Kauanko jaavansammal juurtuu?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Kauanko jaavansammal juurtuu?

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Tökkäsin jaavansammalta kiinni tuollaiseen suureen kantoon ihan perusnarulla, joka ei siis mitenkään erityisen kaunista ole, niin mietin vaan että miten pian uskallan poistaa narun? Eli toisinsanoen kauanko tuolla mätäksellä menee aikaa kiinnittyä tuohon kannon pintaan? Suurinpiirtein? :)

------------------------------------

Ai niin, ja vielä ihan mielenkiinnon vuoksi niin onko olemassa muita tuollaisia jaavansammalen tapaisia kasveja jotka peittävät pintoja? Olen tykästynyt kovasti Pallopartalevän ulkonäköön, mutta sitähän nyt ei saa (kai?) kiinni minnekään... Onko olemassa jotakin samantapaista, jonka vois kietaista vaikka kannon päälle? :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kauanko jaavansammal juurtuu?

Viesti Kirjoittaja Substral »

Omalla jaavansaniaisella meni kolme viikkoa ja sitten pysyi jo omineen kiinni.. Tosin juuria pitää olla katkomassa jatkuvasti, kun mokoma puska yrittää levittäytyä alavirtaan. Sammalilla voi kiedottaa juurakoita ja kiviä myös, mutta se on piiiiiiitkä projekti. Juurtuvat hitaasti ja kasvavat vielä hitaammin ;)
Eiköhän tämä ollut tässä..
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Niih en tiedä miten pitkä projekti tästä on tulossa kun huomasin että Sateenkaariahvenet pitävät tätä suurimpana herkkunaan... tai lähinnä niin että nyppivät irti minkä kerkiävät :P
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Siis nyt oli kyse sammalesta, ja vastaus tuli saniaiseen... Jaavansammal juurtuu kyllä melko nopeesti, eikä kasvukaan oo niin hidasta kun sammalilla joskus. Parissa viikossa varmaan kiinnittyy.
SalonOlli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SalonOlli »

Juu, pari viikkoa siin menee ja kiinni pysyy. Ite laitoin ihan vaan kuminauhoilla. Ovat käteviä jos meinaa kiinnittää isompaan pintaan, niitä kun voi sitten siirrellä kun on toisesta kohdasta jo kiinnittynyt.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Kuminauhoilla tuntuu vain olevan taipumuksena hapertua vedessä ja mennä poikki. Sitten niitä katkenneiden kuminauhojen pätkiä löytyy vähän sieltä sun täältä altaasta. Esimerkiksi ohuilla nippusiteillä on kätevä kiinnitellä saniaisia.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Alsshon kirjoitti:Kuminauhoilla tuntuu vain olevan taipumuksena hapertua vedessä ja mennä poikki. Sitten niitä katkenneiden kuminauhojen pätkiä löytyy vähän sieltä sun täältä altaasta. Esimerkiksi ohuilla nippusiteillä on kätevä kiinnitellä saniaisia.
Mutta kun nyt oli kyse sammalesta, joka juurtuu perin nopsasti, niin kuminauha käynee vallan hyvin, muistaa vain poistaa sen ennen kuin hapertuu.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

kerttu kirjoitti:
Alsshon kirjoitti:Kuminauhoilla tuntuu vain olevan taipumuksena hapertua vedessä ja mennä poikki. Sitten niitä katkenneiden kuminauhojen pätkiä löytyy vähän sieltä sun täältä altaasta. Esimerkiksi ohuilla nippusiteillä on kätevä kiinnitellä saniaisia.
Mutta kun nyt oli kyse sammalesta, joka juurtuu perin nopsasti, niin kuminauha käynee vallan hyvin, muistaa vain poistaa sen ennen kuin hapertuu.
Toisaalta näin. Saniaisten juurien sekaan minulla on usein nuo kuminauhat unohtuneet ja sieltä ne ovat sitten päätyneet pitkin allasta :)
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Niin, mun sammaleet tosiaan revittiin irti ennenkuin ne ehtivät edes aloittaa juurtumista, siinä ei paljon naruilla tai nauhoilla ollut apua... Ehkä toi sammal ei sitten vaan oo tarkoitettu akvaarioihin, joissa on noita pikku affeneita, jotka saa revittyä sen palasiksi ympäri allasta.. :D
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Mikäköhän kämmi mulla on käynyt kun en saa jaavansaniaista juurtumaan? :( Ostin sitä viime kesänä ja olivat kiinnitettynä ehkä 4 kk kunnes kyllästyin. Ne eivät kiinnittyneet yhtään. Vain ja ainoastaan yhteen pieneen puunpalaan jäi sammalta vähän kiinni. Teinkö jotain väärin? Tarvitseeko jaavansammal nestemäistä kasviravinnetta? [:I]
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Siis tarkoitatko nyt jaavansaniaista vai jaavansammalta? Tuossa kysymyksessä puhut molemmista.

Itse olen kiinnittänyt sammaleet siimalla sitomalla. Sammaleella on taipumus juurtua muuten siihen kohtaan mihin itse haluaa, eikä välttis siihen mihin sisustaja sen tahtoisi. Ihan samalla tavalla se tarttee lannoitusta kuin muutkin akvaariokasvit.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Tarkoitin koko ajan sammalta. [:I] Mua lähinnä hämmästytti se että vain se yksi puunpala kelpasi. Yritin muuten juurruttaa punasavelle ja kookoksenkuorelle. Ilmeisesti ei vaan olleet sopivia. Nämä kaikki siis samassa akvaariossa. Ilmeisesti siis nestemäistä lannoitusta (kun eivät taida hiekkaan tunkea). Se voisi tietysti olla se ongelma. En ole käyttänyt nestemäistä lannoitetta (muut kasvit kasvaneet niin hyvin pohjalannoitteilla, etten ole tajunnut).
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Eucarya
Starting Member
Starting Member

Jaavasammaleen juurtuminen

Viesti Kirjoittaja Eucarya »

Olen aikeissa hankkia akvaariooni jaavasammalta. Ajattelin kuitenkin ennen istuttamista kysyä teiltä,
minkälaiseen materiaaliin jaavasammal juurtuu? Tarttuuko se saveen, simpukoihin, hiekkaan vai johonkin muuhun?
Mikä olisi paras alusta jaavasammaleen juurtumiselle? Kiitän.
Desinit in piscem mulier formosa superno
Le Tigre
Junior Member
Junior Member

Re: Jaavasammaleen juurtuminen

Viesti Kirjoittaja Le Tigre »

Se juurtuu helposti esim. kantoihin, juurakoihin ja kiviin. Jaavansammaleen voi aluksi kiinnittää niihin muutamalla kierroksella siimaa tms.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”