Vedenparannusaineet

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
KuPLa_
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Vedenparannusaineet

Viesti Kirjoittaja KuPLa_ »

Tiedän että on aikaisempiakin keskusteluita, olen kyllä ne lukenut läpi.
Mutta tarvitsen vähän tarkennusta asiaan.

Eli mitä vedenparannusainetta käytätte?
Onko niillä suurtakin eroa?

Tetra AquaSafe

Minull on nyt ollut kyseistä vedenparannusainetta, muutettuani alueelle jossa sitä tarvitsen vesijohtoveden takia.
Keskusteluissa mainittiin ettei se poistaisi kloramiinia ollenkaan ja että sitä poistavaa AquaSafe valmistetta myytäisiin vain Saksassa.
Omassa AquaSafe purkissa kuitenkin lukee että neutraloi kloorin, kloramiinin ja raskasmetallit.
Eli kuinka asia nyt sitten on? Toimiiko tuo vedenparannusaine oikeasti?

Olen pohtinut sen vaihtoa Seachem Prime nimiseen vedenparannus aineeseen, koska se on riittoisaa ja sitä on palstalla paljon kehuttu.
Onko tämä parempaa kuin Tetran valmiste? Meneekö annostus liian hankalaksi kun kyseessä on 100l ja 80l akvaariot, koska annoksestahan tulisi todella vähäinen? Olisin erittäin kiitollinen vastauksista :)
400, 225, 100 ja 80 litraiset akvaariot
+2 kissaa
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Vedenparannusaineet

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mä oon käyttänyt juuri tuota AquaSafea ja Sera Aquatania. Itse tykkään Sera Aquatanista siinä mielessä, että sen koostumus on ihan nestemäinen, AquaSafe on hieman geelimäinen neste (siis sellaista paksua), joten sitä tuppaa aina jäämään mittakupin pohjalle hieman ja saa kaataa siitä ämpäriin pidempään kuin Sera Aquatania, tämä on mun mielestä jokseenkin ärsyttävää. Mutta on mulla silti nytkin käytössä AquaSafea, sen paremman saatavuuden takia. Ai niin ja Sera Aquatania riittää puolet vähemmän lisätä veteen kuin AquaSafea.
Akvarismia 1992-2014
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Aquasafea käytän altaassa, joka on talossa, johon 2008 vaihdettin lämminvesivaraaja ja josta liukenee kuparia sen verran veteen, että se tappoi paljon kaloja aina vedenvaihtojen jälkeen ennen kuin tajusin syyn ja vaihdoin Seachem primen takaisin aquasafeen. Kuopiossa on toistaiseksi käytössä Seachem prime ja Wondermilk, mutta nuo poistuvat käytöstä kunhan tästä parin viikon päästä muutan "kuparialueelle", jossa niistä ei ole mitään hyötyä testieni mukaan. Aquasafe on kyllä todella hyvä aine ja sen avulla olen saanut kalani pidettyä hengissä.

Minä kyllä luotan tuohon tuoteselosteeseen, että aquasafe sitoo sen mitä se lupaakin.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

Itse luotan myös Aquasafe:iin. Ollaan asuttu saman kalakannan kanssa kaivo-, kunnallis- ja lämminvesivaraajaveden varassa. Ei ole ollut ongelmia.
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Meillä käytössä Easy Lifen fluid filter medium. Neutraloi kloorin, kloramiinin ja raskasmetallit, sisältää limakalvosuojan ja kirkastaa akvaarion veden. Huippuaine, ja tetran aineeseen verrattuna huomattavasti edullisempi ja riittoisampi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Itselläni on käytössä EasyLifen FFM ja Tatran AquaSafe
Molemmat toimii ja AquaSafe on edullisempaa käytössä.
Minun havaitsemani ko.aineiden edut ja haitat.

