Harvinaiset ja/tai himoitut kasvit, sekä uudet tulokkaat

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Harvinaiset ja/tai himoitut kasvit, sekä uudet tulokkaat

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Pallo teille, jotka eivät saa kasveista tarpeekseen.

Heitelkää toiveita, faktoja ja ajatuksia esimerkiksi siitä kasvilajista jota ette mistään tunnu löytävän, siitä harvinaisuudesta jonka olette jostain bonganneet, tai muuten vain maailmalle tuoreesta lajista, tai näistä kaikista. Suuren maailman tietoon ilmestyy välillä uusia lajeja, joista ei välttämättä Suomessa kuulla pitkään aikaan ennen kuin ne jotain kautta tänne rantautuvat. Yksi esimerkki tällaisesta kasvista taisi olla Hemianthus callitrichoides (kääpiökyynel) kahdeksan vuotta sitten.

Tällä ketjulla haluaisin vähän koota ajatuksia sellaisista komeista, hienoista ja jopa harvinaisista kasveista, joita olisi Suomeen saatavilla, mutta jotka eivät ole vielä kantautuneet suuren yleisön kokeiltavaksi. Saa hehkuttaa jos on onnistunut pitämään jonkun uuden, harvinaisen tai supervaikean kasvin hengissä, mutta saa myös avautua jos ei kaikesta yrityksestä huolimatta ole saanut jotain tällaista kasvia selviämään millään hengissä ;)

Minun himotuiden listan seuraava kasvi on Pogostemon stellata (Eusteralis), vaikkei kyseinen kasvi enään uusi tulokas olekkaan. HAS:in huutiksessa tulee toivottavasti tehtyä myös kasvilöytöjä.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Re: Harvinaiset ja/tai himoitut kasvit, sekä uudet tulokkaat

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Mulla on yks tollanen sun himoitsema pikku-altaassa mutta saas nähdä kuinka sen käy...Ahtaajien lakon takia saan odotella ties kuinka kauan uusia putkia altaan valaisimeen ja heijastimia, sitä ennen ei voi kun toivoa, ettei näänny sitä ennen...ja voihan se nääntyä uusilla putkillakin, on meinaan jonkun lehden jo tipauttanut...

Minä olen ihastunut noihin Blyxa jabonicaan ja aubertii:hin, molempia olen onnistunut saamaan (kiitos toisesta sinun Alsshon), vielä lisääkin havittelen. Sellaisesta en itse silloin 2000-luvun alussa tiennyt mitään kun edellisen kerran olin harrastuksen parissa. Se ei tietenkään takaa, ettäkö kasvi silti olisi harvinainen vaikken minä tiedä... 8-)
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Tunnustan, hurahdan aina kaikkiin uusiin rehuihin. ;)
Haaveissa voisi tällä hetkellä olla esim. Hydrotriche hottoniiflora. Sarpiokasveista olen pitkään kaivannut Helanthium 'Sao Paulo'a (harrastajilla nimellä Echindorus 'Sao Paulo'). Joku isompi trooppisia oloja kestävä Isoetes-laji voisi olla aika hieno, tai sitten jokin iso luikka (Eleocharis) joka voisi olla helpommin saatavilla. Jos olisi monimetallit ja koko pohjan alaa ei tarvitsisi tunkea täyteen kaikilla eri rehuilla, niin pintakasviksi voisin havitella Neptunia oleraceaa. Niin ja kyllä tuollainen Hydrocleys nymphoideskin voisi kelvata. :mrgreen:

Paljon on tullut kokeiltua ja tapettua, kuten viimeksi Ranalisma rostrata. :( Aina jotain on kokeilussa ja haussa - ja altaan sisustus onkin tappelua keräilyn ja sisustuksen välillä. :D
Yllättäen tällä hetkellä vielä hengissä pohjaa pitkin menevä Elatine triandra sekä jo toista kuukautta (tadaa!) Baldellia ranunculoides. Toivottavasti tuo Hygrophila 'Pantanal Wavy'kin tokenee tämän hetkisestä alennustilastaan... Ja aina noita omia sekä Samuli Lehtosen ja minun risteyttämiä vesimiekkoja on kokeilussa... :mrgreen:

Jos et, Alsshon, saa tähtipatsulia huutiksesta niin laita YV:tä. Se hassu rehottaa ja valtaa allasta täällä.
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
Murmelitytt8 Ruusu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Murmelitytt8 Ruusu »

Hygrophila balsamica on aina kiinnostanut. Vesitähdikeissä olisi varmasti löydettävissä paljon muitakin upeita lajeja joita ei vielä käytetä yleisesti akvaariokasveina.
RHODESIAN
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Haussa tällä hetkellä: Vallisneria caulescens, Ottelia alismoides ja Microcarpaea minima
Viime syksynä metsästelin ympäri mualimmoo seuraavat rehut:Tonina fluviatilis, Synghonanhus sp.'Belem', Eriocaulon setaceum, Procerpinaca palustris, Utricularia graminifolia ja Ranunculus inundatus. Ainoastaan kaksi viimeistä olen onnistunut pitämään hengissä...
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Ja mulla on hakusessa japanin ulpukka (Nuphar japonica). Eipä tuota enää kyllä mahdu altaaseen, mutta jos tuollainen tulee vastaan, niin mietin jonkusen tovin tarkkaan lähteekö se mukaan vai ei.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Danny kirjoitti: Jos et, Alsshon, saa tähtipatsulia huutiksesta niin laita YV:tä. Se hassu rehottaa ja valtaa allasta täällä.
Uijjui :mrgreen: Saatat saada YV:tä parin viikon päästä ;)
buke
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja buke »

Tällä hetkellä ei ole mitään tiettyä kasvia haaveena vaan hyvä kirja kasveista. :mrgreen:
reiska70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja reiska70 »

Terve! Tuo Pogostemon stellata kasvi on myynnissä Espoon sellossa Leppävaaran eläinpuoti(yläpihalla kirjastoa vastapäätä). Samassa paikassa on tarjolla myös useita kääpiöahvenlajeja sekä piraijoja ja erilaisia meriakvaarioiden asukkeja kohtuullisin hinnoin.
päivä kerrallaan, kaksi parhaana..
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

"Minipellia" l. coral moss, Riccardia chamedryfolia on kyselty ja eiooeituutettu useammalla toimittajalla.
Tarttis.
-Gone fishing-
Murmelitytt8 Ruusu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Murmelitytt8 Ruusu »

nepis76 kirjoitti:Ja mulla on hakusessa japanin ulpukka (Nuphar japonica). Eipä tuota enää kyllä mahdu altaaseen, mutta jos tuollainen tulee vastaan, niin mietin jonkusen tovin tarkkaan lähteekö se mukaan vai ei.
Muistin muuten sinua, nepis76, eilen kun siirsin omia japaninulpukoitani altaassa paikasta toiseen. Harkitsin että toisinko niistä kaikkein pienimmän huutokauppaan, mutta sekin osoittautui yli 50 cm korkeaksi ja olisi ollut auttamatta liian suuri 200-litraiseesi. Ei siis ole ihan pikkuisten akvaarioiden laji vaan kasvaa, kasvaa ja kasvaa ja on muutamassa kuukaudessa helposti 60-70 cm ja triplannut lehtien määrän. Upea kasvi kyllä, tykkään itsekin.
tamiso
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tamiso »

nepis76 kirjoitti:Ja mulla on hakusessa japanin ulpukka (Nuphar japonica).
Helsingin Akvaariokeskuksessa ainakin oli kyseistä kasvia vielä alkuviikosta, maanantaina.

Minä himoitsen Hemianthus callitrichoidesta. Tukkulistoilla kyllä on, mutta näyttää olevan äärimmäisen vaikea saada suomeen asti. Kyseinen kasvi ollut minulla non-stop tilauksessa jo miltei puoli vuotta. Onneksi suosikkini Cryptocoryne wendtii on helposti saatavilla ja helpolla viihtyvä.
Zaphood
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

Mielessä jotain kääpiökasvuista sammalta tai saniasita, jota voisi laittaa kantoihin/oksiin kasvamaan. Sopii ehdotella vapaasti.
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

tamiso kirjoitti:Helsingin Akvaariokeskuksessa ainakin oli kyseistä kasvia vielä alkuviikosta, maanantaina.
Minä himoitsen Hemianthus callitrichoidesta.
Nepis taisi saada jo kasvinsa. ;)
HC:tä on ollut vielä viime viikolla Turussa UA:ssa pari pottia, joten kyllä sitä tilaamalla pitäisi saada.
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

