Avutonta yritystä kasvien kanssa ja muita ongelmia

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Eccu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Avutonta yritystä kasvien kanssa ja muita ongelmia

Viesti Kirjoittaja Eccu »

Olen siis tosi kokenut harrastaja, altaita ollut melkein 30 vuotta, kasvit menestyneet yleensä hienosti jopa suurenmoisesti ja arvot olleet hyvät, vaikka lamputkin ollu melkein vain tavallisia hehkuja tai putkia... pari vuotta sitten ilmestyi levää, sellaista jota minä sanon turkkileväksi, ihan kissankarvan näköistä, pinnoille ja kasveihin. Vaihdoin loisteputkia, tehostin vedenvaihtoja, hommasin tehokkaan suodattimen, ei millään hävinnyt, laitoin myös myrkkyjä, ei apua. Nyt on kasvit suunnilleen kuolleet kaikki, annoin melkein kaikki kalatkin pois, testasin arvot ja ne onkin päin prinkkalaa: KH nollassa ja pH 6,4 eli alin tuossa liuskatestissä näkyvä, voi olla alempikin siis. Laitan Hiilidioksidia, vaihdoin taas ulkosuodattimenkin joka oli välillä pois, lannoitan veteen sekä juurille, jos niitä nyt enää onkaan... allas on siis 240litraa ja kaloja ollut "sopivasti", nyt tosin hyvin vähän, viisi pientä ja yksi iso, valoina 2x30w akvaariokasvivalo ja 2x30w akvaarion päivänvaloputki. Tilasin kovuuden nostoon ainetta, mutta miten saan sen sitten pysymään hyvänä ja onko tuo happamuus syynä kasvien kuolemaan? Se on todella dramaattisesti käynyt, ne vaan kuolee pois eikä uutta enää kasva..
Akvaarioharrastaja vuodesta 1984. Kissaharrastaja jo ennen sitä. Kilpikonnaharrastaja lopun ikääni. Perheessä myös koira.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Re: Avutonta yritystä kasvien kanssa ja muita ongelmia..

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Eccu kirjoitti:Olen siis tosi kokenut harrastaja, altaita ollut melkein 30 vuotta, kasvit menestyneet yleensä hienosti jopa suurenmoisesti ja arvot olleet hyvät, vaikka lamputkin ollu melkein vain tavallisia hehkuja tai putkia... pari vuotta sitten ilmestyi levää, sellaista jota minä sanon turkkileväksi, ihan kissankarvan näköistä, pinnoille ja kasveihin. Vaihdoin loisteputkia, tehostin vedenvaihtoja, hommasin tehokkaan suodattimen, ei millään hävinnyt, laitoin myös myrkkyjä, ei apua. Nyt on kasvit suunnilleen kuolleet kaikki, annoin melkein kaikki kalatkin pois, testasin arvot ja ne onkin päin prinkkalaa: KH nollassa ja pH 6,4 eli alin tuossa liuskatestissä näkyvä, voi olla alempikin siis. Laitan Hiilidioksidia, vaihdoin taas ulkosuodattimenkin joka oli välillä pois, lannoitan veteen sekä juurille, jos niitä nyt enää onkaan... allas on siis 240litraa ja kaloja ollut "sopivasti", nyt tosin hyvin vähän, viisi pientä ja yksi iso, valoina 2x30w akvaariokasvivalo ja 2x30w akvaarion päivänvaloputki. Tilasin kovuuden nostoon ainetta, mutta miten saan sen sitten pysymään hyvänä ja onko tuo happamuus syynä kasvien kuolemaan? Se on todella dramaattisesti käynyt, ne vaan kuolee pois eikä uutta enää kasva..
Itse muutin akvani vasta suurempaan 200 l akvaan. Aluksi tuli viherleviä runsaasti. Sain ongelman pois runsaalla rassauksella ja vedenvaihdoilla. Sitten tuli vihersamennus. Ostin Tetran tippatestisalkun ja mittasin järjestelmällisesti paljon vesiarvoja: ammonium/ammoniakki, nitriitti, nitraatti, ph, GH, kh, fosfaatti, rauta, happi, Co2. Itse mittaisin sinuna suuren setin vesiarvoja ja katsoisin ovatko optimit.

