Piikkisilmät

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Piikkisilmät

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mitä mieltä olette piikkisilmistä?

Minusta ne ovat todella söpöjä kaloja enkä siis voi ymmärtää mikä ominaisuus herättää jossakussa inhon tunteita. Ne kun eivät mielestäni näytä onkilieroilta tai miltään vastaavilta. Olen kirjoittanut www.suomi24.fi: n akvaariosivuille, joten en nyt tällä kertaa jaksa kirjoittaa kaikkia kysymyksiä tänne. En edes muista niitä kaikkia.

No sen sain tietää että esim. 150-litraiseen voi majoittaa vaikka 10 piikkisilmää. Ottaen huomioon että akvaarioon ei tule muita kaloja. Paitsi ehkä joku kala levää syömään, muttei muuta. Tai no ehkä parempi sitten vaan ottaa muutama leväkatkis. Vai mitä mieltä olette?

Kiitti vastauksista.

Edit: Isot kirjaimet virkkeiden alkuun.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Et siis halua mitään muita kaloja kuin vain noita piikkisilmiä? Varmaksihan en sano, mutta minusta tuntuisi, että niiden lisäksikin mahtuisi vielä jotain enemmän esillä olevaa kalaa.

Viehättäviähän piikkisilmät ovat ja luulisin niiden tulevan ihan hyvin toimeen leväkatkojen kanssa.

Tervetuloa muuten palstalle. :D
Dixi et animam levavi.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kyllä 150 litraiseen menee kymmenen piikkarin lisäksi muitakin kaloja, esimerkiksi tetraparvi (jotain pientä lajia kuten rubiinitetra, mustaneontetra, kardinaalitetra) keskiveteen (tai oikeastaan tetrat useimmiten liihottavat kaikissa kerroksissa, mutta ei anneta häiritä) ja lähinnä pinnalle polskimaan taistelukalaherra. Levänsyöjäkin porukkaan mahtuu ja peruspartis on varsin oivallinen kaveri tähän hommaan. Piikkareilla on kuitenkin koko pohja käytössään eikä ne muita vesikerroksia pahemmin tarvitse, joten outoa olisi, jos 150 litraiseen ei kymmenen piikkarin lisäksi mitään muuta voisi laittaa :P
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

no mutta...

Jos ei halua ottaa mitään tetroja samaan altaaseen? Ei kai niitä nyt pakko ole ottaa?!
Eikä taistelukalaa, kiitos. Ei ole aikasempaa kokemusta, mutta ei kiinnosta. Tahtoo perustaa lajiakvaarion!
Yksi kysymys heräsi: mitä mieltä olette piikkisilmien ja mattosuodattimen yhdistämisestä? Toimiiko se?
Minusta se ei ole yhtään oudon näköistä vaikka akvaariossa ei temmeltäisi kaloja edestakas. Onhan siellä niitä kasveja.. Ja jos ei muita kalalajeja ole, niin ehkä piikkiksistä tulee rohkeampia.
Minusta on kivaa jos esim. joku vieras tulee huoneeseeni ja sitten hän kysyy että eikö sinulla ole mitään kaloja akvaariosa tai mitä eläimiä siellä oikein on ja sitten yhtäkkiä pötkelömäisiä kaloja pujahtaa jostain välistä ja... No joo, myönnän, että olen piikkisilmiin suorastaan rakastunut, mutta en voi sille mitään, ne kun on niiiiiin söpöjä ja lutusia ja...
Mut nyt mun täytyyp lopettaa...

Edit: Virkkeet alkavat isolla alkukirjaimella.
Huikko
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ruotsin puolella on nuoliaistieto hiukan eri tasolla kuin täällä lahden väärällä puolen (Heja Sverige!). Sieltä voisi löytää helposti aiheesta innostuneen henkilön/akvaarioliikkeen, joka avustaisi lajiakvaarion perustamisessa.

Netistä löytyy kaikenlaista, mutta sitä ei pidä niellä sellaisenaan vaan katsella esim. sukkahousujen läpi...;)

Itse tekisin suhteellisen matalan, paikoitellen virtaavan altaan jossa on piilopaikkoja ja kiipeilytarvikkeita ihan pintaan asti. Ehdottomasti erittäin hienoa hiekkaa ja vaikka pari kriinumia. Hämärä valaistus - elävää ravintoa jne.

