En ole löytänyt mistään kalatautien oireluettelosta tietoa, mistä voi olla kyse, kun kala ikään kuin "kakoaa", siis nykii suullaan usean kerran voimakkaasti hieman sen näköisesti, kuin sillä olisi ruoka väärässä kurkussa (vaikka siitä ei ole kyse, ei välttämättä edes tapahdu ruokailun yhteydessä). Minulla sitä on tehnyt oskarit silloin tällöin, ja nyt olen muutaman kerran huomannut myös plekolla samanlaisia oireita. Oireita on vaikea kuvailla, mutta kyse ei ole kouristuksista.
Mistä voisi olla kyse? Jotain kiduksissa? Ainakaan J. Järven akvaarionhoitosivuilla mikään oirekuvailu ei täsmännyt.
Kalan "kakominen", mistä voi olla kyse?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Junior Member
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Kalan "kakominen", mistä voi olla kyse?
Tässä varmaan se on merkitsevää, että kuinka paljon sitä tapahtuu.luri pahanen kirjoitti:En ole löytänyt mistään kalatautien oireluettelosta tietoa, mistä voi olla kyse, kun kala ikään kuin "kakoaa", siis nykii suullaan usean kerran voimakkaasti hieman sen näköisesti, kuin sillä olisi ruoka väärässä kurkussa (vaikka siitä ei ole kyse, ei välttämättä edes tapahdu ruokailun yhteydessä). Minulla sitä on tehnyt oskarit silloin tällöin, ja nyt olen muutaman kerran huomannut myös plekolla samanlaisia oireita. Oireita on vaikea kuvailla, mutta kyse ei ole kouristuksista.
Mistä voisi olla kyse? Jotain kiduksissa? Ainakaan J. Järven akvaarionhoitosivuilla mikään oirekuvailu ei täsmännyt.
Olen itse huomannut lähes kaikilla kaloilla tämän tästä vastaavanlaista, mutta aika usein juurikin silloin kala on hiekkapohjasta hamunnut jotkain, eli ei se nyt mikään ihme ole jos niilläkin joskus menee jotakin "väärään kurkkuun". Ei varmaan tarvitse kummoista roskaa olla, kun vähän haluaa kakia sitä pois sieltä.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
- Junior Member
Re: Kalan "kakominen", mistä voi olla kyse?
Toivottavasti olet oikeassa, se olisi helpostus. Ei sitä tosiaan hirveän usein tapahdu - ja ainakin plekolla kakomista on ollut juuri niin, että toinen pleko tulee ajamaan pois / säikäyttämään, ja sitten vähän hiekka pöllähtää, joten tuo väärään kurkkuun - selitys kuulostaisi mahdolliselta (mulla tosiaan on hienoa hiekkaa pohjalla).