin easy carbon käytön, kalat parani. Siksi laitoinkin tuohon, että mitään tieteellistä faktaa ei ole, koska en tiedä tasan tarkkaan mitä tapahtui. En uskalla kalojen kustannuksella tehdä mitään kokeita. Muita muutoksia altaassa ei noihin aikoihin ollut, jotka olisivat noin voineet vaikuttaa. Täältä foorumilta olen lukenut, että eri merkkisillä aineilla voi olla yllättäviä yhteisvaikutuksia. Minä ainakin uskon, että näin voi olla ja laitan siksi aineet eri aikoihin. Paitsi nykyisin en ole kyllä käyttänytkään kuin vedenparannusainetta ja kalat ovat voineet hyvin.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”