Lukekaa jos on säikyt kalat

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Lukekaa jos on säikyt kalat

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Ongelma on vuosia ollut säikyt monniset ja olen kaikin keinoin yrittänyt ratkaista ongelman. Yksi pieni mutta merkittävä tekijä aina tuntuu unohtuvan vaikka on huomattu ennenkin: Kala kuten mikä tahansa eläin tarvitse hieman ajastasi joka päivä sekä tunne että voi luottaa hoitajansa! Näin Rassin kirjassakin neuvotaan, kalat pitää "häiritä"joka päivä.
Eli kun olen nyt joka päivä pieniä hetkiä kerrallaan seurustellut kalojeni kanssa ne ovat kuin uusia kaloja, säikkyys on poissa ja saa liikkua vapaasti altaan viereillä ja kulkea ohi mitä ennen oli mahdotonta ilman panikoivia kaloja. Ei edes imuroiminen ja huonekalujen siirtäminen pahemmin häiritsee. Suosittelen kokeilemaan muutos on huomauttava.
NJ-76
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 17:52, 10.12.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Lukekaa jos on säikyt kalat.

Viesti Kirjoittaja NJ-76 »

Pitää paikkansa. Meillä kalat eivät häiriinny mitenkään siitä, kun minä katselen niiden touhuja tai teen jotakin akvaarion lähellä, sen sijaan mieheni tullessa lähelle ne saattavat säikähtää. Tämä johtuu siitä, että minä olen aina viettänyt enemmän aikaa kaloja katsellen kuin mieheni, joten ne eivät koe läsnäoloani mitenkään uhkaavaksi. Minä myös useimmiten teen vedenvaihdot ym. hoitorutiinit, joten kalat ovat oppineet siihen, että minun tullessani "häiritsemään" ei tapahdu mitään pahaa.
800l, 2x400l, 200l, 125l + poikas- ja karanteeniakvaariot
3 koiruutta
1 mies, 1 lapsi
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lukekaa jos on säikyt kalat.

Viesti Kirjoittaja höntti »

Minä raahaan usein kiikkustuolin tuohon altaan eteen ja keskustelen kalojen kanssa. Varsinkin sinileuka-ahven ja punapääbarbit jaksaa aika pitkäänkin rupatella kalojen ruokkimisen tärkeydestä. Itse yleensä kyllästyn siihen aiheeseen jo parissakymmenessä minuutissa ja annan periksi.

Monet kalat, varsinkin ahneet, on näköjään helppo opettaa myös syömään kädestä (tai kämmeneltä). Sekin on mukavaa puuhaa ja varsinkin siinä tuntuu sekä kalat että omistaja aina oppivan jotain uutta. Vedenvaihdossa käden perässä kulkee sitten melko kirjava kalalauma. (Toivottavasti keskustelu pysyy tästä huolimatta alkup. aiheessa)
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lukekaa jos on säikyt kalat.

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Useimmat kalat oppivat tuntemaan ja luottamaan hoitajansa. Tosin siihen luottamiseen vaaditaan enemmän kuin ruokinta kahdesti päivässä ja vedenvaihdot. Itsellä on tv-tuoli akvaarion vieressä ja niin hoituu höpöttelu kalojen kanssa kätevästi siinä samalla [;)]

Kala voi myös oppia pieniä asioita esim.monnisiani ovat ihan vahingossa oppineet iskemään minulle silmä. Se tapahtui niin että kun monniset "iskivät"silmä niin tein muutaman kerran samoin ja nyt ne tekevät tätä monta kertaa päivässä kun näkee minut. En tieten tahtoin halua opeta mitään temppuja kaloilleni mutta tämä oli aika hassu sattuma. Tosin kyllä haluaisin että "iskisivät"silmä ihan luonnollisten käyttäytymisen johdosta mutta tässä nyt kävi näin [;)]
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Lukekaa jos on säikyt kalat.

Viesti Kirjoittaja catze »

^ meidän krokotiilipleko vinkkaa silmää heti perään kun sille vinkkaa.. ihan kiva joskus esitellä vieraillekin :D
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
joka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 23:13, 12.09.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Lukekaa jos on säikyt kalat.

Viesti Kirjoittaja joka »

:) Meillä ainakin kiekot tuntee kuka tulee altaan vierelle ! Minä kun ilmestyn näkyviin kaikki tökkää pärstänsä tuohon lasiin ruoan toivossa, nykyisin samoin tekevät haarniskamonnitkin, niiden mukana monniset, vielä kun nuo plekot saisi samaan ?

