Kuinka tämä keskustelualue saadaan henkiin?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Janichka
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Kuinka tämä keskustelualue saadaan henkiin?

Viesti Kirjoittaja Janichka »

Siinäpä vasta pulma.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kuinka tämä keskustelualue saadaan henkiin?

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Minä tulen sitten tänne puolen lärpättään kun päätän ryhtyä toden teolla tuusaamaan 540-litraista malawiksi.
Lupaan kehittää lukuisia ongelmia, joihin tulen vinkumaan apuja :mrgreen:

En tiedä mikä on jyväskyläläisten malawistien määrä. Ehkä joku rohkenee ilmoittautua.
Suht untamo olen koko malawin suhteen, mutta sen tiedän että raanasta tulee pH kasin tienoilla olevaa vettä, joten eiköhän siitä ole suht hyvä lähteä.

Saattaa tämä projektin aloitus kestää piiiiitkän tovin kun on tässä muitakin projekteja työn alla. Mutta on sentään allas valmiina.
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Tänään näin elämäni hienoinpi malaweja helsingin akvaariokeskuksessa. Valkoisia (ei albiinoja) estreita jolla vaaleanpunaista hohtua ja vaaleanpunaisia ja oranssin pilkkuja eläevissä.
Janichka
Member
Member

Paljonko noille fisuille pitäisi antaa ruokaa? Itselläni ei ole ollut kuin enimmäkseen pieni kaloja näitä ennen. Nyt siellä jo porskuttaa toistakymmentä kalaa joista toiset isoja toiset pieniä. Mutta kun kaikki rupeavat olemaan täysikokoisia niin nehän syö kuin hevoset 8O

Tietysti hankala näin netin välityksellä kirjoittaa paljonko on sopiva määrä mutta pistäkää jotain... Nyt olen antanut niukanlaisesti tuota ruokaa että bakteerikanta pysyisi kalaston kasvun perässä.

Joku oli jossain vietissä kirjoitellut että hänen malawinsa olivat arkoa. Minulla ei tosiaankaan ole näin, aina kun kävelee altaan ohi niin lähes kaikki tulee katsomaan. Tai jos laitat vaikka haavin altaaseen tai puhdistelet laseja kaikki pälyilemässä ja rohkeimmat yrittävät syödä nuokin :mrgreen:
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

malawi kirjoitti:Tänään näin elämäni hienoinpi malaweja helsingin akvaariokeskuksessa. Valkoisia (ei albiinoja) estreita jolla vaaleanpunaista hohtua ja vaaleanpunaisia ja oranssin pilkkuja eläevissä.
Oliko ne tämän näköisiä?:
http://goliadfarms.com/images/products/ ... e_male.jpg
Onko muuten aina nuo tuon väriset koiraita ja oranssit naaraita? Meinaan kun ostin alkuvuodesta 6 kpl näitä jolloin kaikki olivat samanlaisia oransseja ja nyt pari isompaa ovat tuollaisia vaaleita ja ilmeisimmin koiraita.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Joo... Malawi aisaa kyllä tulee paljon vieläkin, MUTTA missä on kaikki tanganjika harrastajat?
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
Janichka
Member
Member

Ninium85 kirjoitti:Joo... Malawi aisaa kyllä tulee paljon vieläkin, MUTTA missä on kaikki tanganjika harrastajat?
Ei nyt voi sanoa että paljon tulee Malawi asiaa, Tanganjika kyllä vieläkin vähemmän... Ehkä kaikki Malawi/Tanganjika harrastajat tietävät jo kaiken niin ei tarvitse täällä notkua ja vastailla tyhmiin kysymyksiin...
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

marinum kirjoitti:
malawi kirjoitti:Tänään näin elämäni hienoinpi malaweja helsingin akvaariokeskuksessa. Valkoisia (ei albiinoja) estreita jolla vaaleanpunaista hohtua ja vaaleanpunaisia ja oranssin pilkkuja eläevissä.
Oliko ne tämän näköisiä?:
http://goliadfarms.com/images/products/ ... e_male.jpg
Onko muuten aina nuo tuon väriset koiraita ja oranssit naaraita? Meinaan kun ostin alkuvuodesta 6 kpl näitä jolloin kaikki olivat samanlaisia oransseja ja nyt pari isompaa ovat tuollaisia vaaleita ja ilmeisimmin koiraita.

Just sellaisia, mutta väritys oli mielestäni paljon paremmat.
Sammy_S
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sammy_S »

Janichka kirjoitti:Paljonko noille fisuille pitäisi antaa ruokaa? Itselläni ei ole ollut kuin enimmäkseen pieni kaloja näitä ennen. Nyt siellä jo porskuttaa toistakymmentä kalaa joista toiset isoja toiset pieniä. Mutta kun kaikki rupeavat olemaan täysikokoisia niin nehän syö kuin hevoset 8O
Kerran vuorokaudessa sen verran ruokaa mitä noin 30 sekunnissa häviää parempiin suihin, mulla menee pohjalle asti kun on noita monneja niin ne saa hoitaa loput. Voit pitää myös dieettiä pari päivää niin pitäis alkaa ruuan maistua. Sapuskaa tosiaan menee ja se näkyy sitten pohjalla sivutuotteena
Lapinakka kirjoitti:Minä tulen sitten tänne puolen lärpättään kun päätän ryhtyä toden teolla tuusaamaan 540-litraista malawiksi.
Lupaan kehittää lukuisia ongelmia, joihin tulen vinkumaan apuja :mrgreen:

Suht untamo olen koko malawin suhteen, mutta sen tiedän että raanasta tulee pH kasin tienoilla olevaa vettä, joten eiköhän siitä ole suht hyvä lähteä.
Kasi on just soppeli pH, ei paljoa paremmin voi olla. Ei muutako kysymyksiä vaan ilmoille niin saadaan tännekki eloa.
Myytävänä: 440L malaŵi
Janichka
Member
Member

Sammy_S kirjoitti:Ei muutako kysymyksiä vaan ilmoille niin saadaan tännekki eloa.
Minä olen jo yrittänyt tehdä parhaani :) mutta mielelläni joku muukin voisi kysellä.....
pasihe
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Jos mun malawissa tahtoo ruoan riittävän tuon 30 sekunttia pitäis sitä kaataa ainakin litra, ovat todella nopeita syömäreitä. Minulla ruokinnasta huolehtii Eheimin automaatti (3581) jossa aukko suurimmillaan ja pyöräyttää kaksi kertaa peräkkäin kahdesti päivässä. Kaloja on n. 100 kpl.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
Janichka
Member
Member

pasihe kirjoitti: Kaloja on n. 100 kpl.
Oho, oltava iso allas tai pieniä kaloja?

Noissa ruokapurkeissa yleensä lukee yleensä että annetaan vähän mutta useita kertoja päivässä. Sama kai miten sen hoitaa kunhan kaikki saavat ruokaa....
ninuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Malawit tuntuvat olevan sen verran ahnetta porukkaa, että syövät kaiken mitä annetaan. Itse ruokin 1-2 x/vrk, riippuu siitä miten ehdin. Annan sekä raetta, että hiutaletta. Isot rohmuaa rakeet ja pienemmille jää hiutaleet. Ja jos kansilasit on unohtuneet auki ruokailun ajaksi, niin lattiaa saa kuivata :mrgreen:
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jan76 »

ninuska kirjoitti:Malawit tuntuvat olevan sen verran ahnetta porukkaa, että syövät kaiken mitä annetaan.
Ja jos kansilasit on unohtuneet auki ruokailun ajaksi, niin lattiaa saa kuivata :mrgreen:
Tämä on kyllä niin totta!
Vaimo ei uskonut että kalat näkevät minut 10m päästä. No nykyään uskoo!
Ne alkaa uida lasia vasten niin vimmatusti. Puhumattakaan siitä että kun avaan liukuoven.. =)
Kerran päivässä ruokin.
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
pasihe
Member
Member

Juuri tuon hysteerisyyden takia siirryin automaattiruokintaan, nyt kalat ui normaalisti kun allasta lähestyy. Mutta kelloajan ne on kyllä oppineet, automaatti pyörähtää aamulla ja illalla yhdeksältä ja vähän ennen sitä alkaa syöksähtely automaattia kohti...
1080L Malawi
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jan76 »

Juu, ruokaa kun saavat niin heti rauhoittuvat.
Sen jälkeen saa kulkea "rauhassa", niin siis kunnes tulee taas nälkä.
Eikä siihen kovin kauaa mene.

Pitänee perehtyä tuohon automatiikkaan.
Millanen säiliö niissä sitten on. Tällähetkellä 3+5mm raemix.
Ja kerta annos luokkaa 15mm=ruokalusikkamitta.

-J-
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
Janichka
Member
Member

Tuli iso muutos kalojen käyttäytymiseen kun kalojen määrä kasvoi.

Ennen kun oli 1+4 Metriaclima estherae niin tuo uros jahtasi hullunlailla naaraita. Nyt kun tuli yksi saman lajin uros lisää plus muut kalat, niin käytös muuttui täysin. Nyt kaikki uiskentelevat kuin olisivat yhtä suurta perhettä...
Janichka
Member
Member

No niin malawistit, herätys taas....

Mitä olette tehnyt poikasille mitä olette saanut? Oletteko saanut myytyä ne vai antaneet jonnekkin? Luulisi että tuo myyminen olisi hankalaa kun muutenkaan malawiharrastija ei ole hirveästi....
Sammy_S
Junior Member
Junior Member

Myynnin kannalta näitä kaloja ei todellakaan kannata hankkia, olen onnistunut tunkemaan noita kalojani jonkin verran tsaikulle ja liikkeeseen. Muuten ei ole menekkiä, ellei joku innostu sitten aloittamaan malawia, mikä sinänsä ei ole sen vaikeampaa kuin tavan akvaariokaan. Poikasia on mennyt parempiin suihin ja onpas niitä kasvatettukin.

Sitten osan on joutunut kylmästi lopettamaan, kun sitä menoreikää ei ole liikkeessä eikä harrastajilla. Ei ole kivaa mutta minkäs teet kun on liikaa poikasia. Olen kyllä miettinyt nimbochromis venustuksen tai fossochromis rostratuksen ostoa, ne pitäis junnut kurissa ja sais itekki safkaa. Toinen olis et luopuis naaraista, ei olis sitte minkä kans kutea.

Ei kellään kiinnostais aulonocara stuartgranti ngara, placidochromis phenochilus, labidochromis caeruleus, synodontis multipunctatus, synodontis hybridin vötkyt (komeita mutta vaatii tilaa) :mrgreen: ? Vois kokeilla matkahuoltoa jos joku huolis, on sen verta kansoitusta taas ku monnitki kutee..

Mietiskelly myös kivien valamista ens kesänä, tai sit kaupallisesti hankittuja. Ei se kuume laske vaikka onki pari vuotta malawia takana, isompaa allasta vaan haaveissa ja lissää kaloja ts. bensaa tuleen..
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Mitenkäs jos lätkäsee malawilaan suodatukseksi valutuksen. Eikös sitä kansoitustakin kestä silloin olla ihan mukava määrä?
Nitraattiahan ei silloin veteen kerry.

