JBL 7 Kugeln
Valvoja: Moderaattorit
JBL 7 Kugeln
Kävin tänään ostamassa akvaariokasveille lannoitusta. Mukaan tarttuu pohjalannoitteeksi JBL:n 7 Kugeln.
Myyjän mukaan hyvä tuote ja että annosteluohje on pakkauksen sisällä.
Ja kyllähän se ohje siellä oli, mutta ei sanaakaan suomeksi. Sikäli kun englannin kielistä tekstiä tulkitsin,
niin ohjetta ei voi hääviksi kehua..
"USE: Depenting on size of the aquatic plant, press one or more balls into the ground around the roots. Repeat after one year."
Siis käsittääkseni, riippuen kasvin koosta 1 tai useampi pallo juurien ympärille. Toista vuoden kuluttua.
Olisiko siis jollakulla tarkempia ohjeita? Montako tuollaista kuulaa laitetaan hiekkapohjaiseen 80l akvaarioon, jossa 1 tummamiekkakasvi-yksilö, sarakaisla-juurakko ja parin kämmenen ala punamelalehteä muodostavat yhtenäisen kasvillisuusalueen?
Entä 180l akvassa, jossa sorapohjalla varsinaisia pohjakasveja ovat erilajiset melalehdet osin yksittäiskasveina, osin isompina kasvustoina. Näiden päällä, lomassa ja takana on punanuottaruohoa, papukaijalehteä, rusolehteä ja vesitähdikkejä (liuska ja intian). Tilanne siis sellainen että akvan takaseinää ei näe, silloin kun köynnösmäiset ovat pintaan asti kasvaneina.
Ja onko totta että noissa riittää tehoa vuodeksi?
Myyjän mukaan hyvä tuote ja että annosteluohje on pakkauksen sisällä.
Ja kyllähän se ohje siellä oli, mutta ei sanaakaan suomeksi. Sikäli kun englannin kielistä tekstiä tulkitsin,
niin ohjetta ei voi hääviksi kehua..
"USE: Depenting on size of the aquatic plant, press one or more balls into the ground around the roots. Repeat after one year."
Siis käsittääkseni, riippuen kasvin koosta 1 tai useampi pallo juurien ympärille. Toista vuoden kuluttua.
Olisiko siis jollakulla tarkempia ohjeita? Montako tuollaista kuulaa laitetaan hiekkapohjaiseen 80l akvaarioon, jossa 1 tummamiekkakasvi-yksilö, sarakaisla-juurakko ja parin kämmenen ala punamelalehteä muodostavat yhtenäisen kasvillisuusalueen?
Entä 180l akvassa, jossa sorapohjalla varsinaisia pohjakasveja ovat erilajiset melalehdet osin yksittäiskasveina, osin isompina kasvustoina. Näiden päällä, lomassa ja takana on punanuottaruohoa, papukaijalehteä, rusolehteä ja vesitähdikkejä (liuska ja intian). Tilanne siis sellainen että akvan takaseinää ei näe, silloin kun köynnösmäiset ovat pintaan asti kasvaneina.
Ja onko totta että noissa riittää tehoa vuodeksi?
Re: JBL 7 Kugeln
Sinne vaan tuikkaat niitä kasvien juurille. Mää ainaki laiton yhen joka kohtaan, missä kasveja. Kaitpa niiden teho pitäisi vuoden kestää, kun niin kerran ohjeet sanovat. 
-
They2
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Mies
Riippuu paljon kasvien koosta. Kaikille riittää kyllä 1 kuula, mutta ei riitä välttämättä vuodeksi. Isojen kasvien kuulat varmaan voi uusia puolen vuoden välein, pienien vuoden. Laita kuula hieman sivulle, älä ihan tyveen kiinni. Jos on liian lähellä, voi polttaa tai sulattaa kasvin. Hiekkapohjalle tuote on hyvä, mutta sorassa kuula voi pöllyyntyä.
Kaikki kasvit, jotka kasvattavat ison juuren, tarvitsevat pohjaravinnetta, köynnöstävät eivät tarvi.
Jos kasveja on paljon, voi tulla halvemmaksi tehdä itse saviturvekuulia.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kaikki kasvit, jotka kasvattavat ison juuren, tarvitsevat pohjaravinnetta, köynnöstävät eivät tarvi.
Jos kasveja on paljon, voi tulla halvemmaksi tehdä itse saviturvekuulia.
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Hyvä lannoite se on, mutta itse olen tykännyt lisäillä sitä kyllä tiuhemmin kuin vuoden välein. Osa kasveista on siitä kivoja, että näyttävätkin sen ravinnonpuutteensa uusissa lehdissä, jolloin tietävä kasvinhoitaja osaa lisätä ravinnetta automaattisesti niiden juurille.
Itse en muistaakseni ole tainnut noita savikuulia koskaan käyttää ainoana pohjaravinteena, mutta toki täytyy muistaa että omat altaani ovat aina olleet melkoisia viidakoita kasvillisuutensa puolesta.
Vastaava, tai jopa hieman parempikin lannoite on Satekin voimapelletit. Ne ovat kooltaan pienempiä, sisältävät turvetta ja enemmän ravinteita kuin seiskakuulat. Niiden saatavuus vain on heikompi, jälleenmyyjäliikkeitä ei taida olla kovin taajassa.
Itse en muistaakseni ole tainnut noita savikuulia koskaan käyttää ainoana pohjaravinteena, mutta toki täytyy muistaa että omat altaani ovat aina olleet melkoisia viidakoita kasvillisuutensa puolesta.
Vastaava, tai jopa hieman parempikin lannoite on Satekin voimapelletit. Ne ovat kooltaan pienempiä, sisältävät turvetta ja enemmän ravinteita kuin seiskakuulat. Niiden saatavuus vain on heikompi, jälleenmyyjäliikkeitä ei taida olla kovin taajassa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Joo, hyvä lannoite kaikille juuret kasvattaville kasveille. Vesimiekoille 2-3kpl aina puolen vuoden välein on sopiva määrä.
Ok, ilmeisesti noita ei siis voi tunkea akvaarioon jotenkin liikaa? Jos laajempaan kasvitiheikköön laittaa pari kuulaa ja selkeämmin yksinään olevalle yhden.
Annosteluohjeen epämääräisyys hämmästytti, kun nestelannoitteissa on selkeät ml/l ohjeet. Sekä aiemmin käyttämässäni pohjalannoitteessa oli myös joku
tabujen määrä per pinta-ala tai tilavuus ohje. Se aiempi pohjalannoite on vaan ajat sitten loppunut, merkki unohtunut ja pakkaus hävitetty.
Nuolimelalehden keltaisuus pisti nyt muistamaan ettei pohjaa ole aikoihin lannoitettu.
Tuo juurikasvin ja köynnöstävän raja lannoitusmielessä on minusta vähän veteen piirretty. Esim. liuskavesitähdikin olen huomannut kasvattavan valtavat juuret. Samoin papukaijalehti vaikuttaa minusta hyötyvän pohjalannoitteesta, vaikka onkin aika pienijuurinen kasvi.
Annosteluohjeen epämääräisyys hämmästytti, kun nestelannoitteissa on selkeät ml/l ohjeet. Sekä aiemmin käyttämässäni pohjalannoitteessa oli myös joku
tabujen määrä per pinta-ala tai tilavuus ohje. Se aiempi pohjalannoite on vaan ajat sitten loppunut, merkki unohtunut ja pakkaus hävitetty.
Nuolimelalehden keltaisuus pisti nyt muistamaan ettei pohjaa ole aikoihin lannoitettu.
Tuo juurikasvin ja köynnöstävän raja lannoitusmielessä on minusta vähän veteen piirretty. Esim. liuskavesitähdikin olen huomannut kasvattavan valtavat juuret. Samoin papukaijalehti vaikuttaa minusta hyötyvän pohjalannoitteesta, vaikka onkin aika pienijuurinen kasvi.
-
They2
- Advanced Member

