Kalan häviäminen lomalla

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Noa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kalan häviäminen lomalla

Viesti Kirjoittaja Noa »

Olin 6 päivää kotoa pois ja jätin kalat lomaruoan varaan (kalat olleet kotona 2-3 kk ja tuo melkein viikko tuntui pitkältä ajalta jättää ilman ruokaa). Lomaruoka oli homeen peitossa eilen kun tultiin kotiin ja yksi sitruunatetra puuttuu. Akvaariossa siis oli yksi taisto, 7 sitruunatetraa ja 3 leväsukarapua. Kadonneen sitruunatetran ruumista ei löydy mistään. Onko tuo porukka voinut oikeasti hävittää kalan kokonaan? Ensi kerraksi pitää hommata automaatti, ei oikein uskalla jättää tuon typerän lomaruoan varaan mitään kun kerta vaan homehtui pohjalle.

Ja vähän asian vierestä sellasta, että mikähän monninen olisi sopivat tuohon porukkaan ja 63litran akvaarioon? En oikein löydä sopivaa vaihtoehtoa. Joko tykkäävät viileämmästä vedestä tai sitten isommasta akvaariosta :| .
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Re: Kalan häviäminen lomalla...

Viesti Kirjoittaja They2 »

Onko mahdollista että hypännyt akvaariosta? Lomaruuat on huonoja, pilaa veden eikä sitä ikinä syödä, meillä ainakaan. Ootko tarkistanut kaikki luolat, piilot ja kasvit?

Ootko ajatellut monniseksi nuolimonnista? Ui myös keskivedessä mutta viihtyy myös pohjassa.
Noa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Noa »

Tänään olen tyhjentänyt koko akvaarion (kaapistosta pitää ottaa varalta jalat pois kun näyttää etteivät kestä painoa) ja sitruunoita löytyi vain 6. Hyppääminen on lähes mahdotonta kannen takia.

Olen harkinnut noita nuolimonneja kyllä ja ovat ehkä ainoa vaihtoehto. 3-4 voisi ehkä riittää noita? Olen ymmärtänyt etteivät tarvitse niin paljon lajikumppaneita kun muut monniset.

Minkä takia muuten hiekka haisee? Tyhjensin tosiaan tuon akvaarion ja hiekka haisi aika ummehtuneelle. Tuolla ei kyllä ole mitään kierteisiä tai muutakaan möyhentämässä hiekkaa, mutta muuten olen haravoinut pohjaa sillon tällön ja kasveja olen laittanut uusia kanssa tai vaihdellut paikkoja, eli liikettä siellä hiekassa on ollut jonkun verran eikä tuo hiekka muutenkaan ole ollut tuolla niin hirmusen kauan.
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

Noa kirjoitti:Olen harkinnut noita nuolimonneja kyllä ja ovat ehkä ainoa vaihtoehto. 3-4 voisi ehkä riittää noita? Olen ymmärtänyt etteivät tarvitse niin paljon lajikumppaneita kun muut monniset.
Tarkoitatko nuolimonneja vai nuolimonnisia? [;)]

Jos se on siltikin tukkeutunut? Onko hiekassa lannoitetta joka on vaikka mädäntynyt sinne?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Nuolimonninen ja nuolimonni ovat eri laji, nuolimonnisia ehdotettiin ja ne nimenomaan tarvitsevat väh. 10 kpl parven, nuolimonnit menevät pienemmälläkin porukalla mutta nämä tykkäävät hapekkaasta ja virtaavasta vedestä kun taistelukala taas ei [;)] .
http://www.youtube.com/watch?v=vZYL7QArCOE
Videossa nuolimonnisia (Corydoras hastatus)

Ja tässä nuolimonni:
http://www.youtube.com/watch?v=1fEIjxXn ... re=related
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Noa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Noa »

Meni monnit ja monniset sekasin... Siis nuolimonnia mietin, mutta aina tulee eriäviä mielipiteitä tuosta lämpötilasta. Osa sanoo, että menisi lämpimämmässäkin vedessä taiston kanssa ja osa taas ei. Suodatin on ulkolaitasuodatin eli veden pitäisi olla aika hapekasta. Mutta muitakin monnisia miettisin jos vaan keksisin tuohon akvaarioon sopivan...

Kadonneen sitruunatetran mysteeri selvisi sitten lopulta: kaapistoa siirtäessä löysin kalan kuolleena lattialta. Oli jotenkin sitten onnistunut hyppäämään kannen lämmittimen johdon- tai suodattimen reiästä, ja kuollut raukka lattialle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”