Valon määrä ja kypsyttäminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rapakala
Starting Member
Starting Member

Valon määrä ja kypsyttäminen

Viesti Kirjoittaja Rapakala »

Hei,

Etsin hakusanoilla valo + kypsytys tietoa siitä, kuinka kauan valoa pidetään päällä kypsytyksen aikana, jotta altaan kasvit viihtyisivät, mutta levät eivät innostuisi kasvamaan? Etsinnän tulos jäi laihaksi.
Akvaariokeskuksen sivuilla on aloittelijalle hyvät palikkaohjeet, mutta siinä kasvit tulevat vasta myöhemmin, joten ei ihmekään, että valoa on todella vähän (5h) alussa. Eräässä kirjassa, jossa ei perustamista itsessään paljon käsitelty puolestaan sanottiin, että kasveilla pitää olla paljon valoa, muuten juhlii vain levät. Vähän ristiriidassa nämä.

Meillä kasvit altaassa heti perustamisesta lähtien. Vesiarvot, ennen ymppiä, vesi asettunut altaassa kaksi vrk. :
NO3 0-10, NO2 0, GH 4, KH 6 JA pH 6,8.

Nyt ollaan luettu Helsingin Akvaariokeskuksen palikkaohjetta, mutta tuo kirja pisti hieman miettimään riittääkö tuo 5 tuntia valoa päivässä kasveille?
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Re: Valon määrä ja kypsyttäminen

Viesti Kirjoittaja R_R »

Ei ihme ettei ohjeita löydy, koska vain kasvien myyjät suosittelevat ostamaan kasveja kypsymättömään akvaarioon.
Suurin osa kasveista ei selviä kypsytyksestä ja kaikki kasvit kärsii nitriitistä.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Itsellä on kypsymättömässä akvaariossa kasveja ja ne ovat kaikki vielä hengissä. Lisäksi suurin osa lykkää uutta lehteä ja vartta aika kivasti [;)]. Tosin minä en heittänyt niitä ihan kypsytyksen alkuvaiheessa altaaseen, mutta kyllä nytkin on nitriittiä ollut n. 1 paikkeilla (kiitos vedenvaihdon jolla sain komean takapakin kypsytykseen aikaiseksi) ja hieman ammoniumiakin eivätkä vielä ole selkeästi kärsineet. Mutta olen kyllä itsekin sitä mieltä, ettei niitä olisi sinne vielä parantunut laittaa, mutta nyt on myöhäistä katua. Sitä en sitten tiedä, mitä nuo tykkäävät nitraatin määrästä, joka koko ajan nousee eikä vettä voi vaihtaa, jos meinaa saada kypsytyksen loppuun asti. Itsekin menin tyhmänä tuota vettä vaihtamaan juuri sen takia kun pelkäsin kasvien kärsivän ylisuurista nitraattimääristä :|. Mutta nyt koitan taiteilla tämän sekavan ja kaikin puolin virheitä tehdyn kypsytyksen loppuun kasvineen kaikkineen :).

Ja itse pääasia: minulla on ollut valaistus päällä sen 12 tuntia, levää on hieman muttei mitään suuria määriä. Tietysti paljon valaistuksen tehostakin (tässä tarkoitan enemmän lumenella mitattavaa kuin wattimäärällistä tehoa), minulla on vielä tällä hetkellä turhan pieni lumen-arvo tuossa valaistuksessa.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Taisit tarkoittaa nitriittiä, sillä kasvit tarvii nitraattia enkä tiedä kärsiikö ne liiasta nitraatista.
Tietysti liika nitraati voi innostaa levänkasvuun.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

