Miksi urosmiljikset kuolevat?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
ridex
Starting Member
Starting Member

Miksi urosmiljikset kuolevat?

Viesti Kirjoittaja ridex »

Heip!

Mulla on 100 litrainen akva, jossa miljiksiä, platyja ja partis. Akva on ollut mulla puolisen vuotta. Jostain kumman syystä urosmiljikset heittävät henkensä, kun taas muut porskuttavat elämänsä kunnossa. Mulla on maatiaismiljiksiä, hohtomiljiksiä ja nyt viimeisimmät värikkäät miljoonakalat (3urosta, 4 naarasta) ostin Faunattaresta noin kuukausi sitten. Naaraat ovat hyvässä kunnossa ja uusista kolme on jo oikein pulleina poikasista, kun taas uroksista on jo kaksi kuollut ja viimeinen tekee kuolemaa. Vesiarvot on junglen 6in1-liuskatestin mukaan kunnossa, olen kovettanut vettä kipsillä, käytän vedenparannusainetta.

Uroksia on kuollut muutama ennenkin, mutta nyt nämä uudet ovat menneet näin: ensin yksi alkoi räpiköidä pystyasennossa (nokka pintaan päin) ja hiipui pikkuhiljaa kuoliaaksi, sitten toinen teki saman. Nyt huomasin, että kolmas on pohjalla pyrstö ihan riekaleina, "hiutuneena". Mulla oli juuri general tonic-käsittely akvassa 5 pvää, vaihdoin tänään vettä. Mitä hitsiä pitäis tehdä ja miksi juuri urokset kuolee? Auttakee!
sakosa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Miksi urosmiljikset kuolevat?

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Tappeleeko ne keskenään? Voitko laittaa numeroina vesiarvot?
hexa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja hexa »

Poikkeavat uima asennot johtuvat yleensä uimarakontulehduksesta. Loppuiko se jossain välissä vai uivatko ne viimeiseen hengen vetoon asti oudosti ?
Pessimisti ei pety
ridex
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ridex »

Kalat eivät ole tapelleet. Se viimeinenkin uros kuoli sitten seuraavana päivänä viestistäni :( Loppuaikana ne lähinnä makailivat pohjalla tai sitten olivat kasvin päällä tukeutuen siihen.

Vesiarvot ovat liuskatestillä mitattuna olleet seuraavaa: nitraatti 0, joskus 20ppm, nitriitti 0, GH 150ppm, kloori 0, KH 180ppm, ph 7-8 (lähempänä 8 kuitenkin).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”