Kysymys Aquatic Nature 150SP RO-laitteesta

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JKS74
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Kysymys Aquatic Nature 150SP RO-laitteesta

Viesti Kirjoittaja JKS74 »

Hankin ko. laitteen http://www.aquapro2000.de/Water-Purific ... :2054.html ja kokeilin sillä tehdä RO-vettä, mutta enpäs sit onnistunutkaan. Laite on kytketty ohjeen mukaan ja syöttöveden parametrit on mielestäni kohdallaan (paine 4 bar, lämpö oli 20-30 astetta ja kovuus on 3), mutta vettä ei tule muuta kuin "jätevesiputkesta".

Laitteen manuaallissa mainitaan konsentraattiventtiili, jota pitäisi säädellä veden kovuuden mukaan. Mitään venttiiliä en laitteesta kuitenkaan löydä. Katsoin myös laitteen valmistajan sivuja ja siellä mainittiin, että laitteessa on Flow Restrictor, joka ymmärtääkseni tarkoittaa jotain virtauksen kuristinta? Kuristimen pitäisi olla sen "jätevesiputken" sisällä, mutta omasta laittestani en sitä kuitenkaan löytänyt. Laitteen mukana ei myöskään tullut venttiiliä tai kuristinta.

Nyt on herännyt seuraavat kysymykset:
Puuttuuko laitteesta joku osa?
Olisiko mun pitänyt ostaa erikseen joku venttiili?
Vai enkö mä vaan käsitä jotain? Taitaa olla liian yksinkertainen laite mun ajatusmaailmalle :?

Kiitos
Gorkki
Starting Member
Starting Member

Re: Kysymys Aquatic Nature 150SP RO-laitteesta

Viesti Kirjoittaja Gorkki »

Kyseisestä laitteesta en tiedä, mutta yleensä siinä menee jonkin aikaa ennen kuin laite alkaa syöttämään puhdasta vettä. "Likavettä" alkaa tulemaan heti, mutta puhdasta vettä sitten myöhemmin kun laitetta on jonkin aikaa pitänyt päällä ja vesi on ehtinyt mennä suodattimien läpi. Näin ainakin minulla.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Siinä viemäriputkessa pitää olla se kuristin. Muuten laskee kaiken viemäriin eikä puhtaasta tule mitään. Ei siis tee tarvittavaa painetta että painais RO-kalvon läpi mitään.
JKS74
Junior Member
Junior Member

Jorg kirjoitti:Siinä viemäriputkessa pitää olla se kuristin. Muuten laskee kaiken viemäriin eikä puhtaasta tule mitään. Ei siis tee tarvittavaa painetta että painais RO-kalvon läpi mitään.
Näin mekin asian järkeilimme. Laitoin postia valmistajalle ja lupasivat jo tänään laittaa postiin sen kuristajan :D

Asioilla on tapana järjestyä
JKS74
Junior Member
Junior Member

Lisää ihmetystä ko laitteesta ja käänteisosmoosista yleensä:

No niin, valmistaja lähetti kuristimen ja sen puoleen asia kunnossa. Nyt tulee puhdastakin vettä, mutta puhtaan veden ja jäteveden suhde on about 1:11? Eli puhdasta vettä tulee n.30 l/pvä ja jätevettä tulee n.350 l/pvä. Onko tuo normaalia noilla syöttöveden arvoilla 4 bar/20-25 astetta/3 dGH? Ohjeessa ( http://www.aquatic-nature.be/aqua%20standard%20ENG.pdf )valmistaja suosittelee säätämään "concentrate venttiiliä" seuraavasti: 6-10 dGh =1:3 /11-15 dGH = 1:4/16-20 dGH = 1:5 jne. En ole löytänyt laitteesta mitään säätöventtiiliä, enkä ymmärrä mitä sillä tarkoitetaan. Netin kautta olen aiheeseen perehtynyt ja saanut sen ymmärryksen, että laitteissa on yleensä kiinteä 1:4 kuristin!

Mikähän tuohon auttais?

Meneekö kalvo rikki, jos laitan jätevesiputkeen säädettävän kuristimen ja lisään vastusta niin, että suhteeksi tulee esim 1:4?

Kiitos
Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

JKS74 kirjoitti:Meneekö kalvo rikki, jos laitan jätevesiputkeen säädettävän kuristimen ja lisään vastusta niin, että suhteeksi tulee esim 1:4?
Ei pitäisi vaikuttaa kalvoon, vaikka sulkisit hukkapuolen kokonaan. Sieltä poistuu kuitenkin niin vähän verrattuna siihen mitä vesijohtoliitännästä tulee, että paine ennen kalvoa on kutakuinkin sama mitä vesijohtoverkossa on, riippumatta kuristuksesta.

Minä olen kuristanut hukkapuolta jonnekin 1:1 ja 2(hukka):1 välimaastoon. Hanasta tulee niin puhdasta vettä, että näin vähä hukkavesi näyttää meillä riittävän. TDS näyttää kalvon jälkeen nollaa 1:1 suhteellakin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”