Mistä johtuu pH:n romahtaminen?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Mistä johtuu pH:n romahtaminen?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Moikka!

Iltasella oli hyvää aikaa ja päätin taas mitata altaista vesiarvot. Muissa altaissa ihan normaaliarvot, ei muutosta, mutta tuo mun 200 litrainen seurala on nyt ongelmana. Kääk! Mittaan altaista tippatesteillä vesiarvot n. 1 kuukaudessa, liuskatesteillä n. 1 viikossa. Aiemmat mittaukset ok eikä liuskatestikään paljastanut mitään ihmeempiä poikkeamia, jotta olisin tipalla tarkistanut arvot.

Mutta siihen ongelmaan. Altaassa on pH romahtanut! Vielä ei ole kalat kärsineet, ei ole tullut ruumiita (kalastona neontetroja, pandamonnisia, perun vihreitä monnisia, kardinaalikaloja, lasikimalaismonneja, partamonni sekä sukarapuja).
2.6. mitattu tippatesteillä arvot: pH 6,5 NO2 0, NO3 12, GH 4, KH 3
5.6. mitattu liuskatestillä arvot: pH 6,8 NO2 0, NO3 25, GH 4, KH 4
10.6. mitattu liuskatestillä: pH 6,8 NO2 0, NO2 12-25 välillä, GH 4, KH 4
18.6. mitattu liuskatestillä: pH 6,8 NO2 0, NO3 25, GH 4, KH 3
22.6. mitattu liuskatestillä: pH 6,8 NO2 0, NO3 12, GH 4, KH 3
Tänään mitattu tippatesteillä: pH 5 NO2 0, NO3 12, GH 4, KH 3

Hanaveden arvot (mitattu tänään tippatestein): pH 7,5-8, NO2 0, NO3 0, GH 3, KH 2

Hiilidioksidilevittimeen en ole saanut tehtyä uutta kiljua, joten se on ollut pois toiminnasta jo 2-3 viikkoa. Siis kääk! Mistä tuo johtuu? Mikä on romahduttanut pH:n? Altaan hoitorutiineissa ei muutosta, sisustusta ei ole lisätty/muutettu, turveuutetta en käytä, 2 ketapang-lehteä pyörii pohjalla (niitä on mulla aina).

Mitäs mun pitäis tehdä?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
bymoor
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Re: Mistä johtuu pH:n romahtaminen?

Viesti Kirjoittaja bymoor »

Nää on aina mielenkiintosia juttuja, ni laitan omia veikkauksiani ja kokemuksia kehiin.

1. Kuinka paljon voi luottaa tuohon KH mittaukseen? Onko se tehty tippatesteillä vai liuskalla? KH:han puskuroi ph:ta ja jos kh laskee niin ph voi alkaa romahtamaan.
2. Onko altaassa paljon kantoja? Jos joku kanto alkanu pilaantumaan ja se laskee sitten kh:ta.
3. Onko kalastoa liikaa litroihin nähden tai ootko ruokkinut normaalia enemmän? Jos mä nyt oon käsittänyt oikein niin liian suuri kalastokin laskee tuota kh:ta???

Itellä semmonen tilanne että muutin tuossa puol vuotta sitten Tampereelta Pirkkalaan. Tuollon muutin 830 litrasen altaan sisällön semmosenaan ja tänne Pirkkalaan vesi tulee samasta paikasta Tampereelta. Vesiarvot oli kuitenkin aikalailla erilaiset, koska hanaveden sähkönjohtavuus oli Tampereella ~250us ja täällä Pirkkalassa ~150us, eli selkeästi "puhtaampaa". KH mittauksen tein myös ja täällä se oli ~1-2 ja Treella ~3; ei merkittävää eroa. GH Pirkkalassa alhaisempi. Tampereella oli ongelma saada altaan ph alle seitsemän. Kokeilin hapollakin ja lisäämällä kantoja. Nyt kuitenkin Pirkkalassa on ollut ongelmana pitää ph päälle kuuden. 8O Oon nyt vähentänyt kantoja ja lisänny veteen ruokasoodaa, jollon ph pysyy 5.8-6.5 kieppeissä. Lisäksi viikottaiset vedenvaihdot on tärkeät. Hanaveden ph:han käsittääksen koitetaan aina säätää 8:aan putkistojen takia. Vedenvaihdon jälkeen ph on juuri tuon 6.5. Sähkönjohtavuus tippuu vedenvaihdossa 300us -> 220us ja lisätty ruokasoodahan tuota inasen nostaa.

