Tetra-parka!

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pelusa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Tetra-parka!

Viesti Kirjoittaja pelusa »

Apua!
Yks tetra joutui hetkeksi akvan siivoomisen yhteydessä kivien ja kasvinosien sekaan jotka noukin pois sieltä ja kun huomasin sen se oli vielä hengissä Pikimmiten tuikkasin takasin akvaan, mutta nyt se ui kyljellään ja uppoaa, ellei ui. Se vaan nyt pyristelee tuolla ja mä en tiedä mitä tehdä?
Kun ei toi ihan myrkyty voi olla ellei sitten ilma-myrkytys, oisko uimarakko puhennu tai jotain, mitä sille pitää tehdä?

Edit: Lisäty isot alkukirjaimet, siistitty tekstiä ja välimerkkejä.
-Ylläpito
lendu
Member
Member

Re: tetra-parka!

Viesti Kirjoittaja lendu »

Jos ois mun kala niin lopettaisin sen. Luultavasti se kuolee kuitenkin.
pelusa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: tetra-parka!

Mä oon niin huono tässä! Itkuhan tästä tulee. Okei, mä teen niin. Yhyy! :cry:
We can judge the heart of a man by his treatment of animals.
Immanual Kant
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Tetra-parka!

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Minäkin inhoan yli kaiken kalojen lopettamista. Kylmät väreet menee ajatuksestakin.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
pelusa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Tetra-parka pääsi paremmille vesille polskuttaan, RIP.
Luuletteko, et se oli se uimarakko jotenkin osallisena tähän juttuun? Kun mä yritin aiheesta lukea, mut kaikissa jutuissa, mitä löysin siihe liity tulehdus tms. joka ei periaatteessa ole mahdollinen. Kuitenkin oireet täsmäsi hyvinkin pitkälle.
Oon vähän harmissani tästä, kun en vaan huomannu, et se oli tullu jonkun mukana pois tuolta. En sit keksi minkä, kun pieniä kiviä otin ja kasvista nyin osia irti ja niitä tohon ämpäriin tossa tiputtelin. Eihän se hypätäkään voinut?

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet.
-Ylläpito
Immanual Kant
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Jospa se oli jo valmiiksi huonokuntoinen, lymysi jossain kasvien alla kuolemassa ja tuli sen takia vahingossa mukaan?
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
pelusa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Niin, oli kyllä tosi outo juttu mun mielestä, koska oikeesti otin vaan ihan pohjasta satunnaisia likasempia kiviä ja rapsin kasveista osia pois. [:I] Toivottavasti sen viimeset hetket ei ihan kauheita ollu, kun halusin kuitenki nähä josko se ois palannu normaaliks. Tulee paha mieli, kun noin pääsee käymään huomaamatta. Onneksi "lopettaja" oli lähellä, mä en tiedä oisinko mä saanu ite sitä tehtyä, pitää kovettaa itsensä vielä, kun tietää, että joskus se on parempi.
Immanual Kant
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tetrat on kyllä normaalisti niin sukkelia uimaan, että karkuun olisi täysissä voimissaan mennyt. Näitä sattuu, etkä kyllä tahallasi sen kärsimyksiä pidentänyt.

Itse nuorena, kun edellisen kerran oli akvaarioita, lopetin kaverinkin kalat kun ei itse pystynyt, mutta nyt vanhemmiten ajatuskin tuntuu pahalta. Toivottavasti siippa on kotona, jos ja kun sellainen tilanne tulee...
pelusa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Hohhoh, seuraava tetra-ongelma. Nyt sitten oli yksi tetra kadonneena jonkin aikaa, kunnes löytyi suodattimen takaa jumissa selällään. Olin ihan että kuin mahdollista? Kun sitten saatiin irti, niin jatkoi akvassa ja oli vähän pihalla, mutta löysi sitten parven ja meni sekaan. Kävin töissä ja nyt se tetra oli sitten taas kadonnut (tai saattoihan se olla joku toinenkin, who knows), mutta taas suodattimen takana. Tällä kertaa ei jumissa vaan ihan nopsasti lähti karkuun, kun siirsin akvan kantta sitä etsiessäni. Yritin vähän eristää sitä, kun se sen jälkeen ui pyrstö pystyssä (taas suodattimen takana) hetken, mutta viheliäinen livahti siitäkin. Eli toisinsanoen on ihan skarppi ja silleen, mutta jostain syystä hakeutuu jemmaan. Muut on ihan kun aina, enkä huomaa ulkonäöllisesti muuta eroa kun että tää problem-tetra on muita pienenpi. Väri on sama, silmät samanlaiset kaikki muuten normin oloista. Välillä näköjään ui porukoiden mukana, mutta sit kuitenki pitemmän päälle hakeutuu johonki piiloon? Mikä sillä on? Neontetratauti? Uimarakontulehdus? Joku muu situation?

