Sinileukakirjoahvenista
Valvoja: Moderaattorit
Sinileukakirjoahvenista
Osa nettisivustoista kertovat että pitää kovasta vedestä ja toiset että pitää pehmeästä vedestä. Kumpiko on oikein?
Entä lämpötila? Niistäkin löytyy eri arvoja netistä.
Repiikö kasveja?
Kaivaako monttuja hulluna?
Syökö pinempiä kaloja?
Sopiiko muita kirjoahvenia pariskunnan kanssa jos akvaarion pohjan ala on 130x46cm? Vettä 317L:aa.
Entä lämpötila? Niistäkin löytyy eri arvoja netistä.
Repiikö kasveja?
Kaivaako monttuja hulluna?
Syökö pinempiä kaloja?
Sopiiko muita kirjoahvenia pariskunnan kanssa jos akvaarion pohjan ala on 130x46cm? Vettä 317L:aa.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Sinileukakirjoahvenista
Mulla ovat pehmeässä vedessä ja hyvin näyttävät viihtyvän.
Eivät revi kasveja eivätkä kiusaa muita kaloja, ei edes paljon pienempia. Monttuja eivät kaivele. Eli siinä mielessä täydellisiä fisuja jos hurjaa lisääntymishalua ei oteta huomioon.
Eivät revi kasveja eivätkä kiusaa muita kaloja, ei edes paljon pienempia. Monttuja eivät kaivele. Eli siinä mielessä täydellisiä fisuja jos hurjaa lisääntymishalua ei oteta huomioon.
-
- Member
Mulla taas päinvastaisia kokemuksia kuin pirajalla. Viimeisimmän altaani mukana tuli 3 sinileukaa, 1 uroa ja 2 naarasta. Olivat pehemässä vedessä ja lämpöä noin 26-27. Sain luovutettua kaksi uuteen kotiin ja viimeksi jäänyt naaras kaiveli isoja kuoppia erään kannon vieraan ja etulasin viereen. Kasvit saivat yleensäottaen olla rauhassa, vaan kun yritin laittaa intianvesitähdikkiä sen samaisen kannon viereen, mihin tyttö kaiveli kolojaan sai puska kyytiä, oli ilmeisesti istutettu hänen tielleen... Eli kannon vieressä ei saanut olla kasveja, muualla kyllä jätti kasvit rauhaan. Minulla oli/on kerritetroja, jotka sinileuka jätti rauhaan hyvin, sukarapuja kyllä pisteli muutaman parempiin suihin, mikä on ihan ymmärrettävää kun ajattelee kalan ja rapujen kokoeroa. Mielenkiintoista on että sinileuista tuli suuria metsästäjiä pimeän aikaan, päivällä ravutkin saivat olla rauhassa... Altaani tosin on vain 180l ja pohdin saattoiko kasvejen repiminen ja kuoppion kaivelu johtua tilan puutteesta, onhan tuolla sinileukakirjoahvenella kuitenkin kokoa.
Nyt on kaikki affenet uusissa kodeissa ja ravuillakin rauha maassa.
Nyt on kaikki affenet uusissa kodeissa ja ravuillakin rauha maassa.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna 

-
- Junior Member
- Viesti:
Nyt kun muistelen, niin kyllä mullakin tyttösinileuat kaksistaan kaivelivat kuoppaa akvaarion nurkkaan, mutta se loppui kun laitoin niille saviruukun pesäkoloksi. Ne kai halusivat vaan kotia itelleensä. Ja juu! Halusivat kodin vaikkei poijsta ollut vielä kiinnostunutkaan!
Täälläkin sinileuat kaivelee kuoppia ja jos kasvit osuu siihen kuopan kohdalle niin ne napsitaan sitten pois. Sukaravut joutuivat ruokalistalle (myös aikuiset) mutta muut kalat saa olla rauhassa. Ainoat kalat joilla on asiaa pesäkolon luokse on piikkisilmät, jotka ei vaan tajua olevansa eihaluttuja.
Muut kalat häädetään pesän lähistöltä. Pääosin siis kuitenkin lepposia ja mukavia kaloja. Kauniita myös.

