Akvaarioaloittelija + hiilidioksidi = ?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hyvok
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Akvaarioaloittelija + hiilidioksidi = ?

Viesti Kirjoittaja Hyvok »

Eilen sain vihdoin (kypsytettyyn) akvaarioon rehut (rusolehteä, sußwassertangia, taiwaninsammalta, poimupatsulia, vesiapilaa, staurogyneä ja trident jaavansaniaista) ja elukat (keltaisia sukarapuja, petokotiloita ja kierteisiä). Olen miettinyt kiljupullo -tyylisen hiilidioksidisysteemin käyttöönottamista (eihän kasvit voi kasvaa liian nopeasti ;)) mutta hieman ehkä epäilyttää. Tiedän että kasvini eivät varsinaisesti "vaadi" hiilidioksidia mutta haluaisin sellaisen silti laittaa, kun systeemihän ei kauhean kalliiksi muodostu... Hiilidioksidilla saa ilmeisesti pH:n helposti heittelemään suht rajustikkin?

Eli miten hiilidioksidi kuuluu ottaa käyttöön (ettei pH tipahda heti alkuun älyttömästi) tai ottaa pois käytöstä (ettei pH nouse hyvin korkeaksi)? Mitä kemikaaleja pitäisi olla käsillä jos/kun jokin menee vikaan? Mikä kaikki voi mennä vikaan? Vesitesteistä ainakin kunnollinen pH testi lienee tärkeä (omistan nyt JBL:n 5-in-1 liuskatestin, jonka pH vaikuttaa aika epäluotettavalta).

Pieni sivukysymys: voiko JBL:n 7-balls lannoitepalloja laittaa täyteen akvaarioon vai hajoaako ne vedessä heti tms.? Saako jotain lannoitetikkuja/palloja joita voi laittaa jälkikäteen akvaan?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Akvaarioaloittelija + hiilidioksidi = ?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mä en nyt tohon muuhun ota kantaa, mutta 7ballseja voi hyvin laittaa, vaikka akvaariossa on vettä. [;)] Noita kuulia olen itsekin joskus käyttänyt. Se kannattaa tunkea syvälle sinne pohjaan, mä oon laittanut ne ihan melkein pohjalasia vasten. Tämä siksi, että ne voi kalojen myllätessä ja sisustusta muuttaessa nousta pintaan. Noiden seiskapallojen tarttee olla jonkun aikaa vedessä ennenkuin hajoavat, ei se niin nopeasti murene/sula ettei sitä ehtis hyvin tunkea pohjaan.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Hyvok
Starting Member
Starting Member

Unohtui muuten sanoa että asun espoossa (joku taisi sanoa että täällä on aika emäksinen vesi?), GH arvo on n. 5, KH n. 6 ja pH on liuskojen mukaan kohtuu alhainen, mutta ainakin tuo eräs harrastaja jolta hain sukaravut sanoi että hän epäilee vahvasti että veden pH olisi oikeasti alle 7 että todennäköisesti liuskat vaan näyttää alhaisempaa lukemaa.
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Espoon (Leppävaaran alueen) hanavesi on suoraan hanasta mitattuna viimeisten mittausteni mukaan hiukan emäksisen puolella. Hetken aikaa seisottuaan hanaveden pH on aika lähellä 7. Kannattaa hankkia tippatestit niin saat tarkemman ja paikkaansapitävämmän arvon! Muista (tippa!)vesitesteistä, joita kannattaa hankkia olisi ainakin nuo perus KH, GH, No3 ja No2.
Hyvok
Starting Member
Starting Member

Onko ilmapumppu yöllä pakollinen jos hiilarit on päällä kokoajan?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ei se ihan pakollinen ole, mutta kannattaa seurata sitä pH:ta yöaikaan. Alimmillaan se on aamuyöllä ennen valojen syttymistä. Hiilidioksidi suurina pitoisuuksina "syö" happea, joten kaloille voi tulla happikato.

Tämä johtuu siitä, että kasvit tuottavat hiilidioksidia silloin kun eivät yhteytä ja kalat tuottavat hiilidioksidia hengittäessään. Tästä syystä voi lisäilmastus olla tarpeen, jos pitää hiilidioksidin syöttöä päällä myös yöaikaan.