Tästä päästään aasinsiltana siihen että kaloille olisi tärkeämpää säilyttää tasainen ph, kuin se että vippaskonsteilla pyritään saavuttamaan se ihanteellinen kotijoen ph. Tämä siksi että kala kyllä ajan kanssa tottuu hivenen erilaiseen happamuuteen; näissä tarkotan nytten +-0.5 eroa. Juuri tuo vesiarvojen pumppaaminen pitäisi saada pois, jolloin viikottainen 50% vedenvaihto osoittaa tärkeytensä; ainaki mun tapauksessa.

Sinuna seurailisin tilannetta vielä ja ehkä pikkusen nostaisin tuota kh:ta ruokasoodalla. Myöskin sähkönjohtavuusmittarin (EC-mittari) hommaaminen vois olla hyödyllistä, koska sillä on varsin helppo tarkkailla vesiarvojen muutoksia. Esim tuossa semmonen:
http://www.akvaariokala.fi/index.php?pa ... &Itemid=10
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

bymoor kirjoitti:1. Kuinka paljon voi luottaa tuohon KH mittaukseen? Onko se tehty tippatesteillä vai liuskalla? KH:han puskuroi ph:ta ja jos kh laskee niin ph voi alkaa romahtamaan.
Tänään mitattu tippatesteillä: pH 5 NO2 0, NO3 12, GH 4, KH 3. KH on pysynyt vakaana kaikissa mittauksissa. Liuskatestit antavat tulokseksi joko 3 tai 4, tippatesti on myöskin vaihdellut silloin tällöin 3 ja 4 välillä. Tippoina mulla on Tetran ja Aquilin testit ja liuskana Tetra 5in1. Mittasin KH:n molemmilla tippatesteillä ja pH:n vain tolla Aquilin testillä (Tetran testi loppu). Aquilin testi kyllä näytti normaalit pH-arvot muissa altaissa.
bymoor kirjoitti:2. Onko altaassa paljon kantoja? Jos joku kanto alkanu pilaantumaan ja se laskee sitten kh:ta.
Pari sellaista M-kokoista kantoa on eivätkä ole pehmenneitä.
bymoor kirjoitti:3. Onko kalastoa liikaa litroihin nähden tai ootko ruokkinut normaalia enemmän? Jos mä nyt oon käsittänyt oikein niin liian suuri kalastokin laskee tuota kh:ta???
Keväällä ostin 8 kpl parven noita perun vihreitä monnisia, muutoin kalasto on pysynyt samana. Elikkäs n. 15 neontetraa, n. 10 kardinaalikalaa, 1 partamonni, n. 9 lasikimalaismonnia, n. 10 pandamonnista ja n. 8 perun vihreitä monnisia. Sukarapuja on X-määrä. Piiloja on aika paljon, joten ihan tarkkoja lukumääriä en osaa sanoa. Ruokkinut olen ihan normaalisti, saman määrän kuten ennenkin. Allasta ei hoida kukaan muu kuin minä.
bymoor kirjoitti:Sähkönjohtavuus tippuu vedenvaihdossa 300us -> 220us ja lisätty ruokasoodahan tuota inasen nostaa.
Sinuna seurailisin tilannetta vielä ja ehkä pikkusen nostaisin tuota kh:ta ruokasoodalla. Myöskin sähkönjohtavuusmittarin (EC-mittari) hommaaminen vois olla hyödyllistä, koska sillä on varsin helppo tarkkailla vesiarvojen muutoksia. Esim tuossa semmonen:
http://www.akvaariokala.fi/index.php?pa ... &Itemid=10
Mulla on sähkönjohtavuusmittari (hankin sen malawi-allasta varten) ja kävin äsken mittaamassa lukeman, 270us. Tätä mä en ole edes tajunnut mitata aiemmin. Malawilassa tosin olen sitä käyttänyt, mutten oo koskaan tajunnu sitä tohon seuraarioonkin käyttää... [;)]
bymoor
Member
Member

