Olen nähnyt muutamassa akvaarioliikkeessä Nano altaita ja tykästynyt niihin. Tai oikeammin olen tykästynyt meriakvaarioihin, mutta aika ja osaaminen ei taida riittää tällä hetkellä ison hankintaan.
Mietin sitten tuollaisen Nanon hankkimista, mutta ihmeellisen kalliita tuntuvat olevan, tämäkin maksaa 169e:
http://www.coralreef.fi/shop/catalog/pr ... trsnkturv5
Mietin että tuollaiseen olisi hienoa saada joitakin koralleja (tietysti) ja ehkä myös joku kala tai merihevonen tms.
Nyt toivoisinkin teiltä kokeneemmilta kommentteja, onko tuollainen edes paljoakaan helppohoitoisempi kuin isompi allas?
niin ja yksi toinen kysymys vielä liittyen meriakvaaroihin, minulla on tällä hetkellä makeavesiakvassa käytössä olleet ulko- ja sisäsuodatin käyttämättömänä kaapissa, voiko noita käyttää meriakvassa jos semmoisen hankin?
Nano harkinnassa
Valvoja: Moderaattorit
Nano harkinnassa
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Re: Nano harkinnassa
Ei, päinvastoin nano on huomattavasti suurta allasta herkempi ja vaatii tarkan, hoidosta luistamattoman harrastajan. Ulkosuodatin käy esim. aktiivihiilelle ja fosfaatinpoistajalle, mutta tuollaisessa valmiissa paketissa ei varmaan kauheasti tee ainakaan sisäsuodattimella.
Lisäksi tuollaiset valmispaketit ovat yleensä hyvä (ja ERITTÄIN halpa!) alku, mutta esim. valotehoa ja veden kiertoa joutuu yleensä lisäämään. Lisävermeet ja -mömmöt mitä altaan lisäksi tarvitsee nousevat helposti yli tuon edullisen pakettialtaan hinnan Lisäksi tuohon ei mahdu kovinkaan kattava kalapaletti, joku laittaa tuon kokoiseen jo vuokkokalan, minä en laittaisi, vaan korkeintaan jonkun pienen tokon.
Eli nano ei ole helpompi meriallas eikä mitenkään älyhalpa alku harrastukseen. Pieni allas ei anna anteeksi vaan joko saa olla erittäin innostunut ja tarkka aloittelija tai kokenut harrastaja jotta nano pysyisi kuosissa. Suuremmasta on helpompi ja yllättävän vähän hinnakkaampi aloittaa.
Lisäksi tuollaiset valmispaketit ovat yleensä hyvä (ja ERITTÄIN halpa!) alku, mutta esim. valotehoa ja veden kiertoa joutuu yleensä lisäämään. Lisävermeet ja -mömmöt mitä altaan lisäksi tarvitsee nousevat helposti yli tuon edullisen pakettialtaan hinnan Lisäksi tuohon ei mahdu kovinkaan kattava kalapaletti, joku laittaa tuon kokoiseen jo vuokkokalan, minä en laittaisi, vaan korkeintaan jonkun pienen tokon.
Eli nano ei ole helpompi meriallas eikä mitenkään älyhalpa alku harrastukseen. Pieni allas ei anna anteeksi vaan joko saa olla erittäin innostunut ja tarkka aloittelija tai kokenut harrastaja jotta nano pysyisi kuosissa. Suuremmasta on helpompi ja yllättävän vähän hinnakkaampi aloittaa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Okei, kuulostaa siis ettei nanoa kannata hankkia, meriveden suhteen olen täysi aloittelija vaikka tuosta makeasta vedestä on tullutkin jo kokemusta ja rutkasti luettua tietoa.
hmm... ajattelin jotenkin että korallit olisi kestäviä ja siksi eivät vaatisi niin tarkkaa huolenpitoa kuin esim. kalat, mutta ilmeisesti olin täysin väärässä. Ehkäpä pitää sitten kypsytellä ajatusta isommasta merivesialtaasta ja miettiä mihinköhän se mahtuisi meille. Ja ennen kaikkea löytyykö aikaa sen ylläpitoon.
Miten paljon enemmän merivesiakvaarion ylläpitoon menee aikaa jos vertaa makean veden altaaseen? Nyt selviän noin 1h/vko tuon 240l sekalan kanssa.
hmm... ajattelin jotenkin että korallit olisi kestäviä ja siksi eivät vaatisi niin tarkkaa huolenpitoa kuin esim. kalat, mutta ilmeisesti olin täysin väärässä. Ehkäpä pitää sitten kypsytellä ajatusta isommasta merivesialtaasta ja miettiä mihinköhän se mahtuisi meille. Ja ennen kaikkea löytyykö aikaa sen ylläpitoon.
Miten paljon enemmän merivesiakvaarion ylläpitoon menee aikaa jos vertaa makean veden altaaseen? Nyt selviän noin 1h/vko tuon 240l sekalan kanssa.
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Makeanveden kokemuksesta ei sääli kyllä ole paljoakaan hyötyä. Ota mikaelin merivesiopas iltalukemiseksi pariksi kuukaudeksi (mikael.aqua-web.org) niin huomaat, että asia on kovin erilainen. Useimmat korallit ovat kaloja huomattavasti herkempiä, harvemmin kuulee, että merikalat ovat uhattuina, mutta koralliriuttojen tuhosta kyllä kuulee useasti
.
Kunhan asia on sisäistetty (!!) niin hoito ei ole vaikeaa saatikka aikaavievää, täällä aikaa kuluu noin tunti viikossa jos oikein rauhassa rapsuttelee ja säätää, meriallasta kun ei saa sörkkiä turhaan. Mutta jos harrastukseen liikenevä aika mitataan kymmenissä minuuteissa viikossa niin on ehkä turha tunkea lisää aktiviteettia aikatauluun
Toisin kuin makeanveden paljuun, joka pyörii muutamalla hassulla euroll akuussa, saa merivesialtaaseen laskea budjettia. Ihan vaan sähköönkin uppoaa selvästi enemmän rahaa kuin makeanveden paljuun.
Meriveden kanssa on tärkeä olla työntämättä sitä takalistoa ensin puuhun, eli aina ensin tiedonkeruta, harkintaa ja suunnittelua ja sitten vasta hankinta/muutos/säätö. Hyvä siis että kyselit ennenkuin aloit tekemään hankintoja