- j o n i -
NJ-76
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 17:52, 10.12.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Lukekaa jos on säikyt kalat.

Viesti Kirjoittaja NJ-76 »

Hauska tuo silmänisku :D Pitääpä kokeilla itsekin, jos kalat oppisivat.
Meillä jotkin kalat, varsinkin isommat plekot ja kiekkokalat tulevat välillä ihan selvästi "seurustelumielessä möllöttämään" lasin lähelle ja seuraavat, jos siirryn eri puolelle akvaariota. Ja täytyy myöntää, että kyllä niille aika usein tulee jotain juteltuakin :D
Mitäpä ideaa akvaarion pidossa olisikaan, jos sen asukkaille ei soisi yhtään aikaansa.
800l, 2x400l, 200l, 125l + poikas- ja karanteeniakvaariot
3 koiruutta
1 mies, 1 lapsi
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lukekaa jos on säikyt kalat.

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Näin on :) höpötän myös niille jatkuvasti jotain pientä ja vaikuttaa siltä että ne olisivat jopa oppineet tulkitsemaan jotain ilmeitäni, esim.kun säikkyvät niin sanon niille aina samalla tavalla että kaikki on hyvin ja useimmiten ne rauhoittuvat heti.
Niitä saa silittää lasin läpi ja jos joku vieras ihminen seisoo vieressäni altaan luona ne tulevat kaikki siihen kohtaan missä pidän käteni ja seuraavat sitä. Ilmeisesti siinä on turvallista.
hopsu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 15:04, 28.11.2010

Re: Lukekaa jos on säikyt kalat

Viesti Kirjoittaja hopsu »

Ihmettelin kun vieraat on sanoneet usein keittiön akvaariosta, ettei mitään kaloja koskaan näy, kun he katselee. Aina kun tulen istuskelemaan siihen kalat tulee katselemaan mitä touhuan. Eivät siis tule pyytämään ruokaa, koska se tulee illalla samoihin aikoihin. Nyt huomasin, kuinka ototkin, joita olen pitänyt hieman tylsinä kaloina, tulevat etulasia jynssäämään, jos tulen siihen akvan lähelle istumaan.
peltolaka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 09:40, 04.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Janakkala, 12400 TERVAKOSKI

Re: Lukekaa jos on säikyt kalat

Viesti Kirjoittaja peltolaka »

Minulla on kaksi akvaariota, toinen on pojan huoneen nurkassa ja toinen paikassa, mistä kuljetaan ohi (työpöydän läheisyydessä). Lasten huoneen kaloja ei näy koskaan (paitsi ruoka-aikana),työpöydän vieressä olevat kalat ovat paljon vilkkaampia eivätkä ollenkaan niin säikkyjä. Koirakin katsoo niitä välistä kahdella jalalla seisten. Toiset on ilmeisesti tottuneet ohikäveliöihin, toiset ovat paljon säikympiä, koska niitä katsellaan vain satunnaisesti eikä kukaan siellä nurkassa liikuskele. Muut syöttörutiinit on kumallakin samat.
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Lukekaa jos on säikyt kalat

Viesti Kirjoittaja ninuska »

peltolaka kirjoitti:Minulla on kaksi akvaariota, toinen on pojan huoneen nurkassa ja toinen paikassa, mistä kuljetaan ohi (työpöydän läheisyydessä). Lasten huoneen kaloja ei näy koskaan (paitsi ruoka-aikana),työpöydän vieressä olevat kalat ovat paljon vilkkaampia eivätkä ollenkaan niin säikkyjä. Koirakin katsoo niitä välistä kahdella jalalla seisten. Toiset on ilmeisesti tottuneet ohikäveliöihin, toiset ovat paljon säikympiä, koska niitä katsellaan vain satunnaisesti eikä kukaan siellä nurkassa liikuskele. Muut syöttörutiinit on kumallakin samat.
Meillä samoin; pojan huoneen akvaario näyttää kalattomalta, paitsi ruoka-aikaan ja olohuoneen akvaarioiden kalat on koko ajan näkösällä. Olenkin ihmetellyt ilmiötä, mutta nyt taisi selitys löytyä.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lukekaa jos on säikyt kalat

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Vielä lisäys tähän että pelkkä oleskelu ym. samassa huoneessa ym.ei riitä vaan tarvitaan erikseen vietettyä aika kalojen kanssa ja niiden ehdoilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”