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja poistettu välimerkkifloodi.
-Ylläpito
Immanual Kant
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Olis hyvä tietää perustietoa akvaariostasi, kuten vesiarvot, altaan koko, muu kalasto, käytössä oleva suodatus, pohjamateriaali sekä vedenvaihto- ja muut hoitorutiinit. Tällöin olisi helpompi pohtia tuota mahdollista kalojen oireilua. Voi olla, että heikot kalat hakeutuvat suojapaikkoihin oirehtimaan. Yleensä kalat kiiruhtavat karkuun, kun esim. kasveja siistii. Myös tuollainen suodattimen taakse piiloutuminen voisi olla merkki kalan pahoinvoinnista. Mitä tuo siivoamisesi muuten pitää sisällään? :?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Jos kalallasi on "sydänvika", ei jaksa uida parven mukana kauaa ja menee lepäämään :? . Suodattimen ja lasin välissä voi olla rako joho kala sopii hyvi, mutta ei tarvitse koko ajan uida :| .
pelusa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viimeinen siivous oli oikeastaan veden vaihto. Muutamien likaisempien kivien poisto, kasveista levän rääpiminen ja suodattimen huuhtelu. Tässä ketjussa aikaisemmin on sen ekan tetran tragedia. En ymmärrä kuin niin kävi, mutta silloin, siis toisin sanoen ei kauan sitten lainkaan tuokin tetra oli ihan normaali.
Akva on 54l (hakusessa isompi albiinomonnisten takia, joita 5kpl) ja nuo 5 tetraa ja yksi partamonni. Kasvien nimiä en kyllä tiedä, paitsi että yksi on vesirutto.
Hiekkapohja ja Elite-suodatin ja lämmitin. Viimeksi kun tein vesitestit liuskalla, oli kaikki suht ok, mutta kokonais- ja karbonaattikovuus jäivät hieman alle toivotun. Outoa, kun muut kalat ei millään tavoin oireile. Monniset on jopa kuteneet!

-Ylläpito
Immanual Kant
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

pelusa kirjoitti:akva on 54l (hakusessa isompi albiinomonnisten takia, joita 5kpl) ja nuo 5tetraa ja yksi partamonni.

Kuinka usein teet vedenvaihdon ja paljonko kerrallaan? Miten ruokit kaloja? Onko nuo tetrat siis neontetroja? Isompi allas kannattaa hommata myöskin partamonnin takia, sillä suositus on 128 litraa yhdelle yksilölle. :|
pelusa kirjoitti:hiekkapohja ja elite suodatin ja lämmitin.viimeksi kun tein vesitestit liuskalla, oli kaikki suht ok,mutta kokonais- ja karbonaattikovuus jäivät hieman alle toivotun. outoa, kun muut kalat ei millään tavoin oireile, monniset on jopa kuteneet!
Saisko vesiarvoja lukuina (pH, KH, GH, NO2, NO3 sekä lämpötila)? Mikäli KH-arvo on alhainen (alle toivotun), saattaa pH-arvo heitellä aika rajustikin. Paljonko nitraattia oli mitattaessa? Kauanko akvaario on ollut käytössä?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Täytyy olla erittäin optimistinen akvaristi, jos luulee 54 litraisessa akvaariossa saavansa vesiarvot optimaalisiksi.
Ehkä pienelle monnis- ja tetraparvelle vois jollain "litkuilla" ja kovalla työllä saada sinnepäin.
pelusa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Huomenna tulossa isompi akva! :D Kerron sitten uutta infoa! Tetra on palannut parveen, eli taitaa olla ihan okei sit kuitenkin, thank God.

-Ylläpito
Immanual Kant
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”