Anastasia kirjoitti:Lueskelin tätä ketjua, kun itsekin mietin noita käppänöitä omaan akvaan. Ei ole tainnut kukaan mainita, että kotilothan on kääpiöpallokaloille ihan luontaista ravintoa. Sanokaa vaan jos olen väärässä, mutta minun tietämykseni mukaan kääpiöpallokalan hampaat kasvaa koko ajan. Jos ne eivät saa tarpeeksi kovaa ruokaa, niin kuolevat nälkään vielä, kun hampaat kasvavat niin paljon, etteivät ne enää pysty syömään?
Kotiloita hyvinkin, itse kasvatan 10l smart tarjoustalolaatikossa (+suodatin!) touhukotiloita. Kierteissarvikotiloitten kuori on taas niin älyttömän kovaa että se ei ole mikään ruoka kotilo, vaikka saattaa joutua pallon ruokalistalle kun pallo imaisee sen kuorestan koskematta kuoreen.
Hammasongelmia saattaa esiintyä jos palloilla ei ole tarpeeksi kovaa ruokaa eli kotiloita. Kääpiöpallolla ei hammas ongelmia ole. Mahtaako olla kunnon hampaitakaan
Kimailais-, punapyrstöpallokala ovat helpoimpia hampaittensa kanssa vaikka niilläkin voi tulla hammasongelma. (edellisen lähde Akvaristi -lehti)
------------------------------
Kehäkotilot ovat myös hyviä kääpiöpallolle, mutta niidne poimiminen on hankalampaan kuin touhujen. Meillä nuo touhut ovat munineet runsaasti, saas nähdä koska kuoriustuvat ja toivottavasti eivät imeydy suodattimeen.
...Niin ja Akvaario Kurjessa kehuivat touhujen sopivuuttuutta ruokakotiloksi, joten sieltä ne meille uivat.