Appenzellinpaimenkoirat
-
- Member
Tästä kyllä samaa mieltä! Varsinkin kun on keskenään toimeentuleva pari altaassa niin on komeita katseltavia!condevil kirjoitti: Kauniita myös.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna 

Pystyykö mitenkään erottamaan nuorista sinleuoista tytöt ja pojat? Meinasin käydä ensiviikolla hakemassa pariskunnan mutta jos ei pysty erottamaan kuka on kuka niin taidan tyytyä ottamaan yhden ja katson sen kasvettua kumpaa sukupuolta on jonka jälkeen etsin kumppanin sille.
Jos evien väreissä näkyy eroa niin on helppo erottaa. Naaraalla keltaiset evät, koiraalla punaiset. 

Appenzellinpaimenkoirat
-
- Junior Member
- Viesti:
Aivan alussa, kun ovat vielä ihan pieniä, evissä saattaa näkyä vaikka mitä värejä. Meillä oli kaikilla punaista mutta kun tulivat isommiksi, niin alkoi selvästi erottumaan kuka on naaras ja kuka uros. Myös naarailla siis oli alussa hieman punaista evissä kun olivat vielä parin sentin pituisia.condevil kirjoitti:Jos evien väreissä näkyy eroa niin on helppo erottaa. Naaraalla keltaiset evät, koiraalla punaiset.
Eilen kävin hankkimassa Sinileuka pariskunnan. Toisella punaiset- ja toisella keltaiset evät. Eivät jahtaa toisiaan vaan tutkailevat paikkoja hyvässä yhteisymmäryksessä. Liikkeen kanssa sovin että jos rupeaa näyttämään sille etteivät olekaan pariskunta niin voin paluttaa toisen liikeeseen takaisin ja ottaa uuden. Kivan näköisiä pikku veijareita vielä. Naaras isompi kuin uros.
Jippii! Mun hankkima Sinileuka pariskunta ovat tehneet ensimäisen kutunsa. Mulla vasta olleet vajaat kaksi viikkoa.
Perhelisäys!
Tänään sain mulle akvaarioon vähän perhelisäystä. Kävin tänään hakemassa 7 Sinileukakirjoahventen poikasta.
Ovat noin 2 cm pitkiä. Annan kasvaa ne vähän tossa pikku akvassa ja pistän sitten ne tonne isompaa, kunhan ovat kasvaneet.
Toivottavasti kasvaa pian
Ovat noin 2 cm pitkiä. Annan kasvaa ne vähän tossa pikku akvassa ja pistän sitten ne tonne isompaa, kunhan ovat kasvaneet.
Toivottavasti kasvaa pian

Kala on kaveri, ei sapuska!
tosi söpöjä poikasia
mulla urokset alkoivat kaivaa isoja kuoppia kun altaaseen tuli naaraspuolinen fisu(samaa lajia)...en tiedä yrittääkö kosiskella vai mikä on.

-
- Katalysaattori
Mulla oli kaksi koirasta, siis eri aikaan. Viimeisimmän piti olla naaras mutta ei halunnutkaan olla tyttö. 
Luovuin kaloista koska alkuun tykästyivät vain ruokinta-aikaan hätyyttelemään monnisia, mutta homma eskaloitui siihen että monnisia hätyyteltiin käytännössä koko ajan ja ensimmäinen sinileuoista keksi "kivan leikin", alkoi kiskomaan yhtä plekoa pyrstöstä kun se niin kivasti pilkotti plekoputken suusta. Kuoppia kaiveltiin myös välillä milloin mihinkin.
Muuten kivoja ja symppiksiä kaloja, ehkäpä erilaiseen seuraan voisin joskus noita uudestaan harkita.

Luovuin kaloista koska alkuun tykästyivät vain ruokinta-aikaan hätyyttelemään monnisia, mutta homma eskaloitui siihen että monnisia hätyyteltiin käytännössä koko ajan ja ensimmäinen sinileuoista keksi "kivan leikin", alkoi kiskomaan yhtä plekoa pyrstöstä kun se niin kivasti pilkotti plekoputken suusta. Kuoppia kaiveltiin myös välillä milloin mihinkin.
Muuten kivoja ja symppiksiä kaloja, ehkäpä erilaiseen seuraan voisin joskus noita uudestaan harkita.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Mua alkoi kiinnostaa lähinnä tän kalan koko, sillä erinäisillä nettisivuilla niiden maksipituudet vaihtelee melkolailla paljonkin... Useimmissa paikoissa kyllä luki että naaras n. 7- ja koiras n. 9 senttiä, mutta parhaimmillaan jossain ilmoitettiin maksimikooksi jopa 22 senttiä, mikä laittoi tietysti miettimään että minkälaisia jättiläisiä näistä oikein kasvaa... 

Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
-
- Junior Member
- Viesti:
[groovehai] kirjoitti:Mua alkoi kiinnostaa lähinnä tän kalan koko, sillä erinäisillä nettisivuilla niiden maksipituudet vaihtelee melkolailla paljonkin... Useimmissa paikoissa kyllä luki että naaras n. 7- ja koiras n. 9 senttiä, mutta parhaimmillaan jossain ilmoitettiin maksimikooksi jopa 22 senttiä, mikä laittoi tietysti miettimään että minkälaisia jättiläisiä näistä oikein kasvaa...
Noni-ii.. se muakin kiinnosti kovasti kun sinileukoja olin miettimässä. Netistä saa todellakin erilaista tietoa.
Kuitenkin mun kalaset ovat n. vuoden ikäisiä, uros on selvästi kookkaampi mitä naaras. Naaras noin 8 cm ja uros joku 12 cm.
Tuntuu, että naaraan kasvu on pysähtänyt, mutta uros näyttää vielä massaa keräävän. Otsakuhmussakin on vielä kasvuvaraa.
mulla uros on n.10cm ja naaras on 5cm.
-
- Starting Member
Mun sinileukanaaras on n.9 cm, oikea tyranni
, ajaa ukkoparan joka on vaivaiset 7 cm aina piiloon. Ei raukka pääse kasvamaan ku akka ei anna sen tulla syömään. Taitavat olla vielä kuitenkin aika poikasia. Akka kaivelee hulluna isoja kuoppia altaan pohjalle, joka aamu jännityksellä katselen, että missä tänään on hiekkakasa
. Ukko on tosiaan tollanen lapanen ja luimistelee kasvien takana piilossa eukkoaan
.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

540l ahvenia sekä muuta ja 180l sekalaista
-
- Junior Member
- Viesti:
Muuten, jos kyllästyt kuopista, pistä niille joku reilun kokoinen kippo altaaseen. Silleen, ettei se olisi kuitenkaan liian iso, vaan että sopivasti kalan kokoinen. Mun sinileuat lopettivat kuoppien kaivelun heti kun oman pesäkipon saivat. Siihen ne aina mätinsä tekee ja se on niitten koti. Ei mitään hiekkalinnoja enään.kmlahtinen kirjoitti:Mun sinileukanaaras on n.9 cm, oikea tyranni, ajaa ukkoparan joka on vaivaiset 7 cm aina piiloon. Ei raukka pääse kasvamaan ku akka ei anna sen tulla syömään. Taitavat olla vielä kuitenkin aika poikasia. Akka kaivelee hulluna isoja kuoppia altaan pohjalle, joka aamu jännityksellä katselen, että missä tänään on hiekkakasa
. Ukko on tosiaan tollanen lapanen ja luimistelee kasvien takana piilossa eukkoaan
.
Meilläkin kippo, joka toimii kotipesänä. Sen lähiympäristöä sinileuat vähän väliä siistivät, eli siirtelevät soraa paikasta toiseen. Tykkäävät myös viedä soraa pintaan ja uivat laskeutuvan soran seassa taas pohjalle. Ehkä se kutittaa tai jotain, koska pitävät myös ilmastimen kuplista. Kuppiin ne myös kutevat eivätkä päästä toisia lähelle. Kättäkin purevat jos touhuan liian lähellä pesää. Kerran erehdyin pesemään kupin, jossa luultavasti oli kutua. Syntyi hirveä tappelu pariskunnan kesken kun kosinta piti aloittaa alusta. Enää en kuppiin koske.piraja kirjoitti:Muuten, jos kyllästyt kuopista, pistä niille joku reilun kokoinen kippo altaaseen. Silleen, ettei se olisi kuitenkaan liian iso, vaan että sopivasti kalan kokoinen. Mun sinileuat lopettivat kuoppien kaivelun heti kun oman pesäkipon saivat. Siihen ne aina mätinsä tekee ja se on niitten koti. Ei mitään hiekkalinnoja enään.kmlahtinen kirjoitti:Mun sinileukanaaras on n.9 cm, oikea tyranni, ajaa ukkoparan joka on vaivaiset 7 cm aina piiloon. Ei raukka pääse kasvamaan ku akka ei anna sen tulla syömään. Taitavat olla vielä kuitenkin aika poikasia. Akka kaivelee hulluna isoja kuoppia altaan pohjalle, joka aamu jännityksellä katselen, että missä tänään on hiekkakasa
.

Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
-
- Junior Member
- Viesti:
Joo, kyllä mullakin ne kodin edustaa siivoavat. Ei kuitenkaan pahasti. Semmosia leikkejä mitä sulla, mnbvcxz, he eivät ole kuitenkaan vielä keksiny 
Hyökkäävät käden kimppuun jos pesän läheltä erehdyn siivoamaan... välttelen kupin siivousta varsinkin jos siellä mädin tiedän olevan
(Ja sitähan on USEIN).

Hyökkäävät käden kimppuun jos pesän läheltä erehdyn siivoamaan... välttelen kupin siivousta varsinkin jos siellä mädin tiedän olevan

-
- Starting Member
piraja kirjoitti:Muuten, jos kyllästyt kuopista, pistä niille joku reilun kokoinen kippo altaaseen. Silleen, ettei se olisi kuitenkaan liian iso, vaan että sopivasti kalan kokoinen. Mun sinileuat lopettivat kuoppien kaivelun heti kun oman pesäkipon saivat. Siihen ne aina mätinsä tekee ja se on niitten koti. Ei mitään hiekkalinnoja enään.kmlahtinen kirjoitti:Mun sinileukanaaras on n.9 cm, oikea tyranni, ajaa ukkoparan joka on vaivaiset 7 cm aina piiloon. Ei raukka pääse kasvamaan ku akka ei anna sen tulla syömään. Taitavat olla vielä kuitenkin aika poikasia. Akka kaivelee hulluna isoja kuoppia altaan pohjalle, joka aamu jännityksellä katselen, että missä tänään on hiekkakasa
.
Joo, laitoinhan tonne pohjalle kookoksenkuoren puolikkaan, muka piikkisilmille, mut toi eukkohan se omi itelleen heti seuraavana yönä ja on nyt siirtänyt sen "sisältä" hiekkaa pois saaden kuoren uppoamaan koko ajan lähemmäs lasia. No eiköhän se sitten ole tyytyväinen kun on kaikki roudattu ulos

540l ahvenia sekä muuta ja 180l sekalaista
-
- Senior Member
Mulla on itse tällä hetkellä kolme sinileukavauvaa, joista toivon löytävän hyvällä onnella löytävän sen pariskunnan. Ovat jotain noin 3-4 senttisiä, mutta yksi ahven käyttäytyy tosi aggressiivisesti sekä näitä kahta muuta lajitoveriaan että myös mun Rusokirjoahvenia kohtaan ja jahtaa niitä ympäri allasta. Kaikki muut näyttävät tulevan toimeen... oisko helpompi vain luopua tästä riitapukarista ja pitäytyä noissa kahdessa rauhallisemmassa, vai voiko olla että niidenkin käytös muuttuu kun iso paha isoveli (?) on poissa?
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
Luultavasti se on uros. Vai onko? Mulla uros tekee sitä nyt kun niillä on vauvoja ja sit kun se puolustelee omaa eukkoansa.
Pidetään kaupittelut kauppaosastolla, kiitos. -ylläpito
Pidetään kaupittelut kauppaosastolla, kiitos. -ylläpito
-
- Senior Member
Oli uros. Ja pariutui naaraan kanssa sitten kuitenkin.. kaivelevat tuolla koloja hiekkaan minkä ehtivät. Eli se kiltti yksilö nyt sit joutui uuteen kotiin. Edelleen toi jäljelle jäänyt uros on kyl tosi aggressiivinen muita kaloja kohtaan, tappelee esimerkiks mun lempparin eli Pantterikiipijän kanssa jos vastakkain osuvat, ja mähän en siis tykkää yhtään :/ Mä luulin että nää muodostaa vaan pienen reviirin? Tän sinileukauroksen reviiri näyttäis olevan pretty much toi koko 400 litraa. Ja kokoa on siis tosiaan tässä vaiheessa jotain neljä senttiä...