Kasveista päänsärkyä

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sailfish+2
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kasveista päänsärkyä

Viesti Kirjoittaja Sailfish+2 »

Voisiko joku ihana ihminen neuvoa aloittelijaa kasvien kanssa? Lajeina intianvesitähdikki, jaavansaniainen, jaavansammal. Akvaario on 60 litraa, asukkaina 5 kirsikkabarbia, 3 nuolimonnia. Ph 7.5, kovuus siinä 5:n pintaan, lämpötila 25 astetta.

Tuossa taustatiedot sitten asiaan. Mikä olis sellanen hyvä perusresepti jolla nuo lajit sais kasvamaan rehevästi? Edelliset rehut kuoli aivan perusteellisesti nyt kun oon hankkinu uuden kasvuston oon aika huolissani että niille käy samoin. Kasvit siis tavallan "sulivat"; konnanputki muuttu haapeeks ja hajos, intianvesitähdikin lehdet reikiinty, kellastu ja putos pois. Kun sitten poistin nuo lehdettömät tikut altaasta, niiden juuret olivat kuitenkin ihan terveet.. Kaloissa ei myöskään ole mitään vikaa, eikä mun ymmärtääkseni vesiarvoissakaan. Aluksi aattelin, että tuo on lannoituksen puutetta, ja lisäsin kerta viikkoon nestelannoitetta (joku täällä valisti mua, että nämä lajit ottaa ravinteet lehdillään, ei juurillaan, onko tuo totta? Intianvesitähdikillä ainakin on juuret, eikö se sitten käytä niitä :? ) No tilanne ei lannoitteella miksikään muuttunut. Sitten satuin lukemaan että vesitähdikki saattaa oireilla jos vesi on liian vanhaa/likaista. Vaihdan vettä viidesosan kahen viikon välein, pitäiskö siirtyä viikottaiseen vaihtoon? Nyt en oo lannottanut ollenkaan, kannattaisko tää kuitenkin tehdä, kuinka usein ja mitä lannotetta suosittelette? Nuo uudet, tän hetkiset kasvit on kyllä ihan elossa ja vesitähdikki on tehnyt uusia lehtiäkin, mutta mielestäni sen värit ovat kyllä haalistuneet ja jonkin verran siinä on noita samoja oireita, reikiintymistä ja kellastumista. Jaavansaniaisessa on myös haalistuneita lehtiä, jopa läpikuultavia (raudanpuute?!)
Vai olisiko vika valaistuksessa? Kun allas on noin pieni (korkeus 35 cm) oon tyytynyt yhteen loisteputkeen. Allas ei oo missään pimeimmässä nurkassa, vaan kesäisin ilta-aurinko pääsee paistamaan sinne. Enkä mä oikein ymmärrä noita valon aallonpituus juttuja [:I] Valaisin on kyllä ihan vastikään hankittu, mutta onko se sitten vääränlainen. Minkä merkkisiä lamppuja täällä käytetään?
Mieleen tuli myös toi hiilidioksidi. Onko liian vähän kaloja, vai ollaanko suurimmassa sallitussa määrässä :?

Jos joku oikeesti viittii vastata oon tosi kiitollinen, alan kohta katua että pistin pystyyn mokoman kipon.. :roll:
Keulassa on oltava tilaa hihkumiseen.
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: kasveista päänsärkyä

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Sen verran osaan kommentoida, että kannattaisi varmaankin kerran viikossa sitä vettä vaihtaa tuon kokoiseen akvaarioon. :)
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Sailfish+2 kirjoitti:Voisiko joku ihana ihminen neuvoa aloittelijaa kasvien kanssa? Lajeina intianvesitähdikki, jaavansaniainen, jaavansammal. Akvaario on 60 litraa, asukkaina 5 kirsikkabarbia, 3 nuolimonnia. Ph 7.5, kovuus siinä 5:n pintaan, lämpötila 25 astetta.

