Suuret tokot
Valvoja: Moderaattorit
Suuret tokot
Onko kellään mitään suurikokoisia tokkoja kuten mogurnda mogurnda tai jotain muita lajeja Mistä olette ostaneet ja mitä tarjoatte ruuaksi. Ja minkä kokoisissa akvaarioissa olette pitäneet.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Suuret tokot
Moi.
Mulla on kaksi mainitsemaasi kalaa altaassa joka on 160 litraa. Aika petoja, mutta onneksi vain pakastekatkaravuille joita ne syö niitä enenmmän kuin sisään mahtuu. Kaverit ovat tällä hetkellä noin 10 cm:n pituisia ja varsin säyseitä, eli ovat antaneet muiden kalojen olla ihan rauhassa. Näiden lisäksi mulla on kaksi komeaa sateenkaarikirjoahventa, parvi keltabarbeja sekä kaksi haarniskamonnia.
Mulla on kaksi mainitsemaasi kalaa altaassa joka on 160 litraa. Aika petoja, mutta onneksi vain pakastekatkaravuille joita ne syö niitä enenmmän kuin sisään mahtuu. Kaverit ovat tällä hetkellä noin 10 cm:n pituisia ja varsin säyseitä, eli ovat antaneet muiden kalojen olla ihan rauhassa. Näiden lisäksi mulla on kaksi komeaa sateenkaarikirjoahventa, parvi keltabarbeja sekä kaksi haarniskamonnia.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Ei kai sentään nuo kaikki siinä 160-litraisessa!jollyroger kirjoitti:Moi.

Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
- Junior Member
Joo; on ja viihtyvät keskenään oikein mainiosti. Ei pienintäkään "reviirikiistaa" tai muutakaan hässäkkää. Pitää vaan huolen vedestä ja kunnon suodatuksesta niin kaikki on mennyt oikein mallikkaasti. Eipä silti, olen kyllä pikkuhiljaa etsiskellyt isompaa tankkia...
-
- Senior Member
Kyllä ainakin haarniskamonneja ja keltabarbeja ajatellen olisi hyvä olla ainakin 300-litrainen tankki. Mieluusti tietty isompikin! 

Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
- Junior Member
Ai ettei niillä tule paha mieli vai...Ne on kaloja !
Ettei akvaarion katselijalle tule paha mieli jos kalat ovat jääneet kitukasvuisiksi ja vesi likaantuu nopeasti. Nuo minimisuositukset akvaarion kooksi ovat suuntaa antavia mutta kyllä ne yleensä näyttävät pitävän hyvin paikkansa ja niitä noudattaessa akvaariokin näyttää reilun kokoiselta verrattuna sisältöön.jollyroger kirjoitti:Ai ettei niillä tule paha mieli vai...Ne on kaloja !
-
- Senior Member
Kyllä kalatkin on eläviä ja tuntevia otuksia!
Ethän sä varmaan (toivottavasti) koiraakaan sulkisi koko elämäkseen vessaan. Ihan oikeasti...![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

Ethän sä varmaan (toivottavasti) koiraakaan sulkisi koko elämäkseen vessaan. Ihan oikeasti...
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Member
- Akvaarioseurat: Tas
- Viesti:
Arrh.. Että mä niin vihaan noita "ne on vaan kaloja", "ne on vaan kotiloita" ja "ne on vaan sitä ja tätä"-ihmisiä
Niitten älyä on mitattu vaan ihmisen kriteereillä ja sillä mikä on ihmisen mielestä älykästä. Ne on omalla tavallaan älykkäitä ja ne ansaitsis parempaa kuin mitä ihmisten hölmöyden takia saavat. Sinä ja minä ja me kaikki, mekin ollaan vaan ihmisiä.
Ps. Jos kalat mittais meidän älyä mikäköhän ois tulos?
Niitten älyä on mitattu vaan ihmisen kriteereillä ja sillä mikä on ihmisen mielestä älykästä. Ne on omalla tavallaan älykkäitä ja ne ansaitsis parempaa kuin mitä ihmisten hölmöyden takia saavat. Sinä ja minä ja me kaikki, mekin ollaan vaan ihmisiä.

Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
Sama..¤albiinomonninen¤ kirjoitti:Arrh.. Että mä niin vihaan noita "ne on vaan kaloja"
Harrastus tauolla
-
- Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Olen joskus tuota Mogurndaakin pitänyt mutta haaveissa olisi edelleen Marmoritorkkuja, Oxyeleotris marmorata. Yksi asustaa täällä Oulussa ja kovasti olen koettanut sitä itselleni hankkia...
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
1080L Malawi
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Mulla oli myös tuommoinen, mutta kalan mukana tuli superpilkku ja vei kalan mennessään. Kokeilisin uudestaan, jos mahdollisuus tulee. Kala ei muutaman päivän aikana liikkunut montaa senttiä. Ruoankin piti osua otsaan että sitä tajuttiin syödä. Saalistavat juurikin tällätavoin odottamalla.pasihe kirjoitti:Olen joskus tuota Mogurndaakin pitänyt mutta haaveissa olisi edelleen Marmoritorkkuja, Oxyeleotris marmorata. Yksi asustaa täällä Oulussa ja kovasti olen koettanut sitä itselleni hankkia...
-
- Junior Member
Arrh.. Että mä vihaan noita "kalat on ihan niinkuin ihmisetkin" ja " kalat on raukkoja, ihmiset on julmia" -ihmisiä. Jos ne kalat on sun mielestä niin tuntevia ja älykkäitä niin minkä takia sitten pidät niitä vangittuina sun akvaariossa.. Eikö niiden olisi parempi olla omassa kotipurossa/järvessä jossain ihan muualla, kuin meidän olohuoneessa? HÄH ? Akvaario on ainakin mulla sen takia, että se on kivan näköinen ja kaloja on kiva katsoa eikä etsiskellä pitkin pimeitä nurkkia ja todeta että ehkäpä näkyy joskus.¤albiinomonninen¤ kirjoitti:Arrh.. Että mä niin vihaan noita "ne on vaan kaloja", "ne on vaan kotiloita" ja "ne on vaan sitä ja tätä"-ihmisiä
Jos on paljon kaloja altaassa, niin kai sitä nyt sitten tarvitsee hoitaakin hieman tiheämpään kuin muuten. Eihän sitä muuten kehtaisi olohuoneessakaan pitää.
PS. Kalat ei paljoa mittaile...

Voihan kaloja pitää vaikka ämpärissä jos se tuottaa itselle mielihyvää sitä sielä katsella että onpas kivan näköinen. Mutta toinen asia on se että viihtyykö se. Kun nyt on harrastus jonka ideana on se että vangitsee toisen elävän omaksi iloksi, niin voihan sitä edes yrittää pitää semmoisissa oloissa jossa viihtyy.
Mutta tässä harrastuksessa löytyy kaikenlaisia ihmisiä. Kaikilla on oma käsitys oikeasta ja väärästä. Kummiskin ihminen on ihminen ja kala on kala. Ihminen pystyy vaikuttamaan kalan elämään, toisin päin se ei toimi.
Typerin tapaus minkä itse olen kuullut (tähän asti) on kun nainen tulee eläinkauppaan koska lehtikala ui silleen vaappuvasti, että mikä on hätänä. Kauppias kyseli taustoja tähän ja selvisi että kala oli häiriköinyt muita kaloja joten perheen isäntä sitten ajatteli kouluttaa kalaa kopauttamalla tätä ilmeisesti pöydän reunaan. No häiriköinti ilmeisesti loppui tähän. En sitten tiedä onko sama tapa jos ei vaimo tottele....
Mutta tässä harrastuksessa löytyy kaikenlaisia ihmisiä. Kaikilla on oma käsitys oikeasta ja väärästä. Kummiskin ihminen on ihminen ja kala on kala. Ihminen pystyy vaikuttamaan kalan elämään, toisin päin se ei toimi.
Typerin tapaus minkä itse olen kuullut (tähän asti) on kun nainen tulee eläinkauppaan koska lehtikala ui silleen vaappuvasti, että mikä on hätänä. Kauppias kyseli taustoja tähän ja selvisi että kala oli häiriköinyt muita kaloja joten perheen isäntä sitten ajatteli kouluttaa kalaa kopauttamalla tätä ilmeisesti pöydän reunaan. No häiriköinti ilmeisesti loppui tähän. En sitten tiedä onko sama tapa jos ei vaimo tottele....
"A day without sunshine is like, you know, night."
-
- Senior Member
Mä en ymmärrä ihmisiä jotka ei ymmärrä sitä että kaloja voi pitää hyvin. Siis luullaan (ilmeisesti) että se on joko tai, vapaus tai huono hoito. Miksei voisi pitää siltä väliltä, eli vankeudessa, mutta niin että kalalla on elämisen arvoinen elämä? Kun pieniinkiin akvaarioihin löytyy tarpeeksi pientä ja mielenkiintoista porukkaa. Jos haluaa isoja kaloja niin hankkii ison akvaarion. Jos ei voi hankkia isoa akvaariota eikä pienet kalat riitä siihen pieneen akvaarioon, niin parempi sitten että myöntää ettei voi tarjota hyviä oloja elävälle eläimelle ja jättää kokonaan ottamatta.
P.S. Totta kai kalalla on paras elää vapaudessa, mutta minusta myös akvaariossa voi kalalle tarjota hyvän elämän kun ottaa sen tarpeet huomioon.
P.S. Totta kai kalalla on paras elää vapaudessa, mutta minusta myös akvaariossa voi kalalle tarjota hyvän elämän kun ottaa sen tarpeet huomioon.
Itse en ymmärrä mitä järkeä pitää kaloja tietoisesti liian pienessä altaassa. Kun kerran on tietoinen asiasta, niin miksei voi tehdä sille jotain. Mielestäni tärkeämpää on kalojen viihtyvyys ja tarpeeksi iso allas kuin se, että pitää kaloja liian ahtaassa tilassa omien mieltymyksiensä vuoksi.
Harrastus tauolla
-
- Junior Member
Onko teistä kukaan sattumalta käynyt vaikkapa sea-lifessä katsomassa kaloja? Veikkaampa, että mun kala/litra suhde on vähintäänkin vastaava kuin niissä altaissa!
Ja niistä tokoista vielä, että hyvin viihtyy ja "saalistaa" kyllä ihan innolla, kun on ruoka-aika. Ravut ja madot saavat kyllä kyytiä heti, kun veteen koskee ja hiutalekin kelpaa. Veikeitä kavereita ja kiva seurailla niiden touhuja. Välillä ne kyllä "torkahtelee" ihan paikalleen katselemaan muiden kalojen touhuja.. Ihan kuin ne miettis jotain. HAH.
Ja niistä tokoista vielä, että hyvin viihtyy ja "saalistaa" kyllä ihan innolla, kun on ruoka-aika. Ravut ja madot saavat kyllä kyytiä heti, kun veteen koskee ja hiutalekin kelpaa. Veikeitä kavereita ja kiva seurailla niiden touhuja. Välillä ne kyllä "torkahtelee" ihan paikalleen katselemaan muiden kalojen touhuja.. Ihan kuin ne miettis jotain. HAH.

