Taikasieni lasien puhdistukseen!
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Taikasieni lasien puhdistukseen!
oletteko käyttäneet kyseistä tuotetta akvaarioissanne? eipä ollut ikinä käynyt mielessäkään, että siihen voisi käyttää. siis kyse siitä Akron taikasienestä jossa appellsiinin kuva paketissa, on täysin myrkytön .
Yhdeltä akvaristilta sain vinkin ja kävin tarjoustalosta ostamassa, hyvin on toiminut! paljon parempi kuin mitkään aiemmin käyttämät sienet, skrapat ym ja mulla ollut akvaarioita kuitenkin jo 20 vuotta!
ihme ettei ole missään tän alan liikkeissä myynnissä??
Yhdeltä akvaristilta sain vinkin ja kävin tarjoustalosta ostamassa, hyvin on toiminut! paljon parempi kuin mitkään aiemmin käyttämät sienet, skrapat ym ja mulla ollut akvaarioita kuitenkin jo 20 vuotta!
ihme ettei ole missään tän alan liikkeissä myynnissä??
-
Mörrikkä
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Taikasieni lasien puhdistukseen!
Makeavetisessä akvaariossa oli käytössä pari vuotta tuo sieni. Ei moitittavaa.
Meriveteen en ole viitsinyt tuota testata, kun silloin pitäisi käsi upottaa akvaan ja sitä pitäisi välttää.
Jospa saisi samasta sienestä vähän kestävämmän varrellisen version, niin sillä saisi helposti putsattua koko akvan lasit.
Meriveteen en ole viitsinyt tuota testata, kun silloin pitäisi käsi upottaa akvaan ja sitä pitäisi välttää.
Jospa saisi samasta sienestä vähän kestävämmän varrellisen version, niin sillä saisi helposti putsattua koko akvan lasit.
-
They2
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY
En ole kuullutkaan ko. taikasienestä. Miten eroaa tavallisesta, paljon maksaa, mitä materiaalia?
mulla ei ole pakkausta jäljellä niin en nyt oikein materiaali asiassa osaa sanoa mitään.. tuttuni oli alunperin kuullut tästä sienestä Viskarin Petriltä! Itse pidän Petriä niin kalaguruna
että pakkohan tuollaista tuotetta oli kokeilla! enpä muuten ole pitkään aikaan käynyt akvaariokeskuksessa joten voihan olla että niitä sieltä saisikin??
oliskohan se hinta ollut jotain 5 euroa... en kyllä yhtään muista, mutta on riittänyt aika kauan kun oon sienen saksinut puoliksi!
oliskohan se hinta ollut jotain 5 euroa... en kyllä yhtään muista, mutta on riittänyt aika kauan kun oon sienen saksinut puoliksi!
-
vallumaarit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Noita sieniä on tavarataloissa sekä Pirkan, että Swifferin, että muutaman muunkin valmistajan. Kaikki käyttää jonkilaista ihmesieni-nimitystä. Huushollin puhtaanapidossa myös aivan verraton, koska ei tarvitse kuin kastaa veteen. Toimii pyyhekumin tavoin, eli kuluu puhki aika nopeasti. Ei saa putsata lakattuja puupintoja, vetää kerroksen pois.
Akvalaseja olen noilla putsannut jo monta vuotta, aivan mainio apuväline. Kevyesti pyyhkäisemällä irtoo lika laseista.
Akvalaseja olen noilla putsannut jo monta vuotta, aivan mainio apuväline. Kevyesti pyyhkäisemällä irtoo lika laseista.
-
Mauiwee
- Senior Member

Taikasienihän toimii samalla lailla kuin pyyhekumi, eli siitä irtoaa jotain ainesta samalla kun sillä hankaa. Sehän nyt selittää sienen kulumisenkin.
Jotain pintoja ei mielestäni ohjeen mukaan saa taikasienellä hangata, koska se kuluttaa pintaa pois pikkuhiljaa.
En välttämättä käyttäisi taikasientä akvaarion sisäpuolella juuri tuon irtoavan aineksen takia, koska en edes tiedä mitä se on. Mutta ei liene vaarallista kun niin moni on sitä käyttänyt.. Skrabaa voittanutta ei ole.
Jotain pintoja ei mielestäni ohjeen mukaan saa taikasienellä hangata, koska se kuluttaa pintaa pois pikkuhiljaa.
En välttämättä käyttäisi taikasientä akvaarion sisäpuolella juuri tuon irtoavan aineksen takia, koska en edes tiedä mitä se on. Mutta ei liene vaarallista kun niin moni on sitä käyttänyt.. Skrabaa voittanutta ei ole.
Olen kerran ajatellut että tuota voisin kokeilla , mutta siitähän liukenee sitten veteen sitä ainetta mikä tekeekin siitä "taikasienen" , joten en ole uskaltanut tuota kokeilla .
-
vallumaarit
- Advanced Member

