Mikä ihmeen levä?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Mikä ihmeen levä?
Mun akvaarion kantoihin ja hiekan päälle muodostuu kalvo vihreä levää, oikein vahva paksu myrkyn vihreä.
Miten saan sen loppumaan?
Ai niin ja sen alla on kuplia.
Miten saan sen loppumaan?
Ai niin ja sen alla on kuplia.
Re: Mikä ihmeen levä?
Joop, mulla ihan sama juttu! Vihreetä levää joka peittää kokonaan kasvien lehdet, kannot, takalasin... Ei haise pahalle, lähtee nätisti levyinä irti lehdistä. 

200l akva, pari kissaa, sekopäinen koira espanjasta, berberiskinkki, poni, avovaimo & suloinen tytär
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Mulla samaa ongelmaa. Oon yrittänyt isekin etsiä mut en oo vielä löytänyt. Oon itse epäillyt sinilevää, mutta se ei kuitenkaan haise.
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Limainen kupliva kalvo, kyllä se silti on sinilevää vaikka ei haisisikaan.
Sinilevän saa pois tekemällä jonkin muutoksen, se kun voi tulla vaikka vesi olisi ihan priimaa ja valaistus sopiva, eikä aurinkokaan osu liiaksi akvaarioon.
Tehokkainta muutoksen teko on valaistuksessa tai/ja vesiarvoissa. Joskus pelkästään turveuutteen tms. lisääminen hämärtää ja happamoittaa vettä riittävästi niin että sinilevä ei sitä enää kestä. Joskus voi riittää että päivänvaloputken vaihtaa kasvilampuksi. Jos vedessä on paljon ravinteita, niin voi yrittää nirhata sinilevää vaihtamalla paljon vettä. Jos taas ravinnetta ei ole juuri nimeksikään, niin sitten sinilevä voi heittää veiviä jos akvaarion lannoittaa kunnolla (fosfaattia ja nitraattia ei sovi unohtaa lisätä).
Joku varmasti kohta suosittelee täydellistä pimennystä. No, sillä kyllä saa sinilevän hengiltä, mutta niin saa kasvitkin. Jos olosuhteita ei muuteta, tulee sinilevä kyllä pimennyksen jälkeen takaisin.
UV-sterilisaattorista voisi olla myös apua. Ei ole kokemusta, joten en mene vannomaan.
Sinilevän saa pois tekemällä jonkin muutoksen, se kun voi tulla vaikka vesi olisi ihan priimaa ja valaistus sopiva, eikä aurinkokaan osu liiaksi akvaarioon.
Tehokkainta muutoksen teko on valaistuksessa tai/ja vesiarvoissa. Joskus pelkästään turveuutteen tms. lisääminen hämärtää ja happamoittaa vettä riittävästi niin että sinilevä ei sitä enää kestä. Joskus voi riittää että päivänvaloputken vaihtaa kasvilampuksi. Jos vedessä on paljon ravinteita, niin voi yrittää nirhata sinilevää vaihtamalla paljon vettä. Jos taas ravinnetta ei ole juuri nimeksikään, niin sitten sinilevä voi heittää veiviä jos akvaarion lannoittaa kunnolla (fosfaattia ja nitraattia ei sovi unohtaa lisätä).
Joku varmasti kohta suosittelee täydellistä pimennystä. No, sillä kyllä saa sinilevän hengiltä, mutta niin saa kasvitkin. Jos olosuhteita ei muuteta, tulee sinilevä kyllä pimennyksen jälkeen takaisin.
UV-sterilisaattorista voisi olla myös apua. Ei ole kokemusta, joten en mene vannomaan.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
Minä suosittelen zeoliitin käyttöä suodantimatskuna vähän aikaa.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
Mulla erittäin hyviä kokemuksia täydellisestä pimennyksestä ja paastosta.
Ennen pimennystä 75% vedenvaihto. Sitte niin paksut vällyt päälle, ettei mistään valo sinne pääse. Ei ruokintaa. Viikon päästä peitot pois, 75% vedemvaihto ja kuolleen levän imurointi. Se oli siinä, eikä maksa mitään.