Piikkisilmät ovat aliarvostettuja veijareita. Erittäin hienoa kuulla, että joku haluaa nostaa nekin jalustalle.

Onnea ja kärsivällisyyttä! Ehkä saamme jossakin vaiheessa lukea (kuvien kanssa) kuvauksen piikkisilmien kudusta...
"Mikä suomenkielen verbi kuvaa parhaiten tapaa, jolla ripsimonni syö?"
Elmeri
Member
Member
Viesti:

Piikkisilmien lajiakvaariosta

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

Itselläni on nyt ns. piikkisilmien lajiakvaario koska biotoobista puuttuu ns. pintakalat. Itseläni leväimurina on borneonimunuoliainen jota suosittelen sinullekin partisten sijaan, ei ainakaan tule reviirikiistoja.

Omassa bitoobissani olen harjusoran(missä melalehdet on istutettuina) keskelle noin 1/2 akvaarionpeitosta laittanut muovisen säilytysboksin kannen jossa noin 3 cm paksulti hienoa uimarantahiekkaa. Päälle laitoin luonnollisen uimarannan hiekasta siivilöityä 1-2 millistä "soraa" noin millin parin kerroksen ettei se levinnyt kun tiputin sen akvaarion pohjalasia vasten. Karkean soran joka on siis laidoilla kasveja varten päälle ripottelin pyöreää englanninsoraa hiukka ja sen päälle pieniäjuurakoita ja tikkuja sekä kaisloja niin että ne peittivät koko akvaarion karkean soran alueen (keskelle jäi siis hienonsoran alue). Näiden alle työnsin vielä tammenlehtiä, joita löytyi pihalta (tulevat ajan mittaan vettä painavemmiksi). Jaavansammalta on vielä siellä täällä.

Etulasin eteen kannatta jättää kaislaa jonkinverran, jotta näät kun piikit lymyilee sen alla.
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Re: no mutta...

Viesti Kirjoittaja Lisa »

kirjoplaty kirjoitti:Jos ei halua ottaa mitään tetroja samaan altaaseen? Ei kai niitä nyt pakko ole ottaa?!
Eikä taistelukalaa, kiitos. Ei ole aikasempaa kokemusta, mutta ei kiinnosta. Tahtoo perustaa lajiakvaarion!
Ilmaisin vain, että kyllä sinne altaaseen voi ottaa muitakin kaloja piikkisilmien lisäksi. Kysymys ei toki ole pakosta (miten pöhkö ajatuskin jo, heh) eikä sinun ole pakko olla kiinnostunut - ihan vapaasti siis saat lajialtaan perustaa. En ole tässä mitään tyrkyttämässä ja pelkästään vain kertomassa, että menee sinne muitakin otuksia, jos niin tahtoo.

*viheltää mennessään*
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Piikkisilmien lajiakvaariosta

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Elmeri kirjoitti: Karkean soran joka on siis laidoilla kasveja varten päälle ripottelin pyöreää englanninsoraa
Miksi? Kasvitha juurtuvat ja kasvavat aivan loistavasti hiekassa?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

hmm...

Elmeri, en oikein nyt ymmärtänyt sitä harjusorasysteemiä. Siis hiekkaa alimmaiseksi, puolet akvaarion korkeudesta, sitten pientä soraa, sitten tammenlehtiä ja sitten englanninjokisoraa, vai? :|
Hmmm... mutta mitä mieltä olette siitä, että voiko piikkisilmäakvaarioon sijoittaa mattosuodatinta? Vai meneekö ne sen suodattimen taakse?

Itse ajattelin seuraavaa: 150 litran allas, 10 piikkisilmää, jokin levänsyöjä.
Huikeat määrät kantoja, joissa kasvaa jaavansaniaista ja jaavansammalta, siis kahta kasvilajia yhdessä samaisessa kannossa.
Mattosuodatin (ja tarvittaessa turvesuodatus), hämärä valaistus.
Pohjalla hienoa hiekkaa. Ja sitten ehkä vielä joitain ruukkuja, joissa kasvaa jaavansammalta.

