Kiekkokalojen akvaario!

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TosiTahvo
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Kiekkokalojen akvaario!

Viesti Kirjoittaja TosiTahvo »

Moi!
Minkäkokoisen akvaarion yksi kiekkokala tarvitsee? Vai onko se parvikala? Onko se lihansyöjä? Minkäkokoiseksi se kasvaa(hyvin hoidettuna)?

Kiitti jos vastaatte! [;)]
ÄhÄkUttI! En ole tyhmä vaikka kyselen paljon asioista. Sehän on fiksua!
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Laitan tähän ihan copy-pastella (laiska kun olen) meikäläisen vuodatuksia vanhoista topiceista:

... Kyllä kiekkotouhuissa täytyy olla 100% :sti mukana. Väärin hoidetut kiekot sairastuvat melko varmasti, josta seuraa 'itkua ja hammasten kiristystä'. Kiekot vaativat paneutumista asiaan, kaikkensa yrittämistä ja pitkää pinnaa. Jos on epävarma siitä jaksaako kiekkoja hoitaa, niin ei niihin kannata rahojaan tuhlata.
Järkevä aloituskokoonpano olisi:
-akvaario n. 500l.
-kiekkoja (terveitä ja tietysti kauniita!) vähintään 6
-lämmöt ihan vähintään se 28, mutta kyllä tuollainen 30 astetta on mielestäni hyvä
-sopivat, rauhalliset ja samanlaisissa olissa viihtyvät seuralaiset (oma mielipiteeni: muutama corydoras pitämään pohjaa siistinä, eikä muuta)
-Hyvä, reilusti suodattimien ohjearvojen mukaan ylimitoitettu suodatus.
-vedenvaihdot ihan minimissään n.50% kerran viikossa, mutta olen vahvasti sitä mieltä että se on kyllä liian vähän. Jos kiekoista haluaa isoja ja terveitä, niin tuollainen ~3 kertaa viikossa n.30-50% pitää veden tasaisen puhtaana ja kiekot tyytyväisenä ja terveinä.
Suuren osan näistä asioista olen joutunut itse yrityksen ja erehdyksen kautta oppimaan. Onneksi sinun ei tarvitse näitä virheitä toistaa
(liian pieni akvaario, liian kylmä , liian ärhäkkäät seuralaiset ja liian vähän kiekkoja ova olleet omat virheeni harrastuksen alkutaipaleella

...Kannattaa sitten olla tarkkana kun kiekkoja ostaa. .
Näyttävätkö kiekot teveiltä :
-silmät kirkkaat ja pienet (ei mitään tummia / suhteettoman suuria)
-eivät ole 'tummina'
-ovt hyvin syöneitä, tässä sivulla ensimmäisessä kuvassa on näky joka löytyy hyvin monesta kalakaupasta. Älä osta.
http://www.simplydiscus.com/forum/index ... eadid=6125
Älä usko jos kauppian sanoo, että kaikki syö, vaan pyydä antamaan kaloille ruokaa, että voit itse todeta että kalat todella syövät.
-Vaikka juuri se kala jonka haluat näyttäisi hyvältä tarkkaile onko altaassa/ muissa altaissa (samoja välineitä kuitenkin yleisesti käytetään) sairaan näköisiä kiekkoja.
- KARANTEENI!

Tämä oli napattu täältä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
jossa kiekkojen hankkimisesta on keskusteltu aiemmin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”