PMDD annostelu

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kt10283
Starting Member
Starting Member

PMDD annostelu

Viesti Kirjoittaja kt10283 »

Aattelin vaan kun vettä vaihdetaan akvaarioon esim 100 litraa 1000 litran akvaarioon niin lisäänkö pmdd.tä 100l annoksen vai 1000 litran annoksen, veden vaihdon yhteydessä?
kt10283@luukku.com
ronsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ronsu »

Minä lisäisin sen 100 litran annoksen mukaan, eli 10 ml jokaisen vedenvaihdon yhteydessä. Tuosta voi sitten kokemusten mukaan joko lisätä tai vähentää annostusta.
summersrain
Member
Member

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Mun mielestäni pitäisi miettiä niitä kasveja eikä suinkaan veden/-vaihtojen määrää (onko se edes kerran viikossa?). 10ml/100l löysin itselleni ohjeeksi, joka kuitenkin osoittautui liian suureksi annostukseksi vähäkasviseen akvaariooni. Levät riemastuivat. Nyt kun olen vaihtanut akvaarioni isompaan, lähdin pienellä päivittäisellä annostuksella katsomaan mitä tapahtuu ja sen mukaan suurentamaan satsia. Nykyinen tilanteeni ei ole edes puolta tuosta 10/100:sta. Tosin, kasvejakin mahtuisi tuplasti enemmän.
kt10283
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kt10283 »

Joo Hieman saman suuntaisesti kyllä ittekin aattelin mutta oli pakko kysyä ennen kuin katua. Levää kun ei nyt ja toivottavasti tulevaisuudessakaan ei juuri ole
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Olen nyt kuutena viikkona laittanut PMDD:n 360l. altaaseen 36ml/viikko (sekä muihinkin altaisiin 10ml/allaslitrat) eikä leviä ole näkynyt :mrgreen: . Kasveja on runsaasti ja ne myös kasvavat hyvin!
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

kiltsi kirjoitti:Olen nyt kuutena viikkona laittanut PMDD:n 360l. altaaseen 36ml/viikko (sekä muihinkin altaisiin 10ml/allaslitrat) eikä leviä ole näkynyt :mrgreen: . Kasveja on runsaasti ja ne myös kasvavat hyvin!
Jos sinulla vasta 6vk. vanha allas, niin tuskimpa levää näkyykään. Levä kun yleensä tulee vasta kypsään altaaseen.
Mutta tuo PMDD:n annostelu on täysin allaskohtainen juttu, joka jokaiseen altaaseen pitää erikseen mitoittaa kasvien tarpeiden mukaan.
Itelläni sellainen rytmi että vedenvaihdon yhteydessä laitan 5ml/100l. ja parin päivän päästä toiset 5ml. Mielestäni altaani on täynnä kasveja, joista osa nopeakasvuisia. Elikkäs, jos altaassa on vain vähän kasveja niin annostelu on hyvä aloittaa puolella määrällä. Se 10ml./100ml. on ilmeisesti ohearvona juur 'viidakkoaltaille'.
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

KtMan: Viestissäni vissiin annoin väärän kuvan asiasta. Allas on melkein kaksivuotta ollut toiminnassa... :roll:
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”