AquaSafe
+ ei tarvitse sekoitella juurikaan
+ edullista ja riittoisaa
+ porissa riittäisi noin 50%:n annostelu
+ helppo saatavuus
+ toimii niin kuin pitääkin
+ säilyy hyvin
+ ei "kuulemma" vaikuta lannoitteiden käyttöön...??
+ toimii kalojen kuljetuksissa hienosti kun lisää tipan pari kuljetus veteen...
- värjää vettä siniseksi
- värjää kaiken mihin se tippuu... lähtee kyllä pesuissa pois

EasyLife ffm (ollut käytössäni noin 5 kk)
+ kirkastaa veden tehokkaasti (seuraavana päivänä)
+ ei värjää vettä minkä huomaa AquasSafen käytön jälkeen. Valoteho pohjalla paranee!!!
+ toimii niin kuin pitääkin
+ säilyy hyvin
+ kalat näyttäisi reagoivan vähemmän negatiivisesti suureenkin veden vaihtoon
-ei lannoitteita mielellään samana päivänä... väh. 4-6tuntia ffm:n jälkeen tai seuraavana päivänä.
- (porissa) huono saatavuus
- samentaa veden 1-4 tunniksi
- tekee "kalkkijälkiä"
- tarvii ravistella hyvin koska kerrostuu helposti
- kalliimpaa kuin AquaSafe mutta kohtalaisen riittoisaa.

Minun mielestäni puntit melkoisen tasan molempien suhteen!

Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Tetra AquaSafe.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
tuvu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Kumpikin käytössä Prime ja AquaSafe. Primeä käytän vedenvaihtojen yhteydessä ja AquaSafea joskus rapulassa ja kuljetuksissa/karanteenissa.
KuPLa_
Junior Member
Junior Member

Mitenkäs tuo prime ja lannoitteet? Onko joitain sellaisia vedenparannusaineita joilla on lannoitteiden kanssa yhteisvaikutuksia?
Itsellä käytössä PMDD ja erilaisia pohjalannoitteita.
+2 kissaa
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Suosittelisin attä jos ei ole valmistajalta faktaa niin laittaisin vasta viiveen jälkeen.
Viiveen voi sitten määritellä itse...

Itellä:
AquqSafella 2-3 tuntia vähintään.
EasyLifen FFM:llä hieman pidempään, kunnes samennus on poistunut. n.~2-5tuntia.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Jaahas näköjään tämä iänikuinen vedenparannussnakeoilelbowgrease kulttuuri elää ja voi hyvin.. :mrgreen: Pitäisiköhän tässä perustaa firma ja alkaa sekoittamaan sinistä väriainetta,sitkosainetta ja jotakin tarkemmin määrittelemätöntä "kaikenkattavaa" neutralisointi ja desinfiointi mikstuuraa joka tietenkin on patentoitu. Ja pullottaa sitä sotkua johonkin kivannäköiseen pulloon jossa on yhtä naurettavat tuoteselosteet ja tarkoitusperät kun täällä palstalla säännöllisin väliajoin esiintyvä harrastajakauppiasvaimikäsenytoli joka pikkupuodistaan aina kaivaa noita ihmeaineita kansan tietoisuuteen... :mrgreen:

Millaista juomavettä teillä siellä suuressa maailmassa oikein on kun tuommoista kemikaalisekoilua tarvitaan juomakelpoisen veden käsittelyyn. Täälläpäin ainakin kelpaa hanavesi sellaisenaan akvaarioon letkutettavaksi.

Mielenkiintoisia oli myös nuo huomiot kun vesivaraajan vaihdon jälkeen alkoi kuparin liukeneminen akvaarion veteen. Meilläpäin varaajat on tehty rosterista tai emaliraudasta ja niiden kuparipäästöväitteet kuulostaa aika radikaaleilta..... :mrgreen:
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