Mulla on itsellä käytössä aktiivilevitin, joka on kytketty samaan ajastimeen valojen kanssa. Näin ollen valojen sammuttua myös levitin sammuu. Sitten yöaikaan levittimen ollessa pois päältä, sieltä tulee yksi iso kupla silloin tällöin ulos yläkautta ja nousee suoraan pintaan. Olen itse mitannut pH:n illalla just valojen sammuttua, keskellä yöaikaan ja aamuyöstä ennen valojen syttymistä, niin ei siinä ole ollut suurta heittoa. Joten olen antanut sen härvelin toimia noin.
Hyvok
Starting Member
Starting Member

Pistinpä toissapäivänä kiljupullon (josta tulee n. 1 kupla per 5s 6mm letkusta) kiinni tuohon 54l laariin, ja ainakin vielä on sukarapuset elossa :) Kasveihinkin alkoi muodostua noita happikuplia, rusolehdistä suorastaan pulppuaa katkotuista kohdista tuota happea...
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Hyvok kirjoitti:Pieni sivukysymys: voiko JBL:n 7-balls lannoitepalloja laittaa täyteen akvaarioon vai hajoaako ne vedessä heti tms.? Saako jotain lannoitetikkuja/palloja joita voi laittaa jälkikäteen akvaan?
Minä olen käyttänyt 7-ballsien sijaan Tetran Initial Sticksejä ja niillä pohjalannoitusta vaativat kasvit kasvaa tosi hyvin. Niitä voi tökkiä kasvien juurille tarpeen mukaan. Jos joutuu sisustamaan allasta uudelleen tai siirtelemään kasveja, niin nämä lannoitetikut eivät pölähtele murusina veteen, vaan pysyvät koossa ja ne voi poistaa käsin hiekasta. Se purkki muuten kestää ikuisuuden. :)
nepis76 kirjoitti: kasvit tuottavat hiilidioksidia silloin kun eivät yhteytä.
Nipottaja täällä haluaa tarkentaa asiaa sanomalla, että kasvit tuottavat hiilidioksidia vuorokauden ympäri, mutta vain päiväsaikaan ne tuottavat lisäksi happea. :P
villimilli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja villimilli »

nepis76 kirjoitti:Mulla on itsellä käytössä aktiivilevitin, joka on kytketty samaan ajastimeen valojen kanssa. Näin ollen valojen sammuttua myös levitin sammuu. Sitten yöaikaan levittimen ollessa pois päältä, sieltä tulee yksi iso kupla silloin tällöin ulos yläkautta ja nousee suoraan pintaan. Olen itse mitannut pH:n illalla just valojen sammuttua, keskellä yöaikaan ja aamuyöstä ennen valojen syttymistä, niin ei siinä ole ollut suurta heittoa. Joten olen antanut sen härvelin toimia noin.

Millainen Cosysteemi sinulla siis on? Co2 pullo vissiin "ihan oikea" mutta millä sinä sen ajastimeen olet saanut? En ole tarkemmin päässyt vielä tutustumaan, mutta himottaisi saada itsellekin oikeanlainen systeemi, kun alkaa tuo kiljujen keitto pidemmän päälle kehtuuttamaan...
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mulla on ihan sellainen Ferplastin systeemi aktiivilevittimellä, sitä mä oon vähän modifioinut eli siinä on kaksi 1,5 litran limupulloa kiinni. Elikkäs ihan hiivateliivatekiljulla nuo pullot toimii, pullot on yhdistetty T-liittimellä samaan letkuun, joka menee kuplalaskuriin (kuuluu Ferplastin pakettiin) ja kuplalaskurista letku aktiivilevittimeen (kuuluu sekin Ferplastin pakettiin). Aktiivilevitin toimii jollain roottori/moottorisysteemillä eli siis se toimii sähköllä. Tämä levittimen pistoke on kytketty sellaiseen markettiajastimeen ja se on ajastettu olemaan päällä samaan aikaan valojen kanssa. Sitte kun ajastin sammuttaa systeemit, niin tuo aktiivilevitin lakkaa pyörimästä eikä se sitten näin ollen sekoita sitä hiilidioksidia veteen. Sitte se päästää sinne levittimeen kertyneen hiilidioksidin siitä yläkautta isona kuplana ulos.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

villimilli kirjoitti:Co2 pullo vissiin "ihan oikea" mutta millä sinä sen ajastimeen olet saanut?
Hiilidioksidin syötön saa ajastettua kytkemällä hiilidioksidisysteemiin magneettiventtiilin, joka on ajastimen takana.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”