Kalan käyttäytyminen ennen synnytystä!
Valvoja: Moderaattorit
Kalan käyttäytyminen ennen synnytystä!
tein akvaarioon siivousta eli putsasin lasit ja suodattimen. Suodattimesta löytyi elävä Platyn poikanen. Nyt sitten mietin että kukahan Platyistä on synnyttämässä? 1 platy synnytti 3 viikkoa sitten ison määrän poikasia mut kuka nyt? Onko kellään tietoa käyttäytymisestä mistä voisin arvella poikasen äidin jotta voisin sen siirtää poikasaltaaseen.
Re: Kalan käyttäytyminen ennen synnytystä!
Meillä platyt tehneet poikasia kahteen kertaan kuukauden sisällä. En nyt mitenkään varma ole äideistä, mutta olen huomannut että platynaaras "mököttää" jossain kasvin alla pohjan tuntumassa paikallaan. Ja seuraavana päivänä poikasia pohjalla.
Itse en enää siirrä äitejä enkä poikasia mihinkään eristykseen. Miljoonakalat ja platyt tehneet niin paljon poikasia ettei muut kalat näytä enään olevan niistä kiinnostuneita.
Itse en enää siirrä äitejä enkä poikasia mihinkään eristykseen. Miljoonakalat ja platyt tehneet niin paljon poikasia ettei muut kalat näytä enään olevan niistä kiinnostuneita.
350L
Platyista ei ole kokemusta, mutta omista miljoonakaloista huomaan lähes poikkeuksetta kun ovat alkamassa synnyttämään. Ensimmäisenä näkee yleensä stressin oireita; kala eristäytyy muista ja monesti ui ylös-alas akvaarion taka- tai sivulasia pitkin. Osa ui suodattimen vastavirtaan. Joillekin tulee tumma alue päähän, yleensä silmien väliin. Yleensä tulevat kuitenkin syömään jos on ruoka-aika, mutta tarjoilun loputtua siirtyvät sitten taas omiin oloihinsa. Nämä herättävät huomiota ensimmäisenä. Sitten yritän tirkistellä miltä näyttää kalan persus. Synnyttävän kalan persus leviää, eli synnytystiet aukeavat. Tässä vaiheessa näen yleensä jo poikasen tippuvan.
Mutta jotkut kalat saattavat yllättää, ainakin pienet naaraat, joilla poikasia ei ole paljon ja ne ovat hyvin pieniä. Näillä persuksen leviämistä saattaa olla vaikea huomata.
Toivottavasti auttoi.
Mutta jotkut kalat saattavat yllättää, ainakin pienet naaraat, joilla poikasia ei ole paljon ja ne ovat hyvin pieniä. Näillä persuksen leviämistä saattaa olla vaikea huomata.
Toivottavasti auttoi.

112 l miljoonakaloja, 54 l lastentarha.
Kissa ja ukkokin löytyy.
Kissa ja ukkokin löytyy.
Kiitos vinkeistä! Minua juuri pisti silmään kun Platy ui koko päivän ylös alas lasia suodattimen lähellä missä normaalisti eivät vietä aikaa. Tänä aamuna löytyi sitten suodattimesta poikasia. Näyttäs siltä että 2 Platya synnyttää tällä hetkellä. Kumpi on parempi paikka kasvaa poikasilla. Muovinen kelluva allas johon voi eristää 2 naarasta vai siirtää suoraan poikaslataaseen jossa on jo 3vkon ikäisiä poikasia?
Suosittelen pistää poikasaltaasen. Mutta hyvin varovaisesti