Sopiiko altaaseeni enää lisää kaloja?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pippadaduu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Sopiiko altaaseeni enää lisää kaloja?

Viesti Kirjoittaja pippadaduu »

Heippa,

mitä mieltä olette, että onko 120 l altaassani nyt tällä hetkellä jo liikaa kaloja, kun minulla on siellä 2 PIENTÄ kultalevänuoliaista, 11 mustatetraa ja 6 täplämonnista?

Haluaisin altaaseeni jotain väriä esim kuparitetroja.. Tai sitten jotain muuta kalaa joka erottuisi edukseen (vinkkejä?).
240 l
54 l
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Re: Sopiiko altaaseeni enää lisää kaloja?

Viesti Kirjoittaja They2 »

Nuoliaisista ei mitään hajua, mutta muilta osin akvaariosi ei ole täynnä. Etsit näköjään parvikaloja, joten jotain ehdotusta: neontetra, kardinaalitetra, rubiinitetra, punapäätetra,korutetra, aavetetrat, kiilakyljet, suppsuut, seeprakalat. Tossa oli siis värikkäitä parvikaloja. Isompaa kalaa jos etsit, niin esim. kääpiörihmakala, hunajarihmakala, taisto tai joku kääpiöahven. (eivät siis kuitenkaan kovin isoja, vaikka ovatkin akvaarion pääkaloja)
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Vaihtaisin levänuoliaset vaikkapa katinkultamonneihin(4-6 kpl tai yhteen partikseen), kasvavat turhan isoksi tuohon allaskokoon.

Mustatetrojen kanssa en laittais niinkään rihmakaloja tai mitään rauhallista, sillä mustatetra on melkoinen viipottaja ja voi nyppiä eviäkin hitaammilta. Kääpiörihmakala tosin taitaa olla itsekkin melko luonteikas, tuliskohan ruumiita haaremilla? Joku luonteikas kääpiöahven voisi mennä mustatetrojen kanssa, mutta pohjalla on jo monniset, kääpiöahvenet ja monniset viihtyvät molemmat pohjan tuntumassa. Harmisti allas on vain niin pieni ettei sinne luonteikkaitten tetrojen kanssa oikeen mikään sovi.
Ehkä kuitenkin muutama mustatetra lisää, jos muuta kalaa ei tulisi?
They2
Advanced Member
Advanced Member

Mutta jos kuitenkin pohjalla on tarpeeksi piiloja, niin monnisethan kävisivät jonkun rauhallisen käppänän kanssa yhteen. Loistokääpiö-, kaltakääpiöahven? Mieluiten kasvatat tuota tetraparven kokoa sitten. Eikö pinnan tuntumaan muka mahtuisi joku parvi?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Mä en suosittele kääpiöahvenia monnisten kanssa pohjalle. Meillä ei toiminut. Monniset on kivoja, kun ne rohkeana parvena tutkivat pohjaa, ei niin, että joku ajaa ne piiloon, ja siellä pysyvät. Monnisia voisi olla jokunen enemmän parvessasi.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Mitkä altaan mitat ovat?
Mä en ehkä kasvattaisi enää mustatetraparvea koska niistä kasvaa melkoisen kokoisia lahnoja (6 cm) jo noihin litroihin. Mustatetrat viihtyvät lisäksi viileämmässä kuin labyrinttikalat. Ehkä pieni parvi tulipyrstötetroja menisi vielä yläveteen tai haaremi täpläviiripyrstöjä [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
pippadaduu
Member
Member

Akvaarion mitat ovat

100cm x 35cm x30cm

Oletteko sitä mieltä, että minun pitäisi sitten pienentää mustatetra parvea, jos haluan sinne toisen parven?
240 l
54 l
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Mites olis isompi allas? Pienessä parvessa noista voi tulla kiukkuisia.
pippadaduu
Member
Member

Tää allas riittää toistaiseksi, sillä akvaarioharrastus on vasta aluillaan. Haluan katsoa ensin tämän altaan kanssa miten tämä nyt lähtee tästä sujumaan :D

Otan vielä mielelläni vastaan ehdotuksia liittyen kalastoon...
240 l
54 l
Sannikka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sannikka »

Lainaan laiskuuttani tätä ketjua. Kysyisin, että montako seeprakalaa menee tähän kokoonpanoon, jos edes menee.

180l. L24, Pehmeä vesi

2 paratiisikalaa
10 kuusiraitabarbia
partamonni
6 albiinotäplämonnista
6 kuparimonnista
3 neontetraa (viimeiset henkiinjääneet vanhasta parvesta)
SaerX
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SaerX »

Sannikka kirjoitti:Lainaan laiskuuttani tätä ketjua. Kysyisin, että montako seeprakalaa menee tähän kokoonpanoon, jos edes menee.

