Mustatetrojen poikaset, kasvatusneuvoja kaivataan
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Mustatetrojen poikaset, kasvatusneuvoja kaivataan
Siirsin syksyllä pitkästä aikaa vanhan 100-litraisen akvaarioni itselleni ja täydensin samalla olemassaollutta kalakantaa. Asukkeina tällä hetkellä 8 rubiinitetraa, 5 mustatetraa, 7 korurihmakalaa ja pohjalla maatiaispartis. Sekä rubiini- että mustatetrat on useita kertoja kuteneet akvaarioon ja ajattelin sit lopulta että voisin ihan kokeilumielessä laittaa erillisen kutuakvaarion pystyyn kun kaikki mäti ja mahd.poikaset tulee tuolla seura-akvaariossa syödyksi (varsinkin korujen toimesta jotka herttaisista turkoosisilmistään huolimatta on aikamoisia petoja..).
Perustin kyseisen kutuakvaarion eilen (20 litraa, lämpöä 27, kevyt ilmastus, kanto, kivi, hiekkakerros, pari melalehteä) laittamalla seura-akvaariosta puolet vettä ja puolet uutta vettä. Heti tänä aamuna oli taas mustatetrat kutupuuhissa, joten siirsin yhden pariskunnan tuohon kutuakvaan ja nää jatko samantien kutuhommia siitä mihin oli jääneet. Nyt sit odotellaan poikasten kuoriutumista. Akvaario on tällä hetkellä pimeenä kun luin että valo voi aiheuttaa munien homehtumista. Mulla ei oo tästä viljelystä yhtään kokemusta, joten en ole varma miten homma etenee. Oon laskenu lämpötilaa noin 24 asteeseen vähän kerrassaan, ilmastus edelleen päällä. Riittääköhän se, vai pitäiskö hommata joku erillinen poikasakvaarion suodatin? Luin että mustatetrojen poikaset kuoriutuu noin vuorokauden päästä ja lähtee aika pian uimaan. Pitäiskö niille ensi syöttää likoeläimiä vai mitä? missä vaiheessa voi alkaa antamaan teollisia poikasruokia? ja mitä niillä poikasilla voi tehdä, jos saa ne kasvatettua isommiks? ottaako esim. akvaarioliikkeet niitä vastaan?
Kiitti jos joku vaivautuu vastaamaan!
Perustin kyseisen kutuakvaarion eilen (20 litraa, lämpöä 27, kevyt ilmastus, kanto, kivi, hiekkakerros, pari melalehteä) laittamalla seura-akvaariosta puolet vettä ja puolet uutta vettä. Heti tänä aamuna oli taas mustatetrat kutupuuhissa, joten siirsin yhden pariskunnan tuohon kutuakvaan ja nää jatko samantien kutuhommia siitä mihin oli jääneet. Nyt sit odotellaan poikasten kuoriutumista. Akvaario on tällä hetkellä pimeenä kun luin että valo voi aiheuttaa munien homehtumista. Mulla ei oo tästä viljelystä yhtään kokemusta, joten en ole varma miten homma etenee. Oon laskenu lämpötilaa noin 24 asteeseen vähän kerrassaan, ilmastus edelleen päällä. Riittääköhän se, vai pitäiskö hommata joku erillinen poikasakvaarion suodatin? Luin että mustatetrojen poikaset kuoriutuu noin vuorokauden päästä ja lähtee aika pian uimaan. Pitäiskö niille ensi syöttää likoeläimiä vai mitä? missä vaiheessa voi alkaa antamaan teollisia poikasruokia? ja mitä niillä poikasilla voi tehdä, jos saa ne kasvatettua isommiks? ottaako esim. akvaarioliikkeet niitä vastaan?
Kiitti jos joku vaivautuu vastaamaan!
Re: Mustatetrojen poikaset, kasvatusneuvoja kaivataan
Aluksi pitää odottaa että ruskuaispussi on kulunut pois (menee luultavimmin 1-2 päivää), sen jälkeen kannattaa syöttää artemialla (joku kasvatettua tai jotain muuta artemian muotoa) tai poikasruokaa. Jos ei ole kumpaakaan niin voi hyvin myös syöttää todella pieneksi murskattua hiutaletta. Jos saat kasvatettua niin eiköhän joku akvaarioliike niistä jotain maksa
.
edit. aluksi vain likoeläimillä. Sitten kun kasvaa isommaksi niin sitten muuta ruokaa.