Mahtaako kansoituksessa koskaan tulla vastaan stoppia, vai kasvaako se kasvamistaan, ikäänkuin kylläisyyspistettä... ihan vaan tällainen pohdinnallinen kysymys :roll:

Minä olen tuota valutusta pohtinut tulevaan 540-litraiseeni. Olen vasta pohdintavaiheessa tässä malwiudessani.
Pitäs ne valukivetkin tuusata. Ei ihan viitsisi tuon kokoista allasta täyttää oikeilla kivillä ja laavakiviin en ole oikein mieltynyt.
ninuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Oman malawilan asukkaat on kaikki hietikkolajeja eli liharuoka maistuu, joten liikakansoitusongelmaa ei ole. Ainoastaan yksi poikanen on selvinnyt isoksi ilman pelastusoperaatiota. Olen sitten tarkoituksella stripannut emoja ja kasvattanut poikasia, ja se on ainut keino saada poikaset isoiksi. Kivikon määräkin on minimaalinen verrattuna entiseen mbuna-aikaan eli piiloja on paljon vähemmän.
Janichka
Member
Member

Sammy_S kirjoitti:Myynnin kannalta näitä kaloja ei todellakaan kannata hankkia, olen onnistunut tunkemaan noita kalojani jonkin verran tsaikulle ja liikkeeseen. Muuten ei ole menekkiä, ellei joku innostu sitten aloittamaan malawia, mikä sinänsä ei ole sen vaikeampaa kuin tavan akvaariokaan. Poikasia on mennyt parempiin suihin ja onpas niitä kasvatettukin.

Sitten osan on joutunut kylmästi lopettamaan, kun sitä menoreikää ei ole liikkeessä eikä harrastajilla. Ei ole kivaa mutta minkäs teet kun on liikaa poikasia. Olen kyllä miettinyt nimbochromis venustuksen tai fossochromis rostratuksen ostoa, ne pitäis junnut kurissa ja sais itekki safkaa. Toinen olis et luopuis naaraista, ei olis sitte minkä kans kutea.

Ei kellään kiinnostais aulonocara stuartgranti ngara, placidochromis phenochilus, labidochromis caeruleus, synodontis multipunctatus, synodontis hybridin vötkyt (komeita mutta vaatii tilaa) :mrgreen: ? Vois kokeilla matkahuoltoa jos joku huolis, on sen verta kansoitusta taas ku monnitki kutee..

Mietiskelly myös kivien valamista ens kesänä, tai sit kaupallisesti hankittuja. Ei se kuume laske vaikka onki pari vuotta malawia takana, isompaa allasta vaan haaveissa ja lissää kaloja ts. bensaa tuleen..
Enpä näitä myynnin takia ole hankkinut. Tuo on kyllä totta että joutuu varmasti lopettamaan kaloja liika tuotannon takia...

Isompaa allasta minäkin haaveilen, pitää vaan ensin vaihtaa kämppää. Ei kehtaa tänne hommata uutta allasta ja heti sen jälkeen muuttaa muualle. Ei niin mukavaa ole siirrellä altaita osoitteesta toiseen....
Sammy_S
Junior Member
Junior Member

Lukaiskaapa tuota, sattu silmiin: Linkki
Seuraavaan laariin tulee tuolla periaatteella tausta itse tehtynä, sekä kivet jotka on onttoja ja jonne pääsee piiloon. Sitten sisäsuodatin jota olen tässä muutaman illan suunnitellut, vähän niinkuin ulkoinen rakenteeltaan. Onhan nuita hietikkolajeja mullaki mutta ku ne poikaset pääsee suojaan kivikkoon ja taustan taakse niin niitä sitten selviää, varsinki monneja ku ne on pienestä pitäen jo torpedoja.

Valutus menee malawilassa siinä missä muutkin, pyörii ne matollakin joten miksei valutuksella. Ihan mielenkiintonen jos se syö sitä nitraattia.
pasihe
Member
Member

Itse en poikasia yritäkkään pelastella mutta aina siellä kivikossa (tuff kiveä n. 200kg) joku selviää aikuiseksi saakka.
Mulla on valutussuodatus malawissa ja hyvin on toiminut jo vuosia. Altaan koko on 900 litraa + valutuksessa on n. 100 litraa. Kuva.
Suunnitelmissa on itselläkin valukivien teko, meidän seuralla kun olisi valmiita muottejakin useita. Ainoastaan inspiraatio puuttuu...
1080L Malawi
Janichka
Member
Member

Malawisteilla taas keskustelun aiheet vähissä :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”