Kalasto 180 litraiseen Borneo biotooppiin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sophiru
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kalasto 180 litraiseen Borneo biotooppiin

Viesti Kirjoittaja Sophiru »

Joulun jälkeen minulle on tulossa 180 litrainen akvaario (mitat 100 x 40 x 45) ja siihen olen tekemässä tummaa blackwater biotooppia Borneosta. Kalasto on pohdinnan alla, olen selaillut netissä artikkeleitä Borneosta ja Varjon kirjaa, ja tahtoisin nyt neuvoja kokoonpanossa.

Vesi tulee siis olemaan pHltaan varmaan kuuden paikkeilla, pehmeää ja aion lisätä turveuutetta. Lämpötila ei ole vielä päätetty, riippuu tietty kalastosta, mutta varmaan lämpimämpään päin. Alla niitä kaloja mitä olen miettinyt.

Parvikalaksi yksi tai kaksi parvea, seuraavista lajeista, ehdottakaa lajia/lajeja ja parvikokoja, muitakin lajeja saa ehdottaa:
Sundadanio axelrodi, safiirirasbora
Trigonostigma hengeli, hohtokiilakylki
Rasbora trilineata, saksipyrstö
Rasbora kalochroma, punarasbora (liian iso?)
Rasbora pauciperforata, hohtorasbora
Puntius rhomboocellatus, rengasbarbi
Boraras brigittae, hehkurasbora
Puntius hexazona, kuusiraitabarbi

Pohjakala(t):
Pangio sp. joku piikkisilmälaji?
Hyalobagrus flavus, lasikimalaismonni (liian viileään veteen?)
Kryptopterus minor, pikkulasimonni

Labyrinttikala pääkalaksi:
Betta laji, esim. Betta foerschi, albimarginata, pugnax, rutilans? (vaikea löytää, kallis?)
Parasphromenus anjuganensis, ruostegurami
Sphaerichthys osphromenoides, suklaarihmakala
Sphaerichthys vaillanti, tulirihmakala
Trichopsis vittatus, murisijarihmakala

Helmi- ja sinirihma taitaa olla liian isoja tämmöseen altaaseen? Jos on muita gurameja/rihmoja tiedossa mitä voisi tähän sopia ja löytyy Suomesta niin saa ehdottaa ihan vapaasti. :)

Vielä kysymys koskien kantoja, tietääkseni mangrovea on Borneossa, ja hämähäkkipuukin taitaa olla Aasiasta. Mikä olisi paras? Kasveista olen jo päättänyt.

Kiitos!
Ei akvaarioita tällä hetkellä, mutta wabi-kusa projekteja kylläkin.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Kalasto 180 litraiseen Borneo biotooppiin.

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Lähtisin itse murisijarihmakalahaaremista, 2 + 4 järjestelmällä. Noista parvikaloista suosittelisin hohtokiilakylkiä, sillä niillä on paras kestävyys lämpötilan suhteen. 20 kappaletta voisi olla hyvä alku. Ja piikkisilmiä pohjalle sopisi puoli tusinaa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Sophiru
Junior Member
Junior Member

Re: Kalasto 180 litraiseen Borneo biotooppiin.

Kiitos! Murisijarihmoja olen miettinyt kovasti, minulla oli korurihmoja entisessä akvaariossa ja kovasti tykkäsin. Hohtokiilakylki on kans vahva kandidaatti. Piikkisilmiä tulee aivan varmasti, niistäkin tykkään. Saa katsoa sitten ajan myötä, jos näyttää liian autiolta.

Muitakin yhdistelmiä saa vielä ehdottaa, jos on hyviä ideoita. :D

Puusta olen edelleenkin ymmälläni, tietääkö joku esiintyykö mangrove tai hämähäkkipuu Borneolla?
Sophiru
Junior Member
Junior Member

Re: Kalasto 180 litraiseen Borneo biotooppiin (tai seurala)

Toinen vaihtoehto yhtäkkiä ilmeni: näin akvaariokaupassa ihanan näköisiä viirikirjokaloja, olisiko ehdotuksia näitten seuraksi jos päädyn sittenkin näihin?
Sophiru
Junior Member
Junior Member

Re: Kalasto 180 litraiseen Borneo biotooppiin

Ei ole hirveästi ehdotuksia tullut... Mitä jos teen tämmösen kalaston:
*pieni parvi jotain pienempää nuoliaista (harlekiini?)
*pieni pleko (seepra, salamanteri, joku puupleko?)
*10-20 kpl viirikirjokaloja
*pääkalana joku labyrinttikala?

Lämpötilaksi 26 astetta, vesi pehmeää ja pH neutraali?
lutrailija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lutrailija »

Harlekiininuoliaisia suosittelen vilpittömästi! Minulla on niitä 5 kpl ja olen saanut niistä monta ilonhetkeä. Ovat eloisia, uteliaita, kilttejä muille kaloille ja varsinaisia mestareita nukahtelemaan mitä ihmeellisimpiin asentoihin kesken kaiken. Päiväunet voi vallan mainiosti ottaa kyljellään pohjalla, ylösalas roikkumalla pyrstöstään kasveissa tai tunkemalla pyrstön mangrovekoloon ja nukkua pystyasennossa. :mrgreen: Nahistelevat keskenään, mutta eivät tappele verissäpäin. Loistokavereita!
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Sophiru
Junior Member
Junior Member

Kalasto 180 litraa

Tuli tehtyä vähän heräteostoksia... Menin akvaariokauppaan ja tulin sieltä ihan toisenlaisilla kaloilla kuin mitä olin mennyt hakemaan... Imunuoliaislajia 4 kpl ja salamanteripleko joka ei näytä salamanteriplekolta eli on jotain aivan muuta.

