co2 letkun pituus pullosta 7m, ongelma?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kallekoo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

co2 letkun pituus pullosta 7m, ongelma?

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Tuossa jokunen aika sitten kyselin 10kg hiilaripullon fyysistä kokoa kun ajattelin laittaa sen altaan viereen, ja nyt asia nousi uudelleen ajankohtaiseksi, koska taloon tulee toinen isompi allas... :roll: Näinhän se mopo lähtee käsistä...

Eli eteisessä on tuo minun 400 litrainen, eteistä vastapäätä, vastakkaisen seinän takana on isohko vaatehuone, johon siis altaalta matkaa seiniä ja kattoa pitkin tuo 7 metriä. Toinen vaatekaapin seinä on tyttären huoneen seinä, ja juuri tämän seinän toiselle puolelle (vaatehuoneesta katsottuna) tulisi hänen 325 litrainen allas.

Suunnitelma olisi seuraavanlainen:

Omasta altaastani toisin co2 letkun katon kautta tuonne vaatehuoneeseen, missä siis pullon olisi tarkoitus majailla, ja samasta pullosta olisi syöttö myös tyttären altaaseen, tähän matkaa noin 2-3 metriä, käytännössä vaan seinän läpivienti ja pätkä sitten levittimeen. Eli pullosta paine alas ja sitten jotkut allaskohtaiset hienosäädöt juuri ennen allasta, millä saadaan tarkempi säätö siis aikaiseksi. Tämä pullo tulisi pieneen vaneri/lastulevy koteloon, josta kannesta olisi suora putkiyhteys asunnon ulkopuolelle ilmanvaihtokanavaa pitkin (mahdollisten vuotojen vuoksi).

10kg tyhjä leimassa oleva pullo jo löytyy, mutta kertokaas nyt viisaammat, onko ongelmia odotettavissa, siis lähinnä tuon 7 mterin pituuden osalta??
Juu, voihan se pullo räjähtää, ja juu, jos kaasu pääsee suurissa määrissä huoneistoon, tulee ongelmia, siksi yhteys ilmastointikanavaan, joka menee suoraan ulos.

Letkurikkoon olen ajatelut varautua niin että solenoidi olisi heti pullon jälkeen, samassa kotelossa pullon kanssa, ja tietty ajastimella.
Eli jos yöllä jommallekummalle altaalle menevä letku sattuisi menemään poikki, tulee vaan letkullinen huoneistoon, jossei se ole ehtinyt liueta altaaseen.

Miltä kuullostaa?
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Re: co2 letkun pituus pullosta 7m, ongelma?

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Enpä oikein usko että leimattu pullo räjähtää, eihän paine pullossa mihinkään nouse. Eiköhän tuollaisen systeemin toimimaan saa kun hiukan säätää.
kallekoo
Junior Member
Junior Member

Niin, en ainakaan itse keksi syytä miksei toimisi, että just sillä tännekin kirjoititn, että josko jollain tulisi mieleen joku asiaa estävä tai merkittävästi vaikeuttava asia.
Jos haluaa maksimoida niin voihan tuon hiilariletkun vetää vaikka menemään toisen letkun sisällä, jonka toisen pään sitten jättää sieltä kotelon sisältä auki että mahdollisesti letkusta vuotava hiilari päätyisi sitten taasen siihen koteloon josta on yhteys ulos. Eli smaan tapaan kun vesijohdotukset nykyään tehdään. Vaikka taitaa olla melkoista varmuuden maksimointia...

Tuolla vaatehuoneessa kun jo valmiiski sijaitsee esim kaikki verkkolaitteet ja palvelimet niin siksi on valmiiksi "ilmastoitu".
Samanlainen ratkaisu käytössä siis niille, suht umpinainen kotelo, josta lämmin ilma nousee putkea pitkin ulos.

Tietääkös joku minkäverran tuota hiilaria sitten pitäisi ilmassa olla että olisi haitaksi siis just vaikka huoneistossa.
Janne_P
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Janne_P »

minkäverran tuota hiilaria sitten pitäisi ilmassa olla että olisi haitaksi siis just vaikka huoneistossa.
HTP (2009) (työpaikan ilman haitalliseksi tunnettu pitoisuus) 5000 ppm (9100 mg/m3) /8 h

IDLH-arvo(Immediately dangerous to life and health, USA) 40 000 ppm (72 000 mg/m3) /30 min

(IDLH-arvo on siis suurin pitoisuus, jolle terve työntekijä voi altistua 30 minuutiksi saamatta palautumattomia terveydellisiä vaurioita tai poistumista vaikeuttavia vammoja.)

Sisäilman ohjearvo hiilidioksidille 1500 ppm (2700 mg/m3)
Mun kans on niin heleppua olla, saa olla justihin niinku mä sanon.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Ei painepullo räjähdä. Paitsi ehkä tulipalossa (ja huom. ehkä).
Itse käyttäisin magneettiventtiilejä jotka katkaisevat syötön yöksi, eli ajastimen kanssa. Näin pullosta ei karkaa turhaan arvokasta kaasua ja ihmiset voivat nukkua yönsä rauhassa ilman myrkytysvaaraa. Tosin CO2 syöttö saa kyllä olla aikamoinen (kalojakin tappava) että myrkytysoireita ilmenisi.

Kun magneettiventtiili karkaisee syötön niin se ei nosta pullon painetta. Se vaan katkaisee syötön.
Jos haluat kokeilla räjäyttää painepullon niin joudut kyllä tekemään aikamoisen duunin. Olen itse toiminut metallialalla ja kertaakaan ei pullo ole räjähtänyt vaikka esim. toisesta kerroksesta tai trukin kyydistä on tipahtanut.

Eli turha pelätä muuta kuin että myrkytät kalasi liialla syötöllä.
kallekoo
Junior Member
Junior Member

OK!

Hyvä tietää, magneettiventtiili tulee sijaitsemaan tosiaan heti pullon jälkeen, ajatuksena tosiaan ettei hiilari pääse vuotamaan asuntoon oikein missään vaiheessa.
Jos nyt syöttöletku katkeaisi niin rupesin miettimään että eihän se syöttö ole koskaan niin kovalla että se asunnossa saisi ongelmia aikaan. Näin luulisin siis.

Suurempi ongelma olisikin varmaan tilanne jossa kaasu pääsisi karkuun ennen paineenalennusventtiiliä, enkä oikein keksi tilannetta missä sellainen tapahtuisi.
Ehkäpä jos tuo pullo pääsisi tyhjentymään asuntoon kokonaan suoraan venttiilin kautta, voisi tulla ongelmia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”