Tuossa taustatiedot sitten asiaan. Mikä olis sellanen hyvä perusresepti jolla nuo lajit sais kasvamaan rehevästi? Edelliset rehut kuoli aivan perusteellisesti nyt kun oon hankkinu uuden kasvuston oon aika huolissani että niille käy samoin. Kasvit siis tavallan "sulivat"; konnanputki muuttu haapeeks ja hajos, intianvesitähdikin lehdet reikiinty, kellastu ja putos pois. Kun sitten poistin nuo lehdettömät tikut altaasta, niiden juuret olivat kuitenkin ihan terveet.. Kaloissa ei myöskään ole mitään vikaa, eikä mun ymmärtääkseni vesiarvoissakaan. Aluksi aattelin, että tuo on lannoituksen puutetta, ja lisäsin kerta viikkoon nestelannoitetta (joku täällä valisti mua, että nämä lajit ottaa ravinteet lehdillään, ei juurillaan, onko tuo totta? Intianvesitähdikillä ainakin on juuret, eikö se sitten käytä niitä :? ) No tilanne ei lannoitteella miksikään muuttunut. Sitten satuin lukemaan että vesitähdikki saattaa oireilla jos vesi on liian vanhaa/likaista. Vaihdan vettä viidesosan kahen viikon välein, pitäiskö siirtyä viikottaiseen vaihtoon? Nyt en oo lannottanut ollenkaan, kannattaisko tää kuitenkin tehdä, kuinka usein ja mitä lannotetta suosittelette? Nuo uudet, tän hetkiset kasvit on kyllä ihan elossa ja vesitähdikki on tehnyt uusia lehtiäkin, mutta mielestäni sen värit ovat kyllä haalistuneet ja jonkin verran siinä on noita samoja oireita, reikiintymistä ja kellastumista. Jaavansaniaisessa on myös haalistuneita lehtiä, jopa läpikuultavia (raudanpuute?!)
Vai olisiko vika valaistuksessa? Kun allas on noin pieni (korkeus 35 cm) oon tyytynyt yhteen loisteputkeen. Allas ei oo missään pimeimmässä nurkassa, vaan kesäisin ilta-aurinko pääsee paistamaan sinne. Enkä mä oikein ymmärrä noita valon aallonpituus juttuja [:I] Valaisin on kyllä ihan vastikään hankittu, mutta onko se sitten vääränlainen. Minkä merkkisiä lamppuja täällä käytetään?
Mieleen tuli myös toi hiilidioksidi. Onko liian vähän kaloja, vai ollaanko suurimmassa sallitussa määrässä :?

Jos joku oikeesti viittii vastata oon tosi kiitollinen, alan kohta katua että pistin pystyyn mokoman kipon.. :roll:

Kyllä se siitä! Minullakin on pari kertaa käynyt mielessä, että myyntiilmotus vaan ja alan leikkimään tolla 21 litrasella kasvialtaalla :)

Niin, eli lannoititko pohjaa lainkaan perustettaessa? Mikäs sun KH arvo ja PH arvo on, niin saadaan selville, mikä sun veden hiilidioksidi pitoisuus on, että tarviiko sitä lisätä. Paljonko lampusta löytyy watteja? suositeltava olis n. 0,4 wattia/litra, eli 24-30 wattia. Kans se vois auttaa, että vaihtasit kerran viikossa 30 litraa vettä kerran viikossa.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
EKMH
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja EKMH »

Älä toki vielä heitä hanskoja tiskiin. Uuden altaan kanssa on aina alkuun ongelmia, ennen kuin löytää tasapainon. Tässä joitain neuvoja: 50% vedenvaihto kerran viikkon. Noin pienessä altaassa vesi menee äkkiä huonoksi. Hyviä lannoitteita olisi nestemäinen lannoite PMDD ja vastaava pohjalannoite olisi Satekin voimapelletit. Itse olen nämä hyviksi todennut ja kuullut muidenkin kehuvan [;)] Hiilidioksidi lannoitusta kannattaa harkita, tuon kokoiseen saa kaupastakin valmiita levittimiä tai sitten voi itse kyhäillä kiljusysteemiä. Varteenotettava vaihtoehto on myös Easy-life easycarbo nestemäinen hiili. Itselläni on tämä käytössä, ehkäisee leviä ja kasvit kukoistaa :D
684l kilppariallas
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”