Tavallaan ei voi laittaa liikaa. Rajansa kuitenkin. Tarkoitan köynnöstävillä lähinnä vesirutto karvalehtityylisiä kasveja jotka menestyvät myös kelluskasvina.
-
Sleepflower
- Starting Member

Tuolla on listattu, mille kasveille suositellaan nestämäistä ja/tai pohjalannoitusta. Itse olen lannoittanut tämän mukaan, koska tuntuu ettei tähän ihan yksiselitteistä sääntöä ole (minun järjellä ainakaan).
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... olista.htm
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... olista.htm
-
MrAFCMagic
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Minkä kokoisia nämä kuulat ovat, siis halkaisijaltaan?
En ole koskaan omistanut, vaan olen itse sotkenut pmdd:tä, turvetta ja savea ja siitä leiponut lannoitteeni. Jättivesimiekat ja lumpeet viihtyy, paremmin kuin hyvin. Tuota onkin sitten parikiloa ylimääräsenä, että YV:tä saa heittää, jos kiinnostaa. Hinta ei seiskakuulan rinnalla päätähuimaa.
En ole koskaan omistanut, vaan olen itse sotkenut pmdd:tä, turvetta ja savea ja siitä leiponut lannoitteeni. Jättivesimiekat ja lumpeet viihtyy, paremmin kuin hyvin. Tuota onkin sitten parikiloa ylimääräsenä, että YV:tä saa heittää, jos kiinnostaa. Hinta ei seiskakuulan rinnalla päätähuimaa.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
They2
- Advanced Member

