Kiilakylkien käytös = kutupuuhia?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Kiilakylkien käytös = kutupuuhia?
Akvaariopaketti on ollut nyt eilisillasta asti pystyssä.
Sinne jäi asumaan väliaikaisesti 2 vanhempaa kiilakylkeä uusien miljoonakalojen kylkeen.
Illalla kiilakyljet uivat ihan vierekkäin/peräkkäin koko ajan, hätyyttivät miljoonakaloja ja partamonnia.
Nyt toinen kaloista on mennyt aivan kirkkaan punaiseksi, toinen majailee juurakon alla ja näyttää samalle kuin ennenkin.
Punainen yksilö hätyyttää muita kaloja, jos ne tulevat lähelle tuota kantoluolaa.
Välillä kalat uiskentelevat yhdessä näyttäviä kuvioita tehden altaassa.
Olisiko tämä kutukäytöstä, vai vain stressiä altaan muutosta..?
Sinne jäi asumaan väliaikaisesti 2 vanhempaa kiilakylkeä uusien miljoonakalojen kylkeen.
Illalla kiilakyljet uivat ihan vierekkäin/peräkkäin koko ajan, hätyyttivät miljoonakaloja ja partamonnia.
Nyt toinen kaloista on mennyt aivan kirkkaan punaiseksi, toinen majailee juurakon alla ja näyttää samalle kuin ennenkin.
Punainen yksilö hätyyttää muita kaloja, jos ne tulevat lähelle tuota kantoluolaa.
Välillä kalat uiskentelevat yhdessä näyttäviä kuvioita tehden altaassa.
Olisiko tämä kutukäytöstä, vai vain stressiä altaan muutosta..?
Re: Kiilakylkien käytös = kutupuuhia?
Näyttävät värit ja uinti voisivat viitata kutuun, mutta toisen piiloutuminen luolaan ei. Kiilakyljet kutevat kasvipöheiköissä, joten jos siellä altaassa on joku sopiva korkea "kasvipatsas", niin tarkkaile kalojen uintia sen puistikon kohdilla. Kiilakyljet voivat kutea esim uimalla kasvia pitkin ylöspäin ja värisyttelemällä toisiaan vasten. Kutu roiskuu sitten minne roiskuu ja vanhemmat saattavat itse mennä syömään kutua melkein heti kututapahtuman jälkeen.
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Starting Member
Sama käytös jatkuu yhä, nyt oletettavasti koiras hankaa itseään hassusti naaraan kylkiin.
Luola unohtui ja sutinat tapahtuu lähinnä karvalehti/argentiinanvesirutto pusikoiden läheisyydessä.
Luola unohtui ja sutinat tapahtuu lähinnä karvalehti/argentiinanvesirutto pusikoiden läheisyydessä.
Mulla parvessa yksi, jonka maha aika pullistunut...?
Meillä kutupuuhat alkavat yleensä vedenvaihdon jälkeen. Ryntäilyä ympäri allasta, toisten hätyyttelyä, tiiviisti perässä uimista. Kun varsinainen kutu tapahtuu, uivat kalat kasvien (yleensä punarotalan) ympärillä ja lopulta päätyvät väristelemään vierekkäin ( välillä ylösalaisin) jonkun sopivan lehden alle. Ilmeisesti jotain on tapahtunutkin, kun olin tänään näkevinäni pienenpienen kalanpoikaisen
Eivät ole monnit saaneet syötyä ihan kaikkea kutua. Mitään en ole jälkikasvun eteen tehnyt, että saa nyt nähdä kehittyykö se siellä vai ei. Tai jos niitä onkin useampia...

-
- Starting Member
Heips
Huomasin hohtokiilakylkien käytöksen muuttuneen! Se kaikista pienin kalanen uiskenteli aikansa uhittelemassa kaikkia muita, kunnes sitten valitsi sen kaikista isoimman ja paksuimman naaraan, totta kai! Hauskan näköistä kun tuo pikkuruinen sintti ja sitä melkein kaksikertaa suurempi naaras kuhertelevat lehtien alla, heiluttelevat pyrstöjään ja hinkkaavat kylkiään yhteen. Pitäisiköhän sitä laittaa poikasakvaario kypsymään. En oikein tiedä, haluanko lisää kiiloja, kun terrorisoivat jo nyt akvaarion uimatilaa 20kpl parvellaan. Mutta ovathan nuo pikkukalat aina niin ihania
Ja tuolla lehdenalla ne taas elämöivät ...

