Ferplast pro hiilarisysteemi
Valvoja: Moderaattorit
Ferplast pro hiilarisysteemi
Akvassa on ollut 2 viikkooa kyseinen hiilarisysteemi. Kuinka nopeasti huomata muutokset kasvien kasvussa? Akvassa hiilari liukenee spiraalin mutoista putkea pitkin, spiraalin päällä on jonkin sortin pieni "putki"kiinteänä kiinni, kuuluuko sen olla vedenpinnan alla vai päällä ?
Re: Ferplast pro hiilarisysteemi
Vaikutuksen havaitsemiseen on vaikea vastata, se kun tapahtuu pikkuhiljaa. Levittimen päällä olevasta reiästä pääsee ylimääräiset kaasut pois ja sen kuuluu olla vedenpinnan alapuolella.
Ok. Onkos tuon spiraalin sijainnilla akvassa väliä ?
^ Mitä alempana sen parempi. Kaasulla on kauemmin aikaa liueta veteen ennen kuin kohoaa pintaan ja haihtuu.
-
malawi
- Advanced Member

- Sukupuoli: Mies
Voisit mahdollisesti laittaa sen ulkosuodattimeen viereen niin pääsee hyvin hiilidioksiidi kiertämään. Tulokset eivät heti näy, mutta vaikuttaa kyllä heti kasveihin ja varmaan noin 3-4vk päästä on selvät näkymät vaikutuksesta! Kasvien värit muuttaa huomattavasti. Jotkut vihreät kasvit muuttuu esim. punaiseksi.
Sain itse juuri tällaisen lahjaksi ja asensin akvaarioon. Onko teillä minkälaisia kokemuksia tuosta ferplastin akviitilevittimestä, kuinka se kannattaa sammuttaa yöksi? Onko minun joka ilta manuaalisesti suljettava kaasupullo kuusiokulma-avaimella, vai uskaltaako tuota levitintä laittaa aikakatkaisimeen valojen kanssa, jolloin se itse levitin sammuisi & käynnistyisi automaattisesti.
Sun täytyy hommata magneettiventtiili(eng. solenoid valve) joka asennetaan paineenalentimen ja levittimen välille. Tämä noin 40 € maksava sähkötoiminen venttiili sitten saman ajastimen taakse kuin valotkin, niin ei kalat kuole hiilidioksiidimyrkytykseen. Itse levittimen päältä poiskytkeminenhän ei sinänsä estä kaasun pääsyä levittimeen ja sitä kautta akvaarioon. Mulla on sama levitin akvaariossa enkä sammuta sitä koskaan vaikka senkin tietysti voisi tehdä koska turhaanhan se yöllä pyörii.Narttu kirjoitti:Sain itse juuri tällaisen lahjaksi ja asensin akvaarioon. Onko teillä minkälaisia kokemuksia tuosta ferplastin akviitilevittimestä, kuinka se kannattaa sammuttaa yöksi? Onko minun joka ilta manuaalisesti suljettava kaasupullo kuusiokulma-avaimella, vai uskaltaako tuota levitintä laittaa aikakatkaisimeen valojen kanssa, jolloin se itse levitin sammuisi & käynnistyisi automaattisesti.
-
kalmar
- Junior Member

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Nyt kun olen tätä hiilarihommaa kiinnostuneena lueskellut, niin tässä kohtaa kysmys, näiden "kiljun2 tekijöiden kohdalla, miten he säätelevät sen, että yöllä ei tule hiilaria akvaarioon, kun kasvit ei sitä hyödynnä?
Ei koskaan ole liian myöhäistä opetella hymyilemään myös itselleen.
http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis
http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis
-
Fisutar10
- Elite Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itselläni on kokemusta kahdesta systeemistä: Fernplastin hiilarikertakäyttöpullosta + fernplastlevitin + magneettiventtiili. Olen myös kokeillut kiljuasysteemiä. Kummatkin kokeiltu 200 litraiseen akvaani ja kasvit rehottavat hyvin.kalmar kirjoitti:Nyt kun olen tätä hiilarihommaa kiinnostuneena lueskellut, niin tässä kohtaa kysmys, näiden "kiljun2 tekijöiden kohdalla, miten he säätelevät sen, että yöllä ei tule hiilaria akvaarioon, kun kasvit ei sitä hyödynnä?
1. Fernplastin yösäätely magneettiventtiili + ajasti ==> ehdoton, että kuplinta loppuu kun valot sammuu (sama ajastin valojen kanssa)
2. Kilju ja aktiivilevitin. Minulla on akvaarioon.fi:stä tilattu Tungze -aktiivilevitin ja kiljut pörisee 1.5l limupullossa. Yöllä minulla oli välillä ajastimella pois aktiivilevitin päätä. Sitten sääsin sen omalla ajastimella 6 h pois päältä yöksi (12 h sijaan). Nyt se pörisee yötä-päivää. Aktiivilevittimessä luki, että suosittelu olla päällä myös yöllä, mutteivat takaa mahdollisia onnettomuuksia, vaikka hyvin epätodennäköistä. Eli hiilariylijäämäämää. Nyt kun kasvit kasvaa ja tehokas ilmastus (diffuusori) + ilmastin, käytän sitä yätäpäivää. Ph on 6.8 hyvin tasaisesti. Yritän tehdo melko tehokkaan kiljun, että käy hyvin ja kuplia tulee. Kasvit kasvavat hyvin.
