Kalojen kiinnisaaminen haavilla?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Juti
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Kalojen kiinnisaaminen haavilla?

Viesti Kirjoittaja Juti »

Kuulostaa niin tyhmältä mut mitäpä siitä. :)

Siis onks tämä jotain salatiedettä vai mitä kun en ainakaan itse pysty saamaan omia malawejani kiinni mitenkään. Heti kun haavia näkyy niin kaikki vaan menee instana piiloihin ja sit ku on vähän aikaa paikoillaan niin kalat tulee esille muttei lähelllekään haavia. Ja kun haavi liikkuu ei kaloista oo enää mitään jäljellä. Olis siis tarkotus siirtää poikasaltaaseen noita tulevia vanhempia muttei tästä tule mitään.

Vinkkejä?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Re: Kalojen kiinnisaaminen haavilla?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Kahden haavin taktiikalla lähtee aika hyvin. toinen on "hyvä haavi" ja toinen "paha". :D Eli pidät toisen haavin paikoillaan ja ajat sillä toisella kalat paikoillaan olevaan haaviin. Veden vähennys altaasta myös helpottaa toimenpidettä. Mulla on yks jumalattoman iso haavi, johon ajan kalat pienemmällä haavilla, toimii tosi hyvin.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Ja kannattaa joskus tarjota ruokatabletteja haavista niin näinkin pelot hälvenevät. Oon joskus odottanut että tietty kala menee haaviin syömään ja sitten nostanut ylös. Joskus joutuu kyllä kivetkin nostamaan pois altaasta [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

Meillä on opittu, että käsi ruokkii (olen laittanut käden veteen ruokinnan yhteydessä), eli kättä ei tarvitse pelätä vaan kannattaa seurata. Haavi veteen ja käsi sen suulle, niin saan ahvenet helposti napattua. Kalat altistuvat helposti tempuille (erityisesti ahvenet).
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Malawiahventa kanssa ei ole mitään salaista tapaa saada kiinni helposti, se on lähes mahdoton! Otat kaikki kivet ulos ja sitten vasta pyydystät ne! Ja muuten jos ne kantavat jo munia siinä on todella suuri mahdollisuus että se joko syö tai heittää ne menemään jos alat siirtämään toiseen altaaseen.
Juti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Juti »

Joo kerran nappasin yhden samalla kun muuttelin sisustusta mutta sekin on niin työlästä hommaa että ei sitä taida jaksaa. Pitänee sitten ilmeisesti hankkia toinen haavi ja kokeilla onnea, eipä siinä paljoa häviä vaikka ei onnistuisikaan. :)
m2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja m2 »

isompaa välinettä.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla myös toi kahden haavin systeemi toimii, toinen haavi pieni ja toinen iso, johon kalat haavin. Tosin haastavaa on tosiaan se, kun yrität rusokiilakylkiparvesta haavia sen yhden tietyn kalan..

Muistakaahan vaan se, että jos partamonneja (tai muita piikikkäitä) pyydystätte niin älkää käyttäkö haavia, jäävät poskipiikeistä kiinni haaviin. Itse olen hoitanut nuo plekoputkien tai juurakkojen avulla, eli putki tai juurakko ylös vedestä ja pussi/purkki alle ja kala humpsahtaa sinne. :)
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”