Itse havaitsin, että kh on todella matala (alle 1). Sehän toimii puskurina ph-muutoksia vastaan ja hyvä olla 3-10 välillä. Korallimurska ei oikein ole tehokas siihen mielestäni. Joten ostin ph/kh+ jauhetta pienen purkin. Laitoin hyvin hillityn annoksen, ettei tule ylläreitä. Sillä olen saanut kh:n nousemaan jo 3 pintaan. Minulla hankaluutena oli korkea ph-arvo eli 7.5. Kun kh nousee, myös pH nousee, joten minun täytyy olla varovainen. Sinulla taas käsitykseni mukaan on pH matala, joten ph/kh+ nostaa kumpaakin ja se on sinulla helpompi projekti. Itse jouduin ostamaan CO2-levittimen, joka laskee sitten ph:ta ja näin saan pelivaraa käytää kh/pH+:ssaa. Nyt pH on 7 ja KH 3, joten se on tehonnut.

Toinen ongelma korjautui myös samalla. Ostin UV-sisäsuodattimen (Unifilter UV). Se keräsi irtoroskat ja kalan ulosteet tehokkaasti, koska ulkosuodatin ei siihen yksin pysynyt. En usko järin sen UV-lamppujen tehoon levien tappamisessa, mutta saattaa estää vihersamennusongelman puhkeamista. Nyt vesi on todella kirkas, ja kalat ja kasvit voi erinomaisesti. Apuna on myös CO2-levitin, joka laskee ph:ta ja antaa kasveille potkua taistella viherleviä ja keijulevää vastaan. Lamppuina on 3x39 W, joten valon puute ei kasveja vaivaa.

Eli kokeilisin Tetran kh/ph+ valmistetta ja mittaisin koko ajan ph:n ja kh:n ettei tule ylläreitä. Katsoisin CO2-pitoisuuden taulukosta (lasketaan ph:n ja kh:n suhteesta, valmis taulukko). Itselläni tämä arvo on myös optimi... ja "koputan puuta" että pysyykin...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Tässäpäs onkin mielenkiintoinen ongelma.
Ensinnäkin tuo Kh arvo. Hanasta ei varmaankaan tule vettä jonka kh arvo on 0? Kasvit voivat tilanteessa jossa hiilidioksidia ei ole tarjolla ottaa tarvitsemansa hiilen myös karbonaateista tai bikarbonaateista. Ristiriitaista tässä on se että ph arvon kuuluisi nousta, koska vedessä ei ole happamuutta aiheuttavaa hiilihappoa. Taulukosta kun katsoo, niin kh arvolla 0 ja ph arvolla 6,4 vedessä ei ole hiilidioksidia ollenkaan.
Sitten tuo ph. En luottaisi liuskatestillä mitattuun ph arvoon.
Levääntymiseen vaikuttaa aika paljon myös fosfaatti, jota saattaa kaivovesistä löytyä paljonkin.
Selvitä hanaveden ph, kh,( Gh), nitriitti, nitraatti ja fosfaatti lukemat luotettavilla testeillä.
Lisäksi olisi hyvä tietää hoitorutiinit. Vedenvaihdot (kuinka usein, kuinka paljon), ruokinta (samat), lannoitus ja muut altaaseen lisättävät aineet (kaikki) ja päivittäisen valaistus jakson pituus.
Kun nuo tietää, niin on helpompi ruveta purkamaan ongelmaa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Tuli tuosta matalasta ph:sta mieleeni, että olisiko akvassa jotain, josta liukenee ph:ta alentavia aineita. Ainakin juurakot taitavat olla sellaisia ja turve...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Ojanpohja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ojanpohja »

Musta tuntuu että raanasta voi tässä maassa tulla ihan mitä hyvänsä.

