Platyt pehmeässä vedessä

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
alvil
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Platyt pehmeässä vedessä

Viesti Kirjoittaja alvil »

Mitä mieltä olette Platyistä jotka on ostettu toiselta harrastajalta:
Ovat aina olleet ja tottuneet olemaan ns. pehmeässä vedessä Taistelukalan ja sukarapujen kanssa. Ovat siellä lisääntyneet ja kasvaneet.

Itselläni siis on ollut 6 Platyä jokusen viikon mutta kokoajan olen miettinyt, onko tää varmasti ok. Myyjä vakuutti asian olevan ok ja että nämä ovat tottuneet elämään näissä olosuhteissa.

Onko ihan ok jatkaa näiden pitämistä akvaariossa jossa KH = 10 PH = 7 ja GH = noin >4. Nitriittiä ei ole ja Nitraatti noin 10. Lämpötila on 26 astetta.

Muita kaloja tässä 102 l akvaariossa on:
-Taistelukalauros
- 14 Kardinaalitetraa
- 5 Täplämonnista
- 1 Partaimumonni naaras
ja
- 3 Sukarapua.

JOS tämä ei kuulosta fiksulta niin aion etsiä niille uuden kodin oikeista vesiarvoista.

Muokkausta vielä...aiemmin olen törmännyt yhteen viestiketjuun tällä palstalla jossa todettiin että kalat kannattaa pitää niissä vesiarvoissa joissa ovat tottuneetkin elämään, että muutos voi olla enemmänkin haitaksi kaloille. Mutta haluan vielä varmistaa asian omien Platyjeni kohdalla :)
102 l seura-akvaario sekalaisella jengillä.
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Platyt pehmeässä vedessä

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Olen ymmärtänyt että platy on viileämmän veden kala. En pitäisi sitä noissa asteissa vaikka olisikin tottunut pehmeään veteen. Faunattaren sivujen mukaan platyn maksimi lämpö on 25. Se taas on aivan liian vähän taistelukalalle.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
alvil
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alvil »

-matokani- kirjoitti:Olen ymmärtänyt että platy on viileämmän veden kala. En pitäisi sitä noissa asteissa vaikka olisikin tottunut pehmeään veteen. Faunattaren sivujen mukaan platyn maksimi lämpö on 25. Se taas on aivan liian vähän taistelukalalle.
Laitan nyt tähän ketjuun myös...löysin tuolta vanhan viestiketjun jossa sulla oli Platy"ongelma" :)
Eli siis sullakin on ollut Taistelukala ja Platyt samassa akvaariossa? Platyt erillisessä altaassa mutta tää allas samassa missä Taistelukala. Pakko siis mielenkiinnosta kysyä, että mitä silloin teit tuon veden lämpötilan kanssa? Saitko poikasaltaaseen viileämmän veden vai oliko samassa asteessa?

Nuo mun Platyt ovat kuulemma eläneet just näissä olosuhteissa (kesällä jopa lämpimämmässäkin vedessä) ja sitä tässä mietin, että onko siitä kaloille enemmän haittaa kun hyötyä muuttaa radikaalisti olosuhteita kun mihin ovat tottuneet....

Riskin otin tätä kysyessäni sillä oletan että vastauksia tulee suuntaan jos toiseen.
Mutta haluan muitakin mielipiteitä kun vain itse myyjän mielipiteen. Asia askarruttaa kovasti.
102 l seura-akvaario sekalaisella jengillä.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mulle sanottiin kerran lemmikkikaupassa etteivät huolisi mun kasvattamia miekkapyrstöjä sinne myyntiin, koska ne oli kasvaneet pehmeässä vedessä, väittivät etteivät ne kestäisi kovaan veteen joutumista. En kyllä omakohtaisesti tiedä pitääkö paikkansa.
Akvarismia 1992-2014
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Silloin kun platyvauvat oli poikashäkissä taistelukalan kanssa, oli kaksi vaihtoehtoa: joko pitää ne siellä tai tapattaa. Pelkäsin hirveästi että platyistä tulee jotenkin epämuodostuneita tms. mutta kun ne olivat sentin luokkaa, ne muuttivat jo kaverille sopiviin oloihin. Luovuin platyistä koska en voinut tarjota niille tarpeeksi viileää ja kovaa vettä. Poikastenkin oli määrä mennä samalla kertaa kuin aikuisten, mutta osa lymyili hiekassa. Kyseessä oli "hätätilanne". Mulla oli ennen kalat epäsopivissa oloissa, mutta ei enää! :D
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”