No onpa erikoista. Joko siellä on ollu joku vipa hanavedessä hetkellisesti; esim putkikorjaus jossain alueella tai sitten tippatestimittaus on kontaminoitunut jostain syystä. Sormista lähteny jotain tai itse testiastiaan eksyny jotain. Seuraile tilannetta, ei muuta voi tähän enää keksiä. [;)]
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

bymoor kirjoitti:No onpa erikoista. Joko siellä on ollu joku vipa hanavedessä hetkellisesti; esim putkikorjaus jossain alueella
Mä vaihdan aina kaikkiin altaisiin samalla kertaa vedet (letkusysteemi suoraan hanasta) eikä muissa altaissa ole pH:n kanssa ongelmia. Malawilassa pH oli eilisessä mittauksessa 8 ja tulevassa kääpiöteema-altaassa ja uudessa kypsymässä olevassa rapulassa 7. Vaihdan aina malawilasta ensin, sitten siirryn tähän seuralaan ja lopuksi tuosta kääpiöteema-altaasta.
bymoor kirjoitti:tai sitten tippatestimittaus on kontaminoitunut jostain syystä. Sormista lähteny jotain tai itse testiastiaan eksyny jotain. Seuraile tilannetta, ei muuta voi tähän enää keksiä. [;)]
Kyllähän tuo voi olla mahdollista. Huuhtelin kyllä hanan alla huolellisesti mitta-astian ja huljuttelin sitä vielä altaassa ennen vedenottoa. Jospa sitten käsistä on tullut jotain taikka mennyt tippa liikaa reagenssiainetta tai jotain...

Mitäs mun nyt pitäis tehdä? Varmaan tihennettyjä vedenvaihtoja 1/4 tai 1/5 osa kerrallaan joka päivä. Mites tuo vaikuttaa nitraattiarvoon? Pitäiskö kasveja varten laittaa jotain nitraattilisää? Entä kalat? Nouseeko pH liian nopeasti kaloille tuolla vedenvaihtotahdilla?

*Muoks* Nuo hoitorutiinit on vielä unohtunut mainita. Vedenvaihto 50% viikoittain (viime vaihto 21.6. keskiviikkona), PMDD-lannoite 2xviikossa 10 ml kerrallaan, easy carbo-hiililisä aamuisin 4 ml. Ruokinta 2x päivässä (lauantai tai sunnuntai paastopäivä) hiutaleilla, kuivatuilla öttiäisillä sekä pohjatabuilla.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Itse katselin haulla viestejä aiheesta pH:n lasku, ja huomasin nimimerkki 111na:n vastauksissa olevan tietoa asiasta. Kannattaa selata läpi, josko löytyisi syytä pH-arvon laskuun.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
siika-2kg
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siika-2kg »

Hiilidioksidillä, pH:lla ja KH:lla on suora suhde toisiinsa. Kun tunnetaan kaksi noista arvoista, niin kolmaskin saadaan. Esim. jos KH:3 ja pH:6,4 niin CO2=35, mutta jos KH:3 ja pH:6,6 niin CO2=22 eli muutokset ovat aika rajuja ja syntyvät aika pienestä. Jos KH:ta on vähänkin ja pH menee alle kutosen, niin hiilidioksisia alkaa olla tappava määrä kaloille eli kalat kestää vain <20mg/l CO2:sta ja tilanteessa KH:3 ja pH:<6 niin CO2 menee jo yli satasen :(. Kasveille riittää kun on edes 5mg/l CO2:sta.