Jos pidät päällä yön, niin tehokas ilmastus päälle, jos aktiivilevitin eikä passiivinen. Itse en isoon passiivista laittaisi. Kiljusysteemin budjetti pieni eli noin 30-40 euron investointi ja kilju juoksevana menona
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Mitä mieltä olisitte tuosta hiilidioksidinlevittimestä: http://www.tuchosoft.net/akv/tuotteet/tuote.php?id=432
Passiivilevitintä kiljupöntöllä suunnittelen ja tuossa tulisi se pullo ja levitin valmiina, ei tarvitsisi yrittää saada mitään limsapullo-letkuliitoksia tiiviiksi jne. Tulisi siis 40 litraiseen altaaseen. Aloittelija olen, mutta pari juttua silti mielessä, eikös tuosta puutu se takaiskuventtiili? Se varmaan helppo liittää tuohon väliin, toinen mikä mietityttää, pesupullo puuttuu, kuinka tärkeä sellainen on? Saako niitä jostain valmiina, kun jos itse tekee tulee taas helposti vuotavia liitoksia. Toimisiko sellainen kuplalaskuri pesupullona, niissä kun näkyy ainakin kuvissa, että letku menee veteen ja sitten sen rasian katossa reikä, josta lähtee letku levittimeen. Niin ja onko paljonkin etua, jos pullo olisi läpinäkyvä, kun tuo taitaa olla läpinäkymätön.
Passiivilevitintä kiljupöntöllä suunnittelen ja tuossa tulisi se pullo ja levitin valmiina, ei tarvitsisi yrittää saada mitään limsapullo-letkuliitoksia tiiviiksi jne. Tulisi siis 40 litraiseen altaaseen. Aloittelija olen, mutta pari juttua silti mielessä, eikös tuosta puutu se takaiskuventtiili? Se varmaan helppo liittää tuohon väliin, toinen mikä mietityttää, pesupullo puuttuu, kuinka tärkeä sellainen on? Saako niitä jostain valmiina, kun jos itse tekee tulee taas helposti vuotavia liitoksia. Toimisiko sellainen kuplalaskuri pesupullona, niissä kun näkyy ainakin kuvissa, että letku menee veteen ja sitten sen rasian katossa reikä, josta lähtee letku levittimeen. Niin ja onko paljonkin etua, jos pullo olisi läpinäkyvä, kun tuo taitaa olla läpinäkymätön.
-
-riff-
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Mulla oli muutama vuosi sitten tuo Nutrafinin co2 systeemi käytössä noin puoli vuotta. Rakenteeltaan on tukeva ja toimii niin hyvin, kun kiljusysteemit nyt ylipäätään voi toimia. Mukana tulee annospusseissa kuivahiivaa, liivatejauhetta ja sokeria. Määrät kannattaa ottaa ylös, koska tuolla annostelulla tuottaa hiilaria hyvin 2-3 viikkoa. Kuplien määrän näkee tuosta levitinflipperistä, pesupullolle ei ole tarvetta ja mielestäni läpinäkyvästä reaktorista ei ole mitään hyötyä. Takaisku kannattaa johonkin väliin laittaa.
-
Fisutar10
- Elite Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Passiivilevitin turvallinen ja varmaan pikku akvaan hyvä ratkaisu:). Valmis viritelmä lienee hyvä, jos ei itse halua värkätä. 40 litran akvaan ei kalliita laitteita kannata ostaa ja tulee helposti yliannostus:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
Sisso
- Advanced Member

Jep, kun aloittaa passiivilevittimellä, ei saa ongelmia mitenkään helposti ja pikkukippoon se voi olla riittävä, mikä riippuu taas kerran valon määrästä. Parissa viikossa pitäisi näkyä tuloksia. Jos ei näy, kilju ei käy riittävästi ja/tai levitin on tehoton.
