60L Ilman kaloja

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Zitadel
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

60L Ilman kaloja

Viesti Kirjoittaja Zitadel »

Olen tässä nyt puolivuotta lueskellut tätä foorumia ja pähkäillyt, että uskaltaisiko sitä yrittää merivesiakvaariota. Nyt minulla olisi tyhjänä 60L lasiloota 61x30x36. Ajatuksena minulla olisi tehdä siitä mahdollisimman helppohoitoinen merivesiallas ilman kaloja. Laittaisin sinne hyvän korallipohjan, elävää kiveä x määrää ja ehkäpä helppohoitoisia pehmytkoralleja. Ideana olisi se, että minun ei tarvitsisi lisätä akvaarioon kuin kaikkein välttämättömin jolloin altaan kuormitus olisi minimaalinen. Tekniikka jota laittaisin altaaseen: Valaistus 150W HQI, vedenpinnan tasaaja, pieni vaahdotin ja tietysti streami(t) huolehtimaan riittävästä virtauksesta. Varsinaisena kysymyksenä olisi se, että voisiko tälläinen kokonaisuus toimia jotenkin niin että siihen ei tarvitsisi kahteen viikkoon koskea lainkaan? Tarvitsenko lisää tekniikkaa, vai onko ylipäätään mahdollista ylläpitää meriakvaariota huoltamatta sitä kahteen viikkoon?
240L Malawi
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: 60L Ilman kaloja

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

150W monimetallivalaistus 36cm syvään altaaseen on mielestäni aika paljon. Kannattaisi harkita myös T5:sia, jos on valmis maksamaan vähän enemmän vuodessa polttimoista. Ei sitten kesällä tarvitse taistella lämpöjen kanssa.

Jos et laita ala-allasta, niin vedenpinnan kuoriminen kannattaa hoitaa tehokkailla streameilla tai tommosella: http://www.aquaristikshop.com/e_Produkt ... ractor.htm

On mahdollista tehdä sellainen allas, ettei siihen tarvitse koskea kuukauteen kunhan sen on vain saanut hyvin käyntiin, mutta jos altaan kanssa tulee ongelmia, kuten leväongelmia [}:)] (kokemusta on), sen kanssa tuhlautuu hyvinkin paljon aikaa. Itse olen tähdännyt juurikin tuohon kerran kuukaudessa -huoltoväliin (pois lukien ruokinta, joka kuuluu emännälle) ja nyt ollaan jo aika lähellä.

Vielä kun saisi opetettua losseron tyhjäämään vaahdotinkupin kerran viikossa :roll:
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kyllähän tuollainen ihan hvin useamman viikon tarvittaessa menee ihan yssisseen. Vaikka olisi hiukan jotain kivistäkin korallia. Oikeastaan tiettyyn rajaan asti vain korvausvesiastian koko rajoittaa tuota suunnitelmaa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Zitadel
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Zitadel »

Ok hyvä tietää että suunnitelmani ovat edes sinnepäin ja että tämän huoltovälin saavuttaminen on mahdollista. Nyt kun vielä en ole mitään laitteita hankkinut, niin mitä suosittelisitte ostoslistaan laitettavaksi, siis aivan välttämättömimmät että saan tuon 2vko- kuukauden huoltovälin toimimaan? Valaistukseksi olen miettinyt myös tee se itse led valot reef-centralin foorumeilta ohjeita mukaillen. Noita t5 valaisimia en mielellään altaaseeni ottaisi, koska pidän pienen valonlähteen aihuttamasta valon välkehtimisestä. Ehkä yksi t5 actinic putki voisi tietty mennä lisukkeena jollekkin monimetallille. Itsekkin epäilin tuota 150w tehoa hieman yliampuvaksi.

Vielä en kylläkään ole tehnyt päätöstä merialtaan perustamisesta, kun en oikeen osaa laskea kustannuksia tälle harrastukselle. Mutta ajattelin asian niin, että lisättävien kemikaalien kustannukset olisivat pienempiä mitä harvemmin vedenvaihtoja joudun suorittamaan? Eli siksi unohtaisin kalat kokonaan tästä paketista. Olen kyllä lukenut tältä palstalta merialtaan eurojen kulutuksesta, mutta en osaa soveltaa niitä omaan ideaani. Toisaalta tuo käytännön kokemuksen puute meriakvan hoidosta hieman mietityttää, että kuinka paljon siinä on säätöä ennen kuin homma rupeaa toimimaan. :?

Eli tarvitsenko muuta kuin:

Riittävä valaistus
riittävä veden virtaus
korvausvesi allas (tässätapauksessa muovisaavi) + laitteet
lämmitin
pieni vaahdotin
vesitestit
suola
sekä tietysti eläväkivi ja korallimurska
niin ja hyvin tärkeä seikka on että tarvitsenko välttämättä RO laitteen?
240L Malawi
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Zitadel kirjoitti:
tarvitsenko välttämättä RO laitteen?

Tuosta voidaan olla montaa mieltä, mutta jos haluat ottaa varman päälle, niin hommaa se RO-laite. Uuden saa vajaalla satasella.

Jos sanon, että tarvitset, monikaan ei hätkähdä. Jos taas sanon, ettet tarvitse, joku saattaa hyökätä mun kurkkuun :D

Allas toimii aika varmasti ilmankin. Vesijohtovesi sisältää kuitenkin kaikennäköistä pieniä määriä. Haitallisimmat ovat varmaankin raskasmetallit ja kloridit.
Janne J
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Janne J »

Minulla on juuri saman kokoinen nano.

Olen ollut erittäin tyytyväinen Biltemasta ostettuun 2x36W:n työvalaisimeen, joka on sopivan mittainen 60 litran altaalle. Minun valaisimeni on vieläpä alumiinikuorinen, eikä siitä tavallinen katsoja hoksaakaan, että se ei ole aito akvaariovalaisin. Vastaavia löytyy myös muista rauta/sisustuskaupoista, itse pohdin myös Kodin Terran malleja. Loisteputket tilasin Saksasta, Interpetin 36 W:n T5-kompaktiputkia (putki U:n muotoinen silmukka), joissa U:n toinen sivu on päivänvalosävyä, toinen sinisävyinen. Kivikorallitkin ovat kasvaneet todella hyvin noin matalassa altaalla tuollaisilla tehoilla.

Mielestäni pinnantasausautomatiikka on pikkunanossa aivan välttämätöntä. Itse yritin tuhrata alussa käsilisäyksillä, mutta hermot menivät parissa viikossa... etenkin viikon kesälomamatkaa odotellessa. Mietin tosin erilaisia mekaanis-pneumaattis-painovoimatoimisia DIY-ratkaisuja, mutta vaimo kielsi sellaiset viritykset. :D (Erääseen ideaan vieläkin uskon, jollaista en ole missään muualla nähnyt...) Viiden litran korvausvesiämpäri menee tyhjäksi alle viikossa - eli kun 60 litran altaasta iso osa on hiekkaa ja elävää kiveä, poukkoilisi suolapitoisuus tuon kymmenisen prosenttia viikon poissaolon yhteydessä. Ehkäpä eliöstä tämän kestäisi, mutta minulla ei kestä hermot kokeilla.

Itse tilasin Saksasta halvimman mahdollisen RO/DI-laitteen ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Järkyttävää katsoa kahteen ämpäriin kertyviä vesiä - toinen on täysin kirkasta, toinen ihmeen keltaista... tuollaistako lientä juomavetemme on? Meidän kulmilla tosin yhteen aikaan oli joku mangaaniongelma vesijohtoverkostossa; aina välillä kun täytti makean veden kaloille vesiämpäriä, sai ihmetellä miten mustaa vesi oli valkoisessa ämpärissä katseltuna, lasillisessa mitään ei huomannut. Mene ja tiedä, ehkäpä jossain on puhdasta vesijohtovettä.

Kemikaalipuolella olen itse havainnut kalsium- ja karbonaattilisän hyvin tarpeelliseksi, tosin minulla on myös kivikoralleja (ja hyvin hurja korallilevän kasvu). Tropic Marinin Bio-Calsium on ollut näppärä ja helppokäyttöinen nanossa.

Janne
tso
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja tso »

Janne J kirjoitti:Minulla on juuri saman kokoinen nano.
Järkyttävää katsoa kahteen ämpäriin kertyviä vesiä - toinen on täysin kirkasta, toinen ihmeen keltaista... tuollaistako lientä juomavetemme.Janne
Sitä samaa täällä ihmettelen. Karkeasuodatin keltaisena, Alkaa hieman mietityttämään tuo hanasta tukevan veden laaatu.
Kokeilin yhden kerran ilman RO suodatusta tehdä kalkkivettä, mutta saavin pohja oli niin saostunut, että totesin yrityksen turhaksi.

Tarkkana sen hanaveden kanssa saa ollla!
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”