Hei,
mulla on 41 litrainen akvaario. Tällä hetkellä siellä uiskentelee yksi taistelukala ja kaksi kuparimonnia. Tarkoitus on ostaa pika pikaa muutama kuparimonni lisää. Lisäksi tekisi mieli ostaa joitain parvikaloja, mutta mitkähän parvikalat tulisivat toimeen tuon taistelukalan kanssa? Miten olisi kiilakylki,intiaanisulka tai neontetra? Olen oikeastaan vielä aika ummikko tässä akvaarioharrastuksessa, kun alan liikkeetkään eivät oikeen tunnu osaavan neuvoa kyseisissä asioissa. Toinen liike sanoo toista ja toinen toista. Ja välistä tuntuu, että heidän tavoitteensa on ainoastaan saada myytyä minulle jotakin, keinolla millä hyvänsä välittämättä siitä mikä on kaloille parasta.
Sitten olisin kysynyt vielä sellaista, että kun minulle myytiin tuollainen suodatin systeemi, josta tulee ilmakuplia, niin pitäisikö nyt sitten joillekkin kalalajeille olla joku tehokkaampi suodatin? Onko lämmitin myös tarpeellinen? Miten veden lämpötilaa pitäisi tarkkailla?
Pikaista vastausta odotellen...
-Amatööri...-
Apua aloittelijan akvaariolle.
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Apua aloittelijan akvaariolle.
Taistelukalalle asunto on sopiva, mutta kuparimonnisille ei, joten sinun tulisi kuparisista luopua eikä missään nimessä alkaa hankkia lisää niitä. Aika hintsusti tuohon altaaseen mahtuu taistelukalan seuraksi mitään muita fisuja ja voisi olla parempi, ettet sinne mitään hankkisi. Tilaa on kuitenkin niin auttamattoman vähän.aheiskari kirjoitti:Hei,
mulla on 41 litrainen akvaario. Tällä hetkellä siellä uiskentelee yksi taistelukala ja kaksi kuparimonnia. Tarkoitus on ostaa pika pikaa muutama kuparimonni lisää. Lisäksi tekisi mieli ostaa joitain parvikaloja, mutta mitkähän parvikalat tulisivat toimeen tuon taistelukalan kanssa?
Jotkut kalat tarvitsevat todella voimakasta virtausta, toiset taas sotkevat niin paljon (esim. kultakalat), että tehokas suodatus on ihan pakollinen juttu. Suodatusta ei kuitenkaan voi olla liikaa, mutta sellainen täytyy olla. Sinulla on ilmeisesti vain lähinnä koristekäyttöön tarkoitettu "kuplavehje" ja se ei suodata kyllä tippaakaan sitä vettä. 41 litraiseen pönttöön menisi mainiosti Eheimin vanha 2008, joten kipin kapin katsomaan akvaariokauppaan jotain parempaa laitetta. Ennen kuin kuitenkaan juokset, niin kertoisitko suodatinsysteemin merkin? Voihan olla, että tarkoitatkin ihan oikeaa suodatinta ja minä mietin turhiaaheiskari kirjoitti:Sitten olisin kysynyt vielä sellaista, että kun minulle myytiin tuollainen suodatin systeemi, josta tulee ilmakuplia, niin pitäisikö nyt sitten joillekkin kalalajeille olla joku tehokkaampi suodatin? Onko lämmitin myös tarpeellinen? Miten veden lämpötilaa pitäisi tarkkailla?

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Kiitos paljon pikaisesta vastauksesta! Ihmettelen suuresti taas akvaarioliikkeen "ammattimaisuutta", mistä tuon akvaarion menin ostamaan. Neiti kun neuvoi myydessään 41 litraisen akvaarion, että kyllä sinne toistakymmentä kalaa voi ostaa! Ja kyseisen liikkeen pitäisi olla vielä alansa parhaaseen Suomen laajuiseen liikeketjuun kuuluva... Joo, taitaa tosiaan tuo "kuplakone" olla vaan koristeeksi tarkoitettu. Tuollainen Rena Air 50, 10-50 litraa, 70 litraa/h. Akvaariossa letkun toisessa päässä sit sellainen muovinen irrallinen "putki" jalustalla, jossa on sisällä tollasta vanua ja mustaa kiven näköistä, joiden läpi sit ilma tulee kuplina. Uskomattominta oli, että eläinkaupan myyjä myi minulle ensin ainoastaan tämän muovisen "putkilon" tuonne akvaarion pohjalle, ja vakuutteli että kyllä sieltä ilmaa tulee. Kovasti ihmettelin miten muovisesta putkesta voi tulla ilmaa ilman minkäänlaista pumppua. Neiti vakuutteli toistamiseen että paketista löytyy kyllä letku sisältä mistä ilma sitten tulee. Noh, kotona totesin että paketin sisällä ei ollut letkua, ja vaikka olisi ollutkin, niin eihän siitä ilmaa olisi saanyt tulemaan ilman mitään pumppua muuten kuin itse puhaltelemalla. Noh, toisessa (saman ketjun) liikkeessä sitten neuvottiin ostamaan vielä tämä Rena Air ilmapumppu lisäksi, kommentoimatta mitenkään rinnakkasliikkeensä epäammattimaista asiakaspalvelua.