Meillä on kolmessa akvassa tsi-systeemit. 65-litranen käy yhdellä 1l pullolla, syöttö vanhan pikkuisen sisäsuodattimen diffuusorin kautta (suodatinpatruuna poistettu) akvan alaosassa. 3-satasessa 1,5l pullo kiertovesipumppu-limsapullo-levittimellä (poissa yöllä päältä) ja 450-litrasessa 2x2l vuorokäynnistyksinä vastaavalla levittimellä kuin 3-satasessa. Isoon mietin paineellista systeemiä, mutta eipä tuo kiljun laitto ole sekään iso homma, sekoittamiseen ja vaihtamiseen menee parisen minsaa per pullo. Meillä on ollut ns kaupasta ostettuja aktiivilevittimiä, mutta kaikkiin olen ollut tyytymätön. Nyt nuo omat viritelmät on lähes täydellisen huoltovapaita ja jos pumppu täytyykin putsaista roskista, sen saa tehtyä vedessä helposti pumppua irrottamatta. Hintaahan näille systeemeille ei tule oikeastaan kuin pumpun ja ilmaletkun verran. Kiljut teen kaupan tavallisesta kidesokerista ja kuivahiivasta, ei paljoa maksa. Liivatetta en käytä, kokeilin ja totesin ihan turhaksi suhteessa hyötyyn. Musta kilju saa käydä riittävän rajusti vaikka sitten vähemmän aikaa, mutta sille päälle sattuessaan kuplia syytävästä kiljusta ei ole mitään hyötyä vaikka kävisi puoli vuotta. Tiivistykset on nykyään sinitarralla kun silikoonit tuppasi murtuilemaan käytössä. Sinitarratiivistykset on toimineet moitteetta kertalaitolla, enemmän on ollut ongelmia vuotavien korkkien kanssa mutta sekin ongelma ratkesi putkiteipillä.
Takaiskuventtiili tarvitaan vain jos pullot ovat vedenpinnan tason alapuolella. Pesupullo on hyvä kuplaskuri, tosin läpinäkyvästä reaktorista voi laskea kupliakin, ja estää mahdollisen kiljun kuohunnan akvaan. Olen lukenut niin käyneen mutta tuttavapiirissä eikä itsellä kilju ole koskaan kuohunut, mutta yksi pesupulloton akvaristi on tässä menettänyt lähes kaikki rapunsa kun kissa kaatoi kiljupullon ja kiljua pääsi pikkuisen akvaan. Vettä sai vaihtaa pariin (kolmeen?) ottesseen koko lähes akvasta, niin tehokaasti kilju pilaa akvan veden sinne päästyään. Tätä ei kuplaskuri pysty estämään. Että ei se välttämätön ole, mutta sitä voi käyttää kuplaskurina ja se estää kiljun pääsyn akvaan.
Meillä on kolmessa akvassa tsi-systeemit. 65-litranen käy yhdellä 1l pullolla, syöttö vanhan pikkuisen sisäsuodattimen diffuusorin kautta (suodatinpatruuna poistettu) akvan alaosassa. 3-satasessa 1,5l pullo kiertovesipumppu-limsapullo-levittimellä (poissa yöllä päältä) ja 450-litrasessa 2x2l vuorokäynnistyksinä vastaavalla levittimellä kuin 3-satasessa. Isoon mietin paineellista systeemiä, mutta eipä tuo kiljun laitto ole sekään iso homma, sekoittamiseen ja vaihtamiseen menee parisen minsaa per pullo. Meillä on ollut ns kaupasta ostettuja aktiivilevittimiä, mutta kaikkiin olen ollut tyytymätön. Nyt nuo omat viritelmät on lähes täydellisen huoltovapaita ja jos pumppu täytyykin putsaista roskista, sen saa tehtyä vedessä helposti pumppua irrottamatta. Hintaahan näille systeemeille ei tule oikeastaan kuin pumpun ja ilmaletkun verran. Kiljut teen kaupan tavallisesta kidesokerista ja kuivahiivasta, ei paljoa maksa. Liivatetta en käytä, kokeilin ja totesin ihan turhaksi suhteessa hyötyyn. Musta kilju saa käydä riittävän rajusti vaikka sitten vähemmän aikaa, mutta sille päälle sattuessaan kuplia syytävästä kiljusta ei ole mitään hyötyä vaikka kävisi puoli vuotta. Tiivistykset on nykyään sinitarralla kun silikoonit tuppasi murtuilemaan käytössä. Sinitarratiivistykset on toimineet moitteetta kertalaitolla, enemmän on ollut ongelmia vuotavien korkkien kanssa mutta sekin ongelma ratkesi putkiteipillä.
Takaiskuventtiili tarvitaan vain jos pullot ovat vedenpinnan tason alapuolella. Pesupullo on hyvä kuplaskuri, tosin läpinäkyvästä reaktorista voi laskea kupliakin, ja estää mahdollisen kiljun kuohunnan akvaan. Olen lukenut niin käyneen mutta tuttavapiirissä eikä itsellä kilju ole koskaan kuohunut, mutta yksi pesupulloton akvaristi on tässä menettänyt lähes kaikki rapunsa kun kissa kaatoi kiljupullon ja kiljua pääsi pikkuisen akvaan. Vettä sai vaihtaa pariin (kolmeen?) ottesseen koko lähes akvasta, niin tehokaasti kilju pilaa akvan veden sinne päästyään. Tätä ei kuplaskuri pysty estämään. Että ei se välttämätön ole, mutta sitä voi käyttää kuplaskurina ja se estää kiljun pääsyn akvaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos