Tiikerit ja haarniskat

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sinirihma+
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Tiikerit ja haarniskat

Viesti Kirjoittaja sinirihma+ »

Kyselisin ajatuksia/mielipiteitä tikrujen ja haarniskamonnien yhteensopivuudesta.Eli kyseessä 150x50x50 allas (375 L) jossa uiskentelee 4 vanhempaa
rescue tikrua (13 cm) ja 2 kpl nuorta (6 cm)tikrua,3 partista,2 lehtikalaa,2 sinirihmaa.lämpötila n. 27C ja kasveja ynnä piilopaikkoja mukavasti.
Haarniskoita haluaisin sinne sekaan n 2 kpl ehkäpä pariskunta ja tilaa niille kyllä olisi mutta entäs asuintoverit?
Tikrut muuttaneet meille jo vuosia sitten (3 V ) 250 L akvaariosta ja ovat mukavia ja rauhallisia kavereita,myös nuoremmat... :D
Akvaario lähiaikoina tarkoitus vaihtaa 500 litraiseen.
Joten ajatuksia ja mielipiteitä liikkeelle kiitos :)
Altaat 375 L, 140 L, 40 L
Länsigöötanmaanpystis
Sakemanni/Malinos-mix
Gerbuja
Lurunen
Starting Member
Starting Member

Re: Tiikerit ja Haarniskat

Viesti Kirjoittaja Lurunen »

Mulla ui haarniskamonnit ja tiikerinuoliaiset sulassa sovussa keskenään, mutta akvaario onkin tosi iso, n. 1200l. Kuulemma tikrut on kuitenkin noiden monnien silmien suhteen arvaamattomia, eli en pistäisi kovin pieneen altaaseen keskenään...Tavallaan tekisi mieli sanoa, että ei kannata kokeilla, mutta toisaalta mikäs minä olen neuvomaan, kun kerran itse olen tehnyt samanlaisen lajistovalinnan ja ymmärrän kyllä hyvin, miksi haluat niitä haarniskamonneja ottaa :)
Ehkä ei kannata ainakaan ilman vara-akvaariota kokeilla laittaa kaloja samaan, niin on sitten joku paikka, jonne evakuoida toinen laji, jos jotain harmia tulee. Kumpikin laji on kuitenkin aika aktiivinen, eli kannattaisi ainakin odotella siihen asti, että saat sen 500 litraisen hankittua.
1200l, 250l, 200l, 100 ja 2x60l vesielämää...
sinirihma+
Starting Member
Starting Member

Re: Tiikerit ja haarniskat

Viesti Kirjoittaja sinirihma+ »

Niin,mikäs niitä uteliaita viiksiniekkoja voittaisikaan :D on ne niin suloisia ja huvittavia seurata...
Onhan mulla keittiössä 140 l allas mutta se on taas liian pieni mielestäni haarniskoille saatikka tikruille...ja kyllä nuo tikrut kilttejä
ovat,mielummin perääntyvät kun nokkivat kun monnisetkin tulevat ruokailemaan...
Täytyy vissiin nopeuttaa 500 L hankintaa :D :D
Altaat 375 L, 140 L, 40 L
Länsigöötanmaanpystis
Sakemanni/Malinos-mix
Gerbuja
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Meillä tiikerit ovat pärjänneet loistavasti niin haarniskojen, kuin pienempienkin panssarimonnien kanssa samassa altaassa. Tilaa on toki ollut reilusti, joten uskoisin noiden ainakin tuossa 500 litraisessa tulevan hyvinkin juttuun. Olisi hyvä, jos tuo tuleva´allas olisi 2m pitkä?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Mulla ei koskaan ole ollut tiikerinuoliaisia, mutta tälläkin hetkellä on 2 raitanuoliaista ja 5 touhunuoliaista. Ne ovat nyt 317-litraisessa altaassa ja hankin sinne viime kesänä haarniskamonneja 3 kpl. Muuten kaikki sujui hyvin, mutta nuoliaiset tykästyivät napsimaan haarniskamonnien viiksiä. Jouduin antamaan haarniskamonnit pois (sillä vaihtoehtona oli 160-litrainen). Olin todella surullinen. Joten kannattaa kuitenkin olla varuillaan ja tarkkailla juuri esim. viiksiä ja silmiä, jos päätyy yhdistämään tikrut ja haarniskat.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”