ongelma tanganjika-altaan kanssa

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
en-ni
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

ongelma tanganjika-altaan kanssa

Viesti Kirjoittaja en-ni »

Elikkäs mulla on 200litranen tanganjika-alla, jossa on ollut kaloja huhtikuun alusta. Kalastona ollut täpäläkoruahvenia ja aurinkokirjoahvenia, eli Julidochromis transcriptus ja Neolamprologus leleupi. vedenlämpötila on 27c suodattimena on eheimin classic 2217 ja oli maanantaihin asti 150litraan asti vetonen hydorin sisäsuodatin.
Ongelma on se että kalat ovat ruvenneet heittämään henkensä minulle käsittämättömästä syystä. Viimeviikolla oli yksi täpläkorupoikanen kuollut, en nyt sitä mitenkään erityisemmin ihmetellyt tai säikähtänyt. Maanantaina tulin takaisin kämpälle ja sillon yksi N.leleupi oli kuollut ja sen noukittuani akvaarion pohjasta vaihdoin vettä 40litraa ja keskiviikko aamuna toinenkin oli kuollut. Liusketestien mukaan vesi oli hyvää. Ja tänään kun taas saavuin kämpälle suurin täpläkoru oli kuollut, olin yön vanhemmilla, eilen illalla kyseinen kala voi vielä hyvin ja uhitteli sen kiven koloon tunkeville muille kaloille. Vaihdoin tänään vettä 50 litraa ja muutkin kalat olivat aika nuutuneita, piristyivät vedenvaihdoksen jälkeen. Mittasin veden liusketesteillä tänään ennen kuin aloin vettä vaihtamaan, No3 10, No2 0, GH <3d, KH 0-3, ota nyt tuosta tikun väristä selvää.. pH 7. Ph on tippatestinäkin minulla ja se sanoi n.8.5. Maanantaina otin sisäsuodattimen pois että saisin nukuttua paremmin kun olisi vähemmän pulinaa ja pärinää häiritsemässä unta.
Kaikki kalat on olleet eloisia ja muutenkin hyväkuntoiselta vaikuttaneet ennen kuolemaansa, kuoleissa ei oo ollu mitään ulkoisiamerkkejä että olisivat tapelleet keskenään tai mitään muutakaan haaveria ollut näkyvissä. Mikä voiisi olla pielessä ja mikä nyt neuvoksi?
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: ongelma tanganjika-altaan kanssa

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Leleupeilla jotka multa hait on ollut kovempi vesi kh on ollut 12 paikkeilla ja gh 8-10 tippatesteillä mitattuna. Minkälainen lämpötila sulla on siellä ja millaista ruokaa annat? Leleupit söivät meillä ollessaan JBL:n novo tanganjikaa ja jotain kirjoahven rakeita. Loppuvaiheessa aloin troffejen takia syöttämään seran malawi kasvisruokaa ja meillä ei ole yksikään kuollut. Lämpötila on n. 28 astetta. Lämpimänä päivänä saattaa nousta 29 asteeseen. Jos tarvitset lisää niin noita on tuolla vielä kymmenisen kappaletta. :mrgreen:

Muoks. Huomasinkin jo tuon lämpötilan. :mrgreen: Muuta en oikein kyllä keksi kuin tuo kovuus ja ruoka....
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
maltsa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciclidistit

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Juu ei tuo ole Tanganjikavettä ollenkaan! Mites suolat? Mitä käytät ?
576 L Sekala, 240 L Malawi
Sammy_S
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Sammy_S »

Jukka Järven sivuilla annetaan seuraavat tiedot: KH=17,6 GH=9,5 Sähkönjohtokyky=625 mikroS/cm, pH=9,02.

Periaatteessa kotikemikaaleilla:
ruokasoodaa (NaHCO3, natriumbikarbonaatti) 1tl/100l nostaa KH arvoa yhdellä, 200 litraan siis 2tl/1 pykälä.
kidesooda (Na2CO3 · 10H2O, natriumkarbonaattidekahydraatti) erittäin väkevää ainetta, nostaa pH:ta nopeasti, joten 200l altaaseen laittaisin 1/2tl kerrallaan ja katsoisin lisäyksen jälkeen pH:n.
Kovuutta voi nostaa kipsillä, johon pätee samat arvot kuin ruokasoodaan.