Puiden lehdet kuten tammen lehti laskee pH:ta samoin kuin juurakot(humus) ja ulosteen/kalojen määrän noustessa pH lähtee laskemaan ellei KH pysty vastustelemaan.

Liuskatesteihin en ole koskaan luottanut, digitaalimittari ja tippatestit sen sijaan ovat luotettavia!
bymoor
Member
Member

siika-2kg kirjoitti:Hiilidioksidillä, pH:lla ja KH:lla on suora suhde toisiinsa. Kun tunnetaan kaksi noista arvoista, niin kolmaskin saadaan. Esim. jos KH:3 ja pH:6,4 niin CO2=35, mutta jos KH:3 ja pH:6,6 niin CO2=22 eli muutokset ovat aika rajuja ja syntyvät aika pienestä. Jos KH:ta on vähänkin ja pH menee alle kutosen, niin hiilidioksisia alkaa olla tappava määrä kaloille eli kalat kestää vain <20mg/l CO2:sta ja tilanteessa KH:3 ja pH:<6 niin CO2 menee jo yli satasen :(. Kasveille riittää kun on edes 5mg/l CO2:sta.

Puiden lehdet kuten tammen lehti laskee pH:ta samoin kuin juurakot(humus) ja ulosteen/kalojen määrän noustessa pH lähtee laskemaan ellei KH pysty vastustelemaan.

Liuskatesteihin en ole koskaan luottanut, digitaalimittari ja tippatestit sen sijaan ovat luotettavia!
Vaude. Tässäpä tämä oli kerrottu selkeästi. Ja siis jos lisää veteen ruokasoodaa, joka nostaa KH:ta, ni se itseasiassa loppujenlopuks vähentää hiilidioksidin määrää vedestä??
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Elikkäs siis tuon kaavan mukaan mulla pitäisi olla hapenpuutteeseen kuolleita kaloja? Mutta kun monniset möyhivät pohjalla iloisesti, eivät käy yhtään normaalia enempää pinnalla haukkaamassa happea eikä myöskään nuo muut hauko pinnan tuntumassa happea vaan uiskentelevat normaaliin tapaan pitkin allasta. Kalojen käytöksestä ei ainakaan huomaa hapenpuutetta altaassa. Hmmm... Tämä on todella merkillistä.

Vaihdoin tänään 1/4 osan vettä, pH nousi 5,5. KH on edelleen 3. Sähkönjohtavuus 270us.
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Kiintoisaa. Esitän nyt tämmöisen hypoteesin, joka juolahti mieleen ensimmäisenä.
Hiilarin syöttö on ollut pois käytöstä jonkin aikaa, jolloin kasvit on alkaneet vapaan hiilidioksidin loputtua käyttää hiilenlähteenä bikarbonaatteja. Bikarbonaateista tuleekin ihan vaan karbonaatteja ja ph laskee.
Tähän vaivaan auttaisikin hiilidioksidin lisäys. Kokeilepa laittaa se kiljupullo käymään ja jatkaa vedenvaihtoja.
siika-2kg
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siika-2kg »