No ei kait siinä, pitää lähteä maanantaina ostamaan se lämmitin, ettei kala parat palellu..
No ei kait siinä, pitää lähteä maanantaina ostamaan se lämmitin, ettei kala parat palellu..
Ei pidä uskoa lemmikkikauppiasta. Ainoa tapa saada harrastus menestymään on opiskella itse laadukkaista kirjoista ja kokeneemmilta harrastajilta akvaarionpidon perusasiat.
Aloittelijalle 40 l ei ole ylipäätään hyvä allaskoko (varsinkin jos ja kun tekisi mieli pitää muitakin kaloja kuin se yksi taistis). Vähintään 100-litraisella harrastuksen aloittaminen olisi hauskempaa, ainoa yläraja on asunnon koko.
Kunnollinen oikein mitoitettu suodatin, lämmitin ja lämpömittari ovat myös välttämättömiä. pH-, nitriitti- ja nitraattitestit tulevat myös todelliseen tarpeeseen harrastuksen alussa.
Viikoittainen 50%:n vedenvaihto on myös tärkeä toimenpide. Myös liikaruokintaa on vältettävä (vaikka se onkin vaikeaa noin pienellä kalamäärällä noin pienessä tilassa).
Aloittelijalle 40 l ei ole ylipäätään hyvä allaskoko (varsinkin jos ja kun tekisi mieli pitää muitakin kaloja kuin se yksi taistis). Vähintään 100-litraisella harrastuksen aloittaminen olisi hauskempaa, ainoa yläraja on asunnon koko.
Kunnollinen oikein mitoitettu suodatin, lämmitin ja lämpömittari ovat myös välttämättömiä. pH-, nitriitti- ja nitraattitestit tulevat myös todelliseen tarpeeseen harrastuksen alussa.
Viikoittainen 50%:n vedenvaihto on myös tärkeä toimenpide. Myös liikaruokintaa on vältettävä (vaikka se onkin vaikeaa noin pienellä kalamäärällä noin pienessä tilassa).
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
Vesieläinmyyjien ammattimaisuudesta
Joo, kyllä ne valehtelevat jopa enemmän kuin autokauppiaat. Harrastukseni alkuvaiheessa minulle myytiin ulkoaltaisiin sopiva karppi. Kerrottiin, että kala on joku ihmeen helmiäisfisu ja sopii oikein mainiosti seura-akvaarioon miekkapyrstöjen ym. seuraan. No, totesin kuukauden kuluttua että kaikki kasvini ja kalani ovat karpin mahassa.
Eli asiani pääpontti on, että on PAKKO tutustua ja ottaa itse selvää jokaisesta hankinnastaan, ennenkuin tekee mitään ostopäätöstä vedealaiseen maailmaan liittyen. Muutama viikko sitten eräs akvaariokauppias väitti minulle kiven kovaa, että anubias barteri on yksi nopeakasvuisimmista akvaariokasveista. Että näin. Lieneekö omissa anubiaslajeissani sitten joku mieletön vika, kun ei niitä rieskasi asti vielä ole päässyt kasvamaan
Eli asiani pääpontti on, että on PAKKO tutustua ja ottaa itse selvää jokaisesta hankinnastaan, ennenkuin tekee mitään ostopäätöstä vedealaiseen maailmaan liittyen. Muutama viikko sitten eräs akvaariokauppias väitti minulle kiven kovaa, että anubias barteri on yksi nopeakasvuisimmista akvaariokasveista. Että näin. Lieneekö omissa anubiaslajeissani sitten joku mieletön vika, kun ei niitä rieskasi asti vielä ole päässyt kasvamaan