Pikaisells vilkaisulla näyttää oleva 1,5 cm luokkaa.Hilleri kirjoitti:Minkä kokoisia nämä kuulat ovat, siis halkaisijaltaan?
-
MrAFCMagic
- Katalysaattori

- Viesti:
Oho, ompas ne pieniä. Olen jotenkin saanut käsityksen, että kokoa olisi ainakin 4cm. Ompas kyllä pieniä, mutta kyllä ravinteita mahtuu ja liukenevuus hidasta, kun vuoden luvataan kestävän.They2 kirjoitti:Pikaisells vilkaisulla näyttää oleva 1,5 cm luokkaa.Hilleri kirjoitti:Minkä kokoisia nämä kuulat ovat, siis halkaisijaltaan?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
They2
- Advanced Member

Upsista, olen huono arvioimaan tollasia mittoja. Nyt kun ajattelee tarkemmin, niin ei varmaan ole niin pieniä. En nyt löytänyt rullamittaa, mutta on se varmaan 2-3 senttiä.4 senttiä ei kyllä mun mielestä ole.
-
Callef
- Junior Member

Mitä mieltä olette, kannattaisiko uutta akvaa perustaessa sekoittaa noita kuulia hienorakeisen vastapestyn (lue: uuden, steriilin) hiekan sekaan jauhettuina? Ja sitten sijoittaa tätä "rikastettua" hiekkaa niihin kohtiin joihin on aie laittaa kasveja, muualle hiekkaa sellaisenaan?
Hiekan alle ajattelin tietenkin laittaa Tetran pohjalannoitteen.
180L
-
MrAFCMagic
- Katalysaattori

- Viesti:
Mielestäni turhaa. Hiekat sellasenaan ja vedet perään, allas kypsäksi, kasvit altaaseen ja seiskapallo istutuksen yhteydessä hiekkaan. Kyllä se pallo siitäkin liukenee.Callef kirjoitti:Mitä mieltä olette, kannattaisiko uutta akvaa perustaessa sekoittaa noita kuulia hienorakeisen vastapestyn (lue: uuden, steriilin) hiekan sekaan jauhettuina? Ja sitten sijoittaa tätä "rikastettua" hiekkaa niihin kohtiin joihin on aie laittaa kasveja, muualle hiekkaa sellaisenaan?
-
Mari Kurki
- Elite Member

Älä! Kasvit kyllä tykkää, mutta jos yrität siirtää kasveja, tulee koko hiekkapohja mukana, on kokeiltu (ei seiskapalloilla, vaan ihan saviturvepohjalla hiekan alla). Harmittomin, mutta samalla toimivin lannoite hiekan alle on mielestäni HS: n Humalit. Maksaa enemmän kuin muut, mutta eipä sitten aiheuttele leväsamennuksiakaan jos sitä hieman hiekan päälle kasvin siirrossa nousee.Callef kirjoitti:Mitä mieltä olette, kannattaisiko uutta akvaa perustaessa sekoittaa noita kuulia hienorakeisen vastapestyn (lue: uuden, steriilin) hiekan sekaan jauhettuina? Ja sitten sijoittaa tätä "rikastettua" hiekkaa niihin kohtiin joihin on aie laittaa kasveja, muualle hiekkaa sellaisenaan?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Pistin tollaisen pallukan viivottimen päälle. Vastaus kysymykseen on n. 2cm.They2 kirjoitti:Upsista, olen huono arvioimaan tollasia mittoja. Nyt kun ajattelee tarkemmin, niin ei varmaan ole niin pieniä. En nyt löytänyt rullamittaa, mutta on se varmaan 2-3 senttiä.4 senttiä ei kyllä mun mielestä ole.
Tarkoitatko että ihan pohjan ja hiekan väliin?.Mari kirjoitti:Harmittomin, mutta samalla toimivin lannoite hiekan alle on mielestäni HS: n Humalit..
Voiko tuon tehdä hiekan ja kasvien jo ollessa altaassa? Vissiin perusjuttuja
1000, 100 ja 10 litraa
-
They2
- Advanced Member

Riippuu minkälaista lannoite on. Jos on hieman isompana klimppinä, niin miksei.Amos kirjoitti:Tarkoitatko että ihan pohjan ja hiekan väliin?.Mari kirjoitti:Harmittomin, mutta samalla toimivin lannoite hiekan alle on mielestäni HS: n Humalit..
-
Mari Kurki
- Elite Member

Perustamisvaiheessa hiekan ja lasin väliin. Tuote on lateriittia ja turvepellettejä, sekä ilmeisesti ravinteita niihin lisättynä (vaikka lateriitti itsessäänkin on melko ravinnerikasta).Amos kirjoitti:Tarkoitatko että ihan pohjan ja hiekan väliin?.Mari kirjoitti:Harmittomin, mutta samalla toimivin lannoite hiekan alle on mielestäni HS: n Humalit..