Jaavansammal ei menesty

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Naukuli
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Jaavansammal ei menesty

Viesti Kirjoittaja Naukuli »

Tykkäisin kovasti jos ko. kasvi menestyisi, mutta tuppaa kuolemaan joka kerta kun saan uuden alun hommattua. En tiedä mitä teen väärin sen kanssa, sillä muut kasvit menestyvät akvaariossani. Nyt on tuollainen puolikuollut, rusehtavaksi muuttuva jaavansammaltuppo kumilenkillä kiinni kivessä (ajattelin että se olisi voinut kasvaa siihen kiinni, mutta ei toimi) ja kohta varmaan menee sekin. :cry:
Ideoita mistä voisi johtua tällainen? Akvaario, jossa sammal on, on 40 litrainen. Asukkeina omppuja muutama ja sukarapuja. Valaistuksesta en osaa sanoa mitään hyödyllistä, mutta akvaariokaupassa täti sellaista kasvilamppua suositteli :mrgreen: Muuten akvaariossa on varsin runsaasti kasveja, mutta varjossa sammal ei ole. Pitäisikö sitä siirtää jonnekin vähemmän valoisaan paikkaan?
ratak
Starting Member
Starting Member

Re: Jaavansammal ei menesty

Viesti Kirjoittaja ratak »

Tuli mieleen, että noin pienellä asukasmäärällä altaassasi on luultavasti hyvin vähän nitraattia, eli kasveille elintärkeää typenlähdettä. Siitä voisi johtua vähittäinen näivettyminen. Mutta toisaalta, jos muut kasvit viihtyvät, niin tämä teoria ns. kusee.
Miten lannoitat kasveja?
Paul Stump
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Olen itse huomannut, ettei jaavansammal kauheasti tykkää kiinnittämisestä ainakaan tiukasti.

Voit koittaa sillä tavalla, että avaat tupon löysäksi ja vain laitat sen altaaseen. Sitten unohdat sen ja annat sen ajelehtia ja asettua minne haluaa. Kyllä se paikan löydettyään alkaa rehottaa.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Paul Stump kirjoitti:Olen itse huomannut, ettei jaavansammal kauheasti tykkää kiinnittämisestä ainakaan tiukasti.

Voit koittaa sillä tavalla, että avaat tupon löysäksi ja vain laitat sen altaaseen. Sitten unohdat sen ja annat sen ajelehtia ja asettua minne haluaa. Kyllä se paikan löydettyään alkaa rehottaa.
Tää toimii. Ittellä ainakin kasvaa nyt hyvin.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Itse kallistuisin siihen ravinneteoriaan. Täällä jaavansammal kasvaa ihan missä vain, kunhan vedessä on fosfaatteja ja typpeä. Valostakin se tykkää. Tuntuu siltä, että mitä likaisempi altaan vesi on, sen rehevämpi on jaavansammal. Parhaiten se tarttuu puuhun, ja kun se on siihen tarttunut niin sitä ei saa hävitettyä kuin kuivattamalla koko kanto [;)]
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
trishan
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja trishan »

Mulla on vähän sama ongelma. Sammal kyllä kasvaa ja leviää, mutta on hieman rusehtava ja huonovointisen näköinen. Liikkeissä kun se näyttää aina niin kirkkaalta ja tumman vihreältä. Harmittaa, ettei saa yhtä hyvännäköiseksi. Ravinteina käytän pohjalla niitä tabletteja ja sitten nestemäisenä ja sitten vielä sitä hiilinestettä(?) päivittäin. Mikä tässä mättää? Virtaustakin olen yrittänyt pitää hyvänä, kun jotenkin tuntuu, että siihen kerääntyy likaakin.. Allas on 90litranen, vesi kovaa, ph7 ja muutkin arvot pitäs olla ok. Lämpötila 23 astetta.

Kiva jos joku kertoisi jotain vinkkejä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”