Itselläni kasvaa tällä hetkellä suuri jaavansaniainen kannon päällä. Lehdet voivat hyvin ja kasvavat todella nopeasti. Mutta eniten siinä kasvissa tykkään sen juurista. Ne ovat hyvin pitkät ja muodostavat hienon "pehkon", jonka sekaan kalat voivat ujuttautua. Todella hyvä paikka poikasille.

Ei mulla kai muuta tällä kertaa. Mä tuun taas tänne niin pian ku mahdollista.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

En ole mikään mattosuodatinasintuntija, mutta käsittääkseni matto asennetaan siten, etteivät kalat sen taakse pääse kuin korkeintaan kiipeämällä. Muutenhan vesikin voisi kiertää maton sen sijaan, että suodattuisi sen läpi.

Sisustus kuulostaa minusta ihan hyvältä, itse laittaisin pelkää hiekkaa, niin ei tarvitsisi huolehtia eri pohjamateriaalien sekoittumisesta.
Dixi et animam levavi.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Juu en minäkään näe ainuttakaan syytä miksi sotkea pohjamateriaaleja. Pelkkää hiekkaa siis, kasvit ei mitään soraa kaipaa. Eikä tietysti varsinkaan jaavansellaiset. :mrgreen:
JyriT
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JyriT »

Mattosuodatin + Piikkisilmäyhdistelmä on täällä toiminut yhtä takaiskua lukuunottamatta hienosti. Yksi pirulainen änkesi itsensä lasin ja maton väliin. Ja tietysti loman aikana.

Mites, saako muilla piikkisilmät hepulin vedenvaihdon yhteydessä? Omat piikkarit ainakin sinkoilevat sinnetänne uutta vettä laskettaessa. Rauhoittuvat kyllä kun akva on täytetty ja pumput käynnissä.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Omat piikkarini ovat alkaneet säikkyilemään valojen sytytystä, mutta rauhoittuvat pian. Vedenvaihdosta eivät ole moksiskaan.

Jos olisin perustamassa piikkarien lajiallasta niin laittaisin sinne piiloiksi hyvin matalia ruukkuja tm., joihin mahtuvat juuri ja juuri porukalla. Oman kokemukseni mukaan avarat kolot eivät kelpaa kovinkaan hyvin. Jos en ihan väärin muista, niin piikkareita on kai joskus kudetettu putkenpätkissä.
Jossu224
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jossu224 »

Piikkisilmät ja mattosuodatin sopivat kyllä yhteen, tai ainakin sellainen kokemus meillä on. Jos minä laittaisin piikkisilmille lajiakvaarion, niin se olisi matalahko. Meillä ne aluksi (pari-kolme ensimmäistä viikkoa) käyttivät kaikkia akvaarion kerroksia, mutta luulen, että se oli tutustumista uuteen altaaseen... Nykyään ne pysyvät aika lähellä pohjaa.

Piikkisilmät tosiaan tarvitsevat paljon piilopaikkoja, juurakoita, isoja kiviä, kasveja, kookospähkinän kuoria jne. Eivätkä tarvitse kovin kirkasta valoakaan, koska hakeutuvat varjopaikkoihin.
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Itse mietin laitanko omat piikkisilmät 98l akvaarioon jonka ostin käytettynä ja ajattelin laittaa siihen mattosuodattimen koska minulla on 73l akvaariossa mattosuodatin ja "kitukasvuinen piikkis" jota en raaskin tappaa vai pitäiskö ja sen lisäksi partamonnin poikasia.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