Kidesoodaa saa prismasta yms. kaupoista tämän näköisessä pussissa, pussi on siivousosastolla tai sitten maaliosastolla:
Kuva

Ruokasoodaa saa mausteosastolta tai sitten täältä: Maustekauppa
Kipsiä tilaamalla tai askartelukaupoista.

Näillä olen parannellut malawia, joten tanganyika menee varmaan samoilla.
Myytävänä: 440L malaŵi
en-ni
Junior Member
Junior Member

ruokasooda oon vähän laittanu, tarkotus oli nostaa vesiarvoja vähän kerrallaan oikeiksi, kun noi täpläkorut on tulleet "normi"vetisestä akvasta. ihmettelin vähän tuloksia itsekkin, voi olla että liusketestin tulos heittää yhtäpaljon ku pH:n kohdalla. Mietin semmostakin että olen ostanut altaan kirpparilta ja vaikka se onkin ollut käytössä mulla vuoden niin voiko siinä olla jotain ainetta mikä edelleen liukenee veteen eikä oo kaloille hyväks, mulla kuoli aikasemminkin ku se oli seura-akvana niin mystisesti välillä jotain kaloja. Eli kannattaisiko altaaseen laittaa vähän kipsiä vai mikä auttaisi noiden arvojen kohdalleen saannissa? Täytyy ostaa tippatesteinä tuo GH ja KH. En taida tuota kidesoodaa uskaltaa ostaa jos on kovin vahvaa.
maltsa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciclidistit

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Suosittelen ostamaan johtokykymittarin, ja pH- mittarin tai tippatestin, sekä ehkä GH ja KH testit. Minä kyllä olen pärjäillyt vain johtokyvyn ja pH:n mittaamisella.
Johtokyky Tanganjikassa sinne 600:n us:n eli mikrosievertin paikkeille, pH jopa 9. Noista kipseistä ym. en tiedä, voit hankkia esim. NL-aquasta suolat A ja B, toisella nostetaan johtokykyä, toisellä pH:ta. Sotket ämpärillisen kerraallaan kaloille sopivaa oikeaa vettä, ja aina kun vaihdat vettä, laitat tilalle poistamasi määrän oikeissa vesiarvoissa olevaa vettä. Sillä tapaa saat pikkuhiljaa veden muutettua sopivaksi, ja opit minkä verran laitat suoloja suhteessa vaihdettavaan vesimäärään.
576 L Sekala, 240 L Malawi
en-ni
Junior Member
Junior Member

olin viikonlopun ylöjärvellä ja sillä aikaa on kaloja taas kuollu, N.leleupin ruumis oli kiduksista, vai mitkä ne nyt on, kalan posket, oli turvonnu suuriks verrattuna muuhun ruumiiseen, eli olisiko merkki jostakin? muut taas oli täysissä väreissä ja ulkoisesti vammoitta heittäny lusikan nurkkaan. Mittasin liusketestillä, edelleen kun en ole mistään vieläkään tippatestejä saanut, No2 halusin mitata kun ajattelin että ruumit on siä lillunu, mut eipä sitä ollut, mutta nyt liusketesti näytti että Kh olisi 6 paikkeilla. Eipä ole enään montaa kalaa hengissä ja ne mitkä on ovat edelleen hyvissä voimissa ja virkeitä, partamonniahan nyt ei varmaan saa millään hengiltä.. Mulla oli vara-akvaario mutta siirsin sen vanhemmille pois nurkista pyörimästä kun vei tilaa ja nyt kun sitä tarvitsis en saa sitä mitenkään sieltä tuotua bussilla, että sitä osaakin olla fiksu...
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jan76 »

Jos yrittäisin..

Mainitsit että sisäsuodatin on vain ajoittain päällä?
Käsittääkseni ne "hyvät" bakteerit kuolevat hapenpuutteeseen. Ja sitten kun taas laitat
putsarin päälle, niin myrkyt vapautuvat altaaseen. Vai olisko ne niin tiiviitä?? Teoria tuokin..
Mun Eheimin powerlinet ei kyllä pidä minkäänlaista ääntä. Toimiakseen ne pitävät olla kokoajan päällä.