bymoor kirjoitti:Vaude. Tässäpä tämä oli kerrottu selkeästi. Ja siis jos lisää veteen ruokasoodaa, joka nostaa KH:ta, ni se itseasiassa loppujenlopuks vähentää hiilidioksidin määrää vedestä??
Kyllä. Normioloissa iso KH-arvo enteilee isoa CO2-arvoa, mutta iso pH-arvo enteilee pientä CO2-arvoa ja päinvastoin. KH:ta nostaessa nousee myös pH. Tällöin lopputulos on, että kokonaisuutena CO2-pitoisuus vedessä vähenee. Tästä syystä pehmeän ja happaman veden akvaarioissa ei tule niin herkästi pulaa CO2:sesta, mutta kovan ja emäksisen veden akvaarioissa saattaa helpostikkin tulla. Tässä tulisi vielä yksi vaikuttava tekijä lisää, eli voimakas ilmastus puolestaan (esim. tehokkaan ilmastimen käyttö akvaariossa) vähentää CO2-määrää vedessä, jolloin pH-arvo nousee.
nepis76 kirjoitti:Elikkäs siis tuon kaavan mukaan mulla pitäisi olla hapenpuutteeseen kuolleita kaloja?
Mietinkin juuri, että miksi sinulla käy juuri päinvastoin kuin loogisesti ajatellen pitäisi käydä. Nyt en kyllä keksi mitään järkevää syytä mikä selittäisi tuon tilanteesi.
D_A_D kirjoitti:Kiintoisaa. Esitän nyt tämmöisen hypoteesin, joka juolahti mieleen ensimmäisenä.
Hiilarin syöttö on ollut pois käytöstä jonkin aikaa, jolloin kasvit on alkaneet vapaan hiilidioksidin loputtua käyttää hiilenlähteenä bikarbonaatteja. Bikarbonaateista tuleekin ihan vaan karbonaatteja ja ph laskee.
Tähän vaivaan auttaisikin hiilidioksidin lisäys. Kokeilepa laittaa se kiljupullo käymään ja jatkaa vedenvaihtoja.
Tuo oli itseasissa loistavasti oivallettu, olisikohan tuollainen tosiaan mahdollista. Mitä mahtaisi tulla, kun bikarbonaatista HCO3(-) otetaan hiili pois, hajoaisiko se vedessä hapeksi ja vedeksi niinkuin vetyperoksidi, jotenkin näin: 4HO3 -> 2H2O + 5O2? Tässä tapauksessa kuitenkaan mitattujen vesiarvojen mukaan KH-arvo ei ole laskenut ja pH- sekä KH-arvojen puolesta hiilidioksidin määrästä ei olisi pulaa.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Päivitystä tilanteeseen.

Eilen illalla laitoin varoiksi ilmastuksen yöksi päälle. Sisäsuodattimessa on mulla valmiina diffuusori, avasin vain ilmaventtiilin. Sammutin ilmastuksen aamulla valojen syttymisen jälkeen. Vaihdoin tänäänkin vähän vettä (n. 1/6 osa) ja lisäsin 2 tl ruokasoodaa (allas siis 200 litrainen, annostus 1tl/100litraa). Sain pH:n nousemaan nyt pikkasen alle 6 ja KH on 4. Onko liian nopea nostotahti, kun äsken illalla (ruokin noita yö-kalasia), niin löytyi 1 kuollut pandamonninen. Muut ovat edelleen elossa ja ovat virkeitä. Syövät ja uivat normaalisti, eivät hinkkaile itseään eivätkä hauko henkeään. Merkillistä näin muutoin, että tuolla purkissa on muita herkempiä otuksia, kuten lasikimalaismonnit ja sukaravut, ja näitä en ole löytänyt yhtään kuolleena.

Hiilidioksidia en vielä lisännyt, koska pH on noin alhainen. Jos tuo hypoteesi ei sitten pidäkään paikkansa, niin pH romahtaa entisestään. Lisään kyllä altaaseen tuota nestemäistä hiiltä, käytössä EasyCarbo. Josko se auttaisi

Voiko tuo talkkari-partamonni olla syypää pH:n romahtamiseen? Kun huomasin tänään vettä vaihtaessani, että mokoma oli kaivanut kuoppia takanurkkiin. Oikealla takana kasvaa jättivesitähdikkiä ja vasemmalla takanurkassa jotain korkeaksi kasvavaa melalehteä. Noiden juurilta tuo mokoma talkkari oli päättänyt sisustaa uudelleen. Molemmilla kasveilla on melko isot pöheiköt, joten pysyivät kuopista huolimatta pohjassa. Ja tuolla pohjahiekassahan mulla on saviturvepalleroita pohjalannoitteena. Jos tuo partamonni on nostanut ne turvepallerot ylös ja ne on liuennut veteen? Voiskos ne vaikuttaa pH:n laskuun ilman, että vaikuttaa KH-arvoon?
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Sinulla on tällä hetkellä aikamoinen ongelma koska pH on tippunut 100-kertaisesti. Ensin lähtisin mittaamaan hanaveden arvot, jotka on hyvä olla vertailun vuoksi jo ennestään. Jos arvoja ei ole, niin laittaisin itse hapettimen täysille (yötä-päivää), kääntäisin suodattimen ulostuloputken pintaan ja huuhtelisin suodatinmassat. Nämä sen vuoksi, että saisit maksimoitua happilisäyksen altaaseen. Voit varovasti myös lisätä ruokasoodaa, mutta ongelma pitäisi kuitenkin jotenkin selvittää koska soodaa ei pitäisi tarvita käyttää jatkuvasti.
Easy Carbo ei vaikuta pH-arvoon.
Kalojen hinkkaaminen viittaa myrkytykseen, eli tarkista kaikki muutkin akvaarion arvot.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