180l. L24, Pehmeä vesi

2 paratiisikalaa
10 kuusiraitabarbia
partamonni
6 albiinotäplämonnista
6 kuparimonnista
3 neontetraa (viimeiset henkiinjääneet vanhasta parvesta)
Allas lienee noin metrinen elukka, pyöreästi luokkaa PxLxK 100 x 45 x 40 cm? Kaipa tuonne voisi sen 6-10 seepraa vielä ujuttaa, kun yleensä viihtyvät akvaarion ylimmän kolmanneksen syvyyksissä. Samalla kasvattaisin neontetraparvea tosiaan muutamalla kaverilla.

-Sale
Sauli Särkkä (ex. VetyVoima)
On-off-akvaharrastelua vuodesta 2001. Jokohan sitä kohta taas..?
They2
Advanced Member
Advanced Member

Sannikka kirjoitti:3 neontetraa (viimeiset henkiinjääneet vanhasta parvesta)
Neontetroja ehdottomasti lisää. Tai annat ne sitten pois.
Sannikka
Member
Member

neontetroissa se ongelma, että kyseiset tetrat ovat jo todella vanhoja, enkä usko, että eläinkaupat näitä ottavat :( Muu parvi on kuollut yksi kerrallaan vanhuuteen, enkä usko nuidenkaan enää pitkään elävän. Lisää en kummiskaan aio hankkia, nuokaan ei ole minun hankkimia, vaan tuli vanhan akvaarion mukana. Keksiikö kukaan, mitä tekisin nuille?
SaerX
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SaerX »

Voihan nuo toki lahjoittaa muille harrastajille, mikäli soppeli parvi ja vastaanottaja löytyisi lähitienoolta.

-Sale
Sauli Särkkä (ex. VetyVoima)
On-off-akvaharrastelua vuodesta 2001. Jokohan sitä kohta taas..?
They2
Advanced Member
Advanced Member

Voisit vaikka lahjoittaa ne, jos ovat uuden kalaston tiellä. Eivät kuitenkaan viihdy kolmestaan.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minä kyllä tekisin niin, että antaisin neontetrojen olla. Jos kerta kalat ovat jo vanhoja (kuinka vanhoja?), niin turha niitä on alkaa enää siirtämään ja altistamaan seuraavan altaan uudelle bakteerikannalle ja tällä tavalla mahdollisesti nopeuttamaan kuolemaa. Itse olen ainakin pitänyt parven jämät loppuun asti, esim. nyt on 12-vuotias korumonninen ja sen 5-6 vuotta vanha jälkeläinen muiden monnisten seurassa, lisää koruja ei ole tulossa, samoiten kiilakylki- ja kardinaalitetran parven jämät jäivät, vanhimmat niistä elivät 9-10-vuotiaiksi.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Sannikka
Member
Member

ongelmana onkin, että asun maaseudulla, jossa en tunne yhtään akvaristeja :o Voisinhan minä laittaa tuonne lahjoitetaan- palstalle ilmoituksen kyllä, jos joku ne tulisi hakemaan. :)

-------------------------
Malys kirjoitti:Minä kyllä tekisin niin, että antaisin neontetrojen olla. Jos kerta kalat ovat jo vanhoja (kuinka vanhoja?), niin turha niitä on alkaa enää siirtämään ja altistamaan seuraavan altaan uudelle bakteerikannalle ja tällä tavalla mahdollisesti nopeuttamaan kuolemaa. Itse olen ainakin pitänyt parven jämät loppuun asti, esim. nyt on 12-vuotias korumonninen ja sen 5-6 vuotta vanha jälkeläinen muiden monnisten seurassa, lisää koruja ei ole tulossa, samoiten kiilakylki- ja kardinaalitetran parven jämät jäivät, vanhimmat niistä elivät 9-10-vuotiaiksi.
Iästä en tiedä yhtään :o koska kuten sanoin en ole ostanut nuita itse, vaan ne tulivat vanhan 60l akvaarion mukana. Nyt vaan siirsin ne tuohon isompaan, kun pienemmässä korotin lämpötilaa. Alussa niitä oli 6, mutta nyt kun akvaario on ollut minulla vähän yli vuoden, ne ovat harventuneet pitkin vuotta kolmeen. Sairaita ne eivät olleet, vaan minusta näyttivät kuolevan vanhuuteen, yhtä lukuunottamatta joko oli hypännyt koulussa ollessani lattialle :( Kalat elivät tietääkseni alkuelämänsä jossain 25 asteisessa vedessä, joka saattaa olla hieman lämmin nuille? Nyt ovat 23-24 asteisessa.
Kirsi-74
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kirsi-74 »

Samaa olin tulossa sanomaan kuin Malys. En ymmärrä miten toiset ovat näissä niiiiiin pilkun tarkkoja. Juu, 3 neontetraa ei ole parvi, mutta jos ne on oikeesti vanhoja, niin pienempi paha niiden on elellä tuossa elämänsä loppuun, kuin muuttaa. Ja vaikka tilanne olis se, että akvaarioon ollaan hommaamassa lisää kaloja, niin kolme pientä sinttiä sinne tai tänne ei määrällisestikään heilauta mihinkään suuntaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”