Siitä päästäänkin seuraavaan. Mites tuo pintaveden kierto ja tätä kautta hapetus?
Jotkin ruoat saattavat muodostaa veden pintaan kalvon, jolloin kaasut eivät mahdollisesti pääse vapautumaan vedestä.
Pinnan pitää selvästi olla liikkeessä, mieluiten melkein liplattaa. Eli jos mahdollista, niin suuntaa suihkut pinnan suuntaan.

Onko ruoka varmasti oikeanlaista?
Lajeja en omakohtaisesti tunne mutta pikaisesti katsoin, niin Lelupi on lihansyöjä ja Julidochromis sekasyöjä.
Eli proteiini pitoista ruokaa saa antaa huoleti. Kasvis ruokaa ajoittain?

Lelupi:
In the aquarium their diet should be supplemented with mysis shrimp, krill, mosquito larvae, artemia (brine) shrimp, daphnia or colour brightening food to enhance their pigment.

Muuten oletkin saanut jo hyviä neuvoja muilta harrastajilta.

Itse laittasin nyt nuo vesiarvot kuntoon. Tilaa NL-Aquasta valmis suola-seos, niin sillä pääset helpoiten alkuun.
Mittaat 10L ämpäriin seoksen oikeanlaiseksi ja siitä sitten lasket oikean sekoitus suhteen altaaseen. Jotta kaikki suola olis liuennut, niin odota tovi, ennenku mittaat arvoja ämpäristä.
Huomioit vaan sitten vedenvaihdossa, että lisäät vain sen vaihdetun osan määrän niitä suoloja. Ja liotat ne suolat valmiiksi, sopivassa kipossa ja kuumassa vedessä.
Sitten lisäät ne vasta altaaseen. Voisin kuvitella että se olis jotain 2-3 ruokalusikallista suolasseosta / vedenvaihto? (30%)
Mutta tämä vasta selviää kun saat mitattua sen omalla vedelläsi. Niin ja täytät aina altaan täyteen, ennen vedenvaihtoa. Siis jos haihtumista tapahtuu. Suolat kun eivat haihdu..

Lisäksi ne tippatestit ovat ehdoton, vedenlaadun tarkkailuun!
Laitat ensiksi KH'n ja sitäkautta PH'n kuntoon, niin kokonaiskovuutta voit miettiä sitten jatkossa.
Itse mittaan vain (elektronisesti) PH'n ja sähkönjohtavuuden.

Tsemiä!

-J-
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jan76 »

^Edittiä:
Siis otit sisäsuodattimen kokonaan pois altaasta. Eli tuon teorian voi sitten unohtaa. Mutta ei se tilannetta ainaakaan paranna..
Muuten muut saavat korjata minun typoja, jos niitä joku havaitsee. Omia kokemuksia vaan kertoilin. =)
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
en-ni
Junior Member
Junior Member

elikkäs kalat rupes kuoleen aikamoista tahtia, joten pääin lähteä viimeisten kolmen elossa olevan täpläkorun, partiksen ja hybridiripsarin kanssa vara-altaalle ylöjärvelle, kerran en allasta tänne ikaalisiin saa bussilla kuljetettua. Eli pakkasin kalat ämpäriin ja kiviä pussiin ja lämmitin ja suodatin reppuun ja menoks.
Yks täpläkoru ei kestänyt kuljetusta ja heitti veivinsä kun oltiin ylöjärvellä, kaks muuta voi hyvin vara-altaassa.
Suolaa tilasin NL-aquasta ja nyt odottelen, josko sieltä tulis joku tilinumero, mille maksaa. Tampereella olin aamulla, mutta ei ollut tampereen akvaaariokala vielä auki, eli viikonloppuna käyn ostaas sähkönjohtavuusmittarin ja kh-tippatestin, pH oli tippatestinä jo ennestään. Ehkä se tästä onnistuu, toivottavasti.

Ja tuolla 200litrasessa ollessaan en antanut kasviruokaa noille N.leleupeille ja vedenpinta kyllä liikkui, tuo suihkupillin ylimmät suihkureunat olivat vedenpinnann
suuntaisesti ja joku vähän ylöpuolella, suihkupilli oli siis hieman vinossa. Epäilen kyllä kun nuo tollatahdilla kuolivat, että altaassa on jotain kaloille myrkyllistä.

Ja kiitos kaikille auttaneille!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”