Pakasteruoka

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
iiki
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Pakasteruoka

Viesti Kirjoittaja iiki »

Miten akvaariokalojen pakasteruokaa tarjotaan?
Otanko levystä palan irti ja tiputan jäisenä akvaarioon vai miten?
Kaupassa suositeltiin ahvenille pakasteruokaa, mutta enpä ressukka tiedä, miten sen kaloille tarjoan... :?
tetra-76
Member
Member

Re: Pakasteruoka

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Itse tiputan jäisenä kuutiot altaaseen. Nopeimmat sitten riepottaa kuutiota pitkin allasta, josta liukenee pienemmille ja aremmille kaloille myös sopivasti herkkuja :) Ennen sulattelin vähän kuutioita, mutta jos ne ehtii sulaa kokonaan ja painuu samantien pohjaan, niin arimmat ei sitten tohdi tulla syömään, kun ahneimmat hyökkii matojen kimppuun.
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Jos on yhtään isompia ahvenia niin saattaa olla hyvä idea sulatella, pistää kuumaan vesitilkkaan ja lilluttelee siinä hetken. Näin kaikille ensinnäkin riittää tasaisemmin ruokaa (sen sijaan että pari ahneinta omii koko palan) kun ötökät leviävät irrallaan laajemmalle alueelle – ja toisekseen kukaan neropatti ei saa päähänsä napata kokonaista jäistä palaaa suuhunsa. :mrgreen:
Jos on kovin pienisuisia kaloja niin kuutiona antamisessa voi olla puolensa.
iiki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja iiki »

Kiitos vastauksista!
Akvaariosta löytyy pariskunta sinileukakirjoahvenia (joiden kutua löysin tänään :D ) ja pariskunta töyhtökääpiöahvenia sekä muut kalat.
Koitan ensin tiputtaa palan jäisenä veteen ja seurata, miten kalat reagoi.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Meillä sulatellaan pakastesapuskat ennenkuin livautetaan altaaseen(hetken mikrotus tai kuumassa vedessä lilluttelu), pari kertaa affen hotkassut jäisen palan suuhunsa, eikä se kovin kivalta näytä, saati ehkä tunnukkaan. :|
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Tapoja ja ihan toimivia voi olla monta, valitse kalojesi mukaan sopiva. Mä oon hieronut jäisiä sormien välissä akvan pinnassa vedessä, siitä ne sitten sulattuaan varisee hiljalleen ja kaikki on saaneet niitä, sekä avovedessä uivat että pohjakalat.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Täällä tehdään niin että laitan kuution/annoksen puoliksi kahteen haaviin, (sellasiin jossa selvästi verkko, eikä mallia poikashaavi tihellä verkolla) asettelen haavit sopivasti paikoilleen, tolla tavalla mulla ainakin homma toiminut siististi. Kuten sanottua, pitää löytää itselle/kalastolle sopiva tapa kokeilemalla. Esim sulkasääski kuutiot sotkee tosi vähän verrattuna moneen muuhun.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

ensimmäistä kertaa harkitsen nyt noita pakasteruokia, kun niin kovasti puhutaan monipuolisesta ruokinnasta.
Eli onko pakasteruoat parasta ruokaa mitä kaloilleen voi antaa ja tuoreinta? on tullut syötettyä kyllä noita kuivattuja hyönteisiä yms. esim. sera FD mixpur(sisältää, jotain matoja, rapuja yms.), novo daphniaa(kuivattuja kirppuja) ja jbl galaa.....

mutta onko pakasteruoat parempi vaihtoehto ja kuinka usein näitä on hyvä antaa kaloille? meillä muutenkin niin ahnaita kaloja(helmirihmat, taisto) että mahtaako monniset ehtiä saamaan niitä ollenkaan.
mikä olisi hyvä ja terveellinen pakasteruoka mitä ehdotatte? Myykö faunattaret hyviä pakasteruokia, kun ei viitsi kovin kaukaa lähteä hakemaan ettei ehdi sulaa. kuinka kauan säilyvät hyvänä pakkasessa?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kyllähän pakasteruoka aina kuivatun voittaa. Faunattaresta löytyy varmasti ainakin surviaista eli verimatoja, varmaan myös daphniaa ja kyklooppeja (nämä lähinnä pienille kaloille, itse annan hehkurasboroille). Kaikissa pakasteissa on päiväys. Surviainen on sellainen "peruspakaste", jota sun kannattaa ainakin hankkia. Tee niin, että anna pohjalle monnisille survaria ja sitten pintaan helmirihmoille. Itse sulatan nuo ensin ja sitten syötän pipetillä altaaseen, riuskemmin kun puristaa pipetistä niin menee pohjaan, keskiveden kaloille sitten hellemmät pipettiotteet. Lehtikalat tosin tulevat syömään pipetistä suoraan.. :roll: Sitruunatetrat ja helmiäisrasborat syövät myös katkarapua, mihin taas lehtikalat eivät koske. Katkarapuja annan siis pääsääntöisesti plekoille pohjalle, mutta sitruunatetrat varsinkin menevät ihan pähkinöiksi katkaravun paloista, joten annan niitä myös niille.