heippa

No en mä ajatellukkaa sekottaa erilaisia soria ja hiekkoja keskenään, mutta ku mä en oikein tajunnu mitä Elmeri tarkoitti. ( vai oliko se Elmeri?)
no kuitenkin.
mulla on tällä hetkellä 88-litranen purkki jossa asustaa 10 platya, ei muuta. mul tuli mielen et jos myis ne platyt pois ja ootais jo tähän akvaarioon niitä piikkisilmiä, mut kannattaaks se ku sit ne piikkikset joutuis kuitenkin siirtämään sinne isompaan akvaarioon ja eiks ne vois stressaantuu ihan turhan päiten? vai kuinka on? ku mä voisin ostaa sen isomman akvaarion vasta kesätöide jälkeen eli ehkä noin 7-8 kuukauden päästä. :(
voi sori tää tulee ny kahteen kertaan ku mä menin vahingos painamaan jotain vääerää nappulaa..tai sitten ei..äh no en mää tiedä!
nii et jos mä perustan tohon jo pikkisilmäakvaarion, mutten tohon hanki sitä mattosuodatinta. ku mul on nähkääs tosa Fluval 2 plus ja omien tietojen mukaan se on ihan riittävä. se on tarkotettu 60-90-litraisille altaille.
tiedättekö saako mistään sellaisia punasaviputkia? just sellasii mitkä olis hyvii piikkiksien altaaseen? ovatko kalliita?

no jaa, ei kai mul muuta tällä kertaa sit ollukaa.
Elmeri
Member
Member
Viesti:

Rautalangasta =)

Pohjalla on soraa about 4 senttiä kuten kaikissa akvaarioissa. Kysessä on siis Borneolaisen puron biotooppi

Keskellä siis muovikulho jossa hienoa hiekkaa ja päällä pari milliä pyöreää millin soraa. Kulho (säilytysboxin kansi) n. 3.5 senttiä syvä ja peittää noin puolet akvaarion pohja-alasta. sen ympärillä harjusoraa jonka päällä ripoteltuna englanninsoraa, se neljä senttiä siis joten se naamioi kulhon reunat. Tämän isomman hiekan päälle olen laittanut lukemattomanmäärän erilaisia puutikkuja joiden alle olen sullonut osin tammenlehtiä. Tikkujen ja pienten juurakoiden väliin olen laittanut 2 melalehtilajia kasvamaan sekä toiseeen päätyyn hiukka jaavansammalta.

Eli keskellä siis hienonhiekan alue jossa piikkisilmät voi temmeltää, ja laidoilla kasvien juurtumiseen sekä suodatuksen avuksi laitettua harjusoraa. Pyöreää jokisoraa on päällä ripoteltuna ettei piikkisilmien tuntoelimet vahingoitu harjusorasta ja väri on saatu lähemmäs alkuperäistä biotooppia.

Viimeistellut olen biotoobin järvikaislalla ja laitan sammaleeseen bambutikkuja pystyyn kuhan seuraavan kerran Ikeaan poikkean.

Laitan ko. altaasta otetun kuvan tänne huomenna jos ehdin. viikonlopun nimittäin olen Luontoliiton valtuustossa ja toivonmukaan netti seuraa vain kännykän välityksellä minua =)
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
Kimbela
Senior Member
Senior Member

Piikkisilmistä

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Piikkisilmien ehdoton suosikki on jaavansammalen lisäksi puukalikka + jaavansanianen!
Kuva
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Elmeri
Member
Member
Viesti:

Se kuva viimein

Eli tuossa on nyt se allas jonka pohjan olen räätälöinyt piikkisilmille, huomatkaa keskellä hienohiekka ja laidoilla tammenlehdet yksityiskohtana. Tässä minulla nyt elää 4 piikkisilmää ja yksi borneonimunuoliainen koska juovataistiksia tai tuliposkitaistelijoita en ole mistään saanut vieläkään =/.

Eli linkistä klikkaa löydät ne...kuvat latautuu hitaas mutta tuo palvelin on vain hätäratkaisu.
Kimbela
Senior Member
Senior Member

Biotooppiallas

Itselläni on tuossa yksi ikuisuusprojekti, joka edistyy kun edistyy. Eli 450 litran (aluksi rikkinäinen) allas, joka on jo nyt jopa korjattu. Altaan pohjan ala on yli neliö! (150*75*40(?), korkeutta en jaksanut mitata). Altaasta on tarkoitus tulla joko laji tai biotooppiallas (tai molempia). Kalastoksi muuttavat tiikerinuoliaset toisesta altaasta (400 l) joka käy niille pieneksi muotonsa vuoksi ennemmin tai myöhemmin. Lisäksi ajattelin että tikrujen seuraksi voisi ujuttaa piikkisilmiä ihan reilumminkin.

