Suunnitelkaa mulle kalasto kiekkoaltaaseen!

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AnniM
Senior Member
Senior Member

Suunnitelkaa mulle kalasto kiekkoaltaaseen!

Viesti Kirjoittaja AnniM »

Tai ainakin olisi kiva kuulla ehdotuksia :) Tällä hetkellä mulla on kotona kaksi pienempää akvaariota, joiden kalaston tahtoisin hyödyntää osaksi tulevaa kiekkoakvaariota.Kiekkoallas on vielä vahvasti suunnitteluasteella, mutta tällä hetkellä näyttäisi sille, että altaan ympärille tuleva talo olisi löydetty [;)] Altaaksi olisi suunnitelmissa 600-800l allas, tarkat mitat selvinnee kun sopiva allas löytyy/olen päässyt tuon tulevan akvaarion paikan kunnolla mittaamaan.

Mutta itse asiaan. Tämmöiset otukset löytyisi tällä hetkellä kotoa, mitä te siirtäisitte yhteen kiekkojen kanssa?

-Sinileukakirjoahven koiras
-lasimonneja 6kpl
-safiiritetroja 15kpl
-kardinaalitetroja 15kpl
-helmipalloplekoja 2kpl
-appelsiinipleko
-mangopleko
-partamonninaaras
-nauhapuikkokala
-7kpl leopardimonnisia
-9kpl helmimonnisia

Itsellä on jo jonkinlainen käsitys tulevasta kalastosta, mutta olisi kiva kuulla kiekkoihmisten mielipidekin kalastoon. Kovin kovaa vilinää en altaaseen tahtoisi, varsinkaan keskiveteen kiekkojen kanssa.

niin ja pikku lisäyksenä, että kyseessä olisi meidän ensimmäinen kiekkoallas, ja asukeiksi suunniteltu ihan noita jalostettuja kiekkoja (ovat käsittääkseni luonnonkiekkoja kestävämpiä).
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Suunnitelkaa mulle kalasto kiekkoaltaaseen!

Viesti Kirjoittaja narm »

Mä en laittas tuosta jaosta kiekkolaan kuin nuo kardinaalitetrat.
Ja ehkä menisi helmipalloplekot? .Mangopleko ja appelsiinipleko menee kyllä-ainakin lämpötilan puolesta.
valtteri1611
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja valtteri1611 »

Mä laittaisin kyllä noi helmimonniset pohjaa putsaamaan ja voisit ottaa niitä vaikka 20kpl lisääkin. Kiekot sottaavat sen verran, että olisi hyvä jos pohjalla olisi jokin kiekkolämmöissä menestyvä monnisparvi [;)]
50l-karanteeni,42l-rapula ja 250litran seura-allas
AnniM
Senior Member
Senior Member

No aikalailla samoilla linjoilla kai ollaan. Ajattelin, että altaaseen muuttaisi kardinaalitetrat parvenlisäyksen kera (mikähän lienee sopiva määrä, joku 30-50kpl? ), plekoista ainakin appelsiini ja mango, ja helmimonniset parvenlisäyksen kera. Mustaneontetrat olisi kovasti mieleen myös, mutta mahtaisiko tulla liian sekava kardinaalien kanssa?
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Yhdessä kirjassa mainitaan max.lämpötila mustaneontetroille 28 astetta.
Itse en laittaisi myöskään siitä syystä ,ettei olisi hirveetä menoa ja meininkiä kiekkolassa.
valtteri1611
Junior Member
Junior Member

AnniM kirjoitti:No aikalailla samoilla linjoilla kai ollaan. Ajattelin, että altaaseen muuttaisi kardinaalitetrat parvenlisäyksen kera (mikähän lienee sopiva määrä, joku 30-50kpl? ), plekoista ainakin appelsiini ja mango, ja helmimonniset parvenlisäyksen kera. Mustaneontetrat olisi kovasti mieleen myös, mutta mahtaisiko tulla liian sekava kardinaalien kanssa?
Juuri niin kuin narm sanoi ei kahta tetra lajia muuten tulee liikaa vipinää. Itse tein sen virheen, että laitoin kaksi tetralajia kiekkojen kanssa, jolloin kiekot muuttuivat aroiksi. Sen lisäksi tetrat ovat sen verran nopeitä syömään, että saattavat jäädä kiekot helposti nälkäisiksi. Kyllä sinne sellaiset 30kardinaalitetraa ainakin menee, mutta harkitse vielä niitäkin. Kiekot ovat niin mahtavia kaloja, että allas näyttää hienolta vaikkei siellä tetroja olisikaan :D
Aallotar
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Aallotar »