Itse annan survaria ym. kerran viikkoon, mutta kyllähän noita voi ihan huoletta antaa pari kolme kertaa viikossakin.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

siis minkälaisella pipetillä? saako niitä apteekista? miten ihmeessä ne ruoat pipettiin mahtuu? :o

ikioma
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ikioma »

Minäkin alkuun pinseteillä kaloille tarjoilin pikku lautasella sulatettuja survareita. No, joutavaa näpertelyä, nyttemmin sulatan kyllä edelleen lautasella esim. lampun päällä tai muualla lämpimässä paikassa, kaadan ylimääräisen sulamisnesteen varovasti pois ja kaadan ronskisti sulaneet survarit pitkin allasta. Pohjaanhan ne painuvat, mutta meillä ainakin kaikki syövät hyvällä halulla sieltä, myös sinirihmakalat. Toki voi myös osan heitellä jäisinä pikku paloina altaaseen, jolloin kelluvat paremmin, mutta tästäkin olen laiskuuttani luopunut...Tasaisesti vaan pitkin allasta roiskittuna toimii erinomaisesti ainakin meillä, myös hitaammat ehtivät apajille...
Koirankasvatusta vuodesta -90, kahdeksan altaan onnellinen omistaja, tuplamummo :D
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla on sellanen muovipipetti, jonka päästä olen pätkäsyt palan niin mahtuu paremmin. Mutta kyllä noita voi käsinkin antaa, riippuu tietty oletko kovin allerginen yksilö, jotkut saavat surviaisesta tajuttomia oireita.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

mulla on muuten astma ja allerginen olen kaikenalaisille karvaisille eläimille. Enpä tiedä sanoa tuleeko oireita, ei ainakaan kuivatuista ole tullut, mitä noissa sekoituksissa on(jbl gala).

monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Pakasteet kannattaa sulatella ennen tarjontaa, jäinen ruoka ei ole hyväksi kalojen suolistolle.
Itse sulatan vesihauteessa, kahdessa lääkemittaus laseissa jossa toisessa kuumaa vettä ja toisessa pakasteet.
sulautusvedessä on fosfaatteja ja siksi kaadaan mahd.paljon siitä pois. Lisäksi hiennonan vielä survarit saksilla niin ne on helpompia syödä.
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Minä sulatan pienessä siivilässä jonkun kupin tai lasin päällä. Ei siihen pienen kuution sulamiseen niin kauan mene että olisin viitsinyt alkaa kikkailla vesihauteita tai muita jippoja. Huuhteleln nuo kyllä vielä juoksevalla vedellä hanan alla ennen akvaarioon laittamista, voihan ne toki vedellä sulattaakkin jos on kiire. Teelusikalla olen laittanut akvaarioon tai sitten vaan huljuttanut koko siivilän akvaariossa tyhjäksi. Sulamisvesi ei ole hyväksi akvaarion vedelle. Enkä usko että jäisen ruuan syöminenkään kaloille? Eikö noista survareista lähde turhaan vielä enemmän ruumiinnesteitä pihalle jos niitä saksilla silppuaa? Joskus luin, että ne hyvät ravinteet olisi siinä niiden surviaisten sisällä (punaisessa)olevassa nesteessä? Ja jos sulamisvesi on kovin punaista olisi surviaiset ravintoarvoltaan huonolaatuisia, kun nesteet jo pihalla... Olikohan markku varjon joku akvaariokirja mistä tämän luin harrastuksen alkuaikoina ja on jämähtänyt päähän :D
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Ihmettelenkin miksi uusien surviastoukkien sulamisvesi on punaisempi kuin aikaisemmin. Ovatko ne siis huonommat?
Luin jostain että hienontaminen saksilla helpottaa syömistä. Itse käytin ennen myös pientä siivilä mutta survarit tarttuivat siihen ikävästi kiinni joten siiryin vesihauteseen.
saagelo
Member
Member

Minun on pakko käyttää siivilää, koska haluan huuhdella surviaiset ennen akvaarioon laittamista. Siihen jää kyllä aina muutamia rippeitä kiinni. Pitää vaan tiskiharjalla pestä käytön jälkeen.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Huuhdeletko fosfaattien takia vai voiko siinä olla jotain muutakin haitallista? Itse kaadaan aina mahd.paljon vedestä pois.
V154
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja V154 »