^Juups, japaninulpukka on istutettu altaaseen. :mrgreen:
tamiso
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tamiso »

nepis76 kirjoitti:^Juups, japaninulpukka on istutettu altaaseen. :mrgreen:

Onneksi olkoon! Minulla jatkuu kääpiökyyneleen (Hemianthus callitrichoides) etsintä ja tukkulistoihin tuijottelu.
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Itsellä olisi haussa vesihyasintti (Eichhornia crassipes). Hankin sellaisen vuosia sitten Turun Kasvitieteellisestä puutarhasta, se oli lasimaljassa ja kukkikin. Nyt kun on akvaarioita, haluaisin purkkiini sellaisen.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Mulla on uusi ihastus, Potamogeton Gayii, on joku vitalaji. Lisääntyy kivasti pohjaa pitkin versomalla. Latvat punertaa vienosti.

Kuva
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

tamiso kirjoitti:
nepis76 kirjoitti:^Juups, japaninulpukka on istutettu altaaseen. :mrgreen:

Onneksi olkoon! Minulla jatkuu kääpiökyyneleen (Hemianthus callitrichoides) etsintä ja tukkulistoihin tuijottelu.
Mun mielestä ainakin Porvoossa kuninkaanportin PetPointissa oli tänään myynnissä kääpiökyyneltä. Porvoon keskustan PetPointissa on kaikki kasvit nyt -20% ja sama satsi on tullut myös sinne.
Nessi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nessi »

Hankin juuri altaaseeni jonkinlaisen vesiorkidean, spiranthes orchid. En löydä mistään hoito-ohjeita tai muutakaan tietoa kyseisestä lajista.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Laji lienee Spiranthes odorata. Niitä voi kyllä yrittää kasvattaa upoksissa mieluiten mahdollisimman matalassa vedessä, mutta todennäköisesti helpompaa kasvatus olisi kuivilla. Hidaskasvuinen, kuten orkideat yleensä, eikä tee montaa lehteä. Ei hirveän isoja vaatimuksia (Kasselmannin mukaan), jos on S. odorata. Jos joku muu Spiranthes-laji niin voi olla ettei oikein menesty upoksissa.
buke
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja buke »

Danny kirjoitti:Laji lienee Spiranthes odorata. Niitä voi kyllä yrittää kasvattaa upoksissa mieluiten mahdollisimman matalassa vedessä, mutta todennäköisesti helpompaa kasvatus olisi kuivilla. Hidaskasvuinen, kuten orkideat yleensä, eikä tee montaa lehteä. Ei hirveän isoja vaatimuksia (Kasselmannin mukaan), jos on S. odorata. Jos joku muu Spiranthes-laji niin voi olla ettei oikein menesty upoksissa.
Tuosta tulikin mieleen, että miekkakasvit voivat elää niin kuivalla kuin upoksissa? Mietin juuri paludaario-projektiini kasveja ja yritän saada jonkin tartuntapohjan penkereeseen, johon voisi istuttaa/ohjata kasvamaan alkuja (Ehkä ebiweb?). En ole vielä tietoinen toteutuksesta. Pääkasveina siis miekat. ;) Meni hieman offtopic, mutta palatakseni aiheeseen. Haaveissa erilaiset miekat, nyt jo hankittu muutama. (Voi ehdottaa!) Allas on 75cm korkea. Huolto on sitten mielenkiintoisempi operaatio... Vettä tulee n. 50cm korkeudelle.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hiphurraa! Nyt on Eusteralis stellataa, kiitos Danny :mrgreen: Toivotaan että tokenevat ;)
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

En mä sulle Eusteralista lähettänyt! 8O Vaan Pogostemon stellatusta. ;)
Toivottavasti tokenevat kurituksestani ja ilostuttavat sitten sinua. :)
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mutta eivätkös nämä kaksi ole sama laji, mutta eri nimillä? Ainakin AquaticPlanCentralin mukaan ;) Taitaa tuo Pogostemon stellatus olla uudempi nimitys tuolle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”