Minulla on kiekkojen lisäksi vain helmimonnisparvi. Kuten edellä jo mainitiinkin, kiekot ovat niin ylväitä ja upeita kaloja, ettei mielestäni niiden kanssa tarvitse muita ollakaan!
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

AnniM kirjoitti: -Sinileukakirjoahven koiras
-lasimonneja 6kpl
-safiiritetroja 15kpl
-kardinaalitetroja 15kpl
-helmipalloplekoja 2kpl
-appelsiinipleko
-mangopleko
-partamonninaaras
-nauhapuikkokala
-7kpl leopardimonnisia
-9kpl helmimonnisia
Itselläni ei ole mikään "hieno" hifikiekkoallas, vaan ihan tavallinen karkkikiekkola. Näistä listasi kaloista omassa altaassani on sinileukakirjoahven koiras (pakon sanelema juttu, minä kun en harrasta pään katkomista, enkä mielelläni kauppaan/muille kuskaamista ja ko. herra alkoi temppuilemaan toisessa altaassa avainkirjoahven urholle..), kiekot pitävät kyseisen ahmattisuu herran kyllä visusti kuosissaan.

Lisäksi omasta altaasta löytyy helmimonnisia sekä parikin partamonnileidiä, blondi (albiino) ja brunette (tavisversio).
AnniM
Senior Member
Senior Member

No pitänee vielä miettiä noita kardinaaleja. Mä en mielelläni myöskään kaloja kierrätä, mutta noi tetrat tietysti on suht helppo sijoittaa eteenpäin tarpeen vaatiessa. Lopuille kaloille tuleekin sitten oma vähän pienempi allas, joten sinileuka-ukko pääsee sinne :)

Onkos muuten jotain hyviä sivustoja netissä mistä kannattaisi lueskella noista kiekoista tietoa? Entä mitäs kirjoja suosittelette? Suomenkieli on plussaa, englantikin käy.

Ja sitten vielä sellanen tuli mieleen, että mistäs noita kiekkoja kannattaisi sitten mennä hakemaan kun on ajankohtaista? Kurjessa ainakin on näkynyt hienoja kiekkoja.

Ja jos noita karkkikiekkoja ostaa, niin onko jokin väri noista luonnollisempi kaloille itselleen kuin joku toinen? Ja onko kaloille väliä että onko parvessa saman näköisiä / erinäköisiä fisuja? Noita värivariaatioita kun on kauhiasti.
valtteri1611
Junior Member
Junior Member

AnniM kirjoitti:No pitänee vielä miettiä noita kardinaaleja. Mä en mielelläni myöskään kaloja kierrätä, mutta noi tetrat tietysti on suht helppo sijoittaa eteenpäin tarpeen vaatiessa. Lopuille kaloille tuleekin sitten oma vähän pienempi allas, joten sinileuka-ukko pääsee sinne :)

Onkos muuten jotain hyviä sivustoja netissä mistä kannattaisi lueskella noista kiekoista tietoa? Entä mitäs kirjoja suosittelette? Suomenkieli on plussaa, englantikin käy.

Ja sitten vielä sellanen tuli mieleen, että mistäs noita kiekkoja kannattaisi sitten mennä hakemaan kun on ajankohtaista? Kurjessa ainakin on näkynyt hienoja kiekkoja.

Ja jos noita karkkikiekkoja ostaa, niin onko jokin väri noista luonnollisempi kaloille itselleen kuin joku toinen? Ja onko kaloille väliä että onko parvessa saman näköisiä / erinäköisiä fisuja? Noita värivariaatioita kun on kauhiasti.
suomenkielellä ei oikein löydy mutta jos englantikin taittuu tuossa olisi DPH Kiekoille itselleen on aivan sama vaikka parvessa uisi sateenkaaren värisiä kiekkoja, mutta itse tämän "mulle kaikkia hienoja värejä monta" virheen tehneenä voin suositella että laitat max.2 eri värimuotoa. Esim 12kpl bluediamondeja on paljon hienomman näköinen kuin 12 eriväristä kiekkoa [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”