Huomasin hohtokiilakylkien käytöksen muuttuneen! Se kaikista pienin kalanen uiskenteli aikansa uhittelemassa kaikkia muita, kunnes sitten valitsi sen kaikista isoimman ja paksuimman naaraan, totta kai! Hauskan näköistä kun tuo pikkuruinen sintti ja sitä melkein kaksikertaa suurempi naaras kuhertelevat lehtien alla, heiluttelevat pyrstöjään ja hinkkaavat kylkiään yhteen. Pitäisiköhän sitä laittaa poikasakvaario kypsymään. En oikein tiedä, haluanko lisää kiiloja, kun terrorisoivat jo nyt akvaarion uimatilaa 20kpl parvellaan. Mutta ovathan nuo pikkukalat aina niin ihania

Ja tuolla lehdenalla ne taas elämöivät ...

250l, 1 rottavanhus ja liian monta villakoiraa sohvan alla
-
- Junior Member
kauhee kysymys mulla mutta kuitenkin : voisko ne laittaa kutemaan poikashäkkiin? jossa kasveja? tietenkin ottaisin pois jos ei mitään tapahdu tai teenkö ämpäriin kutu olosuhteet?
Tuskin stressaantuneina kutevat.eikkumonni kirjoitti:kauhee kysymys mulla mutta kuitenkin : voisko ne laittaa kutemaan poikashäkkiin? jossa kasveja? tietenkin ottaisin pois jos ei mitään tapahdu tai teenkö ämpäriin kutu olosuhteet?

Ja ei kai häkissä vesi pysy?
Hohtokiilakyljistä sellaista, että onko teillä muilla porukkaa, joka rupeaa sekoilemaan valojen sammuttua? Olen havainnut, että valojen sammuttua hohtikset menevät nukkumaan ihan pinnan tuntumaan ja jos jostain syystä olen kansilasia hiukan nostanut niin sieltä tulee silliä heti vauhdilla toisen lasin päälle niin että mätkähtää, lisäksi jos ohi kävelee kun allas on pimeä, siellä mennään niin että vesi loiskuu...
Muuten ne on kyllä varsin rauhallisia kaloja, tosi vilkkaita kyllä mutta eivät hötkyile noin.

Hohtokiilakyljistä sellaista, että onko teillä muilla porukkaa, joka rupeaa sekoilemaan valojen sammuttua? Olen havainnut, että valojen sammuttua hohtikset menevät nukkumaan ihan pinnan tuntumaan ja jos jostain syystä olen kansilasia hiukan nostanut niin sieltä tulee silliä heti vauhdilla toisen lasin päälle niin että mätkähtää, lisäksi jos ohi kävelee kun allas on pimeä, siellä mennään niin että vesi loiskuu...

-
- Senior Member
Mulla ainakin kutevat juuri tuolla tavalla, kasvien lähellä pyöritään ja sit kutu "lentää"..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
-
- Junior Member
Meillä on ollut kiilakyljet vuoden verran ja aika flegmaattisia ovat olleet, varsinkin pienemmässä (63-l) akvaariossa. Äskettäin siirsin ne 240-litraiseen ja ovat muuttuneet paljon eläväisemmiksi.
Äsken, kun vaihtelin altaaseen viileämpää vettä, jäin katsomaan, onko yhdestä henki lähdössä. kun selällään pyörii toinen kupeessa kiinni. Ei siis tullut mieleenkään, että kutupuuhat olisi mielessä. No, kohta roiskui, mutta roiskeet eivät ehtineet olla vedessä kuin nanosekunnin, kun kaverit pistelivät kudun poskeensa. Ihan piti tänne kirjoittaa, kun oli aika harvinaista käytöstä meidän "maailman rauhallisimmilta kiilakyljiltä".
Äsken, kun vaihtelin altaaseen viileämpää vettä, jäin katsomaan, onko yhdestä henki lähdössä. kun selällään pyörii toinen kupeessa kiinni. Ei siis tullut mieleenkään, että kutupuuhat olisi mielessä. No, kohta roiskui, mutta roiskeet eivät ehtineet olla vedessä kuin nanosekunnin, kun kaverit pistelivät kudun poskeensa. Ihan piti tänne kirjoittaa, kun oli aika harvinaista käytöstä meidän "maailman rauhallisimmilta kiilakyljiltä".
Kahden kissanpennun emäntä
Ei meillä ainakaan flegmaattisia nuo hohtikset ole. Kyllä ne tosi vilkkaita ja pitkin poikin uivia ovat mutteivät sellaisia levottomia, muuta kun tosiaan jos sinne menee kesken unien häiriköimään ja aukomaan laseja. Mulla ne on 128 litrasessa, noin 20 kpl. Yhtään vaan ei ole tiheätä isoa kasvipuskaa kun on pääasiassa miekkoja ja muita, joiden kasvu hetken verran kestää...siellä oli köynnöstäviä vielä joku aika sitten mutta tein vaihtoa.