Alhainen pH ei ainakaan meillä ole koskaan tappanut kasveja, kaloja kyllä. 5 kieppeilläkin joskus huidellut. Altaissa joissa on vähän kaloja kannattaa harkita jotain typpipitoista lannoitetta.

Ei sillä, mystinen tapaus, vaan melko tuttu. Meillä allas kukoisti kunnes se vaihtoi huonetta. Sen jälkeen kukoisti vain sinilevä. Muu ei muuttunut kuin huone, edes luonnonvaloa ei ole enempää. Nyt meni tyhjäksi, koitetaan taas uudelta pohjalta tovin kuluttua.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Itse en typpi- tai fosfaattilannoitetita käyttäisi akvassa, vaan sitä varten tehtyjä lannotteita. Muuten voi iskeä rehevöitymis-leväilmiö.
Eccu
Junior Member
Junior Member

Re: Avutonta yritystä kasvien kanssa ja muita ongelmia

Olen siis vasta aloittanut nuo lannoitukset ja merkkituotteilla... vettä vaihdan viikoittain melkeen puolet, ruokinta hyvin vähäistä, juurakot heitin ulos jo kesällä, tää on nyt tämmönen ongelmaboksi! En ole käyttänyt yleensä mitään kemikaaleja, kaikki olen aloittanut vasta levien tultua... nitriitin alentajaa laitoin kun kalat väheni ja alkoi tulla samennusta... nitriitti on nolla, nitraatti n.20. GH >4, siis jbl-liuskalla. Laitoin eilen hiukkan omaa kalkkiani ja sain kh:n nousemaan 6:een. Kaloilla ei ole ollut mitään tauteja koko aikana.

edit. valaistusta 12 tuntia kaikkiaan, aloitus ja lopetus himmentäen.
Akvaarioharrastaja vuodesta 1984. Kissaharrastaja jo ennen sitä. Kilpikonnaharrastaja lopun ikääni. Perheessä myös koira.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Nitriittien nousu voi kielia huonosta bakteeritoiminnasta. Itse käytän Bactozymejä vedenvaihdon yhteydessä, suodatinpesussa sekä uusien kalojen/kasvien kotiuttamisessa. Sitten yrittäisin saada kasveja kasvamaan: jotain todella helppoja pioneerikasveja ensin, jotka varmasti kasvat ja ovat vaatimattomia hoidon suhteen.

Aquasafea joka vedenvaihto. Ja nestemäistä kasviravinnetta. Kh sinulla on hyvä. Hiilidioksidin määrän voi laskea kh/ph -taulukosta. Eiköhän nuo tippatestit kohtu tarkkoja ole, jos usein tekee, niin näkee linjan.
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Voiko pohja olla "tukossa" ja kasvien juuret mätänee?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Mikäs pohjamatsku? Minulla melko hienoa hiekkaa ja paljon kierteiskotiloita. Kuulemma kastemadon roolissa. Ne lisääntyy melko helpoisti ja ovat ihan kivan näköisiäkin. Illalla nousevat pinnalle - yleensä ei pahemmin näy edes.
Eccu
Junior Member
Junior Member