Kunhan asia on sisäistetty (!!) niin hoito ei ole vaikeaa saatikka aikaavievää, täällä aikaa kuluu noin tunti viikossa jos oikein rauhassa rapsuttelee ja säätää, meriallasta kun ei saa sörkkiä turhaan. Mutta jos harrastukseen liikenevä aika mitataan kymmenissä minuuteissa viikossa niin on ehkä turha tunkea lisää aktiviteettia aikatauluun

Meriveden kanssa on tärkeä olla työntämättä sitä takalistoa ensin puuhun, eli aina ensin tiedonkeruta, harkintaa ja suunnittelua ja sitten vasta hankinta/muutos/säätö. Hyvä siis että kyselit ennenkuin aloit tekemään hankintoja

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Mikä on maksimi koko altaalla ennenkuin tarvii laittaa ala-allas?
Jos ei mitään tiettyä nyrkkisääntöä ole niin mitkä asiat tähän vaikuttaa?
Vaikuttaako esim se että laittaako kaloja?
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Eihän meressäkään ole ala-allasta? Ala-altaan tarkoitus on saada ruma tekniikka piiloon harmonisesta pääaltaasta, missä kaikki on kaunista. Lisäks ala-altaaseen voi hieman turvallisemmin lisäillä kaikkia mömmöjä. Esteettisyys lienee suurin syy. Itse olen ainakin todennut ala-altaan tuovan enemmän haittaa / vaivaa kuin hyötyäLea_83 kirjoitti:Mikä on maksimi koko altaalla ennenkuin tarvii laittaa ala-allas?