Siis kysymys: Mitä halkoja olet työntänyt tuonne altaan pohjalle, ovat ihan siistin näköisiä.
Elmeri
Member
Member
Viesti:

Puusta

Ihan suomalaisia Kuusankosken ja Valkealan soilta ja järvenrannoilta kerättyä tikkuja sekä pieniä juurakoita + mm. järvikaislaa...

Tässä kannatta suosia kotimaista, samoin olen tehnyt Rio Negro altaani jättijuurakoissa.
Elmeri
Member
Member
Viesti:

Tikrujen altaasta

Tuossa on suomi24:sessa olevan keskustelun osa jossa puhuin jotain tikrujen biotooppi-altaasta klikkaa, keskustelu taisi olla saman kirjoplätyn aloittama? Itse olen miettinyt että rakennan myös tikruille oman biotooppinaltaan joka olisi laajapohjainen. Kalastoksi tikrujen lisäksi (naamio?)kimalaismonnia ja ehkä jotain siluruksen sukuista/näköistä monnilajia joita näin Tukholman keskustan eläinliikeessä.
Kimbela
Senior Member
Senior Member

Tikruprojekti

Karkaa nyt hieman piikkisilmistä, mutta menköön.
Eli pohjaksi ajattelin turvetta ja savea, päälle hiekkaa soramontulta (sopivan hienoa ja luonnollisen näköistä). Kasveja tarvitsee aika lailla ja aluksi meinasin miehittää altaan lähinnä karahkoilla, Cryptocorune sp. (iso läjä tuolla 400 litran altaasas, mutten ole vieläkään saanut lajia määritettyä) sekä Jaavansaniaisella ja -sammaleella. Lampuiksi katosta roikkumaan T5 loisteputket tai monimetallit. Saas nyt nähdä kumpiin päädyn ja miten lompakko kestää. Suodattimet ovat vielä auki, mutta ajattelin ulkosuodatin -> valutussuodatin ja pari kiertovesipumppua.

Saas nyt nähdä milloin valmistuu (loppuvuodesta 2004?). Kävin tekemässä tuossa altaalle jalustan jalkoja puusta, ovat justiinsa liimauksessa.
Elmeri
Member
Member
Viesti:

hiekasta

Tota hiekkakuopalta en hakisi soraa varsinkin jos olet piikkisilmiä sinne pistämässä, niiden tuntoviikset voivat vaurioitua aika herkästi. Vielä ehdit uimarantojen vedenrajastakin hakemaan aaltojen pyöristämää hiekkaa. Siihen vielä pyöreää jokisoraa ripotellen jota saa kaupasta sinne tänne ja pohja hiekan osalta olisi täydellinen nuoliaisille.

Paljonko meinasit rahaa polttaa tuohon hommaan???

Itselläni tuon biotoopin altaan rakentaminen on vielä kiinni siitä, saanko tarvittavat tilat Pohjois-Kymenlaaksoon. Mikkelissä missä opiskelen käyn niin harvakseen että sinne allasta voi ottaa vaikka tilaa opiskelukämpässä olisi. Porvoo-Helsinki suunnalla taas missä vaikutan en toisen nurkkiin sitä viitsi viedä, sama pätee Kuusankoskeen missä vanhempieni luona liikuvasta elämästä johtuen on tämänhetkiset altaani.

Olemme alustavasti suunnitelleet Kaakkois-Suomen eräässä ympäristöjärjestössä toimitilojen hankkimista, ja tarkoituksena olisi että näihin tiloihin muun ympäristötiedon lisäksi tulisi yhteistyökumppaneiden avustuksella jokiekologia näyttely (tämä johtuu myös siitä että 2 paikallisen Luontoliiton päätoimijoista toimii myös paikallisessa akvaarioseurassa). Tänne Jokiekologia näyttelyyn tulisi siis erilaisia jokibiotoopin altaita eri maanosista. Mutta tämä on vasta idea vaiheessa.
PaulaP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PaulaP »

Aika pyöreärakeista se on tuokin jääkauden pyörittelemä harjuhiekka, on sitä aikanaan sen verran veivattu... Täällä Salpausselkien maisemissa sitä on sitäpaitsi reilusti tarjolla! [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”