SPLASH kirjoitti:Sinulla on tällä hetkellä aikamoinen ongelma koska pH on tippunut 100-kertaisesti. Ensin lähtisin mittaamaan hanaveden arvot, jotka on hyvä olla vertailun vuoksi jo ennestään.
nepis76 kirjoitti:Hanaveden arvot (mitattu tänään 30.6. tippatestein): pH 7,5-8, NO2 0, NO3 0, GH 3, KH 2
nepis76 kirjoitti:Mä vaihdan aina kaikkiin altaisiin samalla kertaa vedet (letkusysteemi suoraan hanasta) eikä muissa altaissa ole pH:n kanssa ongelmia. Malawilassa pH oli eilisessä mittauksessa 8 ja tulevassa kääpiöteema-altaassa ja uudessa kypsymässä olevassa rapulassa 7. Vaihdan aina malawilasta ensin, sitten siirryn tähän seuralaan ja lopuksi tuosta kääpiöteema-altaasta.
SPLASH kirjoitti: Jos arvoja ei ole, niin laittaisin itse hapettimen täysille (yötä-päivää), kääntäisin suodattimen ulostuloputken pintaan ja huuhtelisin suodatinmassat. Nämä sen vuoksi, että saisit maksimoitua happilisäyksen altaaseen. Voit varovasti myös lisätä ruokasoodaa, mutta ongelma pitäisi kuitenkin jotenkin selvittää koska soodaa ei pitäisi tarvita käyttää jatkuvasti.
Ilmastin oli viime yönä päällä, mutta ei vaikuttanut pH-arvoon. Ulostuloputki on jo normaalistikin pinnassa, koska kardinaalikalat tykkäävät virtauksesta, samoin sisäsuodatin on aina posottanut pintaan. Tossa pinnalla on jo ilman diffuusoria sellainen virtaus, ettei limaskasta eikä muista pintakasveista ole ongelmaa... [;)] Sisäsuodattimen olen putsannut reilu viikko sitten, virtaus ei ole vielä heikentynyt, ulkosuodattimen olen putsannut parisen kuukautta sitten. Ruokasoodalla läträily on jo ennestään tuttua puuhaa, sitä tulee harrastettua jo ton malawilan kanssa. Siksi nostinkin sitä n. 1 asteen, mutta ei sekään vaikuttanut tuohon pH-arvoon juurikaan. Toissapäiväisestä pienillä vedenvaihdoilla olen saanut pH:n nousemaan 5 pikkasen alle 6. Eilen nostin sen 5,5 ja tänään se nousi ruokasoodan ja vedenvaihdon ansiosta pikkasen alle 6. Ja nämä kaikki mittaukset olen nyt tehnyt tippatesteillä, noilla liuskoilla ei tee tällaisessa tilanteessa mitään.
SPLASH kirjoitti: Easy Carbo ei vaikuta pH-arvoon.
Tiedän, siksi sitä olenkin tuonne laittanut. [;)] Kun hypoteesina tuossa aiemmassa viestissä oli, josko hiilidioksidilisäyksen puute olisi johtanut pH:n romahtamiseen.
SPLASH kirjoitti:eli tarkista kaikki muutkin akvaarion arvot.
nepis76 kirjoitti:Tänään (30.6.) mitattu tippatesteillä: pH 5 NO2 0, NO3 12, GH 4, KH 3
Mä mittasin äsken nuo arvot kaikki tippatesteillä: pH pikkasen alle 6, KH 4, GH 4, NO2 0, NO3 alle 12.
SPLASH kirjoitti: Kalojen hinkkaaminen viittaa myrkytykseen
nepis76 kirjoitti:Mutta kun monniset möyhivät pohjalla iloisesti, eivät käy yhtään normaalia enempää pinnalla haukkaamassa happea eikä myöskään nuo muut hauko pinnan tuntumassa happea vaan uiskentelevat normaaliin tapaan pitkin allasta. Kalojen käytöksestä ei ainakaan huomaa hapenpuutetta altaassa.
nepis76 kirjoitti:Muut ovat edelleen elossa ja ovat virkeitä. Syövät ja uivat normaalisti, eivät hinkkaile itseään eivätkä hauko henkeään.
Ps. Se olis ihan mukavaa, että lukis ensin kaikki viestit, ennenkuin vastaisi. Suurimpaan osaan kommenteista olisi löytynyt vastaus jo aiemmista kirjoituksistani. [;)]
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Moikka!

