Lehtikaloista kysyttävää

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ultsi+
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Lehtikaloista kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Ultsi+ »

Olen vasta kuukauden "vanha" akvaristi ja siis melko vihreä näissä asioissa.
Ostin 220 l akvaarion käytettynä sisältöineen. Mukaan tuli myös 1 helmirihmakala, punatetra ja partamonni. Sen jälkeen ostin akvaarioliikkeestä 2 hopea-mustaraitaista lehtikalaa, 2 marmoripintaista lehtikalaa (joiden myyjä epäili olevan pariskunta), 6 punatetraa (joista 1 ekana yönä kuoli :cry:).
Nyt kysyisinkin, että onko syytä luopua ainakin yhdestä lehtikalasta, koska toinen hopea-mustaraitaisista ajaa jatkuvasti takaa varsinkin toista hopea-mustaraitaista ja toinen marmorilehtikaloista (pienikokoisempi) on aina paossa jossain piilopaikassa tätä hurjimusta. Onko toiveita, että takaa-ajo joskus loppuisi ja auttaisiko jos luopuisin tästä reviirin puolustajasta (siis palauttaisin liikkeeseen)?
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Re: Lehtikaloista kysyttävää !

Viesti Kirjoittaja Substral »

Itsellä on 270 litrainen tankki, enkä voisi kuvitellakaan laittavani sinne yli kahta lehtikalaa ilman, että ne riitelisivät jatkuvasti. Tosin makuja on monia, toisia "pieni tappelu" ei haittaa. Veikkaisin, että tuo alfa-uros (?) tulee pitämään tiukkaa kuria pienemmilleen, eikä lopeta nokittelua koskaan. Ja jos kutua tulee, niin meno vain yltyy.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Ultsi+
Starting Member
Starting Member

Re: Lehtikaloista kysyttävää !

Viesti Kirjoittaja Ultsi+ »

Tätä mä vähän pelkäsinkin, mutta "vihreä" kun olen, niin ajattelin, että kai myyjä tietää mitä kaloja myy. Taidan käydä liikkeessä tänään kysymässä, vaihtaisiko hän toisen lehtikalaparin vaikka punatetroihin.
Kiitos vastauksestasi.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Re: Lehtikaloista kysyttävää

Viesti Kirjoittaja bj »

Kaiken kaikkiaan 220 litraa kuulostaa pieneltä lehtareille. Niille pitäisi olla aika korkeakin akvaario. Mä ite luovuin haikeana omistani juuri, kun muuton takia piti vaihtaa pienempään altaaseen. Tuo on nyt 310 litraa, korkeutta vain 45 senttiä, ja se on aikuisille aivan liian vähän.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Muistelisin lehtikalojen akvan minimikorkeudeksi mainitun 50 cm, muuten voi tulla ongelmia evien kanssa. Mielestäni korkeutta saisi olla enemmänkin, näyttävä kala isossa akvaariossa, pienessä vähän kuin "sillit purkissa".
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
ppiikkis
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Helsingin akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ppiikkis »

MHS kirjoitti:Muistelisin lehtikalojen akvan minimikorkeudeksi mainitun 50 cm, muuten voi tulla ongelmia evien kanssa. Mielestäni korkeutta saisi olla enemmänkin, näyttävä kala isossa akvaariossa, pienessä vähän kuin "sillit purkissa".
JOO.. ei niitä kannata liian pieneen lätäkköön runnoa. kun ovat aikuisia niin ovat ihan eri kokoisia kuin pieninä poikasina. Jos vaikka näette faunatarissa lehtikaloja niin ne ovat siellä yleensä pieniä poikasia...
----------------130l-----------------
netkissa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja netkissa »

Minä sanoisin, että on kyse ennemminkin yksilöistä. Mulla on neljä luonnonmuotoista lehtikalaa ja yksi musta lehtikala 165-litraisessa. Allas on lehtikaloilla evakkokäytössä kun niiden allas hajosi ja uusi tulee elokuussa. Mutta sittenkään mulla ei ole kuin 270 litraa lehtikaloille. Lehtikalat ei ole vielä lähelläkään täysikasvuisuutta, ettei kenenkään tarvitse vetää hernettä nokkaan liian pienestä altaasta. Pointti on kuitenkin se, ettei mulla ole mitään ongelmia kyseisten kalojen kanssa. Mutta jos ongelmia tulee ne tuskin katoaa kasvun myötä. Aluksi mulla oli kaksi mustaa ja yksi luonnonmuotoinen, mutta kun toinen mustista osoittautui agressiiviseksi, vaihdoin sen kolmeen hyvin nuoreen luonnonmuotoiseen.
Kylpyhuoneessa 165-litraa, makuuhuoneessa 84-litraa by Lidl ja eteiseen tilattu JuTa 270-litraa (toimitus elokuussa). Ja tietenkin kaksi kissaa joka paikassa.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2biht+n ... rioni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Öh, niinkuin millalailla on altaan koko yksilöllistä + ongelmat? Mitä ongelmia, siis silmin havaittavia, voisi olla altaan koon takia? Paitsi kalojen aggressiivisuus toisiaan kohtaan?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”