Pohjalla on soran ja hiekan seosta, ei ole tukossa koska edes imuroimalla ei paljon töhnää nouse... olen nyt istutellut kokonaan uudet kasvit ja laitoin sitä ph-kh-nostajaakin, katotaan kuinka käy. Mitään leväisiä esineitä ei myös enää altaassa ole, laseissa kylläkin viihtyy levää vielä...
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Millä siitä vihersamennuksesta pääsit eroon?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Riveriana kirjoitti:Millä siitä vihersamennuksesta pääsit eroon?
Vihersamennuksesta pääsin onneksi eroon. Nyt vesi on hyvin kirkasta. Mikä sen yleensä aiheutti, voi olla monen asian summa. Myös osasyyllinen voi olla pohjaimurointi, joka kerran nosti ravinteita pohjasta, mutta en usko sen yksin olevan syypää. Rauta-arvokaan ei ollut vedessä liian korkea... eikä fosfaatit (jota tulee esim. kalanruoasta). Luulen, että pääsyy oli hieman liian korkea ph sekä matala kh - arvo. Näiden suhteesta kun lasketaan CO2, niin se oli hyvin matala. Minulla on paljon kasveja, ja minimitekijänä lienee ollut CO2, jolloin kasvit eivät pystyneet voittamaan kasvussa leviä. Ne ei myöskään pystyneet käyttämään kunnolla veden ravinteita. Tehokas valaistus toi myös hyvän kasvualustan leville. Eli valoa ja ravinteita oli runsaasti leville.

Hankin tehokkaan sisäsuodattimen ulkosuodattimeni lisäksi. Selkeä apu veden roskien poistossa tuli heti, vaikka ulkosuodattimeni on ylimitoitettu jopa 200 l akvaani. Suodattimessa on heikko UV-C-valo (Unifilter UV 1000), jonka pitäisi tappaa leviä ja bakteereita. Sen UV-teho on melko heikko, joten se ei ole järin tehokas, mutta saattaa estää vihersamennuksen syntyä. Jos vihersamennus on todella paha, en usko sen tehoon, mutta pikku apuna varmaan ok.

Hiilidioksidilevitin laski ph-arvoa, joten voin laittaa kh/ph+ ainetta, jolla sain kh-arvon 3 tuntumaan ja ph on nyt 7. Hiilariarvo on hyvä ja kasvit kasvavat niin tehokkaasti, että uskon niiden estävän levän kasvua. Myös hieman matalampi ph auttaa leväntorjuntaan. Uskon siis hiilidioksidilevittimen olevan iso apu levän poistossa.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos, yhdessä omassa altaassa vähän tuota ongelmaa, täytyy tarkistaa arvot ja katsella vähän tuon mukaan.
trixareforkids
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja trixareforkids »

Käsitin että olet kaikki arvot mitannut JBL:n liuskoilla? Suosittelen hakemaan tippatestejä, joskus vertailin tetran, jbl:n ja junglen liuskatestejä tippatestejä vasten, Jungen oli melko tarkka, muut näytti yllättävänkin pahasti päin prinkkalaa...!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

trixareforkids kirjoitti:Käsitin että olet kaikki arvot mitannut JBL:n liuskoilla? Suosittelen hakemaan tippatestejä, joskus vertailin tetran, jbl:n ja junglen liuskatestejä tippatestejä vasten, Jungen oli melko tarkka, muut näytti yllättävänkin pahasti päin prinkkalaa...!
Jos minua tarkoitat, niin minulla on Tetran tippatestit ja riittävän tarkat minulle.
Riveriana kirjoitti:Kiitos, yhdessä omassa altaassa vähän tuota ongelmaa, täytyy tarkistaa arvot ja katsella vähän tuon mukaan.
Juu, hyvä idis:). Toki vaihdoin vettä tiheään tahtiin (päivittäin n. 60 litraa/200 l akva). Unohtui vielä...Valaistuksen vähensin 10 tuntiin - oli ylimitoitettu jopa 14 h (suositus max 12h). Valaistusta en lopettanut (kasvit kärsivät) ja kalat paastosivat päivän. Noilla jutuilla nyt olen varsin tyytyväinen akvaani, tosin varuillaan koko ajan pitää olla...
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Tuossa on paljon hyviä vinkkejä. Lisäksi ajattelin kokeilla likoeläimilläkin, syövät kuulemma tuota levää.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Riveriana kirjoitti:Tuossa on paljon hyviä vinkkejä. Lisäksi ajattelin kokeilla likoeläimilläkin, syövät kuulemma tuota levää.
Itse harkitsin jopa tuota, mutta eipä ollut tarvetta kokeilla. Tehokas uv-c sterilisaattori oli myös listoilla, mutta eipä tarvinnut siihen investoida. Se lienee hätäapu ja kuuriluontoinen hoito - perussyy kuitenkin tärkeää löytää ja korjata. :D
Eccu
Junior Member
Junior Member