Ei siitä mitään liukene! Monet on jo käyttäneet vuosia, siitä asti kun tuli markkinoille. Itse käytän jopa herkiempien A-luokan tulisukien altaissa. Ne ois kupsahtaneet heti, jos siitä jotain liukenisi.
Jaa .. kai sitä voin sitten kokeilla ! 
-
They2
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY
Pakko tätä sitten kokeilla, kun kerran kaikki suosittelee, eikä näköjään naarmuta laseja. 
siis kyse on AKRON TAIKASIENESTÄ, eikä siitä liukene mitään ainetta veteen, "vastaavia" ihmesieniä löytyy viledalta, pirkalta ym mutta eivät ole samoja . niistä en tiedä saako käyttää akvaariossa?? mutta tässä akron pakkauksessa kyllä myös ihan luki että voi käyttää akvaarioon.
Tää on se sama sieni mikä voitti testin kun oli kuningaskuluttajassa ihan hetki sitten ja siinä oli noita muita sieniä joita martat testasivat ja huonoksi totesivat, ne just hajos aivan palasiksi, tää akro sieni voitti sen ihan ylivoimasesti! pitääkin selvitellä mitä matskua on...
Tää on se sama sieni mikä voitti testin kun oli kuningaskuluttajassa ihan hetki sitten ja siinä oli noita muita sieniä joita martat testasivat ja huonoksi totesivat, ne just hajos aivan palasiksi, tää akro sieni voitti sen ihan ylivoimasesti! pitääkin selvitellä mitä matskua on...
Kotona ollaan vessan silikooneja ym. putsattu myös ihmesienellä 
-
Mauiwee
- Senior Member

Mutta jos taikasieni kerran toimii niin kuin pyyhekumi niin mihin ne "kuminpurut" sitten menevät jos ei akvaarioon?
Jos sieni kuluu, siitä irtoaa jotain ja pakkohan sen nyt on jonnekin mennä. En siis väitä, että se on myrkyllinen, koska en edelleenkään tiedä mistä sieni on tehty.
Jos sieni kuluu, siitä irtoaa jotain ja pakkohan sen nyt on jonnekin mennä. En siis väitä, että se on myrkyllinen, koska en edelleenkään tiedä mistä sieni on tehty.
http://www.akro.fi/kodinpuhdistus/uusi- ... eluxe.html olisin halunnut laittaa vaan sienen kuvan netistä mutta enpä osaa, onnistuukohan tää linkki noiden sivuille 
öö siis mitään ainetta ei liukene mutta kun se alkaa kulumaan pahasti (en itse kyllä ihan pyyhekumiin vertaisi) niin meillä kyllä irtoo sen verta isoi palasia et ne on helppo noukkia pois sormin pinnalta.mutta mä oon sienestä tykänny eikä hintkaan niin paha ettei uutta vois useemminkin ostaa jos kuluminen häiritsee mutta kukin kokee sienen hyväksi tai sitten huonoksi, itse olen tykännyt kovasti! mutta kuten aiemmin jo selvisi niin mä en oo käyttänyt kuin tuota akron sientä joka siis käsittääkseni on ainoa Taikasieni nimeltään (jota tässä keskustelussa alunperin tarkoitinkin), nää muut on siis ihmesieniä tms. eivätkä täysin vastaa tarkoittamaani taikasientä 
--
mulla ollut toi delux
--
mulla ollut toi delux
-
Pultsu Päärynä
- Junior Member

Oho, olen aiemmin yrittänyt saada noita leviä lasista irti vaikka miten, ja nyt taikasienellä lähtivätkin näin helposti
Harmi etten aiemmin ollut älynny käyttää, tuollainen kun oli lojunut jossain kaapin perällä iät ja ajat...
-
Mörrikkä
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
Tässä nyt kirjoitellaan tietämättä ja kokeilematta? Jos kokemus ei kelpaa, niin saahan sitä ottaa selvää jos niin haluaaMauiwee kirjoitti:Mutta jos taikasieni kerran toimii niin kuin pyyhekumi niin mihin ne "kuminpurut" sitten menevät jos ei akvaarioon?
Näistä kokeilemistani eri merkeistä ei irtoa mitään purua jos ei apinan raivolla hankaa ja miksi hankaisikaan kun kevyellä painamisellakin levät ja muu skeida irtoaa helposti.
-
Mauiwee
- Senior Member