Siis tämähän menee entistä mystisemmäksi! Nyt on valaistustauko meneillään altaassa ja tihrustin sinne taskulampulla, niin siellä on menossa kimppaorgiat! Kardinaalikalat kutevat afrikansaniaispuskaan ja neontetrat Cyperus helferi-puskaan! Lasikimalaismonneista 1 pari häslää jotain yhden lehden alla, loput ovat aterioimassa tuoreella ruualla noissa kasvipöheiköissä. Perun vihreät harjoittelevat kutemista ja pandamonniskoiraat pyörivät siihen malliin pitkin allasta, että kutua tulee jos naaraat suostuu. Mä oon nyt halolla päähän lyöty!

Mittasin just vesiarvot: pH pikkasen alle 6 yli 5,5 kuitenkin, KH 4 GH 4 NO2 0 NO3 12 taikka alle.

Ilmeisimmin kaloilla ei siis ole hätää...

Vaihdanko mä tänäänkin vähän vettä vai mitä mä teen?
D_A_D
Member
Member

Vähän sama juttu tapahtuu myös ihmissuvun edustajille. Ensin pyöritään porukalla tunkkaisessa baarissa ja sitten kun valot sammuu, niin kuteminenhan sielläkin alkaa. Jatka samaan tahtiin vaan vedellä läträämistä.
Nyt tiedät kuinka nuo kalat saa kutemaan.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

:mrgreen: Osu ja uppos! :mrgreen:

Toivottavasti tätä rumbaa ei tartte kuitenkaan järin usein käydä läpi. Nyt olen saanut pH:n nousemaan jo hiukan yli 6. Eli voiton puolella aletaan olemaan. Lisää ruumiita ei ole tullut, vain se yksi pandamonninen. Harmi vaan, kun ei nyt oikeen selvinnyt mistä moinen johtui.

Nestemäistä hiiltä laitan aamuisin altaaseen, hiilarilitkua en vielä ole tehnyt. Täytyy kokeilla tota hiilarihypoteesia kun saan tuon pH:n ensin vielä vähän nousemaan. Ei nyt viitti kuitenkaan taas aiheuttaa mitään kutuaktia altaaseen. [;)]
D_A_D
Member
Member

Joko homma alkaa olla ns. lapasessa?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Pikkuhiljaa joo. Olen joka päivä vaihtanut vähän vettä pH:n ja lämpötilan nousun takia.

Kaloja eikä sukarapuja ole kuollut sen enempää, pH on noussut 6,5 ja muutenkin alkaa olemaan hanskassa. Täytyy seurailla tiiviisti tuota allasta ja kun vedenvaihtorumbaa voi vähentää, niin sitten sen vasta tietää putoaako pH jatkossakin. Nyt se ei ole päässyt ihmeemmin tippumaan, kun olen joka päivä vaihtanut vähän vettä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”