Golden Pigeon

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
joka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Golden Pigeon

Viesti Kirjoittaja joka »

Kelailin tätä vanhoja viestejä hakusanalla "Golden" törmäsin muutamiin juttuihin juuri Golden Pigeoneista, sieltä löytyi keskustelu mm. Golden Pigeonista? jossa on noiden syömisestä. Mutta paljon muuta en löytänyt, joten tarkoitus olisi päästä tutuiksi näiden kavereiden kanssa.

Kiekko harrastus voidaan vasta laskea kuukausitasolla, "uuden" altaan mukana tuli 4 kiekkoa, joista yksi kuoli, ehkä huonon aiemman hoidon ja matka stressin seurauksena, muuta porskuttavat. Olin jo aiemmin sopinut Golden Pigeon parven hankkimisesta, joista ensimmäisenä tuli Sisu, joka sinnitteli elämän ja kuoleman rajamailla 2-3 viikkoa, kunnes altaaseen muutti viime viikolla loppuparvi. Karanteenia en kaloilla pysty pitämään, yksin kertaisena syynä altaiden vähyys. Aika on Kiekkojen kanssa menny hyvin :) puuhaa ja seurattavaa riittää. Altaassa harmina on vanhoista kasveista mukana tullut tupsulevä ja suhteellisen korkea nitraatti 20-50 mg/l välilllä riippuen veden vaihdoista, syynä varmaan hieman liian hidaskasvuiset kasvit ja sydänmix, johon laitoin ilmeisesti liian vähän liivatetta, kiekot tuntuvat olevan melkoisia sottapyttyjä syömäpuuhissa. Etsin parhaillaan jotain nopea kasvuista ravinteen syöjää, karvalehti/vedensuosikki tyyppistä en altaaseen halua. Muuten veden arvot on lämpötila about 28 C pH 6,5 KH 2-4 GH 3-4 NO2 <0,01 mg/l. Ravinteita en lisää, tai lisään kunhan saan PMDD:tä !

Kuva altaasta nuo tupsulevät harmittavat kasvien reunoilla... Noissa meidän pigeoneissa ei ole kovin paljon ns. pippuria pinnassaan.

Kuva

Jossain ketjussa kerrottiin Golden Pigeonin värimuunnoksen syntyneen säteilyttämällä ? Pitääkö tämä paikkansa...

Ruoka tuntuu maistuvan vielä vaihtelevasti, mutta tuo kuolemanporteilta palannut Sisu, ei suostunut syömään mitään noin 3 viikkoon ja oli todella fleku ja oli vähän päähän potkittu. Kun uuden pigeonit tulivat Sisu paljastikin itsessään uuden luonteen... suojelija ? Uitti itsensä uusien tulokkaiden ja "vanhojen" jermujen hyökkäysten väliin, aivan selvästi. Uusien tulokkaiden tulon jälkeen Sisu on ruvennut syömään ja määräilemään muita. Uudet tulokaat kyllä uiskentelevat, mutta ovat melkovarovaisia, varmaan melko normaalia muuton jälkeen, syövätkin vähän säästeliäästi, sydäntä eivät oikein ehdi ja Discustakin mielelään nyppisivät pinnalta. Ruokaillessa sammutan maton ja laitan ulkosuodattimen pienelle virtaamalle, muuten meillä voi olla hieman liian voimakas virtaus, mutta olen ohjannut virtauksen pinnalle.

Kuva

Kuvassa Sisu.

Onko noilla pigeoneilla omia tiettyjä piirteitä, joita kannattaa ottaa huomioon ?

Sanokaapa tuosta isommasta kuvasta mitä nuo kaksi muuta kiekkoa ovat, olen pitänyt tuota isompaa (CD levyn kokoinen) punaturkoosina, onko punaturkooseilla raidat ? Se osaa pullistaa itsensä välillä melkein mustaksi tai sitten tarvittaessa pullistaa mustat raidat itseensä, samoin tuo kääpiöksi jäänyt on usein vaalean ruskea (punaturkoosit evät) pullistaa todella komeat mustat raidat itseensä.

Aluksi vaikka tästä :)

- j o n i -
Bucket
Member
Member
Viesti:

Re: Golden Pigeon

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Sanokaapa tuosta isommasta kuvasta mitä nuo kaksi muuta kiekkoa ovat, olen pitänyt tuota isompaa (CD levyn kokoinen) punaturkoosina, onko punaturkooseilla raidat ?
Kyllä
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”