R_R kirjoitti:Taisit tarkoittaa nitriittiä, sillä kasvit tarvii nitraattia enkä tiedä kärsiikö ne liiasta nitraatista.
Olen itse ymmärtänyt, että suurina pitoisuuksina myös nitraatti on haitallista kasveillekin mutta saa kyllä oikaista tämän minun käsitykseni jos jollain on parempaa tietoa [;)].
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

akvaristi kirjoitti:
R_R kirjoitti:Taisit tarkoittaa nitriittiä, sillä kasvit tarvii nitraattia enkä tiedä kärsiikö ne liiasta nitraatista.
Olen itse ymmärtänyt, että suurina pitoisuuksina myös nitraatti on haitallista kasveillekin mutta saa kyllä oikaista tämän minun käsitykseni jos jollain on parempaa tietoa [;)].
En ole kuullut että liika nitraatti olisi kasveille vaarallista, mutta innostaa kyllä leviä kasvamaan.
Rapakala
Starting Member
Starting Member

No,

Olisihan se pitänyt arvata, että aloittelijaa viedään kuin pässiä narussa. Kasvit ovat vielä pystyssä, katsotaan miten kauan. Tähän mennessä ovat sopeutuvaisimmat ehtineet tehdä uusia lehtiäkin. Toivotaan, että nyt edes joku näistä jäisi henkiin.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Itse kun kypsytin, oli kasvit jo altaassa ja valot päällä ihan normaalisti. Täytyy kyllä myöntää että levää oli aika paljon, mutta siitä toivuttiin. :mrgreen: :)
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Kyllä ne hengissä pysyy :). Ainoa kasvi, mikä minulla on ottanut takkiinsa, on jaavansaniainen. Muita kasveja on mm. melalehti, jättiläismiekkakasvi, intianvesitähdikki, tammenlehväruoho, anubia, Echinodorus schlueteri 'Leopard eli sarpiomiekkakasvi (luultavasti :roll:) ja pinnalla pistiaa. Jaavansaniaisen kärsimiseen voi kyllä olla muita(kin) syitä kuin tuo kypsytys. Itse olen uskaltautunut lisäämään lannoiteitakin mutta sen kanssa saa varmaan olla aika varovainen, etenkin sitten kun se nitraatti lähtee kunnolla nousuun.

Muoks: itse kyllä lisäsin kasvit vasta siinä kohtaa kun ammoniumin määrä oli jo tippunut olemattomaksi, että en sitten tiedä miten tuo ammonium vaikuttaa kasveihin. Mutta eiköhän ne siitäkin selviä kun ovat They2:llakin selvinneet [;)].
pehhra
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pehhra »

Minä olen tässä tavannut Varjon uusinta painosta Akvaarion perusoppaasta ja siinä kyllä suositellaan akvaarion kypsyttämistä kasvien kanssa. Tosin mainitaan, että että aluksi vesi samenee, mutta vähitellen sameus häviää. Mielenkiintoista kuulla kokemuksia akvaarion kypsyttämisestä kasvien kanssa, sillä itse ajattelin kokeilla kypsyttämisestä kasvien kanssa.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Ei kai kasveilla ole tuntoa, joten ainoa tunne/kipu koskee kukkaroa. Jotkut kasvit eivät kestä ammon./nitriittiä.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Itse kypsytin kasvien kanssa. Eivät ne mitenkään kärsineet, vaikka akvaariossa oli nitriittiä ja ammoniumi/akkia. Ehkä kaikista herkimmät kasvit ottaa nokkiinsa, mutta en usko että nekään kokonaan sinne kypsytykseen kuole. :)
Rapakala
Starting Member
Starting Member

Akvaario on kypsynyt nyt kaksi viikkoa ja kasvit edelleen jatkavat kasvua. Nämä meidän purkin kasvit eivät ole hermostuneet kypsytyksenaikaisista veisiarvojen vaihteluista, tosin mm. nitriittipitoisuudet eivät ole olleet kummoisia ja Prodibion Bio Digestin laiton jälkeen aikaisempi vähäinen määrä nitriittiä on painunut nollaan.

Vesi on edelleenkin sameaa (?) ja pH tipahtanut tasaiseen 6,4 max. 6,8.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”