Elena Turusta kirjoitti:ja sitten: onko tänä kaksikomponenttinen jauhe on valmis sekoitus kalsiumista vai alkaliniteetista oikeassa suhteessa? ja sen saa lisätä jos dKh on alhaainen?
se olisi helppo ainakin näin alussa, jotta ei tarvitse sählätä noiden kalsiumin vai alkaliniteetin kanssa erikseen.
vai onko tässäkin ajatuksenkulku on väärä?
Minä olen vasta aloittelija enkä uskalla väittää mitään varmaa, mutta jonkin verran tuota kemiaa olen mietiskellyt, ja tässä on teoriani:
Kaksikomponenttijauheen idea on nimenomaan lisätä kalsiumia ja alkaliniteettia oikeassa suhteessa. (Itselläni Ca-testi näyttää selvästi pieleen, ja kunnes saan hankittua luotettavamman testin, en jaksa murehtia kalsiumin arvosta, vaan mittaan vain kH:n ja lisään jauhetta sen verran päivittäin, että kH pysyy ohjearvoissa. Voihan toki olla, että altaani Ca/alkaliniteetti-tasapaino on pielessä, mutta ainakin eliöt viihtyvät hyvin ja korallitkin kasvavat. pH ei myöskään tunnu vaihtelevan hirveästi.)
Tuo kaksikomponenttijauhe saattaa olla vähän harhaanjohtava termi. Toisin kuin balling-nesteissä, samat aineet ovat jauheessa kiinteässä muodossa. Ainakin Tropic Marin Bio-Calsiumissa kaikki ainekset ovat samassa purkissa yhtenä jauheena, ja siis oikeassa suhteessa. Jauhe ei kuitenkaan saa kostua purkissa ja se pitää ripotella altaaseen hitaasti, koska jos komponentit reagoivat liian pienessä vesitilavuudessa, hyödylliset aineet voivat liian väkevinä saostua liukenemattomaan muotoon. Tästä syystä neste-ballingissa aineita annostellaan altaaseen eri aikoina, mutta "yhdestä jauheesta koostuvalla kaksikomponttijauheella" tämä saostumisen välttäminen pitää tehdä ripottelemalla hitaasti ja mielellään virtauspumpun päävirtaukseen.
Ja mielestäni tuon TM Bio-Calsiumin ohje on erityisen hämärä, koska ei kunnolla selitä aineeseen liittyvää kemiaa. Ja entäs tämä: "Tropic Marin Bio-Calcium is the ideal source of both calcium carbonate for the corals and carbon dioxide for the zooxanthellae."... meneeköhän tämä ihan näin?
Janne