Jos akvaariossa on joku oikein älyherkkä kasvi, niin se voi ottaa nokkiinsa, mutta jotkut perusmiekat, vesitähdikit, anubiakset jne yleiset kasvit ei oo moksiskaan tollasesta pimennyksestä.
Saman ajanhan ne pimeessä on ku ne ulkomailta suomen akvaarioliikkeisiin tuodaan (suunnilleen).
Ennen pimennystä 75% vedenvaihto. Sitte niin paksut vällyt päälle, ettei mistään valo sinne pääse. Ei ruokintaa. Viikon päästä peitot pois, 75% vedemvaihto ja kuolleen levän imurointi. Se oli siinä, eikä maksa mitään.
Jos akvaariossa on joku oikein älyherkkä kasvi, niin se voi ottaa nokkiinsa, mutta jotkut perusmiekat, vesitähdikit, anubiakset jne yleiset kasvit ei oo moksiskaan tollasesta pimennyksestä.
Saman ajanhan ne pimeessä on ku ne ulkomailta suomen akvaarioliikkeisiin tuodaan (suunnilleen).
-
- Advanced Member
pidin valot pois poulitoista päivää niin nehän hävis kokonaan. Taidan lyhentää valaistus 8h/pv vähäksi aikaa ettei palaa takaisin.
Mulla on kanssa ollut sinilevää isossa altaassa nyt jonkin verran ja jonkun viikon, lähinnä etualalla hiekan päällä. Luulen, että minulla se johtuu siitä, että allas on 2 kk "vanha", kasvit eivät ole joitain lukuunottamatta päässeet kunnolla kunnon kasvun alkuun Co2:n puutoksen takia, olen kuitenkin lisännyt PMDD:tä ja valaistuskin on ehkä tähän kasvitilanteeseen nähden riittävän runsas. Kasveja kyllä on runsaasti mutta kun se kasvu on hieman kituliasta suurimmalla osalla...Co2-laitteistohan oli hankittuna jo ennen allasta mutta siihen kuuluva paineenalennin ei toiminutkaan ja lähti valmistajalle Saksaan ja sieltä palatessaan on viettänyt jonkin tovin satamassa odottelemassa ahtaajien lakon päättymistä. Nyt odotellaan että juuri se laiva, missä paineenalentimeni on tulossa, tyhjenisi ja saisin kasveille hiilidioksidia, ehkä sitten valon ja lannotteen suhteet tasapainottuisivat ja kasvit pääsisivät kunnollisen kasvun alkuun ja leväkin häviäisi. Nyt kun tänään altaaseen veden vaihdoin ja imuroin levän pois, pidän altaan nyt päivän-pari valoitta ja kalat ruoatta, joka tosin aiheuttaa sen, että pikkulehtikalat tuhoavat todennäköisesti osan kasveista...ne kun tuhoavat niitä silloinkin kun saavat ruokaa, jota ehkä annan sitäkin sinilevätilannetta ajatellen liikaa...
Pikku-altaan (128l), joka on ollut toiminnassa vajaan kuukauden, kasvit on kasvaneet enemmän kun ison altaan tupla-ajassa, siellä on myös hiilidioksidi.
Pikku-altaan (128l), joka on ollut toiminnassa vajaan kuukauden, kasvit on kasvaneet enemmän kun ison altaan tupla-ajassa, siellä on myös hiilidioksidi.
Minä olen millian ohjeistuksesta tehnyt muutoksia valaistukseen; lyhentänyt valaistusaikaa ja vaihtanut kaksi päivänvaloputkea neljästä kasviputkiin, hiilidioksidilisä on...mitähän muuta. Nyt on vielä akriflaviinikuuri menossa mutta muutoksia on tehty, ehkä se on ollut hieman vähenemään päin, en tiedä varmasti...aika näyttää. No3 on ollut 10 mg ja on edelleen.