Tässä nyt kirjoitetaan kokemuksen perusteella. Oma kokemus kelpaa mulle ainakin ihan hyvin.Mörrikkä kirjoitti:Tässä nyt kirjoitellaan tietämättä ja kokeilematta? Jos kokemus ei kelpaa, niin saahan sitä ottaa selvää jos niin haluaaMauiwee kirjoitti:Mutta jos taikasieni kerran toimii niin kuin pyyhekumi niin mihin ne "kuminpurut" sitten menevät jos ei akvaarioon?
Jos sieni kuluu, siitä irtoaa jotain ja pakkohan sen nyt on jonnekin mennä. En siis väitä, että se on myrkyllinen, koska en edelleenkään tiedä mistä sieni on tehty.![]()
Näistä kokeilemistani eri merkeistä ei irtoa mitään purua jos ei apinan raivolla hankaa ja miksi hankaisikaan kun kevyellä painamisellakin levät ja muu skeida irtoaa helposti.
En tiedä mitä merkkiä nuo kokeilemani sienet ovat olleet. Ehkä ovat sitten jotain muuta merkkiä kuin tuota mitä aloittaja tarkoitti. En ole koskaan putsannut taikasienellä levää akvaarion laseista, ainoastaan astioita.
Mutta en vieläkään anna periksi sille tosiasialle, että taikasieni kuluu käytössä.
-
vallumaarit
- Advanced Member

Ei siitä ole kiistetykään, että se kuluu. Mutta oikein käytettynä siitä ei irtoa mitään palasia veteen. Jos sellaista ihan loppunkulunutta sienenpalaa oikeen jystää voimalla, niin sit irtoo paloja, mutta ei sitä tarvi niin loppuun käyttääkään akvassa.
Itse olen käyttänyt vain ehjänä ja sitten kun alkaa kulua huonokuntoiseksi, olen siirtänyt sen hellaosastoon.
Itse olen käyttänyt vain ehjänä ja sitten kun alkaa kulua huonokuntoiseksi, olen siirtänyt sen hellaosastoon.
-
Nniina+++
- Senior Member

Meillä oli jotain viledan taikasieniä eikä ainakaan tupsulevä lähteny ja pöytää pyyhkiessäkin sieni kului puhki parin käyttökerran jälkeen. Eli niitä en ainakaan voi suositella.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
Minä kun juuri ajattelin koittaa tuota viledan samaista sientä laseihin, mutta säästyin näköjään siltäkin vaivaltaNniina+++ kirjoitti:Meillä oli jotain viledan taikasieniä eikä ainakaan tupsulevä lähteny ja pöytää pyyhkiessäkin sieni kului puhki parin käyttökerran jälkeen. Eli niitä en ainakaan voi suositella.
"Only God Can Judge Me" -2pac
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Ota kasvipihdeillä sienen reunasta kiinni?Mörrikkä kirjoitti:Meriveteen en ole viitsinyt tuota testata, kun silloin pitäisi käsi upottaa akvaan ja sitä pitäisi välttää.
En ole kyllä altaan sisältä viitsinyt noilla ihmesienillä putsailla, mutta kansilasit niillä saa näppärästi kirkkaiksi. Jotain männyn ja koivun pihkaa niiden on huhuttu sisältävän. Mutsini joskus otti ja puhdisti sellaisella minun mokkalaukkuani aika legendaarisin seurauksin, näkyvä lika kyllä lähti mutta eri värisistä mokkapaloista koottu upea istanbulilainen laukku tahri sen jälkeen huomaamatta mokkatakkini ilmeisesti juuri sillä pihkalla johon sitten tarttui kaikki maan ja taivaan väliltä, ja molempien puhdistus siitä pihkamoskasta oli aika mielenkiintoinen operaatio. Mokkatakki meni mm. pesukoneeseen.
no mitä lie taika"sieniä" on sitten äitisi käyttänyt laukkusi puhdistukseen mutta epäilen ettei kyseessä ole taikasieni mistä nyt täällä puhutaan
Tämä taikasieni ja edelleen siis itse puhun akron taikasienestä, ei jätä jälkeensä mitään tahrivaa tai väriä ym. laitoin aiemmin tänään maahantuojalle sähköpostia johon sain vastauksena myös käyttöturvatiedotteen. Tuote on erikoista hartsimateriaalia ja on eu-direktiivin mukainen!! eli ei siis ainakaan mitään pihkaa sisällä
Tämä taikasieni ja edelleen siis itse puhun akron taikasienestä, ei jätä jälkeensä mitään tahrivaa tai väriä ym. laitoin aiemmin tänään maahantuojalle sähköpostia johon sain vastauksena myös käyttöturvatiedotteen. Tuote on erikoista hartsimateriaalia ja on eu-direktiivin mukainen!! eli ei siis ainakaan mitään pihkaa sisällä