Nyt on mennyt aloittelevan akvaristin sormisuuhun.
Ongelma:
Akvaarion vesi on harmaata (ei vihreän harmaata). Kaukaa katsottuna sitä ei huomaa, mutta kuin parkkeeraa akvan eteen sitä ihaileman niin sen todellakin huomaa. Edestä katsottuna akvassa leijuu jotain hötöä. Se on sellaista valkoista (ihankuin pumpulia). Sitä on juurakon päällä ja vallisnerioiden lehdillä. Olen sitä myöskin poistanut laseista. Sivusta katsottuna harmaus on vieläkin häiritsevämpää.
Akva on noin 200l (100x50x40). Suodattimena on Eheim 2217 ulkopönttö (1000l/h) ja Rena 245 sisäsuodatin (400l/h). Valona loisteputki 30W (Aquastar), sekä lämmitin. Pohjalla Optirocin "pahamaineista" 0,5-1,2mm puhallushiekkaa noin 30-38kg
Asukkeina on 10 mustatetraa ja 5 tiikeribarbia sekä kaksi partista. Ruokin kaloja kolmekertaa päivässä antaen hiutaletta tai nappeja. (tuntuu että olisivat nälkäkuurilla, senverran vähän olen ruokaa antanut). Akvaariossa on myös isohko kotimainen kanto, jota liotin ulkosalla ainakin 6 viikkoa. (ei uponnut). Myöskin kasvillisuutta on runsaasti. Olen laittanut kasveille lannoitetta noin kahden viikon välein. (JBL:n tabletteja).
Vesiarvot 8.10.2003:
PH 7.5
KH 2
GH 4
No2 0
No3 12,5
Vettä vaihdan 50-70% joka tiistai. Alussa en pohjaan koskenut mutta kalojen tultua on hieman tarvinnut ylimääräisiä kasoja siivota.
Kypsytysvaiheessa vesi oli todella kirkasta, ja oli aina viime viikkon asti, jolloin huomasin ensimmäinen kerran vedessä sameutta. Puhaltavatko nuo suodattimet liikaa ja pöllyttävät roskat kiertoon. Eheimin ulostulo on niin että reikäputki puhaltaa takalasissa noin keskeltä ylöspäin rikkoen veden pinnan. Rena puhaltaa kannon ja takalasin väliin (noin 3mm rako). Vai eivätkö nuo Eheim/Rena jaksa imeä kaikkea roskaa sisuksiinsa.
Vaiko olisiko se uusi kanto sameuden takana (laitettu akvaan 5.10).
Kalat kuitenkin viihtyvä. Tikrut kaahailevat välilä kuin mitkäkin häkkiset. Ja ruoka maistuu kaikille. (varsinkin tikrut ovat ahmatteja). Partikset imuttavat pitkin kantoa/kasvien lehtiä.
Sorry jos oli pitkä vuodatus.