Noh, menin eilen ostamaan tippatestejä, mutta kauppias kertoi että ei ne ole sen tarkempia, se on vaan silmästä kiinni miten ne värit osaa erottaa, you know...No ostin sitten JBL:n Aquadur-suolaa?? tjsp. sekoitin sen ensin litraan, 75% jauhetta ohjeen määrästä, ja arvot nyt oikein hyvin... siis liuskoilla. Sitä pitäisi sitten käyttää aina vedenvaihtojen yhteydessä jos meinaa pitää ne hyvinä, siis ei liian happamena.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Eccu kirjoitti:Noh, menin eilen ostamaan tippatestejä, mutta kauppias kertoi että ei ne ole sen tarkempia, se on vaan silmästä kiinni miten ne värit osaa erottaa, you know...No ostin sitten JBL:n Aquadur-suolaa?? tjsp. sekoitin sen ensin litraan, 75% jauhetta ohjeen määrästä, ja arvot nyt oikein hyvin... siis liuskoilla. Sitä pitäisi sitten käyttää aina vedenvaihtojen yhteydessä jos meinaa pitää ne hyvinä, siis ei liian happamena.
En aina uskoisi kauppiaaseen - se voi kehua sitä tuotetta, jota itsellään on tai saa parhaimman katteen. Toki rehellisiä ja asiantuntevia myyjiä on. Myyjillä myös usein ristiriitaisia neuvoja ja eri koulukunnan edustajia. :(
Eccu
Junior Member
Junior Member

Mulla oli jo ne tippatestit korissa kyllä, ja sanoin että mulla on kotona liuskoja, ei se kai ollut kauppiaan rahastusyritys, hän on kovasti kokenut harrastaja, ja varmaan mielipide perustui omaan kokemukseensa. Liuskoja olen myös itse aina käyttänyt. Aloittelin tässä easy-carbo-kuurin altaaseen, jos se auttaisi levien kanssa... tai siis kasvien kanssa!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Eccu kirjoitti:Mulla oli jo ne tippatestit korissa kyllä, ja sanoin että mulla on kotona liuskoja, ei se kai ollut kauppiaan rahastusyritys, hän on kovasti kokenut harrastaja, ja varmaan mielipide perustui omaan kokemukseensa. Liuskoja olen myös itse aina käyttänyt. Aloittelin tässä easy-carbo-kuurin altaaseen, jos se auttaisi levien kanssa... tai siis kasvien kanssa!
Aivan. Lienee liuskatkin kohtu tarkkoja. Itselläni ph näkyy 0.5 välein ja joskus hivenen tulkintavaikeuksia jopa Tetran tippatestissä. Lienee tulkintakysymys:). Kuitenkin 6.5 ja 7 on aika erilaisia ph-arvoja ja jotkut testit näyttävät 7 ympäristön tarkasti.

Easy Carbokin kävi mielessä ja olin jo ostamassa. Siitä eri koulukuntia. Helsinkiläisessä melko tunnetussa liikkeessä sanottiin, että kuurina käy, mutta ei jatkuvaan käyttöön. Jos sammakosi ovat sinulle rakkaita, en suosittelisi käyttämään. Noista olen joiltakin kuullut, että jokin superherkkä kala tai ne sammakot ovat hieman herkkiä. Jokin varoitus oli muistaakseni käyttöohjeessakin. Tosin annostus taas tärkeää ja oikea käyttö:). Lienee leviä vastaan kuurina (esim. 3 vko) hyvä, mutta pitkäaikaiskäyttöön huono. Kantsii lähteä pienin askelin, ettei tapahdu yllätyksiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”