edit. aluksi vain likoeläimillä. Sitten kun kasvaa isommaksi niin sitten muuta ruokaa.
140 litranen sekala
-
- Starting Member
Eilen aamun aikana oli pikkutetroja kuoriutunut ja vaikka ensin en nähnyt kun pari, nyt töistä tultuani kun tiirasin tarkemmin, niitä näkyi ainakin kymmenkunta. Roikkuvat enimmäkseen pinnassa ja laseissa, välillä tekevät pyrähdyksiä... mulla ei oo nyt lainkaan tuota ilmastusta päällä kun se muodostaa niin kovat pyörteet, että riepottelis poikasia miten sattuu. vai pitäiskö se laittaa päälle kuitenkin? tällä hetkellä vesi on siis täysin seisovaa, mikä ei liene hyvä juttu.. suodatinta ei voi käynnistää, se on normi sisäsuodatin, eheim max.45 litraan, ja vaikka kuinka peittäisi kaikki aukot, on imu ja virtaus silti ihan liian kovat.
Ei se seisova vesi välttämättä ole huono asia jos 1-2 päivän välein vaihtelet vettä ja seuraat että sen uuden veden lämpö on sama kuin akvan. Kannatta kuitenkin ilmastustusta käyttää sitten kun poikaset ovat jonkinverran kasvaneet. Ja onnea vielä uusista poikasista
.

140 litranen sekala
-
- Member
Mites mites: minulla on kuparitetran poikasia. Joko kudusta A joka laskettiin viimeviikon keskiviikkona. Tai sitten kudusta B joka oli nyt viiikonloppuna , sunnuntaina. Poikaset on ihan pieniä, hädin tuskin näkee paljaalla silmällä. Onko normaalia että vaikuttavat "laiskoilta" kun ne vain imuttelevat laseissa ja pohjassa, välillä lipuvat pinnalle ja siellä pää pinnalla "vartalo" kohti pohjaa ? Sitten minulle on hiukan epäselvää että milloin käyttävät ruskuiaispussinsa, silloin kun ovat laseissa tms, vai kun lähtevät uimaan? Kun poikaset lähtevät uimaan, uivatko ne oikeasti vai mitä? Sitten se ruokintapuoli? kaikki neuvot ja niksit otetaan vastaan!!
Aluksi ruokitaan likoeläimillä esim. artemiaa. Ruskuaispussi on kulunut kun poikaset ovat muutaman päivän ikäisiä. Työnnät ruiskulla artemiaa poikasten eteen niin niitten pitäisi syödä 

140 litranen sekala
-
- Member
Ok, entäs tuo uiminen
kala_friend kirjoitti:Onko normaalia että vaikuttavat "laiskoilta" kun ne vain imuttelevat laseissa ja pohjassa, välillä lipuvat pinnalle ja siellä pää pinnalla "vartalo" kohti pohjaa ? Sitten minulle on hiukan epäselvää että milloin käyttävät ruskuiaispussinsa, silloin kun ovat laseissa tms, vai kun lähtevät uimaan?
Ainakin Platyn poikaset olivat pieninä laiskoja uimareita, mutta kun ne kasvoivat niin se loppui. Eiköhän sama päde niillekkin.
140 litranen sekala
-
- Member
Mulla on tuo minun hieno viritelmä, kun minulla on poikas altaan sisällä poikasallas niin kun puhdistin poikasaltaassa olevaa boksia luulen että toinen kuparitetran poikanen karkasi...