KuPLa_ kirjoitti:Mitenkäs tuo prime ja lannoitteet? Onko joitain sellaisia vedenparannusaineita joilla on lannoitteiden kanssa yhteisvaikutuksia?
Itsellä käytössä PMDD ja erilaisia pohjalannoitteita.
Mulla tuli myrkytys kaloille, ku käytin Primeä ja easy carboa samanaikaisesti. Opin tästä ainakin sen, että en laita mitään kahta eri ainetta akvaan samanaikaisesti. [:I]
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
tuvu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuvu »

iomeron kirjoitti:Mulla tuli myrkytys kaloille, ku käytin Primeä ja easy carboa samanaikaisesti. Opin tästä ainakin sen, että en laita mitään kahta eri ainetta akvaan samanaikaisesti. [:I]
Mulla käytössä Primen kanssa EasyCarbo. EasyCarbon lisään aamuisin (jos muistan) ja Primen vedenvaihdon yhteydessä (yleensä illalla). Mikälaisia myrkytysoireita tarkalleenottaen ollut? Minulla nimittäin kuoli vanha lehtikala maanantai-yönä. Muilla kaloilla tai sukaravuilla ei ole ollut ongelmia.

--

Lisäys: EasyCarboa olen käyttänyt vasta noin kuukauden.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

No niille tuli kaikkea oiretta, kuten hometta, haavaumia ym. Pohjakaloille vaan, piikkisilmät ja monniset (muita altaassa ei muistaakseni ollutkaan). Muutama kala kuoli, ennen ku keksin/muutkin auttoivat pähkäilyssä, mistä on kyse. :( Onneksi sitten vedenvaihdoilla, ilman vedenparannusainetta tai muitakaan aineita loput toipuivat.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Joppe, mitenkäs selität sitten sen, että varaajan vaihdon jälkeen mm. WC:n lavuaari alkoi vihertyä silminnähden muutaman päivän kuluessa pesusta, kuparia oli vedessä kun sitä mittasin (monella eri tavalla, heti kun hanan avaa, pitkän suihkun jälkeen jne) sekä kaloja kuoli AINA vedenvaihdon jälkeen, joko jo samana päivänä tai viimeistään aamulla löytyi vainajia? En halua edes laskea kuinka paljon rahaa tuossakin meni hukkaan. Ja kun tein testini neljällä eri vedenparannusaineella, Aquasafea käytettäessä tulokseksi tuli nolla, muut jättivät mitattavia määriä kuparia veteen. MIKSI kaloja ei enää kuole vedenvaihdon jälkeen, vaikka saatan vaihtaa 50-60% kerrallaan vaikka varaaja on edelleen sama ja vaikka lavuaari vihertää ihan samalla tavalla ja esim. aina hyvin haaleina olleet koru/ruusutetrat saivat värinsä takaisin muutamassa viikossa? Mulla on ollut tuossa talossa akvaario 16 vuotta ja suurimman osan ajasta vedenparannusainetta on käytetty hyvin harvoin (ja vesi on ylipäänsä erinomaista pehmeää pohjavettä, jota ei käsitellä kloorilla ynnä muilla). Nykyään on pakko jos aion pitää kalani hengissä.

Että kas vain. Eiköhän johtunut ongelmat kuparista vedessä ja tuohon ongelmaan auttoi vedenparannusaine.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Malys kirjoitti:..........ongelmat kuparista vedessä....
Ilmeisesti teillä on käytössä vesivaraaja jonka korroosiosuojauksena on kupari.
Mutta jos kuparia liukenee veteen tarkoittaa se sitä että vesivaraajanne on entinen nopeammin pitäisi.
Mikä vedessä on sellainen tekijä joka aiheuttaa kuparin liukenemista. pH?
Onko siinä kuparin syöpymistä estävä anodi?
Itse kysyisin ko. asiasta varaan jan valmistajalta lisää tietoa.