Ei liity mutta voiko kaloille antaa herneitä
Uusin kuva 255litrasesta
Muita kuvia
2 sisäkissaa
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Voi kunhan ottaa päällimmäisen kalvon pois. Varsinkin partamonnit pitävät herneistä.
KaOl
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KaOl »

jenniliini82 kirjoitti:mulla on muuten astma ja allerginen olen kaikenalaisille karvaisille eläimille. Enpä tiedä sanoa tuleeko oireita, ei ainakaan kuivatuista ole tullut, mitä noissa sekoituksissa on(jbl gala).
Sit en suosittelisi survareita ostamaan... Entäs pakastettu artemia? Meillä tulee kalat ihan onnesta soikeiksi kun saavat niitä :) Ne vain sotkee aikalailla ja yhdessä kuutiossa on ihan sikana ruokaa, joten jos on vähän kaloja, niin puolita vaik eka se kuutio. Jäisenä siis vahvalla veitsellä poikki vain!

Ite heitän kuution akvaan jäisenä, se kuitenkin sulaa ihan hetkessä ja siitä kyl leviää ruokaa ihan tasan tarkkaan jokapuolella akvaariota, vaikkei haluaiskaan... :D
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
saagelo
Member
Member

monniomistaja kirjoitti:Huuhdeletko fosfaattien takia vai voiko siinä olla jotain muutakin haitallista? Itse kaadaan aina mahd.paljon vedestä pois.
Huuhtelen, koska sulamisvesi kuormittaa turhaan akvaariovettä. En ole perehtynyt mitä muuta haitallista niissä sulamisliemissä voisi olla, mutta ei ainakaan tarvitse miettiä onko laittanut turhaa akvaarioon jotain haitallista, kun kevyesti huuhtelen. Kuormittaahan surviaisen antaminen muutenkin ilmeisesti aika paljon vettä? Ja tykkään antaa sitä aika usein.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

nyt on olen tarjoillut n. kerran viikossa pakastettuja surviaisen toukkia, en ole ainakaan huomannut itsellä mitään oireita. On muuten monnistenkin suurta herkkua.

Tänään ostin Ruto tropical quintet levyn, mistä löytyy neljää eri pakasteruokaa. Kaikista hölmöintä oli se että Faunattaren myyjä ei osannut sanoa mitä kaikkea siinä oli, kun levyssä ei lue. Mutta epäili olevan surviasen toukkaa, mustahyttystä ja sulkasääskeä.. Onko tuo mustahyttynen tai sulkasääski kuinka herkkua kaloille tai terveellistä?

Kuinka monta kertaa viikossa pakasteita saa antaa?

bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Onkohan sellaista lajia, joka ei hyttysistä tykkäisi... Mä olen antanaut max 2 x viikko, jotta ei ole liian yksipuolista. Hyttyset on terveellisitä raakaruokaa, mut kait sekin voi olla liian yksipuolista, jos ei muuta antaisi. Mä oon antamisessakin vähän laiska, laitan jäiset kuutiot sormien välissä pinnan alle ja siitä ne sulaa ja vajoaa hiljalleen ni kaikki saavat osansa. Enpä ole huomannut mitään haittaa mistään sulamisvesistä. Nykyään kun akvoissa on vedenvaihtokin viikottain, ni en usko et kuormittaa vettä liikaa. Monesti pidänkin hyttyspäivät vedenvaihdon aattoina.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
floora1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja floora1 »

Itsekkin sulatan tiheässä teesiivilässä juoksevan kädenlämpöisen veden alla kuutiot ja sitten laitan matoset vesiastiaan josta lorauttelen kaloja sitämukaan kun kalat syövät. Samalla näkee että ketkä meinaa jäädä ilman ja lorauttaa niille toiseen paikkaan matoja. Lasten vanhalla yskänlääkeruiskulla olen myös ruiskauttanut matoja vesikiposta jolloin saa paremmin "tähdättyä" esim monnisille ruokaa ja kerran perhoskirjoafen naaras sairasti tai oli ajatettu uuvuksiin ukon ja toisen naaraan kudussa. Täsmäruokin naarasta ruiskuttamalla pusikon keskelle sille aina muutaman matosen nii sai syödäkseen piilossa turvassa ja kuntoutui siitä sitten hyvin.
Kuinka usein voin antaa eri pakastematosia viikossa? Kuivattua tubifexiä ja hiutaleruokaa saavat muina ruokina.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”