Akvaarion koko on vajaat 120 litraa. Se on ollut toiminnassa kuta kuinkin kaksi vuotta ilman ongelmia. Pari viikkoa sitten vaihdoin uuden loisteputken (18w) ja lisäsin heijastimen. Suodattimena on Fluval 3 plus -sisäsuodatin. Lämpötila 25-26. Vettä vaihdan noin 1,5 viikon välein, ja sen olin tehnyt pari päivää ennen ensimmäisen albiinon kuolemaakin. Vedenparannusaineena käytän Waterlifen Haloexia.
Pohjalla on pyöreää soraa, joka ei ole ehkä se ihanteellisin vaihtoehto monnisille. Hiekkaan vaihtokin on ollut mielessä, mutta tuon sorankaan en ole huomannut aiheuttaneen vaurioita viiksille. Alkeellisessa kasvuvaiheessa olevia kasvipuskia on, ja piilopaikkoina ruukkuja ja kantorykelmiä.
Kalakavereina on 8 kardinaalitetraa ja 5 keltabarbia, ja porukka on minun nähdäkseni toiminut ihan kivasti. Kolme albiinomonnista ovat asuttaneet pohjaa - tosin kuukauden päivät keskenkasvuinen partamonninaaras on majaillut väliaikaisena vieraana. Se ei ole kyllä osoittanut kiinnostusta monnisia kohtaan edes hämärällä valojen sammuttua, vaan elää ihan omaa elämäänsä enemmänkin piilotellen.
Kasveja lannoitan pohjaan lykättävillä tableteilla, Sera Florenette A. Ruokin kaloja erinäisillä hiutaleruuilla sekä Seran ja Tetran pohjatableteilla.
Tänään testailin vettä Quick Dip 5 tests in one strip -liuskatestillä. Sen luotettavuudesta en tiedä (ja tarkkuus riippuu myös värinäköni laadusta..), mutta päiväystä on ainakin jäljellä. Tulos oli tämä:
Nitraatti NO3 20
Nitriitti NO2 0
GH 150
KH 40
pH 6,5 (kokeilin vielä tippatestillä, ja tulos sama 6,5-6,8)
Niin ja tuo GH ja KH on siis "niillä toisilla yksiköillä", mutta käsitykseni mukaan vesi on siis keskikovaa? Ja KHta olisi varaa nostaa?
Vedenvaihto on lähipäivinä edessä ja sen yhteydessä voisi aloittaa vesiarvojen muokkaamisen jos tarvetta löytyy. Yksinäisen monnisen kohtalo mietityttää. En tahtoisi sen polskaisevan tyhjää silkasta yksinäisyydestä, mutta tähän hätään en uskalla kyllä uusia kavereitakaan hankkia. Olen koittanut vesiarvojen lisäksi löytää muuta syytä perättäisiin kuolemiin, mutten ole keksinyt mitään normaalista poikkeavaa. Äkillinen valon lisääntyminen tuskin on aiheuttanut kuolemaan johtavaa järkytystä (sillä ei se nyt niiin kirkas ole)? Tai vallisneria-puskan hankinta (erillisestä kasvialtaasta, hyvin huuhdeltuna, mielestäni luotettavasta liikkeestä)? Partamonniakaan en usko syylliseksi, sillä monniset ovat saaneet olla ja ruokaillakin rauhassa. Nuoren ikänsä puolesta vanhuuskaan ei voinut tulla vastaan. Itse en keksi enää mitään muuta sanottavaa. Ehkä olen vainoharhainen, kun väen väkisin koitan keksiä salaliittoteorioita ja ties mitä..

Ohhoh, tulipas taas selitettyä