Uusittiinko kupariputkia paljon?
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Minä en tuosta varaajan rakenteesta hirveämmin tiedä enkä pääse tietoja nyt tarkistamaan kun olen toisella paikkakunnalla tällä hetkellä. Putkia kyllä uusittiin jonkin verran, ei kuitenkaan hirveästi, joten ongelma voi olla myös niistä lähtöisin, joka tapauksessa varaajan vaihdon jälkeen kuolemat alkoivat, putkistosta johtuvien ongelmien luulisi katoavan kunhan vettä laskee tarpeeksi hanasta ennen akvaarioon lisäämistä. Hanaveden pH-arvo on siinä seiskan (tämä vesilaitoksen sivuilta, en nyt muista omia mittauksiani, täytyy seuraavalla kerralla mitata itse) tietämillä ja kovuus viiden luokkaa. Joten pehmeää vettä tulee jo hanasta valmiiksi ja vettä ei tosiaan käsitellä juuri mitenkään. Entinen varaaja on yli 20 vuotta (ellei lähemmäs 30) ollut käytössä ja olisi edelleen toimintakuntoinen, mutta kun siirryttiin maalämpöön, niin tuo varaaja siirtyi toiseen huoneeseen asennus- ja vedenlämmityssyistä.

Jopen vastauksesta tulee mieleen, että mahdatkohan työskennellä vakuutusyhtiössä? Ainakin vastaukset ovat samaa luokkaa, mistään mitään ei tiedetä tarkemmin, mutta silti pitää päteä. Kuulostaa ihan samalta kuin se päätös, jossa todettiin ettei mun polven vaurio johdu liukastumisesta, vaikka se on siitä lähtien vaivannut, ei sitä ennen.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

En ole kuullut että varaajissa käytettäisiin kuparia muualla kuin liitosputkissa. Jos sieltä varaajasta tai jostakin muualta vaihtotyön yhteydessä tehdyistä putkitöistä tuollaisia määriä kuparia liukenee että lavuaarit värjääntyy niin kyllähän sen nyt järkikin pitäisi sanoa,että kaikki ei ole kunnossa. Akvaariokaloille kyllä ostat viikkokaupalla kemikaalisotkuja sen enempää miettimättä että saat ne pidettyä hengissä mutta vissiin ei ole tullut mieleen että tuommoisen kuparin tms. saastuttaman veden juominen ja käyttäminen ei ole välttämättä ihmisillekään kovin terveellistä.
Älä nyt kuitenkaan sitä vedenparannusainetta enää ainakaan juomaveteen sekoita. 8O

Jos asiat on tuossa mallissa mitä väität niin teetä nyt hyvä ihminen vesianalyysi ,että saa selville mitä on tapahtunut ja mihin on syytä ryhtyä.
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member

Ihan kiinnostava artikkeli meille vesiläträäjille:
http://www.mvtt.fi/Vesitalous/arkisto/2 ... htmark.pdf
KuPLa_
Junior Member
Junior Member

Joppe: vedenparannusainetta käytän sen vuoksi koska kloori ja kloramiini ei tee hyvää kaloille, ja sukaravut ovat niille herkkiä.
Mielummin pidän kalat elossa ja käytän vedenparannusainetta. Vanhempien luona en käyttänyt koska vesi tuli omasta kaivosta ja oli todella hyvä laatuista.
Kalat pysyivät aina terveenä. Mutta koska kaupungissa veteen lisätään klooria, käytän vedenparannusainetta.
+2 kissaa
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

mnbvcxz kirjoitti:Ihan kiinnostava artikkeli meille vesiläträäjille:
http://www.mvtt.fi/Vesitalous/arkisto/2 ... htmark.pdf
Kiitos, tämä oli oikeasti kiinnostava! :) Minä törmäsin tälläiseen http://www.kupari.com/files/miljo_o_hal ... 281%29.pdf , kun etsin juomaveden kupariraja-arvoja. Tuo on "hieman" kaupallisemmista lähtökohdista tehty, mutta on siinäkin tietoa kuparista.

Meillä tulee myös kuparia putkista siinämäärin, että vedenparannusainetta on käytettävä, jos aikoo suorittaa vedenvaihdon suoraan hanasta akvaan murhaamatta kaloja. AquaSafella olen onnistunut hyvin, sen käytöllä kuparitesti näyttää akvavedestä nollaa vaikka putkista tulee kuparia.

