Aattelin vaan kun vettä vaihdetaan akvaarioon esim 100 litraa 1000 litran akvaarioon niin lisäänkö pmdd.tä 100l annoksen vai 1000 litran annoksen, veden vaihdon yhteydessä?
kt10283@luukku.com
PMDD annostelu
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
Mun mielestäni pitäisi miettiä niitä kasveja eikä suinkaan veden/-vaihtojen määrää (onko se edes kerran viikossa?). 10ml/100l löysin itselleni ohjeeksi, joka kuitenkin osoittautui liian suureksi annostukseksi vähäkasviseen akvaariooni. Levät riemastuivat. Nyt kun olen vaihtanut akvaarioni isompaan, lähdin pienellä päivittäisellä annostuksella katsomaan mitä tapahtuu ja sen mukaan suurentamaan satsia. Nykyinen tilanteeni ei ole edes puolta tuosta 10/100:sta. Tosin, kasvejakin mahtuisi tuplasti enemmän.
Jos sinulla vasta 6vk. vanha allas, niin tuskimpa levää näkyykään. Levä kun yleensä tulee vasta kypsään altaaseen.kiltsi kirjoitti:Olen nyt kuutena viikkona laittanut PMDD:n 360l. altaaseen 36ml/viikko (sekä muihinkin altaisiin 10ml/allaslitrat) eikä leviä ole näkynyt. Kasveja on runsaasti ja ne myös kasvavat hyvin!
Mutta tuo PMDD:n annostelu on täysin allaskohtainen juttu, joka jokaiseen altaaseen pitää erikseen mitoittaa kasvien tarpeiden mukaan.
Itelläni sellainen rytmi että vedenvaihdon yhteydessä laitan 5ml/100l. ja parin päivän päästä toiset 5ml. Mielestäni altaani on täynnä kasveja, joista osa nopeakasvuisia. Elikkäs, jos altaassa on vain vähän kasveja niin annostelu on hyvä aloittaa puolella määrällä. Se 10ml./100ml. on ilmeisesti ohearvona juur 'viidakkoaltaille'.
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?