Kalaston muutosta?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mao-
Starting Member
Starting Member

Kalaston muutosta?

Viesti Kirjoittaja Mao- »

Iltaa arvon aquawebistit,

Ensi kertaa kirjoitan tälle palstalle ja kun aloittelija vielä olen, niin toivonkin asiallisia vastauksia.
"Lahjoituksena" on tämä setti siirtynyt minulle ja osittain kaipaankin muiden ehdotuksia tulevaisuudelle. :)

Eli, kalusto on seuraavanlainen:

- allas 453L (150*55*55cm)
- suodattimet Eheim 2224 ja 2226
- lämmitin Jäger 250w
- valaisin 2 putkinen Giant

Kasvisto:

- Miekkakasveja
- Punainen lumme
- vedenystävä (?)

Nykyinen kalakanta:

- 4 kpl kiekkokaloja
- 3 leväbarbia
- partamonni
- seeprapleko
- helmipakolaispleko
- n.20 kardinaalitetroja
- jokunen sinineontetra
- 1 kultatetra

Kysymys siis kuuluukin, mihin suuntaan kannattaisi lähteä suuntaamaan?

Leväbarbit aasiasta, mutta muut Etelä-Amerikan suunnalta. Hankkiutako eroon kiekoista ja panostaa muuhun vai leväbarbit pois ja pelkkää etelä-Amerikkaa lisää?
+kalanen_97+
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalaston muutosta?

Viesti Kirjoittaja +kalanen_97+ »

Onnea uudesta (?) harrastuksesta ja tervetuloa palstalle!
Minäkin olen aloittelija enkä välttämättä paras neuvoja mutta kuitenkin...
Vedenystävä voisi olla vedensuosikki. Onko altaassa paljon kasveja, siis lajeja on nuo kolme, mutta onko niitä paljon? Olen ymmärtänyt kiekkojen tarvivan suojaa(?).
Kummista pidät enemmän kiekoista vai leviksistä? Koska kummatkin käyvät, sinä saat itse päättää. :)
Kultatetroista en tiedä, mutta arvelisin sen olevan parvikala, joten se arvostaisi seuraa, jos haluut sen pitää. Noista plekoista en sano mitään, koska en ole juuri noista kahdesta kovin hyvin perillä. :D
Mitkä muuten on vesiarvot?
Ja tetrojahan voi jossain vaiheessa hankkia lisääkin, kai.
En itse tiedä, mutta onko 4 kiekkoa tuohon altaaseen liikaa. Siis en todellakaan itse tiedä, joten joku muu saa kommentoida sitä.
Oma kalastoni olisi varmaan tälläinen:
4 levistä
45 kardinaalitetraa
partis
2 lehtikalaa (kiekkojen tilalle)

Ps: Lue allekirjoitukseni... :roll:
Saatoin vastata väärin, huomauttakaa. Aina. Jookos?
kalahullu123
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Moikka Mao- ja tervetuloa aquawebiin!

Hienoallas!
Itse pysyisin Etelä-Amerikkalinjalla, mutta pitäisin leväbarbit levänsyöjinä. Pitäisin vain muutaman tetralajin (mieluisimmat) ja parvikokoa lisää niille niin tulee kaunista jälkeä. Kuulostaa muuten hyvältä, mutta kun näistä ei ole kokemusta eikä niinkään tietoa niin vesiarvoista en uskalla sanoa mitään.

Minusta (huom. minusta) kuulostaa melko hyvältä!
Onnea harrastukseen!
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
+kalanen_97+
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja +kalanen_97+ »

Heippa taas!
Tossa edellises viestissäni kysäisin, onko 4 kiekkoa liikaa, mutta joissain kalasivuilla sanottiin, että n. 100 litraa/ kiekko. Eli noi onkin kai sopivat. :D
Anteeksi kyseenalaistukseni.
Ja oletko jo miettinyt kalastoa? Kiinnostaa kuulla, mitä olet miettinyt. :)
Saatoin vastata väärin, huomauttakaa. Aina. Jookos?
Mao-
Starting Member
Starting Member

Jeh, jos siis pysyn nykyisessä linjassa, niin ajattelin lisätä muutaman (2-3) leväbarbia ja n.20 kardinaalitetraa.
Vai meneekö sitten jo liian ahtaaksi?

Ajatus tosiaan on joko lisätä nykyistä kantaa tai sitten siirtyä ihan toiselle puolelle palloa (e-amerikka -> aasia esim). Nämä on taas näitä uusioharrastajan ajatuksia, ei niin järkeviä ehkä, mutta jotain sinne päin...
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Leviksistä en oikein osaa sanoa, mutta kyllä joku yht 50 kardinaalia olisi komea näky tuolla. Itsellä aika vastaavankokoisessa 4kpl viherimubarbeja ja mielestäni ovat leviksiä symppiksempiä ja kauniimpia. Mutta se nyt on katsojan silmässä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mao-
Starting Member
Starting Member

Nostetaas tämä takaisin kartalle...

Pöntön "modaaminen" jäi pahasti kesken loppukesästä massiivisten työkiireiden takia.
Myös syksyn ja talven aikana ilmenneet leväongelmat hidastivat toimintaa, tämän ongelman myötä suurin osa kasveista on saanut monoa ja vanhat juurakot menossa/menneet vaihtoon.

Nyt alkaa taas suunnitelmat olemaan kohdallaan sisustuksen kannalta (selkeämpään, vähäkasvisempaan suuntaan, enemmän juurakoita jne.
(vrt. http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0#p6934827))

Yksi kiekoista kärsii "päälläänseisontataudista", eli tämä sankari suuntaa varmaankin manalan majoille pikkuhiljaa. Leväbarbeista yksi teki valitettavan itsemurhan hyppäämällä kansilasien reiästä yöllä, kaksi muuta poistuivat ilmeisesti vanhuuttaan.

Eli nykyinen kanta:

- 4 kiekkoa (toistaiseksi)
- partamonni
- seeprapleko
- helmipakolaispleko
- n.20 kardinaalitetroja
- jokunen sinineontetra

Kardenaaleja edelleen tarkoitus hakea lisää, n.20-30 kpl.
Kiekkoja voisi muutaman, 2-4 kpl ottaa lisää?

Mutta mitä muuta?

Voiko tähän sillisalaattiin hankkia muita keski/ylävedenasukkeja, mahdollisimman näyttäviä?
Kaikkea on tullut lueskeltua, googlattua jne., mutta se punainen lanka vielä näyttäisi puuttuvan...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”