Mutta se, että kalat kuolevat tai tulee värjäytymiä saniteettikalusteisiin, ei kerro mitään veden haitallisuudesta elintarvikkeena. Eli ei tarvitse laittaa sitä vedenparannusainetta omaan juomamukiin, [;)] sillä jo wanha wiisaus sanoo, että elintarvikkeeksi vesi otetaan kylmältä puolelta. Sillä nimenomaan kuumalla puolella kuparin liukeneminen on voimakkaanpaa, ja kuumassa vedessä voi teoriassa muhia ruokamyrkytysbakteereita, jos vesi ei ole tai ei pysy putkistossa riittävän kuumana. Ja Eu:n juomavesidirektiivin mukaan vasta yli 2 mg/l kuparipitoisuudet alkavat olemaan haitallisia, ja jos tuota linkittämääni opasta on uskominen, niin se määrä alkaa jo pehmeässä vedessä maistua pahalta.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Meilläkään ei ole veden maussa mitään vikaa, vaan on erittäin hyvää verrattuna vaikkapa Kuopion veteen ja sitä ovat monet vieraspaikkakuntalaiset kehuneet. Kuparipitoisuudet eivät myöskään ylitä ihmiselle haitallisia arvoja, mutta kalat herkempinä niistä oireilevat. Ei minulla esimerkiksi monniset olleet moksiskaan eikä niitä tietääkseni kuollut, mutta esimerkiksi tetrat, nuolimonnit sekä sukaravut heittivät henkensä.
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member

Emmehän me juo 25 asteista vettä jollaista lorotetaan akvaarioon. Lämpimässä vedessä on eri arvot verrattuna raikkaaseen ja kylmään juomaveteen. Olen itsekin erehtynyt vertaamaan kylmää hanavettä akvaarioveteen ja ihmetellyt testiarvojen eroa.
Lämmin vesi myös sisältää enemmän happea (vrt. lämmin vesi lasissa: harmaa, kylmä vesi: kirkas) joka hapettaa kupariputket jolloin liukenee enemmän kuparia. Vihreä lavuaari tai suihkukaappi ei johdu kylmästä vedestä vaan kuuman veden putkista liuenneesta hapettuneesta kuparista.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Tetran AquaSafe käytössä.
KuPLa_ kirjoitti:Keskusteluissa mainittiin ettei se poistaisi kloramiinia ollenkaan ja että sitä poistavaa AquaSafe valmistetta myytäisiin vain Saksassa.
Vanhentunut tieto, nykyisin samaa tavaraa tulee myös Suomeen.
mnbvcxz kirjoitti:Lämmin vesi myös sisältää enemmän happea (vrt. lämmin vesi lasissa: harmaa, kylmä vesi: kirkas)
Vai johtuisiko siitä, että kylmään veteen happi liukenee paremmin kuin lämpimään? Mitä lämpimämpää vettä, sen vähemmän siinä on happea. Ja kun putkistossa kuitenkin on saman verran kaasuja, liukenematon osuus jää lämpimässä vedessä näkyviin.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member

MHS kirjoitti:
mnbvcxz kirjoitti:Lämmin vesi myös sisältää enemmän happea (vrt. lämmin vesi lasissa: harmaa, kylmä vesi: kirkas)
Vai johtuisiko siitä, että kylmään veteen happi liukenee paremmin kuin lämpimään? Mitä lämpimämpää vettä, sen vähemmän siinä on happea. Ja kun putkistossa kuitenkin on saman verran kaasuja, liukenematon osuus jää lämpimässä vedessä näkyviin.
No joka tapauksessa lämmin vesi hapettaa nopeammin metalleja. Ja käsittääkseni paineen alaisessa lämpimässä vedessä on enemmän kaasuja koska laajentuessaan sen ainetiheys on pienempi kuin kylmän veden?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”