Akvaariokaupan myyjä kyllä vakuutti että imunuoliaiset pärjää myös lämpimässä, miten on? Onko täällä joku kenellä on kokemusta imunuoliaisista? Uskaltaako lämpöä nostaa?

Akvaarion lämpötila on nyt 25 astetta, imunuoliaisia ajatellen, virtaus ainakin niille riittävä kun kaksi suodatinta puuskuttaa täysillä. Nyt pitää miettiä mitä tehdä plekon kanssa. Ajattelin ensin saada siitä tarkkaa lajia tietoon, ja jos ei käy 25 asteessa (niin kuin monet plekot) niin sitten saa mennä.

Harlekiininuoliaiset ja viirikirjokalat taitaa edelleenkin pärjätä siinä 25 asteessa, eli niitä olisin hankkimassa. Ehdotuksia?

Harmittaa kun spontaanisuus otti vallan akvakaupassa... Hmpf.
Warras
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Warras »

Heips!
Kai minäkin voin oman lusikkani työntää tähän soppaan.
Eli Kaakkois-Aasia biotooppia olen tässä pyöritellyt mielessäni.
180L allas myös kyseessä 100*46*43 (pituus-korkeus-leveys).

Piikkisilmät ovat ihan ehdottomia.
Haluaisin myös Pikkulasimonneja, joku rihmakalakin olisi mielessä. Helmirihmakala taitaa kuitenkin tarvita enemmän tilaa?
Rasborat voisivat olla kivoja, mutta joutuvatko pienimmät helpposti rihmakalojen appeeksi?
Myös Harlekiininuoliainen miellyttäisi.
Muutama iso parvi vähän pienenpiä kaloja sekä pariskunta rihmoja, jotakin sen suuntaista olen miettinyt.
Kasvistoakin tässä mietin. Hiekkapohja olisi tulossa akvaan, mutta pitääkö sen oikeaoppisesti tuota biotooppia ajatellen olla tumma vai vaalea?
Itte mielummin ottaisin kyllä vaalean.
Entäpä sisustus, minkälaisia kiviä tuollaisessa akvaariossa yleensä on, vai onko ollenkaan, juurakkoja yms?
Ehdotuksia? :)

----------------------------------

Kirjoittaja Warras » 22:08, 14.01.2010

Tulirihmat olisivat yksi vaihtoehto jos rihmoja hankin.
Menestyykö rihmat ja nuoliaiset samassa akvassa?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kyllä imunuoliaiset pärjää yleensä ihan hyvin vielä 26 asteessakin kunhan hapekkuutta riittää.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Jos borneobiotoopin perustajat innostuvat betta albimarginatoista ja niitä onnistuvat jostain hankkimaan, huutakaa yksärillä tänne päin hep, nimittäin ostan mielelläni muutaman "eri sukulinjaisen" poikasen omaan porukkaan. Sama toimii toisinkin päin. Tavoitteenani on siis geneettisesti vahvempi kanta tänne Suomeen. Harrastajia vaan ei juuri ole?

Albimarginataa suosittelen ehdottomasti borneoaltaiden "tähdeksi", muustakin syystä, kuin itse saadakseni "uutta verta" kantaan. Upea kala!
Sophiru
Junior Member
Junior Member

Warras: katoppa tätä linkkiä, siellä paljon tietoa Borneosta, sen kasveista ja kaloista. :D Pohja kai on yleensä lehtien peitossa, eli jos pistät paljon lehtiä pohjalle niin värillä ei kai mitään hirveesti väliä. http://www.ibanorum.netfirms.com/

marinum: Kiitos, helpotti saada tietää että ne kyllä pärjää vähän 'kuumemmassakin'. Kalat ovat vaikuttaneet viihtyvän, etenkin imunuoliaiset surffaa hirveetä vauhtia lasia pitkin. :D Plekoa ei tosin ole näkynyt melkein puoleen viikkoon, ei edes ruoka- aikaan. Epäilen jo kuolemaa, mutta huomenna ajattelin samalla kun siivoan vähän järjestellä kantoa ja kasveja, niin ehkä se löytyy vielä. Toivottavasti ei raatona, se olis ikävää... Ihme että ne mukamas herkemmät kalat on paljon enemmän esillä. :D

Viirikirjokaloja ja harlekiininuoliaisia on mulle tulossa, eli Warrakselle sanoisin myös että harlekiininuoliaisetkin menee. Mulle tulee semmoset 4 kpl.

Olen myös miettinyt pitäiskö toista parvea hankkia, jotain pientä rasboraa tai hohtokiilakylkiä... Hmmm... Noh sen näkee sit, jos akva näyttää tyhjältä silloin kun siel ui 20-30 viirikirjokalaa niin sit hankitaan ehkä toinenkin parvi jotain. :D

Edit: albimarginata olis kyllä hieno, mutta on tosi kallis. :/ Ei taida olla ihan opiskelijabudjettia... jospa Ruotsista löytyis halvalla...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”