-
- Junior Member
Jepjep. Yleisöaltaissa kaloilla on sentään tilaa uida...Onko teistä kukaan sattumalta käynyt vaikkapa sea-lifessä katsomassa kaloja? Veikkaampa, että mun kala/litra suhde on vähintäänkin vastaava kuin niissä altaissa!
Hyvä homma muuten, kenelläs se olikaan muutama rausku 800 litraisessa... Miepä laitan 266 litraseen yhen rauskun niin silloinhan akvaariossani on suhteessa yhtä paljon kalaa kuin tuossa 800 litraisessa. Niin mutta hei, jollakin oli kääpiöpallokaloja 5 kpl 40 litran altaassa... Miepä laitan 8 litran kiuluun yhen pallon niin siinähän on saman verran suhteessa tilaa kuin siinä 40 litraisessa. Ja jollakin oli 63 litrassa 30 hehkurasboraa, kahen litran tölkistähän saan sopivan yksiön yhelle sellaiselle.
http://lh5.ggpht.com/carlos57775/SCobc6 ... 0troll.jpg
-
- Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Jos nyt vielä hetki puhutaan niistä tokoista, niinkuin alunperin oli kai tarkoitus..Junttis kirjoitti:Mulla oli myös tuommoinen, mutta kalan mukana tuli superpilkku ja vei kalan mennessään. Kokeilisin uudestaan, jos mahdollisuus tulee. Kala ei muutaman päivän aikana liikkunut montaa senttiä. Ruoankin piti osua otsaan että sitä tajuttiin syödä. Saalistavat juurikin tällätavoin odottamalla.pasihe kirjoitti:Olen joskus tuota Mogurndaakin pitänyt mutta haaveissa olisi edelleen Marmoritorkkuja, Oxyeleotris marmorata. Yksi asustaa täällä Oulussa ja kovasti olen koettanut sitä itselleni hankkia...
Kaverilla on ollut tuo torkkuja jo ainakin 10 vuotta. Mittaa on ehkä n. 40 senttiä ja hakee kyllä pakastekatkaa reippaasti pinnasta ennenkuin ehtivät edes upota.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
1080L Malawi
-
- Member
- Akvaarioseurat: Tas
- Viesti:
Jos se on elossa ja syö, se ei tarkoita että se viihtyy. Kalakin on suhteessa aika sitkeä eläin ja sillekkin tulee nälkä viihtyi se tai ei. 

Olivian lemmikkisivut =)
Jollyroger mistä ostit mogurndasi. 

-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: -
Aivan samaa mieltä janman kanssa:D !
-
- Junior Member
Ne löytyi vantaan akvaariolinnasta. Niitä oli kolme siellä, mutta otin vaan kaksi. Aikaa siitä on kyllä jo kolme neljä kuukautta...
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Tadaa, tänään kotiutui vihdoin kaksi marmoritorkkujaa ilman pilkkuja.
Jos nämä nyt sitten pysyisivät hengissä. Söivät surviaista muutaman tunnin kuluttua kotiutuksesta, joten hyvältä näyttää.
Nämä vaihtelevat väriään aika tehokkaasti. Karanteenialtaassa ei ollut kuin hitusen hiekkaa ja pieni kanto, niin kalat olivat vaaleanruskeita, melkein läpikuultavia. Äsken lisäsin toisen kannon lisää ja kasan jaavansaniaista sekä sammalia, niin kalat heittivät värit tummanruskeiksi. Tuossa alemmassa kuvassa näkyy tuo väriero.

Nämä vaihtelevat väriään aika tehokkaasti. Karanteenialtaassa ei ollut kuin hitusen hiekkaa ja pieni kanto, niin kalat olivat vaaleanruskeita, melkein läpikuultavia. Äsken lisäsin toisen kannon lisää ja kasan jaavansaniaista sekä sammalia, niin kalat heittivät värit tummanruskeiksi. Tuossa alemmassa kuvassa näkyy tuo väriero.